Doel van een kneveltrens bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Doel van een kneveltrens bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:04

Bokkers,

Kan iemand mij de werking en het doel uitleggen van een kneveltrens bit?
En wat is hierbij het verschil tussen een gebroken en een dubbelgebroken (los van het feit dat hij op 2 plaatsen gebroken is ipv 1 :D :+ )

Afbeelding

Alvast bedankt

Liselot

Re: Doel van een kneveltrens bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:09

de knevels aan de zijkanten zorgen ervoor dat het bit heel stabiel in de mond ligt. wel geeft het meer druk op de "wangen" als je stuurt.

verschil in enkel en dubbelgebroken is hetzelfde als bij elk ander bit.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:12

Ik gebruik een kneveltrens bij mijn pony.
Het is een wat dunner bit (dikkere bitten lag niet fijn bij mijn pony)
Heb hem daar mee ingereden, hij pakt dit bit prima aan, en ze hebben er meer steun aan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:13

dunne bitten hebben ze ook in gewone uitvoeringen zonder knevels ;) zou ik geen reden vinden om een kneveltrens te gebruiken

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:41

LiSSy schreef:
dunne bitten hebben ze ook in gewone uitvoeringen zonder knevels ;) zou ik geen reden vinden om een kneveltrens te gebruiken

Dat was ook niet alleen de reden, ook voor de steun, aangezien hij een gewoon bit niet lekker aannam, en niet lekker op liep.
Daarbij heeft mijn paard weinig ruimte in zijn mond, werkt een dun bit veel fijner voor hem, dat merk je direct bij hem.
De kneveltrens liep hij direct erg fijn op, dus ideaal!
Een kneveltrens word ook vaak gebruikt bij jonge paarden met bijv inrijden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:35

Ik rijd nu een paard dat gereden wordt op een kneveltrens omdat ze het 'gewone' bitje nogwel eens wil vastpakken op links en daardoor op de linkerhand erg lastig te buigen/sturen is (weinig druk op je buitenhand). Ik heb dit paard nooit op een ander bitje gereden en zelf nog nooit met een kneveltrens gereden.

Is het zo dat als je dit een tijdje gebruikt en het probleem op gelost wordt, je daarna weer over kunt op een normaal bitje?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:40

Op zich wel, kneveltrens is een gewoon simpel bit. Maar behalve als je de hoge dressuur in wil zou ik gewoon met dat bit blijven rijden.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:03

Ik heb ook een kneveltrens. (K&K dubbelgebroken) Ik zweer erbij. Mijn paard loopt er super op. Ik heb toenertijd gekozen om een kneveltrens te proberen, omdat ik de sperriem weg wilde laten. Daardoor lagen de andere bitten niet meer zo mooi stil. Via bokt een 2e handsje gevonden en ben er heel tevreden mee. Vorig jaar sprong ik nog wedstrijden en in de ring wordt hij meestal een beetje heet en denk soms iets te veel zelf. Door de knevels kon ik makkelijker sturen, zodat we bij de juiste hindernis uitkwamen...

Ik vind het een heel fijn en vriendelijk bit.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:07

Mij is van de week verteld (ik wilde het namelijk ook weten, heb het in de winkel gevraagd) Dat dit stabieler ligt dan een gewoon bit, en dat het meer gebruikt wordt bij jongere paarden om ze te laten wennen hoe ze het moeten gebruiken enzo

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:37

Een kneveltrens is een heel vriendelijk bit, fijn voor jonge paarden en bijvoorbeeld bij springen. Als je per ongeluk een keer te hard aan één teugel trekt (in het parcour) kan je het bit niet door de mond trekken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:01

Ik rij zelf ook met knefel bit. Maar vraag me af waarom mensen deze alleen als inrijbit gebruiken..?
Is daar nog een reden voor, of is het puur omdat het geen "gewoon" bit is (wat is gewoon he ;) )? hij is niet slecht dan de meeste bitten, toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:08

Omdat dat je het niet op hoog niveau ziet. Dit i.v.m. dat het niet als onderlegtrens gebruikt kan worden. Ook mocht het vroeger niet op wedstrijden, men heeft ook heel lang gedacht (zeker onder de mensen, wetenschappers niet) dat er hefboomwerking op zat. Nu zijn ze daar gelukkig op teruggekomen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:35

Ok, maar dan heb je het over werken op hoog niveau ;) Dat snap ik. Maar paarden gaan niet van net bereden gelijk naar ZZ (of welk niveau je ook moet hebben voor S&T)
En de meeste paarden worden nooit hoog in de dressuur gereden (is mijn visie hoor!)
Maakt me verder ook niet uit. Maar ja, je hoort overal: wordt voor jonge paarden en inrijden gebruikt... alsof het dus niet geschikt is voor ander werk ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:44

Mensen kijken vaak toch naar dat soort ruiters. Ook dat het het paard helpt met sturen vinden ze een mindere gedachte. Alsof ze het zelf niet aankunnen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:56

manishdra schreef:
Ik rij zelf ook met knefel bit. Maar vraag me af waarom mensen deze alleen als inrijbit gebruiken..?
Is daar nog een reden voor, of is het puur omdat het geen "gewoon" bit is (wat is gewoon he ;) )? hij is niet slecht dan de meeste bitten, toch?

Ik rij er al 1,5 jaar mee, en hij doet het er zo goed op, dat ik er ook gewoon mee door blijf rijden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:14

dat het vooral bij jonge paarden gebruikt wordt, is volgens mij omwille van de druk op de kaken en dat je het niet door de mond kan trekken, waardoor je "meer stuur" hebt.
nu heb ik vroeger wel eens gelezen dat je de bovenste staafje extra kon vastmaken aan je bakstukken of neusrienm(ben het even kwijt), maar dat dit niet toegestaan was voor dressuurwedstrijden. Wat is het nut van het extra riempje/lusje?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:32

Dit zorgt voor een nog stillere ligging maar de knhs is ervan overtuigt dat het hefboomwerking oplevert dus mag het niet bij dressuur. Maar van de kennis van bitten is bij de knhs belabberd (een pelham mag alleen gebroken én met vorkje gebruikt worden bij hun wedstrijden. Een pelham is het vriendelijkst ongebroken en met twee teugels. Gebroken zorgt voor een zware hefboomwerking en een vorkje veroorzaakt flinke ruis)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:35

ze gebruiken hem voor een stillere ligging in de mond dat is speciaal voor jongere paarden wat duidelijker.

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:04

Mizora schreef:
Dit zorgt voor een nog stillere ligging maar de knhs is ervan overtuigt dat het hefboomwerking oplevert dus mag het niet bij dressuur. Maar van de kennis van bitten is bij de knhs belabberd (een pelham mag alleen gebroken én met vorkje gebruikt worden bij hun wedstrijden. Een pelham is het vriendelijkst ongebroken en met twee teugels. Gebroken zorgt voor een zware hefboomwerking en een vorkje veroorzaakt flinke ruis)

Dat blijkt wel weer. Want hoe kan een bit waarbij de teugels op dezelfde hoogte zitten als het mondstuk nou hefboomwerking hebben :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:43

Dat bedoel ik inderdaad. Maar ze hebben wel meer van dat soort rare dingen erin staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:57

Nicolevdl schreef:
Mizora schreef:

Dat blijkt wel weer. Want hoe kan een bit waarbij de teugels op dezelfde hoogte zitten als het mondstuk nou hefboomwerking hebben :+

Doordat de bovenste knevel dan vastzit aan het bakstuk. Als je dan de teugels te veel aanneemt til je het bakstuk eigenlijk een beetje op/naar voren, wat druk geeft achter de oren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:34

Als je de teugels te veel opneemt haal je of de spanning van de bakstukken. Of schuif je ze iets naar achter, het bit kantelt niet en kan dus geen druk achter de oren geven anders dan bij een gewone trens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:18

Mijn ene pony loopt voor de wagen op een half cheek bit. Ongebroken en met alleen knevels aan de onderkant. Mijn pony accepteert geen enkel ander bit, en zéker niet iets wat beweeglijk is in zijn mond. Deze 'kneveltrens' ligt mooi stabiel in zijn mond en het gaat prima. Ik gebruik hem dus voor mennen.