Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Si_monee

Re: Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:13

haha ik denk dat ik het ook is ga proberen Haha!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:43

Eerst spons ik mijn tuig af met een vochtige spons. Dan droog ik het met een doek. Dan behandel ik het met zadelzeep. En daarna vet ik het in.

Het is veel werk maar het komt er weer als nieuw uit te zien.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:53

Oke sorry misschien een beetje rare vraag..
Maar:

welke nivea Bodymilk moet je dan in godsnaam gebruiken? er zijn zoveel variaties Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:03

Um. Vroeger was er maar 1 milk, ik zie op de site dat het er idd meerdere zijn nu. Maakt niet veel uit denk ik, ik denk dat zelfs de lotion zou moeten werken. Ik neem altijd de goedkoopste Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:09

Fiebing 4 way care geruik ik al jaren. Makkelijk, snel en met super resulaat. Ik ben niet zo'n poetser en dan is di wel handig

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:34

Zadel: niks, is kunststof.
Hoofdstel: Ledervet of lederdressing. Lachen

Ik moet zeggen dat mijn potje zadelzeep ook al jaren in de kast ligt te niksnutten. Vochtige doek is meer dan genoeg.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:53

poes schreef:
Das dezelfde redenatie als met de bodymilk => leer is huid, dus alles wat vriendelijk is voor je huid is dat normaal voor leer ook.

Haha vage vergelijking, daarmee overtuig je mij niet Tong uitsteken Je huid leeft nog en leer is dood (en leer is van een koe en die smeer je ook niet in met bodylotion Clown ) Maar wel grappig, had er nog nooit van gehoord.

Ik zweer bij Stubben Hamanol, het stinkt echt ontzettend en het is niet het makkelijkst in gebruik, maar je krijgt er zelfs het goedkoopste bagger leer best mooi mee. Verder gebruik ik Stubben zadelzeep.
Mij zul je dus niet zien smeren met Nivea bodylotion Haha!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:18

Ik probeer het eigenlijk na iedere keer rijden te behandelen met zadelzeep, dan droogt het niet zo uit van het zweten en het blijft gewoon mooi. In zadelzeep zitten namelijk ook stoffen die het leer verzorgen. Invetten doe ik niet te vaak, omdat het vaak het leer afsluit. En idd het geeft vaak af als je zwart vet gebruikt, maar je kan natuurlijk ook kleurloos vet gebruiken. Verder leg ik het af en toe een nachtje in de olie, zodat het weer helemaal zacht en buigzaam wordt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:21

Schoonamken met zadelzeep en hoofdstel/halsters in bak olie laten dobberen, laarzen ook met olie insmeren 1x per week verder met lederdressing, zadel lederdressing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:04

Alytje, iedereen zijn eigen keus hoor Lachen Ik weet dat het raar klinkt. Maar waar ik rijd behandelen ze er Kieffers en Passiers mee en die blinken en zijn mooi soepel, zelfs na 25 jaar. Voor mij voldoende bewijs Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:14

Toen ik mijn huidige zadel kocht werd mij sterk afgeraden om zadelzeep te gebruiken.. Wat ik eigenlijk ook niet meer doe.. Als ik een hoofdstel heb gekocht of weer eens van zolder heb gehaald wat niet erg soepel is gooi ik het een dagje in de olie. Dan hoef ik het de eerste maanden niet meer te poetsen.

Voor de rest lederbalsem of stubben hamanol. En wanneer het uikomt/nodig is. Zeker niet 1x in de week, meer 1x per kwartaal een doekje erover Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:16

Mijn hoofdstel gooi ik in de wasmachine.(touwhalster)
En mijn zadel doe ik niks aan. (leer)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:21

oei ik heb wel 5 verschillende middeltjes voor verschillende soorten leer (hoofdstellen doe ik met ander spul en mijn bruine zadel doe ik ook met ander spul)
maar over het algemeen maak ik alles met zadelzeep schoon om er daarna een hoop olie overheen te smeren wat ik nog 3 keer ofzo herhaal om het daarna mooi uit te poetsen! heerlijk leer krijg je der van Haha!

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:20

Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon met (lauw) water en daarna gebruik ik zadelzeep (Stübben). Een aantal bruine hoofdstellen/martingalen/borsttuigen doe ik met een ander middel, om de kleur mooi te houden. Wanneer het leer iets droog wordt gebruik ik lederolie.

Bij laarzen doe ik ook eerst het vuil er af halen met water en als het droog is gewoon poetsen met schoensmeer (Kiwi). Geen zadelzeep, ledervet/-olie gebruiken.

Zadels doe ik zo weinig mogelijk aan, die behandel ik één (soms twee) keer per jaar met parafine olie.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:36

Showjumper schreef:
Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon met (lauw) water en daarna gebruik ik zadelzeep (Stübben). Een aantal bruine hoofdstellen/martingalen/borsttuigen doe ik met een ander middel, om de kleur mooi te houden. Wanneer het leer iets droog wordt gebruik ik lederolie.

Bij laarzen doe ik ook eerst het vuil er af halen met water en als het droog is gewoon poetsen met schoensmeer (Kiwi). Geen zadelzeep, ledervet/-olie gebruiken.

Zadels doe ik zo weinig mogelijk aan, die behandel ik één (soms twee) keer per jaar met parafine olie.

Waar haal je de tijd vandaan om elke keer een hoofdstel helemaal schoon te maken?????

Waarom geen olie op laarzen, ze moeten toch eens een beetje zacht en bruikbaar worden?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:40

hmmz ik gebruikte voor mijn zadel en hoofdstel altijd , zeep met water en daarna dik in de leerolie, dagje laten hangen en oppoetsen

mentuig was anders, als het tuig is wat lange tijd niet gebruikt is en dus beschimmeld etc,
met doek schimmel eraf, dan met 1/2melk en 1/2 water schoonmaken , volgende dag met zeep en dan dik in de ledervet.

daarna enkel bijhouden met evt zeep en voldoende ledervet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:42

jilleroo schreef:
hmmz ik gebruikte voor mijn zadel en hoofdstel altijd , zeep met water en daarna dik in de leerolie, dagje laten hangen en oppoetsen

mentuig was anders, als het tuig is wat lange tijd niet gebruikt is en dus beschimmeld etc,
met doek schimmel eraf, dan met 1/2melk en 1/2 water schoonmaken , volgende dag met zeep en dan dik in de ledervet.

Mentuig wordt ook veel viezer met die leuke moddergrapjes. Dat boen ik ook echt met zadelzeep en dan met een vettig dik product dik insmeren.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:04

Ik ga als volgt te werk:
- Haal eerst mn hoofdstel uit elkaar en haal de beugelriemen van mn zadel.
- Dan boen ik het met zadelzeep schoon.
- En pak vervolgens een schone doek en maak deze nat met lauw (schoon) water. Daarmee was ik het zadelzeep met vuil weer van mn spullen af.
- Vervolgens laat ik het even drogen en vet ik het in met ledercare van Stuben

Ik doe het ook vaak alleen met warm water omdat je het zadelzeep vaak toch niet helemaal van je spullen af gewassen krijgt.

Het is een heel werk maar mijn spullen blijven netjes Bloos

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:17

daniella74 schreef:
jilleroo schreef:

Mentuig wordt ook veel viezer met die leuke moddergrapjes. Dat boen ik ook echt met zadelzeep en dan met een vettig dik product dik insmeren.

ja maar mentuig gebruik ik wel vet voor in plaats van olie, van olie worden de stiksels wat weker

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:21

Ik heb die Tack Cleaner Spray + die verzorg spray. Die doe ik vaak eventjes na het rijden.

En vaak 1x in de zoveel tijd even heel goed verzorgen met ledercreme, met bijenwas. Equifix heet dat Lachen
En dat houd het super..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:23

daniella74 schreef:
Showjumper schreef:
Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon .

Waar haal je de tijd vandaan om elke keer een hoofdstel helemaal schoon te maken?????

Doe ik ook. Even snel er globaal over heen en dan 1x in de 2/3 weken echt uit elkaar en goed.
Zo blijft het wel het mooist.. Bloos helemaal als je een paard hebt wat flink kan zweten..
vooral het sperriempje sneuveld dan snel..

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:37

Mijn tuig doe ik elke keer met zadelzeep flink schoonboenen, dan met natte doek, en dan met olie.
Las hier net dat dat niet goed is voor de stiksels, wat voor vet is lekker voor je tuig?

Beugelriemen en hoofdstel regelmatig met olie, zadel is kunststof, dus die krijgt alleen af en toe een natte doek.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:28

IvoIce schreef:
Mijn tuig doe ik elke keer met zadelzeep flink schoonboenen, dan met natte doek, en dan met olie.
Las hier net dat dat niet goed is voor de stiksels, wat voor vet is lekker voor je tuig?

Beugelriemen en hoofdstel regelmatig met olie, zadel is kunststof, dus die krijgt alleen af en toe een natte doek.

gebruik voor je mentuig , Ledervet, ik gebruikte zelf Zwarte ledevet van Rapide, prima spul en omdat het zwart is blijft de kleur van het tuig mooier, heb je bruin tuig neem dan blanke ledervet.

niet goed, is trouwens ook maar relatief, het nadeel van olie is dat stiksels er weker van worden, bij zadels en hoofdstellen is dat geen probleem, maar met mentuig kan dat een probleem opleveren omdat er meer kracht op het leer uitgeoefend word. stiksels kunnen de kracht minder goed hebben en het leer kan gaan "lubberen"
maar dit ligt ook aan het soort stiksel dat is gebruikt.
als je het niet zeker weet , dan gewoon aan de vet gaan, weet je iig zeker dat je goed zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:45

jilleroo schreef:
gebruik voor je mentuig , Ledervet, ik gebruikte zelf Zwarte ledevet van Rapide, prima spul en omdat het zwart is blijft de kleur van het tuig mooier, heb je bruin tuig neem dan blanke ledervet.

niet goed, is trouwens ook maar relatief, het nadeel van olie is dat stiksels er weker van worden, bij zadels en hoofdstellen is dat geen probleem, maar met mentuig kan dat een probleem opleveren omdat er meer kracht op het leer uitgeoefend word. stiksels kunnen de kracht minder goed hebben en het leer kan gaan "lubberen"
maar dit ligt ook aan het soort stiksel dat is gebruikt.
als je het niet zeker weet , dan gewoon aan de vet gaan, weet je iig zeker dat je goed zit

De meeste delen van je mentuig zijn gemaakt van tuigleder, dit kan je het beste behandelen met olie. De structuur van dat deel van de huid is wat grover, olie dringt beter in.
Zachte delen van het tuig met vet.

Het oplossen van de stiksels is niet meer van toepassing in de huidige tuigen. Hier wordt synthetisch garen gebruikt, dat lost niet op. Als de stiksels gaan lubberen van je tuig, is de kwaliteit misschien niet meer optimaal.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:58

Ik haal eigenlijk elke week een spons met zadelzeep (stubben vloeibaar) over het hoofdstel en zadel. Ongeveer 1 x per maand gaat alles uit elkaar en wordt het schoongemaakt met zadelzeep en bijenwas, heerlijk spul! Ook stubben Hamanol vind ik erg fijn. Mijn laarzen maak ik schoon met zadelzeep en na het drogen wordt er flink gesmeerd met Kiwi schoensmeer.

Ik lees wel vaker dat zadelzeep slecht zou zijn voor het leer. Maar ik werk er al jaren naar volle tevredenheid mee en het leer is nog steeds in goede conditie