Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:17

JoSav schreef:
Interessante foto's weer. Dat speerwerpen te paard is ook wel weer echt interessant, omdat het allerlei theorieën (natuurkundig maar ook paardrijkundig) in praktijk brengt. Heb je ook nog wat interessante gfedachten over boogschieten te paard? Dat wordt tegenwoordig meer uitgeoefend. Tent pegging heb je ongetwijfeld ook ervaring mee, HC?

Ja.
Net als met de (rechte) sabel op een pop inrijden is dat echter niet zo spannend.
Noodzakelijk te opleiding en training van cavalleristen, opdat ze hun arm niet zelf uitschakelen noch hun wapen gelijk achterlaten, maar verder is het niet interessant genoeg om leuk te zijn als hobby-activiteit. Vind ik.

Boogschieten te paard in het vrije veld is héél wat anders. Ook tov de schietbaan. In het veld wordt gelíjk duidelijk waarom tweehandigheid bij schieten eigenlijk essentieel is. Ook al ben je aan de zwakke kant maar half zo vaardig.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:05

Huertecilla schreef:
Het gaat echt niks worden met de hoofdstroom van de ruiterij:

http://4.bp.blogspot.com/_04kZGR_ltmE/S ... atches.jpg

arme paarden.

Mja, het zijn parels voor de zwijnen, jammer maar de realiteit. Gelukkig zijn er ook mensen die er dezelfde mening qua omgang met paarden op nahouden... en ironisch genoeg vind je die ook net hier op bokt... ;) En bovendien zijn er altijd nog... de verschrikkelijke kwali-tijdsmonsters...
http://www.vrazvedka.ru/main/history/im/afonchenko-06.jpg

Citaat:
Op zoek naar afbeeldingen van Scythische en Pazyryk zadels ben ik trouwens een hele rits interessante steppezadels en Russische zadels tegengekomen. Misschien ook een aantal hier plaatsen? Eventueel kan ik ook een stuk van Rudenko vertalen of wat quoten uit de Engelse vertaling aangaande de materialen en opbouw van de verschillende zadels uit de koergans?

Ik plaats met alle liefde nog wel wat meer via Russische googlesearch. Van dergelijke zadels kan ik zelf geen genoeg krijgen, want ook esthetisch zijn ze enorm de moeite waard.

Persoonlijk ben ik daar helemaal klaar voor... Lamaarkomezouikzozegge... oftewel Паведаміце пра гэта... (dankzij google spreek ik nu vloeiend 30 talen) :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:22

yole schreef:
En bovendien zijn er altijd nog... de verschrikkelijke kwali-tijdsmonsters...
http://www.vrazvedka.ru/main/history/im/afonchenko-06.jpg

Ik had hun kit verzameld *\o/*

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKMFCJC6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKXFWKXV.jpg

Toevallig nét twee boeken over sovjet klokjes gekocht. Zijn van vlak voor die populair worden en de inhoud van één van die twee omzetvergrotend ´onlogisch´ over négen :roll: werken verdeeld wordt.
Zlatoustovskie staat er in, Ambiorix niet ;)

De link naar de Duitse duikerklokjes was trouwens onbedoeld :o
Had een onderwerp van de nieuwspagina moeten zijn. Was :o? de actie....
Geen excuus doch de réden was dat ik een van echte stukjes DNA ontdane Baby-G niet meer aan de praat kreeg -:(- Ik weet niet in welke taal de bezweringsformule uiteindelijk de oplossing was ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 16:26

Huertecilla schreef:
De link naar de Duitse duikerklokjes was trouwens onbedoeld :o

Hahahaha toch, ik dacht maaaaaaaan.. die heb ik dus echt niet, ik ben vast :o? :o? En ik dacht, beter zwijgen dan iets heel dom zeggen tegen mijn guru :+

yole

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:33

Mijn idee... ik dacht... dat is een héél diepzinnige... ga ik geen poging op wagen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:36

Het HK-onderwerp:

[HK] Pluskukels

Ik zal nog even een ~~}> toevoegen :D

Klaar.

Ik laat het citaat van de Schusdziarras over de natuurlijk orde van de ´holle´ rug en paardrijden graag aan een ander over O:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:52

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:16

ja, ik ben ook benieuwt naar het artikel zelf, wat nou eigenlijk de cijfers zijn. als ik dinsdag op stage ben, zal ik het eens opzoeken(zit op de uu, dus kan lekker op al die sites:).). dan zal ik ff kijken dat ik het kan posten.

ben heel benieuwt naar de ruiter/paard/tuig combi's die gebruikt zijn. en hoeveel. zeer benieuwt hoe betrouwbaar het is.

kan het ook zijn dat er verschil is tussen de druk tussen paard en zadel(wat zij heeft gemeten met zon matje), en de kracht die de ruiter op de rug uitoefend?
want ik kan me voorstellen dat de druk tussen zadel en paard tijdens doorzitten hoger is als met lichtrijden, maar dat uiteindelijk doorzitten beter is voor de rug.

Winterklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:41

Ik meld me even, ik ben nieuw maar wil even zeggen dat ik de meeste posts zeer intressant vind. Heb wat bijgeleerd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 00:18

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:38

Waauw!! Dat is zeker een bezoekje waard!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:49

Hmmm, idd zeer interessant.. Even een visuele reminder neerzetten...

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 01:02

Ja erg leuk, ik ga zeker eens kijken!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:28

Ik ga er ook heen, vind het uiterst interessant hoe de ruiters en paarden toen er uit zagen en de materialen die ze gebruikten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:30

PocoGaucha schreef:
want ik kan me voorstellen dat de druk tussen zadel en paard tijdens doorzitten hoger is als met lichtrijden,

Ik niet.
Je weegt wat je weegt en hoe minder variatie tov daarvan hoe minder hoog de kracht.
Elementaire natuurkunde en eenvoudig inschouwelijk te maken op de weegschaal:
1. ga er op staan = doorzitten
2. ga door de knieën en rechtop = ´licht´ rijden
Rara wat de hoogste uitschieters geeft en gemiddeld weeg je wat je weegt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:32

Bandida schreef:
Ja erg leuk, ik ga zeker eens kijken!

Neem svp de catalogus of bijbehorende publicatie voor me mee. Plies, plies, prittie plies.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 17:53

Huertecilla schreef:
Neem svp de catalogus of bijbehorende publicatie voor me mee. Plies, plies, prittie plies.

Natuurlijk :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:16

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Natuurlijk :j

Phiew.... ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:49

Huertecilla schreef:

Kunde is de variabele die in beide gevallen de uitkomst zal beïnvloeden, waarbij de extreme waarden in het eerste geval wellicht zowel positief als negatief kunnen zijn, en in het 2 de geval slechts negatief ... maar idd...dat lijkt me helder.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:00

Huertecilla schreef:
PocoGaucha schreef:
want ik kan me voorstellen dat de druk tussen zadel en paard tijdens doorzitten hoger is als met lichtrijden,

Ik niet.
Je weegt wat je weegt en hoe minder variatie tov daarvan hoe minder hoog de kracht.

Ik vind het vooral lastig te begrijpen.
In een statisch systeem met een stilstaande weegschaal heb je gelijk. Zelf ook stilstaan geeft dan de minste schommeling rondom je gemiddelde gewicht = de laagste piekbelasting.

Als je echter de weegschaal op en neer gaat bewegen (zoals bijvoorbeeld een dravende paardenrug dat onder je doet), dan wordt het een dynamisch systeem, en dat is véél complexer.
De enige manier om dan staand op de weegschaal hoge pieken te voorkomen is door je knieën te buigen wanneer de weegschaal omhoog beweegt. Doe je dit niet en houd je je benen gestrekt, dan moet je hele lichaam omhoog worden versneld = hoger gewicht op de weegschaal.
Gaat de weegschaal weer omlaag, dan kun je je benen weer strekken (of niet, maar dan kom je iedere cyclus een stukje lager uit) zodat je zwaartepunt nog steeds nagenoeg geen verplaatsing heeft gemaakt.

Stel dat je bij het omhooggaan van de weegschaal wel je benen gestrekt had gehouden, dan was je hele lichaam omhoog verplaatst (met bijbehorend hoger gewicht). Bij het omlaag gaan van de weegschaal moet het dan dus ook weer mee omlaag komen en is je gewicht op de schaal dus tijdelijk lager.
Als de weegschaal maar snel genoeg op en neer gaat (zoals op een paard met een snel pastempo), dan reduceert je gewicht tijdens de neergaande beweging zelfs tijdelijk eventjes tot 0 en maak je een korte vrije val (met op het einde van die val een plof op de dan net weer terug omhoog bewegende weegschaal). Het bekende 'stuiteren'.

Op een paard zittend is het allemaal nóg vele malen complexer. Anders dan bij de weegschaal steun je namelijk niet alleen maar op je voeten maar (bij gebruik van stijgbeugels) op een combinatie van voeten en zitvlak (en binnenkant been). Bovendien is de beweging van een paardenrug nooit alleen op-en-neer, maar ook links-rechts en voor-achter.

Uiteindelijk zul je dus alleen de schommelingen rondom je gemiddelde gewicht en dus de piekbelasting op de paardenrug kunnen beperken door te zorgen dat je zwaartepunt zo min mogelijk verplaatst in verticale richting, zelfs als de paardenrug dat wel doet.
Op de één of andere manier moet je dus de afstand tussen je zwaartepunt en het zadel kunnen variëren.
Dat kan door achtereenvolgens te gaan staan en zitten ('licht'rijden), maar het kan ook op talloze andere manieren.
Welke daarvan het beste is (minst belastend of best passend bij gebruiksdoel) hangt - zo is me in dit topic wel duidelijk geworden - voor een groot deel af van het daarbij gebruikte zadel.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:16

En dan zijn er nog altijd mensen die denken dat ze met lichtrijden het paard voorwaarts moeten duwen. Vele die met lichtrijden geen balans hebben. Komt allemaal aan op de rug.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:53

Maar de discussie blijft zuiverder als je correct lichtrijden met correct doorzitten vergelijkt.
Ik ben er persoonlijk niet helemaal uit.
Was lang dezelfde mening toegedaan als HC, om dezelfde redenen. Maar onderzoek laat blijkbaar iets anders zien, en de redenering van Oomens snijdt hout; het is inderdaad een dynamisch systeem, en niet goed vergelijkbaar met een statisch op de bodem staande personenweegschaal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:04

Kuggur schreef:
het is inderdaad een dynamisch systeem, en niet goed vergelijkbaar met een statisch op de bodem staande personenweegschaal.

Maar dan nog kan in een worst case scenario het gemiddelde van alle piekbelasting van dat dynamisch systeem bij doorzitten toch nooit hoger zijn als bij gewoon licht rijden -in draf dus-? Louter omwille van de veel geringere maximale afstand tussen paard en ruiter bedoel ik.
Ga vanavond dat rapport eens proberen zoeken, ik vraag me toch wel af hoe en wat ze precies gemeten hebben.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:06

Als je op een paard zit een door zit in draf (zonder stijgbeugels), dan moet het bekken de beweging van het paard compenseren. Als je dat goed doet (is lastig) lijkt het net of je geheel stil zit. Voor de paardenrug zou dit niet slechter moeten zijn dan zitten in stap of galop.?

Fijn Bandida dat je het op gaat zoeken! Lijkt me ook erg interessant :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:41

laura1986 schreef:
Als je op een paard zit een door zit in draf (zonder stijgbeugels), dan moet het bekken de beweging van het paard compenseren. Als je dat goed doet (is lastig) lijkt het net of je geheel stil zit. Voor de paardenrug zou dit niet slechter moeten zijn dan zitten in stap of galop.?

Voor de paardenrug moet dat inderdaad niet uitmaken. Zolang je ervoor zorgt dat je zwaartepunt niet omhoog en omlaag versneld hoeft te worden zullen er ook geen hoge piekbelastingen zijn.
Of je de beweging van het paard nu met je benen, rug, zitvlees of wat dan ook compenseert zal dan een worst zijn.

Het wordt pas lastig als je een manier van compensatie gaat toepassen op een interface die dat onmogelijk maakt of beperkt. Slecht doorzitten op een daarvoor ongeschikt zadel zal niet helpen voor de paardenrug. Lichtrijden (of dat proberen) zal op een zadel zonder beugels evenmin als beste manier uit de bus komen om de paardenrug te ontlasten.