Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:22

ik zou niiks kopen bij zadelmarkt, behalve misschien een Merovech (en dan iemand mee die het past, dus ook paard mee want je krijgt geen geld terug bij ZM), daar het ik goede ervaring mee, al kwam de mijne niet van Zadelmarkt.

dat er stukjes ijzer uitkomen, aluminium bomen inzitten, etc. zegt mij genoeg. ik heb ooit een verzorgster gehad, die wilde een dressuurzadel gebruiken (ik heb een western), en kon van een vriendin een Merano proberen van ZM. het leer leek net karton, en na twee keer proberen gaf mijn paard al aan dat hij het zadel niet fijn vond. ook schoof het erg naar voren, en vond ik het niet lekker zitten.

mijn Merovech heb ik verkocht aan een meisje die eerst een ZM zadel had, maar dat paste na een maand al niet meer, en het kon niet opgevuld of wat dan ook. ze is erg tevreden ook over de Merovech, en aangezien ze dit merk ook voeren bij een erkende ruitersportzaak hier, is dat het enige merk dat ik zou aanraden van Zadelmarkt.

als ik me niet vergis zijn de stockzadels daar van het merk Ascot, dus geen originele zadels door erkende zadelmakers. ze noemen het ook allemaal handwerk, maar een groot deel van hun assortiment is volgens mij fabrieksspul, anders zijn zulke prijzen gewoon niet mogelijk. Ascot is géén merk!!

de mooie verhalen en het aanprijzen van de spullen daar klinkt mooi, maar ik zou er nooit instinken. als je eenmaal een keer kwaliteit gehad hebt, weet je het verschil tussen rommel en goed. ik vind de ZM spullen over het algemeen rommel, en ik zou er nooit iets kopen, behalve misschien dus een Merovech (na controle van de echtheid), of een simpel reservehoofdstel oid.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:17

Marijuhhhhh schreef:
Je kan de vulling voelen als het 1 grote plak is moet je het niet doen. Je kan de boom voelen of ie flexibel is. Door je zadel op de kom te houden, hem met het zitvlak naar je toe doen. De zweet bladen vast houden en hem naar je toe trekken. Als je dat doet mag het zadel niet kraken, moe een beetje mee geven. Op zo'n manier kun je ook voelen of de boom nog heel is.



als je zo een nieuw zadel gaat kopen.. ben je toch echt niet wijs
de meeste mensen hebben geen kennis van zaken
en dat zijn dé ideale klanten voor zadelmarkt zadels
zadel past altijd
ze gebruiken zelf het woord zadelmarkt niet meer op marktplaats
ws jagen ze er dan iedereen mee weg

ik heb jaren met een stockzadel gereden
was een heel fijn zadel (gekocht bij the horseman outfitter)
weet wel wat je koopt....
mijn zadel zat heerlijk maar lichtrijden was bijna onmogelijk door de "oortjes" aan de voorkant


het is zowiezo verstandig een 2e hands zadel altijd opnieuw tlaten vullen naar je paard

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:45

ascot is wel een merk , een c merk ..komt net als de baseline van divoza echt uit india , net als pfiff zadels alles van zeer goedkoop tot subliem heeft zo ook heeft ascot de troep en de goede spullen
hier in nl zie je het weinig behalve de goedkopere spullen bij zm
in belgie zie je het meer (en nee niet van zm)

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:19

merrieveulen schreef:
als ik me niet vergis zijn de stockzadels daar van het merk Ascot, dus geen originele zadels door erkende zadelmakers. ze noemen het ook allemaal handwerk, maar een groot deel van hun assortiment is volgens mij fabrieksspul, anders zijn zulke prijzen gewoon niet mogelijk. Ascot is géén merk!!


Dat vind ik altijd erg grappig, dat ze adverteren met 'handgemaakte zadels'. IEDER zadel is handgemaakt, er bestaan namelijk echt geen machines waar je aan de ene kant al het materiaal instopt en die daarna een compleet zadel uitspuugt Het in elkaar zetten van een zadel zal toch echt handmatig gedaan moeten worden, net als bij ieder ander zadel....

Ik vind zadelmarkt zadels echt prut. En ik heb het niet alleen gehoord, ik heb ook een dressuurzadel (Merano o.i.d.) en een stockzadel van dichtbij bekeken.
Het leer wat gebruikt wordt is niet van 1 lap gemaakt, maar is geperst. Dat soort leer wordt gemaakt van afvalleer.... Om goed leer te maken wordt namelijk van het leer een laag afgehaald. Deze lagen worden weer samengeperst om goedkoop leer van een veel mindere kwaliteit te maken, er komt een toplaag overheen zodat het nog wat lijkt.
Onder dat slechte leer zal je paard niet zo snel lijden, maar het is gewoon bagger. Het slijt veel sneller, en als de toplaag kapot of eraf gaat zie dat het heel erg 'vezelig' is, en duidelijk geperst. Het is niet voor niets dat ZM adviseerd om de zadels niet te vetten etc., dat spul werkt namelijk als een spons omdat het zo vreselijk poreus is. Het zuigt dus alle vet op en wordt daardoor nog minder sterk.
Waar je paard wel onder lijdt zijn slechte en scheve bomen in het zadel (inderdaad aluminium!). Deze vervormen ook snel wat weer nare gevolgen heeft. Ook een slechte afwerking, nagels die niet goed vastzitten en uitsteken bijvoorbeeld.
Bij het stockzadel wat ik heb gzien zaten de 'oortjes' zo scheef als wat, slecht afgewerkt. Ook voelde je duidelijk door de kussens heen een uitsteeksel. De beugelriemen waren belachelijk lang en niet in te korten, en de singel was ook niet bepaald je van het.

Goede merkzadels zijn niet voor niets zo duur. Alleen een goede, kale boom kost al zo'n €250,- Dan komen daar nog een heleboel arbeidsuren bij, van geschoolde mensen die daar dus voor opgeleid zijn en dus geld kosten. Nog een goede kwaliteit leer en dure wol erbij en je hebt heel wat kosten.
Een zadel van €200,- kan dus nooit op zo'n manier gemaakt zijn, dat is simpelweg onmogelijk. Daarvoor moet je ernstig besparen op arbeidskosten (ongeschoolde werkers en massaproductie) en op materiaal. Dat 'afgeprijsde' van zadelmarkt is gewoon lariekoek.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:58

Ik heb nog nooit zo'n stel slecht gebouwde zadels gezien als bij Zadelmarkt. Echt, het is niks! Koop liever een goed merk tweedehandszadel en laat de zadelmaker even kijken of er nog iets aan veranderd moet worden. Dan ben je net zo duur uit als bij Zm, maar je hebt wel 100 x meer kwaliteit. En je paard zal je dankbaar zijn.

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:00

Mijn ervaring van zadelmarkt is in 1 woord: Bagger!
Ben er enkele keren wezen kijken wat ik daar zie kan ik niet eens kwaliteit noemen..
Van de buitenkant ziet alles er netjes uit maar als je wat verder kijkt loop je snel door..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:11

Supertje schreef:
merrieveulen schreef:
als ik me niet vergis zijn de stockzadels daar van het merk Ascot, dus geen originele zadels door erkende zadelmakers. ze noemen het ook allemaal handwerk, maar een groot deel van hun assortiment is volgens mij fabrieksspul, anders zijn zulke prijzen gewoon niet mogelijk. Ascot is géén merk!!


Dat vind ik altijd erg grappig, dat ze adverteren met 'handgemaakte zadels'. IEDER zadel is handgemaakt, er bestaan namelijk echt geen machines waar je aan de ene kant al het materiaal instopt en die daarna een compleet zadel uitspuugt Het in elkaar zetten van een zadel zal toch echt handmatig gedaan moeten worden, net als bij ieder ander zadel....



inderdaad, het wordt in elkaar gezet door mensen die geen zadelmakers zijn, maar zoals Nickyu al zegt door goedkope arbeiders (india) zonder verstand van dergelijke zaken. het geperste leer wordt in een fabriek gedaan (dacht ik hoor, correct me if I'm wrong), maar het is zeker niet te vergelijken met een 'echt' handgemaakt zadel, uit de hand van een expert!
daarbij hebben ze nog meer spullen van dit merk, wat wel uit fabrieken komt. Ascot heeft niet alleen zadels.

@ nickyu, dat bedoel ik, het is wel een merk, het heeft immers een merknaam, maar wat ze bij ZM verkopen mag toch echt niet als 'merkspul' verkocht worden.

@ TS: je kunt het beste gaan kijken bij mensen die weten waar ze het over hebben, of inderdaad voor een tweedehands zadel gaan. er staan hier genoeg reacties die duidelijk genoeg zijn denk ik, zadelmarkt wordt gewoon afgeraden.

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:03

Met handgemaakt word bedoelt dat er geen machine's aan te pas zijn gekomen niet bij de boom niet bij de stiksels nergens. Als je zo'n zadel heb zit je al snel in een prijsklasse van 1000 euro

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:18

Marijuhhhhh schreef:
Met handgemaakt word bedoelt dat er geen machine's aan te pas zijn gekomen niet bij de boom niet bij de stiksels nergens. Als je zo'n zadel heb zit je al snel in een prijsklasse van 1000 euro


precies, in feite bedoelen ze ambachtelijke zadels, en dat kan je niet echt zeggen over de zadels uit India. ik heb er zelf ooit één gehad, maar het is drie keer niks. dat zadel was dan ook zo weer weg.

dorhout

Berichten: 10
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Egmond aan den Hoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:31

RUBYWHITE schreef:
vriendin van mij heeft jaren terug daar een zadel gekocht, wat een ramp en wat een slechte service...t zadel heeft 1x op haar paard gelegt, paste gewoon voor geen meter, de dag erop weer terug gereden durfden ze gewoon te zeggen dat t zadel daar niet weg kwam. sindsdien ligt het ter decoratie in de hal


Dat klinkt er als een broodje aap verhaal. Als je een zadel na een dag terugbrengt heb je het bonnetje nog, herkent de verkoper je, kun je aanwijzen uit welk rek het kwam etc. Weet je zeker dat je zelf niet in zadels handelt?
Overigens lijkt veel kritiek hier schromelijk overdreven.
Als een zadel een aluminium boom heeft, dan kan die zeker zo sterk zijn als een houten boom. Verder kun je daar geen spijkers in slaan, dus die kunnen er niet uitkomen. Als de zadels in India worden gemaakt, waar de lonen erg laag zijn, kan het goed zijn dat ze wel met de hand worden gemaakt. Hoe zou trouwens een arbeider heten die zadels maakt? Als er een stukje ijzer uit het zadel van lovebeaut stak, zal dat niet in het paard hebben geprikt, anders zou lovebeaut dat niet hebben verteld.
Een boom kan aan productiekosten nooit € 250,- kosten. Suggestieve opmerkingen als: "Van de buitenkant ziet alles er netjes uit maar als je wat verder kijkt loop je snel door.." geven weinig informatie en zijn alleen bedoeld als stemmingmakerij.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:34

Dit is al een ouder topic, ik weet niet of het nog wel omhoog gehaald mag. Ik TEM wel even. Een Modje zal hier een beter zich op hebben.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:39

dorhout schreef:
RUBYWHITE schreef:
vriendin van mij heeft jaren terug daar een zadel gekocht, wat een ramp en wat een slechte service...t zadel heeft 1x op haar paard gelegt, paste gewoon voor geen meter, de dag erop weer terug gereden durfden ze gewoon te zeggen dat t zadel daar niet weg kwam. sindsdien ligt het ter decoratie in de hal


Dat klinkt er als een broodje aap verhaal. Als je een zadel na een dag terugbrengt heb je het bonnetje nog, herkent de verkoper je, kun je aanwijzen uit welk rek het kwam etc. Weet je zeker dat je zelf niet in zadels handelt?
Overigens lijkt veel kritiek hier schromelijk overdreven.
Als een zadel een aluminium boom heeft, dan kan die zeker zo sterk zijn als een houten boom. Verder kun je daar geen spijkers in slaan, dus die kunnen er niet uitkomen. Als de zadels in India worden gemaakt, waar de lonen erg laag zijn, kan het goed zijn dat ze wel met de hand worden gemaakt. Hoe zou trouwens een arbeider heten die zadels maakt? Als er een stukje ijzer uit het zadel van lovebeaut stak, zal dat niet in het paard hebben geprikt, anders zou lovebeaut dat niet hebben verteld.
Een boom kan aan productiekosten nooit € 250,- kosten. Suggestieve opmerkingen als: "Van de buitenkant ziet alles er netjes uit maar als je wat verder kijkt loop je snel door.." geven weinig informatie en zijn alleen bedoeld als stemmingmakerij.



Hmmmm..klinkt als een zadelmarkt 'filliaal'- eigenaar

Opmerking: Als die zadels echt zo goed zijn als ze zeggen in de advertenties dan waren er toch niet bijna alleen maar negatieve reacties?
Dan zouden ze juist aangeprezen worden.

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:31

dorhout schreef:
Dat klinkt er als een broodje aap verhaal. Als je een zadel na een dag terugbrengt heb je het bonnetje nog, herkent de verkoper je, kun je aanwijzen uit welk rek het kwam etc. Weet je zeker dat je zelf niet in zadels handelt?
Overigens lijkt veel kritiek hier schromelijk overdreven.
Als een zadel een aluminium boom heeft, dan kan die zeker zo sterk zijn als een houten boom. Verder kun je daar geen spijkers in slaan, dus die kunnen er niet uitkomen. Als de zadels in India worden gemaakt, waar de lonen erg laag zijn, kan het goed zijn dat ze wel met de hand worden gemaakt. Hoe zou trouwens een arbeider heten die zadels maakt? Als er een stukje ijzer uit het zadel van lovebeaut stak, zal dat niet in het paard hebben geprikt, anders zou lovebeaut dat niet hebben verteld.
Een boom kan aan productiekosten nooit € 250,- kosten. Suggestieve opmerkingen als: "Van de buitenkant ziet alles er netjes uit maar als je wat verder kijkt loop je snel door.." geven weinig informatie en zijn alleen bedoeld als stemmingmakerij.







BlazingBoots schreef:
Opmerking: Als die zadels echt zo goed zijn als ze zeggen in de advertenties dan waren er toch niet bijna alleen maar negatieve reacties?
Dan zouden ze juist aangeprezen worden


amen!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:32

Mijn vorige stock zadel komt ook bij zadelmarkt vandaag. Super ding nooit problemen mee gehad. Maar omdat ik hem niet meer gebruikte heb k m verkocht

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:16

Bitch schreef:
lovebeaut schreef:
ik heb daar wel ervaring mee wij hebben er 2 van zadelmarkt en ze bevallen ons heel erg goed we zijn er een keer mee terug gegaan want er stak een stukje ijzer uit we hebben toen een splinter nieuwe terug gekregen ....
veder rijden ze heerlijk je kunt haast niet afvallen alleen als je echt iest heel raars doet !!



Arm, arm, arm paard.......


sorry maar het zat niet zo dat mijn paard er last van had ofzo hoor ?? ik had er last van wandt het zat daar onder aan die knop ! toevallig voelde ik het dus mijn paard beauty had er geen last van

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:22

Oh, dus dan is het niet erg?

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:24

niet voor het paard nee die heeft er geen last van en boeven dien ik ook niet maar ik ging er gewoon 1 keer langs met me hand en toen voelde ik dat

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:29

het zit daar bij die knop waar je ana vast kunt houden in d ebuurt dus heeft het paard er geen last van ...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:44

dan nog is het superslecht als dat gebeurt met een nieuw zadel. ik ben een tijdje op zoek geweest naar een dressuurzadel, en op MP en dergelijke sites kom je overal ZM zadels tegen die wegens omstandigheden weer wegmoeten. verhalen als 'dit zadel is ZGAN' en dergelijke zeggen dat meer dan genoeg. ik heb ooit een ZM zadel geprobeerd, tweedehands, nog geen jaar oud, maar dat beviel voor geen meter. het paste wel, maar bleef schuiven, en het leer was gewoon slecht. typisch geperst leer. zo hard als karton, en breekt en scheurt dus ook snel.

ik ben even door gaan sparen, en heb bij een goede winkel een leuk B-merk zadel gekocht in de aanbieding. en die ligt super, en het leer is van zeer goede kwaliteit!

Anoniem

Re: Australian stockzadels van zadelmarkt: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:44

Oud topic en weinig zinnige discussie die daaruit voorkwam, hier een slotje