Hackamoreprobleempjes - doe ik iets fout?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Hackamoreprobleempjes - doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 14:39

Een tijdje geleden heb ik voor mijn paardje een hack aangeschaft, met korte scharen. Ik doe bij het rijden altijd een bontje om de neusriem en een bontje om het kinkettinkje. Lekker zacht dus Lachen

Dit is ook mijn enige bitloze optoming - normaal rijd ik met en dubbelgebroken koperen watertrens. Met die watertrens heb ik aldoor een licht contact. Bij de hack probeer ik alleen contact te maken als dat nodig is. Maar dat blijkt wel heel lastig. Mijn paard zoekt de hand op en gaat dan lekker in de hack 'hangen'. Ze lijkt totaal ongevoelig voor de druk op haar neus. Ze doet alles gewoon, is ook heel gehoorzaam op de benen en zit, maar ik heb niet het gevoel dat ze lekker nageeft, omdat ze er bij de hack dus een beetje 'in gaat hangen'.

Ik begin altijd met links en rechts inbuigen, loswerken, rechtrichten, tempowisselingen, wat zijgangen. Ze wordt dat echt wel actief, maar ze weet echt niet waar ze met haar hoofd heen moet. Doe ik iets fout?

Sheran

Re: Hackamoreprobleempjes - doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:12

Overigens rijd ik normaal gewoon dressuur met een bit - de hack was bedoeld voor op buitenritten. Maar voor ik met zo'n geval naar buiten ga moet de reactie wel goed zijn Lachen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:16

Waarom heb je gekozen voor een hackamore? Ik heb het idee dat je misschien met een dr. cook model beter af bent.

Als jouw paard de hand opzoekt en dan wat 'zwaarder' wordt, komt bij de hack de hefboomwerking in gang. Bij een dr. Cook heb je dat niet. Stalgenootje van mij rijdt overigens ook heel leuk dressuur met de dr. Cook Haha!

[HAW] Ordeal @ onderlinge wedstrijd (L2) bitloos

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:31

Ik heb een hack gekozen voor de 'noodrem' op buitenritten. Bloos
Ja, val me maar aan Tong uitsteken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:42

Haha ik val je niet aan hoor. Vind het sowieso al goed dat je naar iets alternatiefs kijkt Lachen

Er zijn nog meer manieren om een handrem op je paard te installeren zonder m een pijnprikkel te geven d.m.v. trekken aan een hack. Denk er ook aan dat een paard júist kan gaan vluchten als ie pijn voelt. Paarden blijven immers vluchtdieren Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:46

Haha, ja, ik weet het, en ik heb ze het liefst allemaal Tong uitsteken

Het was van de hack de bedoeling dat hij in een zogenaamd 'noodgeval' net even een stukje seconde met zijn hoofd bij mij kan komen, nog voor hij tempo kan maken. Dan hoef ik er dus niet aan te trekken Lachen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:56

Maar waarom zou dat met een hack wel kunnen en met een andere optoming niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:00

Om die heftige prikkel. Als je bv aan een side-pull zit, dan krijgt ze dat op dergelijke momenten echt niet meer door Lachen. Blijkt ook wel, aangezien ze ook niet erg onder de indruk is van de druk op haar neus Clown

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:20

en een combinatie van je hackemore met je dubbelgebroken watertrens? net zoals je wel eens op springwedstrijden ziet Bloos

- Als ik iets heel verkeerds zeg hoor ik het graag, ik leef om te leren Tong uitsteken

Maar dan heb je voor het dressuur algemeen je gewone stuur en kun je anders nog altijd naar je hackemore grijpen. (Dit hoeft overigens ook niet meteen met veel geweld)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:18

Dan heb ik op buitenritten niet meer het voordeel van bitloos rijden (paard kan eten), en gebruik ik hem tijdens de dressuur alsnog niet, wat ik dus wel wil, omdat ik hem op buitenritten dan goed onder controle kan houden Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:44

Hangt je kinketting wel strak genoeg? Dus 2 vingers ertussen?
Sowieso zou ik dan de bontjes eraf halen, kennelijk is het te zacht Knipoog. Maak even een foto, dan kunnen we het beter zien.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:08

Sheran schreef:
Ik heb een hack gekozen voor de 'noodrem' op buitenritten. Bloos
Ja, val me maar aan Tong uitsteken

Daarom rijd ik ook met hackamore Knipoog
Maar met al die bontjes ben je dus totaal het 'noodrem' effect kwijt!
In principe rijd je hiermee met echte lange teugel en stuur je door je paard te duwen met een 'tegenteugel'(weet niet hoe je dat noemt in Nederlands Bloos ).Als je naar links wilt duw je de hals met de rechter teugel naar links.
Door het loslaten van de teugels kan je paard niet gaan hangen,iets wat hij zonder bontjes ook helemaal niet meer wil!
Je paard zal hier even aan moeten wennen,maar meestal gaat dat erg snel.
Wen hem ook aan het 'noodrem' effect voordat je dat echt nodig hebt!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:11

Utixo schreef:
Sowieso zou ik dan de bontjes eraf halen, kennelijk is het te zacht Knipoog. Maak even een foto, dan kunnen we het beter zien.

De kinketting moet in contact komen als de scharen een hoek van 45° maken met de mond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:18

jodi schreef:
Utixo schreef:

De kinketting moet in contact komen als de scharen een hoek van 45° maken met de mond.

Dat gebeurt wel, maar blijkbaar was ik iets te lief met het bontje Tong uitsteken. Ik heb de hack van divoza, en ik hoorde dat dat nogal een harde was, vandaar de bontjes Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:31

Met lange scharen zijn ze veel gemener!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:33

jodi, waarom dat?
Niks gemeens aan als je er mee om kan gaan hoor.
Dan zouden westernbitten met flinke scharen al helemaal dierenmishandeling zijn. Vork
Het ligt aan de manier van gebruiken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:35

Niet als je gewoon met een ontspannen teugel rijd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:37

Zeker!Maar hoe langer de scharen,hoe gemener de hefboomwerking jouw kracht door geeft.
De meeste western bitten kan je ook maar beter niet aan 'trekken' als je van je paard houd!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:39

Daarom heb ik ook korte scharen. Ik heb geen ervaring met een hefboomwerking en wilde niet meteen extreem beginnen Tong uitsteken.

Een foto kan ik helaas pas over een week maken. Mijn paard staat in Deventer en ik ben in Groningen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:32

Hoe is je paard aan de hand met een halster om? Bitloos rijden staat of valt met wijken voor druk.
Ik heb Anouar duidelijk geleerd dat hij langzamer moet gaan zodra er druk komt op z'n neus, aan de hand en onder het zadel. Normaal gesproken gaat hij dus ook niet in de neusriem hangen (uitgezonderd het eerste rondje in een wedstrijd) Maar ook aan de hand gaat hij meteen langzamer lopen zodra ik druk geef op de neus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:13

Lenneke: dat heb ik nooit echt kunnen testen, want mijn paard staat stil zodra ik ook stil sta, en gaat lopen zodra ik ook ga lopen. Daarbij heb ik dus nog nooit druk gegeven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:15

Wat doet je paard als je zachtjes het touw naar beneden trekt zodat er druk achter de oren onstaat? Een simpel testje.
Van nature trekt hij z'n hoofd omhoog, maar hij moet leren z'n hoofd naar beneden te doen zodat de druk verdwijnt.

Qua kracht verlies je het altijd van een paard, dus je moet hem leren dat hij z'n kracht niet tegen je moet gebruiken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:25

Hij blijft dan gewoon lopen zoals hij liep, gaat soms iets langzamer, en brengt daarna het hoofd naar beneden als hij merkt dat de druk niet weggaat.