Zadelzeep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:10

Toen ik mijn hoofdstel tweedehands overkocht van bokker Sabinee__ was hij al best "oud".
Hij zag al bruin op de riempjes en echt heel prachtig was hij niet meer .

Ik heb er toen een pot zadelzeep bij gekregen, en tot kort heb ik het daarmee gewoon ingesmeerd.

Nou vraag ik me eigenlijk af of ik dit wel goed doe?.
Misschien is het de bedoeling dat ik er een soort sopje mee maak en dat ik mijn hoofdstel daarin leg?.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat je nou eigenlijk moet doen met zadelzeep?

Mvg.
[naam] Lachen

Melanie_B

Re: Zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:37

Weet niet welke jij hebt?

Maar met zadelzeep zou ik gewoon alleen je zadel mee doen. (Als het die zadelzeep is die ik in mijn hoofd heb.) en zwart ledervet kopen voor je hoofdstel. Lachen

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:46

Met zadel zeep "was" je je zadel. Je neemt een sponsje, maakt hem nat, haal hem door de zeep en smeert op je zadel. Het is de bedoeling dat het gaat schuimen, ik smeer het altijd met ronddraaiende bewegingen op mijn zadel. Dan zorg je dat alle zeep er weer af gaat, of met vochtige spons of met (hand)doek.
Vervolgens vet je hem in met leervet, hoeft niet zwart et zijn, want dan word je broek het ook. Niet wekelijks vetten, dan word het zadel te glad. Als hij oud is en het vet trekt er binnen 5 min helemaal in weg nog een paar keer invetten.
Hoofdstel idem.
Succes

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:47

Ik gebruik trouwens altijd lauw warm water en leg nooit het leer in het water, maar gewoon met het sponsje zoals ik omschreef

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:48

ik heb zelf 2 spray flessen die bij elkaar horen, stap 1 maakt het leer schoon en stap 2 verzorgt het leer. die bevalt mij wel erg goed, het leer wordt er ook heel mooi van, ik weet het merk niet, maar er zaten oranje stickers op.

als je het koopt, zou ik wel kranten op de grond leggen, als het op de grond komt wordt het heel glad!!

123Passoa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:15

ik heb ook een potje met zadelzeep daar zit een spons in en doe ik een beetje water bij daar maak ik het zadel mee schoon en hoofdstel ook