Bontje onder op maat gemaakt zadel wel goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:49

Een bontje is natuurlijk heel hip :-). Maar alles wat je tussen je kont en de paardenrug stopt, brengt jou als ruiter verder van de paardenrug af, dat is simpel, en hoe verder weg hoe minder contact je hebt. Ik zou zeggen: stop je geld in een leuk setje, dat is ook leuk en dat geeft je geen nadeel. Ik vind dat als je een bontje doet voor een gevoelige rug, dan moet je je gaan afvragen waar die gevoelige rug vandaan komt. Hooguit tijdelijk (dagen of een weekje) vind ik dat je dan een bontje zou kunnen gaan gebruiken daarvoor, maar dan kan je je veel geld besparen en gewoon een extra dekje gebruiken. De zadelmaker zegt dat het kan, maar niet dat het er beter van wordt... Toch? En wol neemt geen zweet op bovendien, dus dat geeft ook al een nadeel. En onder een op maat gemaakt zadel is het al helemaal tegenstrijdig. Als het ergens onder niet nodig is... Ook een bontje zonder bont in het midden neemt wat ruimte in.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:25

Ik zou er ook geen bontje onder doen wanneer het zadel goed past. Als het past dan past het en hoef je er verder niets aan te doen. Kan alleen maar vervelend zijn voor je paard lijkt mij. Als jij een goed passende jas hebt en gaat daar vervolgens nog een jas onder doen zit dat toch ook niet lekker. Is wel een beetje een raar voorbeeld maar denk dat je het wel zo moet zien.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:55

Niet doen!
Het zadel wordt dan te veél te krap met het bondje eronder.
Een op maat gemaakt zadel past perfect en belast dus niet de rug van het paard, dus het is dan ook niet nodig om er nog een bondje onder te leggen. :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:30

@ foxy80; Hoe kom je daar bij dat HH merino wol van mindere kwaliteit opkoopt en er synthetische haren laat tussen zetten?
Ben benieuwd hoe jij dat zo stellig durft te beweren als je niet eens voor HH werkt, hoe weet je dat zo zeker?
HH koopt merino vacht producten in van de beste kwaiteit en dit bestaat uit 100% natuurlijk materiaal.
Worden geen synthetische haren tussen gezet. Heb zelf een aantal sjabrakken, seat saver en andere beschermers ervan en
ik vind het prima kwaliteit.
Mattes is een stuk duurder in aanschaf en heeft een enorm uitgebreid assortiment in kleuren en modellen, in de productie
is ook niet bezuinigd op de afwerking en uitvoeringen. Maar de merino wol is kwalitatief wel vergelijkbaar, alleen is HH niet in
zoveel uitvoeringen en kleuren te verkrijgen om het betaalbaar te houden, iets eenvoudiger maar net zo functioneel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:42

martina1 schreef:
Bontjes zijn bedoeld om een niet passend zadel passend te laten maken. Als je zadel past verpest je het dus helemaal met een bontje, het is echt raar dat zoveel mensen meegaan met die rage omdat het mooi staat.

Inderdaad, ik kan me er ook vreselijk aan ergeren :Y)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:32

BopjeBo schreef:
@ foxy80; Hoe kom je daar bij dat HH merino wol van mindere kwaliteit opkoopt en er synthetische haren laat tussen zetten?
Ben benieuwd hoe jij dat zo stellig durft te beweren als je niet eens voor HH werkt, hoe weet je dat zo zeker?
HH koopt merino vacht producten in van de beste kwaiteit en dit bestaat uit 100% natuurlijk materiaal.
Worden geen synthetische haren tussen gezet. Heb zelf een aantal sjabrakken, seat saver en andere beschermers ervan en
ik vind het prima kwaliteit.
Mattes is een stuk duurder in aanschaf en heeft een enorm uitgebreid assortiment in kleuren en modellen, in de productie
is ook niet bezuinigd op de afwerking en uitvoeringen. Maar de merino wol is kwalitatief wel vergelijkbaar, alleen is HH niet in
zoveel uitvoeringen en kleuren te verkrijgen om het betaalbaar te houden, iets eenvoudiger maar net zo functioneel.

Werk jij bij HH? :D ;)
Ik zit zelf in de sector, ik verdeel Mattes (nuance: wij hebben Mattes uitgekozen na ons uitgebreid geïnformeerd te hebben over alle producten die er op de markt waren, Christ heeft toen nipt verloren wegens het kleinere assortiment). We hebben toen ook dat verhaal over HH opgepikt van een vertegenwoordiger.
Synthetische haren of haren van mindere kwaliteit hebben gewoon niet genoeg draagkracht, ze breken
of als je ze wast gaan de haren in elkaar klitten. En ondertussen heb ik dus zelf al meerdere HH bontjes gezien die nog geen jaar oud waren en meer op een harige pannenkoek leken, niks vering meer in.
Jammer, want het is een goed product maar mensen verliezen er zo hun vertrouwen in.
Ik heb het nu wel over de bontjes van HH, die gekleurde die ze in hun seizoenscollecties hebben zitten. De volledig gevoerde sjabrakken heb ik nog niet nader bekeken, misschien dat de situatie daar beter is omdat het wolvlak groter is.
Heb jij al met een ander merk gereden ter vergelijking?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:45

volgens mij is het al wel duidelijk; geen bondje als het zadel goed past, maakt het zadel alleen maar krapper :)

Nies_

Re: Bontje onder op maat gemaakt zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:10

Alsjeblieft niet wéér deze discussie.. :=

Gebruik de zoekfunctie eens en dan zul je meer dan genoeg meningen/ervaringen vinden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:32

Ik heb er eens over na zitten te denken, en uiteindelijk heb ik besloten om de zadelmaker te vragen welk type bont het beste is (echt of nep) en hij adviseerde wél echt wol te doen. Wat hij ook nog heeft gezegd is: "Het kan zolang je maar geen dikke dekjes combineert met het bontje"
Het leek mij duidelijk dat het wél kon. Nu heb ik het bontje er een paar maanden onder liggen, de zadelmaker is pas geweest om te kijken of het nog goed was. Dat was het gellukig wel!
Ik heb wel een ander bontje gekozen:
http://www.ej.nl/products/10000006/1330 ... IST+EXTRA+

Dat bontje is mij door de zadelmaker aangeraden. Ik heb het woord Merino Wol ook vaak zien staan, begrijp ik daaronder dat dit merino wol is:
http://www.ej.nl/products/10000006/1340 ... +R+09%2f10

Groetjes!

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:37

ik heb van mattes DE oplossing.. een katoene halfpad, met allen bont acher en voor het zadel.
niet aan de onderkant, en hierdoor word er niets smaller/krappper onder het zadel.
bij mijn ijslander wilde ik iets onder het zadel maar geen dekjes, en aangezien mijn zadel prima past leek het mij onzin om een heeel bontje eronder te doen.. maar vond het er zo leuk uitzien!
dus nu zo op gelost..

ps: ik weet ook niet beter dat als er merino staat dat het niet 100% echt is..

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:03

@jasmijn, zou je een foto willen plaatsen ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet

Ik reed op een manege waar de zadels steeds doordvhoven en regelmatige vrwisselde daar lagne ook bondjes en dekjes onder was dit dan goed of slecht voor de rug?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:05

In mijn ervaring is alleen Mattes en Christ echt eersteklas wol en al de rest is minder (HH wordt zelfs een harde pannenkoek na 5 keer wassen). Benaming doet er niet zo veel toe, Merino is een soort schaap waar wol van genomen wordt (naar het schijnt is dit het soort schaap bij uitstek om te gebruiken voor dit soort producten)

Wat Jasmijn heeft ziet er zo uit (dit is nu wel een zadelvormig dekje maar kan ook in de vorm van een bontje)
Bovenkant
Afbeelding
Onderkant
Afbeelding
Een rechthoekig dekje
Bovenkant
Afbeelding
Onderkant
Afbeelding

Horzlover, wat ze op de manege doen houdt wel steek: zadels zullen nooit 100% passen en dus wordt er opgevuld met bontjes als het moet.
Echter onthoudt altijd: rij nooit met een volledig bontje als het niet moet, ga dan voor een oplossing zoals Jasmijn, geen mens die het verschil ziet!

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:03

ziet er idd zo uit als hierboven!
ik zelf heb de halfpad uitvoering (alleen een onderlegger zegmaar)
ben er erg blij mee, en ze zijn in ernom veel kleurtjes leverbaar..

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:37

Maar is Merino nou wel of niet echt? Ik vind het zelf mooier als je gewoon wit bont hebt, maar dat wat hierboven wordt geshowt is ook mooi!
Dankjewel voor de reacties!
Groetjes!