Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:55

Over hoe hard en hoe zacht bitten en bitloze optomingen inwerken op het paard en dat dat afhangt van de ruiterhand, kunnen we bladzijden vol praten hier op bokt. Bitloze optomingen en bitten kunnen even pijnlijk zijn in verkeerde handen, daar zijn we het wel over eens.

Wat echter minder bekend is, is dat een bit de ademhaling van je paard verstoort en dit is onafhankelijk van de hand van de ruiter.

Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.

Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.

Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.

Als het paard dan ook nog gedwongen wordt om het hoofd af te knikken, wordt de ademhaling dubbel verstoord. De luchtpijp kan je zien als een soort tuinslang, die je het liefst slechts in een flauwe bocht wilt hebben, anders gaat ie knikken en komt er minder water uit. Zo is dat ook met de luchtpijp van het paard, als het hoofd afgeknikt wordt, wordt ook de luchtpijp afgeknikt en komt er minder lucht in de longen.

In galop werkt het lichaam normaal gesproken in een situatie zonder bit als een soort pomp, de beweging van het lichaam en de ademhaling volgen elkaar. Bij het uitstrekken wordt er lucht in het paard gezogen, bij het intrekken van de benen wordt er lucht uitgedreven. Eigenlijk werkt het net als een harmonika.

Met een bit in, lukt dit niet en gaan paarden verstoort ademhalen met een soort dubbelslag erin.

Op het volgende filmpje is goed te horen wat het effect is van een bit op de ademhaling van een pony, vervolgens zetten ze de pony strakker bij zoals wel gebruikelijk is bij bijgezet longeren vandaag de dag. Helemaal aan het eind wordt gedemonstreerd hoe de ademhaling klinkt zonder de aanwezigheid van een bit.

Het duurt even voor het filmpje begint, de eerste tientallen seconden zie je een zwart beeld, maar uw geduld wordt beloond:

http://nl.youtube.com/watch?v=69ZyS2qLAPM%20

Voor wie vindt/denkt dat de ademhaling achteraf is 'ingesproken' oid, kan het experiment bij z'n eigen paard doen met een draadloze microfoon zoals die ook bij artiesten wordt gebruikt om op het hoofd te plakken (tijdens musicals etc). Deze kun je per dag huren voor een klein bedrag. Of je leent de instructeursset van de manege en bevestigt die aan het hoofdstel en zet het geluid over de boxen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-11-08 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara_Silver

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:57

Och god daar gaan we weer. Huilen van het lachen

edit: ik kon aan de topictitel al lezen dat het om jou of je vriend moest gaan..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:12

Inderdaad, here we go again.
En dan nog wel met een filmpje van meneer O'Leary die er hele fijne methodes op na houdt ( zie de site met een filmpje met een paard met één opgebonden been).
Ach - ik vind het pas de moeite van het bekijken waard als er naast dit filmpje nóg een filmpje zou zijn, en dan zonder bit, maar wel met een paard dat op dezelfde mallotige manier opgebonden is. Ben dan wel benieuwd hoe de ademhaling dán klinkt.
Maar zoals gebruikelijk zal Arabesk het bij éénzijdige vertoningen houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:16

Jannepauli schreef:
En dan nog wel met een filmpje van meneer O'Leary die er hele fijne methodes op na houdt ( zie de site met een filmpje met een paard met één opgebonden been).
Ach - ik vind het pas de moeite van het bekijken waard als er naast dit filmpje nóg een filmpje zou zijn, en dan zonder bit, maar wel met een paard dat op dezelfde mallotige manier opgebonden is. Ben dan wel benieuwd hoe de ademhaling dán klinkt.
Maar zoals gebruikelijk zal Arabesk het bij éénzijdige vertoningen houden.

Ik ga helemaal met je mee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:19

Jannepauli schreef:

Tja de rest word ik ook niet echt vrolijk van.

Wellicht maken we in de toekomst zelf zo'n filmpje, maar bijzetten ga ik niet doen, dus dat wordt dan met en zonder bit, maar niet bijgezet.

Het getoonde filmpje is niet hét bewijs, maar 'een' voorbeeld, voorlopig het enige voorbeeld beschikbaar op internet.

Dr. Cook heeft zich ook niet op dit ene filmpje gebaseerd, maar op een reeks onderzoeken. Helaas is daar alleen een geschreven versie van en geen filmpjes. Hetzelfde probleem deed zich voor bij de hoeflandingsfilmpjes overigens.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-11-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:20

Ieks, O'Leary nog wel, dat omstreden figuur. Ik kan me niet voorstellen dat die zich overigens druk maakt om iets in de mond van een paard te stoppen, getuige de overige mishandelingen van hem die wereldwijd bekend zijn.
Zoveelste Bokt-hoax, dit verhaal.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:21

Poeh poeh, nou gaat iedereen ineens bitloos rijden! Clown
Asjeblieft zeg.. Heb nou al meerdere topics van je gelezen, en nog nooit gereageerd.. Maar, mag ik vragen waarom je deze topics nog plaatst als je weet dat er zulke reacties op komen? Lachen

edit: Met alle respect en begrip, denk je nou dat dit echt nog gaat werken, ik snáp dat je je informatie en alwetendheid met iedereen wil delen, maar.. Ik denk niet dat je er op dit moment via Bokt veel mee bereikt.. Knipoog

2e edit Tong uitsteken : Ik zie op dit filmpje een paardje dat lichtelijk niet weet wat 'm overkomt.. Mijn paard hoor ik niet zo hoor als ik aan het rijden ben, en oeeeeeh ik heb zo'n mega-groot-scherp-western-bit! Clown
Kan het niet zijn dat door de ontspanning (wat je hoort te hebben met rijden) alles weer rustig op zijn 'plek' komt? Knipoog
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 10-11-08 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:26

Jannepauli schreef:
Ach - ik vind het pas de moeite van het bekijken waard als er naast dit filmpje nóg een filmpje zou zijn

Ik niet eigenlijk, ik vind dit al meer dan illustratief genoeg.
Dit was toch geen geheim? Dat je met je hals in een knik niet echt diep kan ademhalen is toch gewoon de logica zelf. En dat weten dressuurruiters ook.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:29

In ieder geval iemand die zich blijft interesseren in het paard en de mens wakker blijft schudden.
Keepon going!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:34

Wie zegt dat 'wij' ons niet interesseren om het welzijn van onze paarden?!
Omdat wij geen naturals zijn, zijn wij gelijk slecht!?
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 10-11-08 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:39

Ik wil best aannemen dat een paard minder goed kan ademhalen wanneer hij afgebogen loopt.
Of dat een een bit ook effect heeft de prestatie dmv verminderde zuurstofopname betwijfel ik dan weer. Anders zouden allang draf en galoprennen bitloos uitgevoerd worden.

Los daarvan is dit filmpje een slecht voorbeeld.
Er staat letterlijk bij dat de pony een probleem heeft bij de ademhaling. Niet vergelijkbaar met een doorsnee paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:41

Citaat:
Wellicht maken we in de toekomst zelf zo'n filmpje

Nee, dat zou je meteen moeten doen. Want, iets roepen kunnen we allemaal - oordelen kun je pas na vergelijkend onderzoek.
Pas met vergelijkend onderzoek kun je stellingen poneren ( of iets aantonen). In dit filmpje lijkt me overigens de manier van bijzetten ( dat beestje loopt helemaal verstijfd) eerder de oorzaak van een verstoorde ademhaling dan het bit.

@ Annebe ... tja, ik ben zeker voor het kritisch kijken naar allerlei zaken, maar da's héél wat anders dan halve waarheden roepen.

Als het dan ook nog zo eens is dat deze pony van zelf al een ademhalingsprobleem heeft.. dan begrijp ik al helemaal niet dat je zo'n filmpje "misbruikt" om weer een nieuwe discussie aan te slingeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:42

En wat beweegt een mens om een soort kruistocht tegen bitten en bijzetten te beginnen, met veelal vage en onbetrouwbare bronnen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:43

Tja als je een pony opeens uit het niets zo bijzet, ook nog op de foute manier overigens en hem dan vooruit jaagt wat ook nog voor spanning zorgt logisch dat hij zich zo opjaagt! Mijn pony ademt ook zo als hij onder het rijden iets helemaal niet snapt, en hij loopt vaak nog vóor de loodlijn! Ademhaling heeft naast de hoek van de hals óok veel te maken met de gemoedsstand van het paard. Ik heb een correct bijgezet en ontspannen (!) paard nog nooit zo horen hijgen!

Ook maar weer eens dikke onzin dit filmpje, als je nu eens een dusdanige hoeveelheid empirisch bewijsmateriaal verzameld; genoeg om een algemene conclusie uit te trekken; dáar overtuig je mensen mee. Niet met één enkel filmpje over een vooral al incorrect opgezette situatie, uitgevoerd door een onkundig iemand die tevens blijkbaar al een niet zo glorieuze reputatie heeft. Het resultaat dat daar uit komt kan alleen schokkend zijn, en terecht! Die pony spant zich helemaal op, logisch dat die niet normaal ademt.

Overigens heb je zoveel mogelijke manier om een paard bij te zetten, je kunt je paard diep en rond bijzetten (incorrect imo) wat idd nog wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Gewoon normaal bijgezet, met de neus op de loodlijn en op een normale hoogte, wat geen problemen veroorzaakt. En laag en lang bijgezet, wat imo al zeker geen probleem mag opleveren omdat het hoofd hierbij onder geen voorwaarde achter de loodlijn komt en de luchtpijp een mooie (bijna)rechte baan maakt. Dus nogmaals dit is één enkel filmpje, wil je iets bewijzen/ een conclusie trekken moet je de héle zaak omvatten, niet enkel één deeltje. Daarmee wil ik zeggen, alle posities, met en zonder stress bij het paard, correct en incorrect bijgezet. Dáarna liefst nog onder veterinaire begeleiding kan je pas conclusies trekken. En tegen de tijd dat je je zaakjes zover op orde hebt denk ik dat er best wat mensen bereid zijn je topics vol intresse te lezen! Succes!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-11-08 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:44

TiaraBungy schreef:
Ho wacht even!
Wie zegt dat 'wij' ons niet interesseren om het welzijn van onze paarden?!
Omdat wij geen naturals zijn, zijn wij gelijk slecht!?

waarom voel je je zo aangevallen? dat zegt toch helemaal niemand ?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:48

Ik vind uit sommige topics blijken dat zij iedereen duidelijk wil maken dat natural het beste is.
Geen probleem mee, tuurlijk is het heerlijk voor een paard om vrij rond te lopen enz.
Maar soms vind ik dat ze haar mening érg duidelijk laat merken..
En ja, ik voel me best aangevallen, aangezien mijn paard 22 uur per dag op stal staat..

edit: Ik vind dat het hier zo zwart-wit is..

Ík bedoel het ook niet aanvallend, vind sommige stukken van haar wel interessant om te lezen, maar vaak doet ze zo 'spottend' op 'regular'.. Bloos!
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 10-11-08 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:50

hmmm....

is er een onderzoek van dit onderwerp? zo ja, wil je die dan publiceren..?
want is natuurlijk wel belangrijk of dit werkelijk onderzocht is, en gepubliceert is, want anders kan het ook zo zijn, dat jij vind dat de ademhaling belemmert wordt, maar het niet 'wetenschappelijk' is aangetoont.

en, het filmpje klopt niet, ofja, een paard ademt uit wanneer die neerkomt in de galop, en als ie weer sprint ademt ie in.. als je goed luistert, klopt het geluid niet met het beeld..

edit opnieuw... ik lees nu dat je dat in je beginpost ook hebt, en ik heb nog geen een paard in real life buiten t ritme van de beweging horen ademen, dus zal 't dier anders wel een aandoening hebben aan de luchtwegen
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 11-11-08 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:53

Maar Arabesk: Als het paard 'volledig' ontspannen en correct loopt, is het dan ook nog zo dat het paard moeilijker kan ademen?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:58

Serieus, met bit, zonder bit, bijgezet, niet bijgezet, ze hijgen allemaal tijdens het werk.
Jij hijgt toch ook tijdens het rennen? Of je het nou met een berg kleren aan doet of in je nakie. Hijgen doe je toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:03

arabesk, ik vind dat je t mooi verwoord. Ik rijd zelf ook bitloos en ik zie aan t bit ook meer nadelen dan voordelen. Ik heb wel met bit gereden in het verleden ( helaas ) maar ik ben ook eens verder gaan kijken dan me neus lang is. Nee geen bit meer dat in de mond komt van mijn paarden Lachen Het is niet alleen slecht voor de ademhaling etc, maar wat dacht je van t gebit? En hoe zouden wij t vinden als er telkens een stuk ijzer tegen onze kiezen aanklettert?
En over bijzetten en in de krul rijden....ik doe dta idd ook niet, mijn paardje loopt uit zichzelf lang en laag en das vor min prima...Ik merk ook dat ze in de galop haar hoofd naar voren doet voor het ademhalen, nou geen haar op mij hoofd die dnekt om haar dan in de krul te rijden hoor!

Overigens heb ik erg moeten lachen om t verhaaltje van je kat in je profiel Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:07

Ik vind het wel interessant hoor...
Vind het niet netjes dat Arabesk gelijk een hoop stront over zich heen krijgt.... (ook niet wanneer men problemen had met vorige topics.... ).
Als het je interesseert kom je kijken, en anders blijf je toch lekker weg?
Iedereen gelukkig....

Ik ben al lekker a.h. klooien zonder bit.... en ben een ouwe banketstaaf, en wist niet anders dan met bit rijden.
Voor mij is het fijn eens wat te lezen van iemand die zich daarin verdiept heeft, mijn eigenen hersenen stellen me wel in staat te filteren en te kijken wat ik wel of niet kan toepassen....

Dus, dank voor de info! Vooral doorgaan!
Ik vind bijzetten ook helemaal niks, mijn instructrice vind het ook niks... en wanneer iemand daar plaatjes van op HAW zet ga ik ook niet liggen zeiken.... leven en laten leven.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:11

Cinnepin schreef:
En hoe zouden wij t vinden als er telkens een stuk ijzer tegen onze kiezen aanklettert?

Beugel idd Knipoog
En ben er heel blij mee, want nu staan mijn tanden netjes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:14

mistid schreef:
Cinnepin schreef:
En hoe zouden wij t vinden als er telkens een stuk ijzer tegen onze kiezen aanklettert?

Beugel idd Knipoog
En ben er heel blij mee, want nu staan mijn tanden netjes

Misschien kun je met je volwassen provocatieve grapje een ander topic opzoeken? Ik vind gesneer echt vervelend.....
Ik heb ook altijd met bit gereden, maar overweeg tenminste andere manieren.... wellicht zit er toch wat in.
Toch een mooie eigenschap, voor nieuwe zaken open staan en je bijven ontwikkelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:18

idd ninx

ik heb ook altijd met bit gereden, maar voor mij is het bitloze zo'n mooie ervaring, mijn paardje doet t super, het geeft mij ook een veel fijner gevel met rijden ( overigens rijd ik ook boomloos nu ). het geeft een vrijer gevoel

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:20

Ik rijd ook bitloos. Niet veel, omdat ik officieele wedstrijden start, maar heb een kaptoom in ponymaat kunnen vinden.
Ik probeer zeker wel nieuwe dingen.
Ik spring thuis bitloos en zadelloos, doe allerlei dingen bit en zadelloos. Ik nodig je uit een keer te komen kijken als je het niet geloofd Knipoog