A-symmetrische stijgbeugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

A-symmetrische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:16

Afbeelding

Nou die hangen dus aan het zadel waar ik nu mee rijd, maar hoe om moeten die? Want ik heb het idee dat ze verkeerd om zitten en dan neemt het geloof ik heel het nut van deze beugels weg. Dus mijn vraag, de stijgbeugel op bovenstaande foto, die hoort toch aan de rechterkant van het zadel? En kan iemand mij ook uitleggen waarom?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:50

Ik heb de lange bolle kant aan de binnenkant van mijn voet, dus voor mij zou dit de beugel voor mijn linkervoet zijn.
Dan hebben ze dezelfde functie als die schuine beugelblokjes, nl dat de buitenkant van je voet wat omhoog komt. Daardoor ligt mijn knie steviger tegen het zweetblad aan.

Ingridje16

Re: A-symmetrische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:32

Ze horen officieel met de platte kant naar binnen dus aan de kant van het paard.
En de bolle kant naar buiten.
Je heb ze namelijk ook met glitersteentjes erin en die zitten aan de buiten kant op de bolle kant van de beugel.

Het effect als je ze andersom doet, dan gaan je voeten naar buiten steken.
Niet om je af te kraken Marije_jiplover: maar op jou profiel zie je ook dat je ook al je foto's je benen afsteekt naar buiten.
Dit komt mede doordat je je beugels zo hebt zitten. Had ik namelijk ook, maar toen werd ik erop gewezen dat ze verkeerd om zaten.
Laatst bijgewerkt door Ingridje16 op 27-11-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:35

Mijn voeten staan niet naar buiten en mijn knieën wel naar binnen (aansluitend aan mijn paard dus), als ik de bolle kant naar binnen heb.
Als ik de bolle kant naar buiten heb, sluiten juist mijn knieën niet meer aan in het zadel.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:40

Je kan het zien als je de beugels langs je paard hebt hangen.
De kant die het laagste is, de platte kant dus. Zorgt dat je voet binnenwaarts word gedrukt.
Als je ze dus verkeerd om doet krijg je het effect dat je voet naar buiten word gedrukt en dat je dus het gewicht op de buitenkant van je enkel brengt. Wat niet erg goed is voor je enkel.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:41

Ik heb ze inderdaad ook met de kortste kant naar buiten. Mijn benen zijn een beetje te lang van mijn paard, waardoor ik benen en beugels naar binnen buig . Door de korte kant naar buiten te doen heb ik optisch weer een rechte onderkant, als je begrijpt wat ik bedoel Clown Door deze beugels zwikken mijn enkels minder snel door.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:47

Ingridje16 schreef:
Ze horen officieel met de platte kant naar binnen dus aan de kant van het paard.
En de bolle kant naar buiten.
Je heb ze namelijk ook met glitersteentjes erin en die zitten aan de buiten kant op de bolle kant van de beugel.

Het effect als je ze andersom doet, dan gaan je voeten naar buiten steken.
Niet om je af te kraken Marije_jiplover: maar op jou profiel zie je ook dat je ook al je foto's je benen afsteekt naar buiten.
Dit komt mede doordat je je beugels zo hebt zitten. Had ik namelijk ook, maar toen werd ik erop gewezen dat ze verkeerd om zaten.

Je zegt het precies verkeerd om !! De korte kant hoort buiten (dus in dit geval is het de beugel voor je linkervoet). Hier zijn al zóveel topics over geweest en telkens zijn er weer mensen die het andersom zeggen, maar de korte kant buiten is de enige juiste manier (maar als je het zelf prettiger andersom vind zitten moet je dat natuurlijk niet laten). ! De bedoeling is dat je voet iets wordt gekanteld en je knieën in het zadel worden gedrukt, dat kan alleen als de korte kant buiten zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:51

Ingridje16 schreef:
Je kan het zien als je de beugels langs je paard hebt hangen.
De kant die het laagste is, de platte kant dus. Zorgt dat je voet binnenwaarts word gedrukt.
Als je ze dus verkeerd om doet krijg je het effect dat je voet naar buiten word gedrukt en dat je dus het gewicht op de buitenkant van je enkel brengt. Wat niet erg goed is voor je enkel.

De kant die het laagste is, is die aan de bolle kant, als je de beugels aan je zadel hebt hangen.
En die hoort dus aan de binnenkant van je voet.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:35

Maik79 schreef:
Ik heb ze inderdaad ook met de kortste kant naar buiten. Mijn benen zijn een beetje te lang voor mijn paard, waardoor ik benen en beugels naar binnen buig . Door de korte kant naar buiten te doen heb ik optisch weer een rechte onderkant, als je begrijpt wat ik bedoel Clown Door deze beugels zwikken mijn enkels minder snel door.

Edit: stomme typfout...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:25

Afbeelding
Ik heb ze zo aan mijn zadel zitten, kan me niet voorstellen dat ze andersom moeten.. lijkt me niet fijn rijden.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:28

Zo heb ik ze ook inderdaad Lachen Andersom ook wel eens geprobeerd, maar dat zat voor geen meter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:44

Dus niet he! Korte kant moet naar buiten.
Waarom? Til ze maar eens bij het gat op. Dan komt de korte kant hoger dan de lage kant.
Als je je kleine teen hoger hebt dan je grote teen, kantelt je voet naar binnen en daarmee kantelt ook je knie naar binnen. Je knie komt dus mooi tegen het paard te liggen. (op de foto hierboven van mariz zie je dus inderdaad de knieen afsteken)
Dus de beugel op de foto van TS is links!

N.b. ik heb ze ook; als je bij mij de blokjes eruit haalt, zie je er een R en een L opstaan. Als je dan ook nog de hoogste kant (teenzijde) vóór doet en de laagste kant (hakzijde) achter, komen ze dus zo te hangen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:50

Zoals jij ze hebt hangen, mariz, krijg ik echt kramp in mijn benen, dat vind ik dus echt absoluut niet fijn rijden.
Ik heb ze dus inderdaad zoals beantsje beschrijft.
Ik heb ook de dubbel a-symmetrische, dus ook is bij mij de hakzijde iets lager dan de teenzijde, precies wat zij beschrijft.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:05

mariz schreef:
Afbeelding
Ik heb ze zo aan mijn zadel zitten, kan me niet voorstellen dat ze andersom moeten.. lijkt me niet fijn rijden.

Ik heb ze ook zo zitten.
Zo is het mij ook duidelijk verteld door verschillende mensen.
Omdat hier zo hard geroepen werd dat ze andersom moesten, heb ik dat gister geprobeert.
Nou zeker dat je op de buitenkant van je enkel gaat rijden.
Dan 10 minuten had ik onwijs zere enkels.

Dan heeft harry's horse het zeker ook fout.
Die hebben namelijk bij de a-symmetrische beugels de glitters aan de bolle kant zitten, aan de kant die zichtbaar is.
Dus lijkt me niet dat je de bolle kant naar binnen moet doen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:14

Dit is idd zo'n gevalletje van hoe moet het nu iegenlijk.
Ik had ze ook zoals op de foto.
Ik gebruik ze nu niet meer, want met lang rijden kreeg ik toch wel last van mijn enkels.
Heb ze ook wel eens andersom gedaan, maar dat vond ik helemaal voor heen meter zitten.

Ook lees ik heel veel dat er gezegt word, knieen aan het zadel.
Maar als je dat te erg doet, dan gaan je onderbenen toch weer losser van je paard af liggen?
Ik heb juist weer geleerd knieen lekker ontspannen en onder benen eraan houden.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:19

Ja idd, Ik vind ze ook veel logisscher zitten hoe ze zitten op de foto.
Want gister vond ik het er zelf al raar uit zien, en toen vroeger en zelfs nog mensen want ik met mijn beugels had gedaan.
Het zat echt voor geen meter.
Ik was bijna halverwege het rijden afgestapt.
Me knieeën gingen helemaal niet tegen het zadel.
Alleen mijn enkel werd helemaal in een soort knik gezet, maar ook nog de verkeerde kant op.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:24

Ingridje16 schreef:
Alleen mijn enkel werd helemaal in een soort knik gezet, maar ook nog de verkeerde kant op.

Ja, dat zelfde gevoel had ik dus ook als ik ze anders om hing.
alsof je van die ongelukkige voetjes hebt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:36

Ingridje16 schreef:
mariz schreef:
Afbeelding

Ik heb ze ook zo zitten.
Zo is het mij ook duidelijk verteld door verschillende mensen.
Omdat hier zo hard geroepen werd dat ze andersom moesten, heb ik dat gister geprobeert.
Nou zeker dat je op de buitenkant van je enkel gaat rijden.
Dan 10 minuten had ik onwijs zere enkels.

Dan heeft harry's horse het zeker ook fout.
Die hebben namelijk bij de a-symmetrische beugels de glitters aan de bolle kant zitten, aan de kant die zichtbaar is.
Dus lijkt me niet dat je de bolle kant naar binnen moet doen.

Wat Harry's Horse verzint moeten ze zelf weten, maar A-symetrische beugels horen écht met de kort kant buiten en de bolle kant binnen. Wat iedereen er ook voor mening over heeft: zó zijn ze bedoelt en niet anders (vraag maar na bij de bétere fabrikant als Sprenger). Of je het fijn vindt rijden is een andere zaak (dat is voor iedereen persoonlijk), maar als je ze andersom draagt is dat dus gewoon fout !

Mijn dochter rijdt ook met dubbel a-symetrisch en die vindt het superfijn rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:39

Idd de lange kant, de bolle kant, hoe je het ook wilt noemen, behoort aan de buitenkant te zitten Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:44

Cross, Netje zegt het dan precies andersom Clown

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:54

crossmonster schreef:
Idd de lange kant, de bolle kant, hoe je het ook wilt noemen, behoort aan de buitenkant te zitten Knipoog

Precies andersom dus Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:27

Ondanks alle theorieën waarom de korte kant buiten zou moeten hangen, vind ik het ook andersom.
En in de praktijk(!!) zie je vaak dat mensen met de korte kant buiten, hun tenen juist erg afsteken.
Ik had zelf ook de bolle kant aan de buitenkant.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:49

Mijns inziens is het doel van die asymetrische beugels hetzelfde als met schuine beugelblokjes. En die heb ik nu echt nog nooit iemand met de hoge kant binnen zien rijden.
En met de hoge kant buiten hebben die schuine blokjes hetzelfde effect als de korte kant van de asymmetrische buiten.

Ik vond het effect van die schuine blokjes wel fijn, maar het feit dat ze de binnenruimte van de beugel zo verkleinden, maakte dat ik dus asymmetrische beugels heb gekocht.
Zelfde effect, maar dan zonder dat de beugelruimte binnenin kleiner werd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:11

Netje schreef:
crossmonster schreef:

Precies andersom dus Haha!

Bloos! Clown Je bent een muts of je bent het niet Huilen van het lachen Haha!

Ik bedoel dus idd de lange kant aan de binnenkant Schijnheilig

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:41

Netje schreef:
Wat Harry's Horse verzint moeten ze zelf weten, maar A-symetrische beugels horen écht met de kort kant buiten en de bolle kant binnen. Wat iedereen er ook voor mening over heeft: zó zijn ze bedoelt en niet anders (vraag maar na bij de bétere fabrikant als Sprenger). Of je het fijn vindt rijden is een andere zaak (dat is voor iedereen persoonlijk), maar als je ze andersom draagt is dat dus gewoon fout !

Fout?? Wat is fout? Als ik ze op jouw manier gebruik heb ik binnen de kortste keren last van mijn enkels omdat ik dan probeer mijn voeten te verdraaien om ze niet af te steken. Dat is voor mij pas fout want dan kan ik niet fijn en ontspannen rijden en daar wordt mijn paard niet beter van Knipoog