schudden met hoofd bij rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

schudden met hoofd bij rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 08:43

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:48

Wanneer een paard last heeft van pollen kan je geholpen zijn met een Net Relief. Zoek eerst uit of het echter niets anders medisch, dan wel rijtechnisch is. Kijk anders eens bij het headshakers topic bij medisch.
De kap op jouw foto lijkt me niet geschikt om mee te rijden, een simpel neusnetje zoals de Net Relief is voldoende als het om pollen gaat.

lisaagirl_

Re: schudden met hoofd bij rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:17

als een paard met de hoofdschut zeggen ze dan zit het bit niet goed.

het komt niet door de vliegen . :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:21

Smeer je het hoofd van je paard voor het rijden eens in met antivliegen spray. (op een sponsje, nooit spuiten bij het hoofd) als ze dan nog loopt te schudden weet je dat je de oorzaak in b.v het hoofdstel, bit, of wellicht lichamelijk.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:56

Mijn paard heeft er ook twee keer last van gehad, eerste keer kwam het door het zadel, boom gebroken. Misschien ligt het daaraan? Tweede keer had ze last van haar tanden, er zaten enorme haken op! Dat doet natturlijk zeer. Misschien moet je ook even nagaan of je niks veranderd hebt? Ander bit ofzo...? En dat headsheakers syndrome kan het natuurlijk ook zijn.
Zo heb je nog meer opties, ik rijd 's zomers als er veel vliegen zijn met een vliegennetje, werkt bij mij heel gied en altijd goed met vliegenspray werken! Laat je het ff weten als het beter gaat?
Succes!!!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:58

Het kan natuurlijk ook haar rug zijn!! Misschien even een osteopaat langs laten komen?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:08

lisaagirl_ schreef:
als een paard met de hoofdschut zeggen ze dan zit het bit niet goed.

het komt niet door de vliegen . :)

dat is knap... ik rijd bitloos ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:09

Love_Sanne schreef:
Mijn paard heeft er ook twee keer last van gehad, eerste keer kwam het door het zadel, boom gebroken. Misschien ligt het daaraan? Tweede keer had ze last van haar tanden, er zaten enorme haken op! Dat doet natturlijk zeer. Misschien moet je ook even nagaan of je niks veranderd hebt? Ander bit ofzo...? En dat headsheakers syndrome kan het natuurlijk ook zijn.
Zo heb je nog meer opties, ik rijd 's zomers als er veel vliegen zijn met een vliegennetje, werkt bij mij heel gied en altijd goed met vliegenspray werken! Laat je het ff weten als het beter gaat?
Succes!!!

ik rijd boomloos, dus boom gebroken kan niet.
verder is de tandarts toevallig 2 weken geleden nog geweest en heeft niks hoeven te doen. haar gebit was perfect.
verder is er ook niks veranderd. behalve dan dat er extreem veel vliegen waren...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:50

Ik rijd 's zomers altijd met vliegennetje, en veel vliegenspray, misschien toch een keer proberen? En anders zit er iets in haar rug niet helemaal lekker misschien?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:38

ze doet het pas sinds een paar dagen.

vliegenspray gebruik ik wel. ze heeft ook zomereczeem, dus heb sowieso liever dat die stomme beesten uit haar buurt blijven ;)
wat voor vlieggennetje gebruik jij dan?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:40

als ze met haar hoofd schud, doet ze het dan op en neer, of van links naar rechts?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:42

Mijn paard doet het als ze iets moeilijk vind, of overenthousiast is.
maar als het sinds kort is zou het inderdaad best door pollen/vliegjes kunnen komen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:48

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=157

Er zijn ook speciale voor het rijden.

Ik denk dat vliegjes en door warmte (zweet achter de oren) en pollen zeker oorzaken kunnen zijn.

Maar paarden met manenexceem hebben ook extreme jeuk in de manen. Die kleine vliegjes zitten daar nu met zijn allen in.

misschien is een vliegenkap onvoldoende en moet je ook nog de hals beschermen. misschien is een goede vliegenspray dan een betere optie. Ik heb weleens een Fries bereden die ik in deze maanden gewoon niet kon berijden. Die had ook maanexceem en trilde met de hele hals en werd er echt gek van. Heel erg sneu....
Als ze dan zweten wordt het nog erger en komen er meer vliegjes.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:53

ik gebruik al vliegen en dazen spray van de welkoop, maar vooral onder haar buik (tgeeft nogal bruine vlekken op een witte vacht ;) ). mss toch maar op het hoofd ook proberen...

het schudden is echt van links naar rechts schuin zegmaar. zeker niet met het hoofd op en neer. dan zou ik denken dat ze er probeert onderuit te komen...
het moeilijk vinden lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. we waren gewoon buiten aan het rijden zoals gewoonlijk toen het begon...

ik moet wel zeggen dat ze soms in galop wel eens helemaal los wil gaan en dan ook schudt met haar hoofd, maar dan schudt ze meer met haar hele lijf ook. dit is echt alleen met haar hoofd...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:14

Of het helpt, durf ik zo niet te zeggen, maar zo te zien kun je prima met dit masker rijden.
Ik rijd zelf altijd met de field relief en de net relief omdat mijn paard een headshaker op pollen en zonlicht is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:21

Als het plotseling begonnen is, zou ik toch een keertje de DA erbij halen.
Hoofdschudden kan de oorzaak van neus tot staart hebben.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:55

Ja hoofdschudden kan een onderliggende zaak hebben, zou ik toch maar mee oppassen en een DA verwittigen moest ik jou zijn

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:58

Een netje aan de neusriem kan een voldoende oplossing bieden hoor. Het is pollentijd en de mijne had precies hetzelfde. Met netje tot op de neusgaten geen problemen meer.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:34

Jeetje, een paard schud met zijn hoofd en gelijk komt er een medische wereld in actie... Beetje overdreven...

Ik zou zeker even met een simpel vliegenmaskertje proberen. Das in ieder geval goedkoper dan gelijk een dierenarts inschakelen voor nop... wat bij die van mij al hielp was een simpele vliegenfrontriem aan het hoofdstel maken. Gaat het dan niet over, dan kun je altijd even de dierenarts laten kijken.

Over de zomerexeem, heb je wel een exceemdeken? Want vliegen en dazenspray is (zoals ze ook genoemd zijn) voor vliegen en dazen. Niet voor de beruchte mugjes die de exceem verergeren... dus wat dat betreft zou ik daar even op letten...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:26

inkidinkidoe schreef:
Jeetje, een paard schud met zijn hoofd en gelijk komt er een medische wereld in actie... Beetje overdreven...

Nou, mijn paard ging anders ook hoofdschudden en bleek een oorontsteking te hebben.

Als je maar even te lang wacht, kan het schudden een gewoonte worden, ookal is de oorspronkelijke oorzaak verdwenen.

na de oorontsteking van mijn paard is ze toch blijven schudden en na een lijdensweg van 2 jaar is ze naar de slacht gegaan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:11

beantsje schreef:
inkidinkidoe schreef:

Nou, mijn paard ging anders ook hoofdschudden en bleek een oorontsteking te hebben.

Als je maar even te lang wacht, kan het schudden een gewoonte worden, ookal is de oorspronkelijke oorzaak verdwenen.

na de oorontsteking van mijn paard is ze toch blijven schudden en na een lijdensweg van 2 jaar is ze naar de slacht gegaan.

Oh, wat erg! :(:)
Edit: Ik hoorde laatst ook iemand over oormijt en luizen in manen/staart, misschien is dat de oplossing?

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:23

Tja, die van jou heeft een oorontsteking gehad, dus moet iedereen met een hoofdschuddend paard nu de dierenarts bellen...

Natuurlijk kan er altijd wat zijn, dat is met alles zo. Mijn paard heeft chronische hoefproblemen, dus ik weet wat het is om accuut te moeten handelen. Maar ik denk dat je er wijs aan doet om eerst een keertje met zo'n netje te rijden. Werkt dat niet, heb je altijd nog de kans om een DA te bellen. Daar gaan geen maanden overheen, dat kan bij wijze van deze week al gebeurd zijn.

Maar mocht je inderdaad twijfelen of het iets ontstekingsgericht is, kun je ook even koorts opnemen. Is dat verhoogd, dan kun je gericht actie ondernemen!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:28

Je kijkt toch ook naar wat de oorzaken zullen/kunnen zijn? Als je net van bit bent veranderd denk je eerder aan problemen met het bit als problemen aan de rug toch? Was het eenmalig? Misschien was jij die dag dan te streng met je hand.
Maar wees dan blij dat iemand op zoek gaat naar de problemen en er geen scherper bit inhangt met martingaal maar opzoek gaat naar het probleem!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:19

de da is 2 weken geleden nog op stal geweest, dus iets geks zal het niet zijn. ze is preventief gecheckt en er is ook bloed geprikt. ook daaruit kwam niks dat we niet verwacht hadden (ze wordt regelmatig gecheckt en staat onder goede controle van de da voor een ander medich probleem wat nu onder controle is)

eczeemdeken heeft ze idd ook gewoon om (maar niet met rijden), maar ik spuit en smeer ook alle delen die de deken niet bedekt altijd goed in. tis nogal een gevoelig typje ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:54

inkidinkidoe schreef:
Tja, die van jou heeft een oorontsteking gehad, dus moet iedereen met een hoofdschuddend paard nu de dierenarts bellen...

Natuurlijk kan er altijd wat zijn, dat is met alles zo. Mijn paard heeft chronische hoefproblemen, dus ik weet wat het is om accuut te moeten handelen. Maar ik denk dat je er wijs aan doet om eerst een keertje met zo'n netje te rijden. Werkt dat niet, heb je altijd nog de kans om een DA te bellen. Daar gaan geen maanden overheen, dat kan bij wijze van deze week al gebeurd zijn.

Maar mocht je inderdaad twijfelen of het iets ontstekingsgericht is, kun je ook even koorts opnemen. Is dat verhoogd, dan kun je gericht actie ondernemen!

natuurlijk kan je eerst een keer met een netje rijden. Het is geen spoedgeval ofzo. Maar je moet er niet weken of maanden mee modderen.
Helaas zal het erg lastig zijn om er eentje te lenen en zo'n netje kost al een dikke 40 euro dus zo'n voor de hand liggende oplossing is dat niet.
Waar ik in zo'n geval het meest bang voor ben, is dat iemand weer gaat roepen dat het verzet is en dat je het moet corrigeren. Terwijl er mogelijk een lichamelijk ongemak of pijn aan ten grondslag ligt. Dat heb ik al te vaak zien gebeuren...