Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

poes schreef:Das dezelfde redenatie als met de bodymilk => leer is huid, dus alles wat vriendelijk is voor je huid is dat normaal voor leer ook.
Je huid leeft nog en leer is dood (en leer is van een koe en die smeer je ook niet in met bodylotion
) Maar wel grappig, had er nog nooit van gehoord.
Ik weet dat het raar klinkt. Maar waar ik rijd behandelen ze er Kieffers en Passiers mee en die blinken en zijn mooi soepel, zelfs na 25 jaar. Voor mij voldoende bewijs
Showjumper schreef:Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon met (lauw) water en daarna gebruik ik zadelzeep (Stübben). Een aantal bruine hoofdstellen/martingalen/borsttuigen doe ik met een ander middel, om de kleur mooi te houden. Wanneer het leer iets droog wordt gebruik ik lederolie.
Bij laarzen doe ik ook eerst het vuil er af halen met water en als het droog is gewoon poetsen met schoensmeer (Kiwi). Geen zadelzeep, ledervet/-olie gebruiken.
Zadels doe ik zo weinig mogelijk aan, die behandel ik één (soms twee) keer per jaar met parafine olie.
jilleroo schreef:hmmz ik gebruikte voor mijn zadel en hoofdstel altijd , zeep met water en daarna dik in de leerolie, dagje laten hangen en oppoetsen
mentuig was anders, als het tuig is wat lange tijd niet gebruikt is en dus beschimmeld etc,
met doek schimmel eraf, dan met 1/2melk en 1/2 water schoonmaken , volgende dag met zeep en dan dik in de ledervet.
daarna enkel bijhouden met evt zeep en voldoende ledervet.
daniella74 schreef:jilleroo schreef:hmmz ik gebruikte voor mijn zadel en hoofdstel altijd , zeep met water en daarna dik in de leerolie, dagje laten hangen en oppoetsen
mentuig was anders, als het tuig is wat lange tijd niet gebruikt is en dus beschimmeld etc,
met doek schimmel eraf, dan met 1/2melk en 1/2 water schoonmaken , volgende dag met zeep en dan dik in de ledervet.
daarna enkel bijhouden met evt zeep en voldoende ledervet.
Mentuig wordt ook veel viezer met die leuke moddergrapjes. Dat boen ik ook echt met zadelzeep en dan met een vettig dik product dik insmeren.

daniella74 schreef:Showjumper schreef:Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon .
Waar haal je de tijd vandaan om elke keer een hoofdstel helemaal schoon te maken?????
helemaal als je een paard hebt wat flink kan zweten..IvoIce schreef:Mijn tuig doe ik elke keer met zadelzeep flink schoonboenen, dan met natte doek, en dan met olie.
Las hier net dat dat niet goed is voor de stiksels, wat voor vet is lekker voor je tuig?
Beugelriemen en hoofdstel regelmatig met olie, zadel is kunststof, dus die krijgt alleen af en toe een natte doek.
jilleroo schreef:gebruik voor je mentuig , Ledervet, ik gebruikte zelf Zwarte ledevet van Rapide, prima spul en omdat het zwart is blijft de kleur van het tuig mooier, heb je bruin tuig neem dan blanke ledervet.
niet goed, is trouwens ook maar relatief, het nadeel van olie is dat stiksels er weker van worden, bij zadels en hoofdstellen is dat geen probleem, maar met mentuig kan dat een probleem opleveren omdat er meer kracht op het leer uitgeoefend word. stiksels kunnen de kracht minder goed hebben en het leer kan gaan "lubberen"
maar dit ligt ook aan het soort stiksel dat is gebruikt.
als je het niet zeker weet , dan gewoon aan de vet gaan, weet je iig zeker dat je goed zit