Sweet iron bitten? Wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Sweet iron bitten? Wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:16

Voor mijn paardje ben ik op zoek naar een fijn en vriendelijk bitje wat de speekselvorming en beweeglijkheid in de mond bevorderd.
Nu kwam ik tijdens het zoek op internet dit bit tegen:
Sweet Iron

Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Wie heeft er ervaring mee en wat zijn je bevindingen? Zou dan ook graag willen weten welk type bit je hebt gebruikt en waar eventueel verkrijgbaar (indien niet leverbaar door bedrijf uit genoemde link hierboven).

Alvast bedankt.

Balou_k

Re: Sweet iron bitten? Wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:21

Ik heb zelf geen ervaring met dit bit, maar als ik zo naar het plaatje kijk is dit een beweeglijk bit, maar de ringen, tusen de stukken door dus, lijken me zo ruim, kunnen daar geen velletjes tussen blijven zitten ?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:53

Ik rij met een enkelgebroken, dun, iron trendsje.
Mijn paard reageerd daar goed op en dit is het enige bit waarvoor hij vrijwillig zijn mond opent. Dat zegt mij alleen al genoeg. Ik merk t.o.v. andere bitten dat hij nauwkeuriger en lichter reageert op mijn hulpen en dat hij het bit makkelijker accepteerd. Hij is gestopt met het bit vastpakken, ermee klieren en zijn tong erover heen te gooien. Hij gedraagt zich nu als een echt paard met bit :) Ik wil er niet anders meer in zijn mond hangen :)

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:56

Ik heb goede ervaringen met een Myler bitje. Ook sweet iron. Erg prijzig maar wat mij betreft meer dan de moeite waard.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:12

Ik heb een eenvoudige uitvoering van een dubbel gebroken sweet iron gekocht en er nu 1 keer mee gereden en moet zeggen dat het erg goed beviel. Paardje was lekker ontspannen en knabbelde zelfs af en toe! Iets wat hij eigenlijk nooit doet. Tot nu toe geen miskoop dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:18

Sweet iron is gewoon het materiaal waaar het bit van gemaakt is: zwart gemaakt ijzer dat gaat roesten als je het gebruikt. Je hebt bitten in allerlei vormen en modellen van sweet iron.
Ik vind het fijn materiaal, soms gewoon jammer dat er niet wat dikkere bitten voor de engelse sport gemaakt worden. Want sweet iron is iets typisch uit de westernsport.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 00:29

Ik heb een billy allen bit met sweet iron, (billy allen bitten lijken heel veel op de normale mylers, maar dan een stuk goedkoper) en het bevalt mij ook prima. De billy allen bitten zijn meestal al wat dikker dan de gebroken bitten. Maar te dik is ook nooit goed, dan blijft er niet genoeg ruimte over voor de tong.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:57

ik heb de bovenste maar dan in soort pessoa uitvoering :j
ben er super tevreden over. mijn paard loopt er fijn op, denk ook mede door het roesten van het bit. vindt ze lekker :)
vind het ook fijn dat de bitten dun zijn.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:54

Rij er nu bijna een week mee en ik heb een ander paard, geweldig. Ik wist dat een bit veel invloed kan hebben, maar zoveel, dat had ik niet verwacht. Denk ook inderdaad dat het in mijn geval positief is dat het bit dunner is en veel beter in de mond ligt dan een dikker bit. En dat allemaal ook nog eens voor € 20,00. Zocht het altijd in de duurdere bitten tot zelfs over de € 100,00. Wil dus niet altijd zeggen dat duurkoop de beste koop is. Vraag me alleen af of dit bit ook een "houdbaarheidsdatum" heeft in verband met het roesten. Weet iemand dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:56

De roest zelf is helemaal niet schadelijk, en vinden de meeste paarden juist lekker. Je moet natuurlijk alleen erop letten dat er geen scherpe randjes ontstaan door de roest, maar dan ben je toch al vele jaren verder :)

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:45

Ik zat even mee te lezen... maar wat ik me afvroeg: Het bit wat in de link te zien is, is die niet (omdat ie redelijk dun is) erg scherp in de mond?

Misschien een beetje domme gedachte maar ik dacht altijd dat 1 van de regels met bitten was: hoe dunner hoe scherper in de mond?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:50

Dat is inderdaad een regel, maar een belangrijkere regel is: Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter ;)
En bij een dunner bit heeft het paard meer ruimte over in de mond, dus meer ruimte voor de tong en makkelijker slikken, en daardoor weer minder problemen met ademhalen en makkelijker ontspannen. Vooral paarden met een kleine mond lopen meestal véél beter met een dunner bit.
Maar je moet natuurlijk wel een rustige en zachte hand hebben.
(al vind ik zelf dat je helemaal niet moet gaan paardrijden als je niet zacht met een bit kan omgaan ;) )

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:33

MysticTinker schreef:
Dat is inderdaad een regel, maar een belangrijkere regel is: Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter ;)
En bij een dunner bit heeft het paard meer ruimte over in de mond, dus meer ruimte voor de tong en makkelijker slikken, en daardoor weer minder problemen met ademhalen en makkelijker ontspannen. Vooral paarden met een kleine mond lopen meestal véél beter met een dunner bit.
Maar je moet natuurlijk wel een rustige en zachte hand hebben.
(al vind ik zelf dat je helemaal niet moet gaan paardrijden als je niet zacht met een bit kan omgaan ;) )

Kijk dat is nou een bergrijpelijke uitleg!! Bedankt!

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:15

Lancome:
Had jij nou precies hetzelfde bitje als de link besteld?