Marylot controller

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Marylot controller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:25

Heeft iemand ervaring met dit hoofdstel? Ik wil mss een marylot hoofdstel erbij kopen, voor buitenritten ed. Maar ik vind de marylot crosslink te duur :o Weet iemand hoeveel controle je met dit hoofdstel nog over je paard hebt?

edit: Dit hoofdstel dus:

Afbeelding

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:46

niemand?

moonfish13

Re: Marylot controller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:50

Ziet er nou niet echt vriendelijk uit moet ik eerlijk zeggen.
Is dit kruislinks?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:50

Ik heb geen idee, ik ken dit type hoofdstel niet. Is dit ook van marylot? Heb zelf trouwens de crosslink.
Ik vraag me af hoe het precies werkt? Als het de bedoeling is dat de druk op de neus komt vind ik de neusriem erg smal...Ik heb er bij mijn crosslink nog een soort kussentje onder.
Als je paard onder het rijden MET bit braaf is en met dit hoofdstel gaat het in de bak goed, zie ik geen probleem. Zo ben ik vroeger ook overgestapt. :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:53

Het ziet er idd niet echt vriendelijk uit met dat dunne neusriempje :n
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar als je graag een marylot wil, zou ik toch een paar euro's meer neerleggen voor een hoofdstel dat m.i. vriendelijker is.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:55

Ik vind de naam trouwens ook niet echt vriendelijk....:o....controller..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:55

de neusriem is erg scherp. Dus liever niet. Of zelf gaan lopen klungelen met bont/neoreen hoesje/onderleggen. Kan je beter meteen een crosslink kopen ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:58

Nee idd! Maar ik hoef ook niet perse een hoofdstel dat er vriendelijk uitziet, mss is het juist wel vriendelijker dan het er uit ziet, daarom vraag ik hier ook om ervaringen. Zo op het oog ziet het er idd heel scherp uit.

Crosslink heb ik gezien, ook mooi maar wel bijna 2 keer zo duur.

Mijn haflinger is in de bak en buiten altijd braaf met bit, maar zonder bit rijden is toch wel weer ff wat anders. Ik moet nl ook langs drukke weggetjes als ik buitenrij en dan wil ik niet met een halster ofzo rijden :P

@Iessie: Controller vind ik niet onvriendelijk hoor, ik control mn haflinger toch wel graag als ik er op zit :+

@Mloeser:heb je hem zelf gehad, de marylot controller?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:59

@iesie hij werkt idd met druk op de neus. Je hebt hem trouwens wel in 3 verschillende breedtes.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:00

Een cursist van mij heeft hem gehad. Op een paard met een gevoelig huidje. Het paard hangt nog weleens op de hand en had in no time de neus kapot... Niet echt een prettig gezicht. Hij is echt vrij scherp....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:05

Oh bah! De reacties zijn dus niet positief tot nu toe ;)

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een niet supersensibele 500 kilo wegende haflinger heb ;) Dus ik heb ook geen behoefte om haar met een lekker zacht halster te gaan rijden }:0 Maar dit hoofdstel is dus wel echt zo scherp als het er uit ziet blijkbaar.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:17

Ik heb trouwens net het filmpje in je onderschrift gezien. Het ziet er echt hartstikke leuk uit op die buitenrit, dus waarom per sé bitloos? :)
Als je bang bent dat je pony er misbruik van maakt, waarom dan niet nog een poosje met bit rijden? Misschien ben je er nog niet helemaal aan toe. Bitloos is niet altijd vriendelijker.
En tot slot...de crosslink heeft clipjes waar je het bit eventueel aan en weer los kan klikken. :D Misschien nog even sparen? ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:28

Dank je :D

Ik denk niet dat Ankie er misbruik van gaat maken als ik haar zonder bit ga rijden, het is alleen zo dat mocht ze een keer heel erg schrikken en er vandoor gaan oid, en je loop buiten op de weg, dan wil ik haar nog wel genoeg kunnen regelen om geen ongelukken te krijgen. Ze luistert wel goed naar mijn stem en zit.

Maar het is zeker niet dat ik perse bitloos wil hoor! Ik wil gewoon een marylot hoofdstel (vanwege de kleuren vooral, en omdat ik gehoord had dat het paardvriendelijk materiaal is).

Die crosslink heeft heel erg veel riempjes enzo := Ziet er wel heel ingewikkeld uit :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:41

De helft van de riempjes kan je er af halen hoor! :D
Het een is nl het halster en gelijk de keelriem en het andere zijn de kruislinkse delen.
Als je kruislinks rijd hoor je eigenlijk de keelriem er af te halen omdat het anders zo vol word.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:22

Ik heb de controller ook en weet niet wat ik ervan moet vinden.
Tot nu toe ben ik er niet zo positief over.
Komt door; afstelling is lastig, maak je de 'kaakriemen' strakker, dan worden de bakstukken korter en zit de neusriem ook hoger.
Het is een gepruts om het goed te krijgen.
Ook schuift de neusriem als je in moet grijpen.
Misschien komt dat door foute afstelling, maar ik heb er zo'n 8 keer aan versteld en gedaan, en elke keer bleef hij het doen.
Mijn ene paard is er goed mee te rijden, want daar hoef ik geen ehm, bijzondere manouvre's bij uit te halen. Die kan ook goed op andere bitloze hoofdstellen.
De andere is best een hittepit en ik vindt niet dat je hiermee meer controle hebt dan bij een ander kruislings systeem.
Door het schuiven vd neusriem komen de signalen niet meteen aan en dat geeft een beetje een stuurloos gevoel.
Ik denk dat als je wilt beginnen met bitloos rijden je het beste de marylot crosslink kan kopen, maar dan wel met beta biothane en niet dat glimmende spul.
Het cross gedeelte blijft plakken aan kinnen dan, en het beta biothane niet (of minder in ieder geval, is mijn ervaring).
Als je toch glimmend wilt, kun je misschien losse riempjes van beta biothane bestellen voor het cross gedeelte.
Ik zou ook graag meer ervaringen lezen van mensen met dit hoofdstel. ( de controller)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:09

Klinkt niet zo positief... Ik ben inmiddels al een beetje van de controller afgestapt want ik hoor er meer negatieve verhalen over.