Welk zadel koop je voor een nog in te rijden paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Welk zadel koop je voor een nog in te rijden paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:56

Ik ben bezig met onze bijna 4 jarige, ik heb inmiddels 3 keer een zadel erop gehad bij het longeren alleen ben ik niet tevreden over de ligging van dit zadel.
De boom is namelijk iets te klein, niet dramatisch, maar in ieder geval wil ik daar dus niet op gaan zitten zodra ik hem ga rijden. ;)

Het betreft een D-pony met een korte rug en weinig schoft, maar wel zo dat er iets aanwezig is.

Welk zadel (16,5/16 inch) zou hier slim voor zijn?
Verder heb ik als wens dat het een dressuur zadel word maar dan met een normale zit, geen diepe zit.
Ik ben overigens niet z'n fan van wintec, ivm het krijgen van een houten kont na een halfuur rijden.

SkyMarian

Re: Welk zadel koop je voor een nog in te rijden paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:57

Wat is je budget :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:00

sjakie schreef:
Wat is je budget :)

Ligt eraan of het zadel snel vervangen moet worden of niet (door het verkrijgen van bespiering).

Zeg dat ik 500,- voor een zadel dat minimaal 3 jaar mee kan gaan, wel een mooi bedrag vind.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:05

Waar je rekening mee moet houden is de ontwikkeling van het paard. Jong en oud ontwikkelt zich, maar bij een jong dier mag je grote veranderingen in het lijf verwachten.
Dat maakt de kans kleiner dat 1 en hetzelfde zadel een jaar of 3 mee gaat. Met opvullen kan je wat corrigeren en de meeste bomen zijn in lichte mate aan te passen/ verwijden.
Er zijn zadels die een grotere aanpasbaarheid hebben, maar die vallen ver buiten je budget.
Je zou kunnen kiezen voor een wat ouder tweedehands zadel voor een wat kleiner prijskaartje met de kans dat je die regelmatig zal moeten verruilen voor een ander type.
Let wel uitgegroeid is een paard nooit. Hun hele leven lang zullen zij van vorm veranderen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:12

Ik heb zelf gekozen voor een barefoot cheyenne om mijn paardje in te rijden, dat vormt lekker mee met het paard..
Over een jaar of 4 wanneer hij zijn definitieve vorm heeft laat ik een zadel op maat maken, maar dat heeft nu nog weinig zin.

Ik heb voor boomloos gekozen omdat ik me niet continu zorgen wil maken over de pasvorm van mijn zadel..
succes met je zoektocht

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:15

FitzChivalry schreef:
Ik heb zelf gekozen voor een barefoot cheyenne om mijn paardje in te rijden, dat vormt lekker mee met het paard..
Over een jaar of 4 wanneer hij zijn definitieve vorm heeft laat ik een zadel op maat maken, maar dat heeft nu nog weinig zin.

Er bestaat in paardenwereld niet zoiets als een definitieve vorm :)

TS, ik zou in jou geval denk ik ook wisselend op zoek gaan naar goedkope tweedehands zadels. Ik heb zelf met mijn paard (ouder, maar moest nog doorgereden worden wat dus wel een boel lichamelijk veranderde) nu al een x aantal zadels moeten wisselen in het afgelopen jaar.

Je kan ook doorsparen en kiezen voor een geheel aanpasbaar zadel (die komt er bij mij nu dus ook) Maar dan heb je het niet meer over een zadel wat 3 jaar mee moet maar een die een leven lang meegaat :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:23

definitievere vorm dan..
Helemaal gelijk blijven ze natuurlijk nooit..
Ik bedoelde eigenlijk wanneer hij uitgegroeid is..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:25

Mijn paard was toen ik haar aankocht 9 (uitgegroeid dus ;) ) en is van boommaatje 29 naar 35 gegaan. Ik begrijp wat je bedoelt maar ik word altijd wat kriegel van de term 'uitgegroeid' :)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 24-03-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:27

Ik denk dat ik voor mijn jonge paardje een zadel met
verwisselbare boom aanschaf als ze beleerd gaat worden.
Is natuurlijk ook geen garantie dat het altijd zal blijven passen, maar
ik ga er wel vanuit dat ik daar de eerste jaren plezier van zal hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:34

Als je een biiiiiig budget hebt zou je aan een wow kunnen denken..
Daar valt zoveel aan te veranderen en aan te passen dat de kans maar klein is dat je paard er uit groeit.
Het zou voor mij een sirieuze optie zijn, een nieuwe wow kost 2500 euro.

Er gaan best wat zadels doorheen bij een jong paard, op den duur heb je die 2500 er echt wel uit.
De kans is dan groot dat je nooit meer een ander zadel hoeft aan te schaffen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:36

Ze zijn 2450,- ;) Scheelt weer wat in de portomoniks :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:37

Ja die zijn best prijzig idd, maar als je om de zo veel jaar een nieuw
zadel hebt, haal je dat er zeker wel uit. Maar ik weet nog niet zo goed
wat ik van de WOW zadels moet vinden eerlijk gezegd :o

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:41

Hoeft ook niet :)
Is 1 van de vele mogelijkheden :) voornaamste bij elk zadel blijft dat het passend is voor paard en ruiter :)
Welk merk en welk prijskaartje daar aan hangt doet er niet zo toe :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:43

sjakie schreef:
Hoeft ook niet :)
Is 1 van de vele mogelijkheden :) voornaamste bij elk zadel blijft dat het passend is voor paard en ruiter :)
Welk merk en welk prijskaartje daar aan hangt doet er niet zo toe :)

Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk :)

Gekkigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:41

Ik heb de mijne eerst een tweedehansje opgelegd, een veelzijdigheidszadel een oud ding was het maar hij paste toen prima en hij zat redelijk lekker. Daarna een heerlijke Kieffer Wien aangeschaft, nieuw en helemaal op mijn maat (uiteraard ook van mijn paardje)

moen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:24

Ik leg ook geen gloednieuw zadel op een paard wat zadelmak gemaakt word...
Daarnaast heb je ook te maken met de ontwikkeling van een paard, ik zou ook voor een goedkoop tweedehands zadel gaan en later voor een 'echt' zadel gaan kijken

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:55

En een wintec isabell werth dan? Zitten heel anders dan de 'gewone' wintecs, ik kan er uren mee rijden zonder ergens last van te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:44

De eerste maand/twee maanden kijk ik met de zadels die ik heb wat er enigszins op past. Na die tijd kan ik nl. iig wel uitproberen wat er goed ligt en goed zit en de eerste bespiering is er al op aan het komen. Gewoon een tweedehands A-merk, past het later niet meer dan verkoop je die weer of ruilt hem in en koop je wat anders terug.

Ik heb overigens ook een Wow en dat is toch wel iets heerlijks. Heb er helaas geen geld voor om er meerdere aan te schaffen :P

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:35

Ik zou nog geen dressuurzadel gebruiken. Dit raden ze niet aan bij jonge paarden. Vaak rijden ze het eerste jaar nog met een veelzijdigheidszadel.

Een zadel is trouwens ook pas goed te meten als een paard volwassen en uitgegroeid is. Dus meestal met een jaartje of 4/5.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:27

Een zadel dat past. Ik zou niet gelijk een peperduur zadel aanschaffen aangezien zo'n jong beest nog groeit. En wat hierboven ook gezegd word, een dresuurzadel is niet gelijk zo verstandig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:33

Als je hem nog in moet rijden kan je het beste een 2e handse kopen.
Zonder gebroken boom.
Wintecs mett verwisselbare boom kunnen een optie zijn.

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:22

Zo goedkoop mogelijk moet wel enigsinds passen .. maar voor je het weet heb je alweer een nieuw zadel nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:15

Ik zou een niet te duur zadel nemen, paard is in d egroei en gaat spieren ontwikkelen dus veranderd de bouw snel en zal je steeds een ander zadel moeten kopen en met een dure is dat best zonde. Ik heb mijn fjord ingereden met een wintec zadeltje.
Het zadel moet uiteraard wel goed liggen :)
Na het zadel waarmee ik haar heb ingereden heeft er nog een wintec 2000 opgelegen en daarna een boomloos zadel, nu wil ik niets anders meer dan boomloos.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:01

Toen ik mijn pony had wilden we een nieuw zadel... hij was toen net 3 en toen zijn we voor een Wintec gegaan.. Ze zijn erg licht en zacht voor een paardenrug en natuurlijk makkelijk bij te werken. -ook nog een lekkere zachte zit voor de ruiter zelf- Daarna heb ik er nog 3 jaar mee gereden.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:11

Ik had eerst een rossner. Bleek veel mee mis te zijn na het open halen. Toen ik m net had lag ie redelijk, maar na 2 maanden was hij veel te krap. Heb nu een Wow in de bestelling, voor mij niets anders. Jammer dat ze zo duur zijn en dus niet voor iedereen beschikbaar.