Wat voor zadelonderlegger en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:54

ambre schreef:
Ik gebruik ook a!!een een bontje wanneer de kamer iets te wijd is.
Uit testresu!taten is geb!eken dat eigen!ijk a!!een een echte schapenbontje schokken opvangt.
Ook wanneer je hem tussen het dekje en het zade! !egt doet deze dus zijn werk.
Ik had hem bij die van mij we! op de rug ivm gevoe!igheid voor dekjes.
Ge!pads kwamen s!echt uit de test ivm niet ademen en het tevee wijken voor druk ipv absorberen.
Indien je zade! goed past en zachte vu!!ing in de kussens heeft is dit echt vo!doende schokabsorberend hoor.

Oke, geen gel dus :)
Ik zou inderdaad alleen echte bont nemen, de rest lijkt me toch enkel voor de sier..
Ik heb een Stubben die door een zadelmaker helemaal bekeken is en 'past' dus normaal zit dit wel goed.
Het gaat dus nu nog tussen die schapenbont en die lucht-correctorpad.
Als iemand ervaring heeft met die lucht-correctorpad..? Ik vind hem voornamelijk onder western zadels.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:01

Het voordeel van een goed zadel(merino)bontje is dat je paard minder zweet. Wol is een natuurproduct en ademt.
Kunststof is broeierig en laat geen lucht door. ;)
Ik merkte het verschil meteen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:22

BrittKitt schreef:
Broccoli, hoe kom je erbij dat een bontje tussen het dekje en het zadel moet?
Hier staat meer info over de korrektor-pad;
http://www.zadelmakerijboer.nl/korrector.html

Omdat ik een ander bontje in gedachte had. Je kunt ook wat minder aanvallend reageren. Is wat fijner voor de sfeer hè?

ambre

Re: Wat voor zadelonderlegger en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:23

Die korrektor is ook super hoor!Maar dan zu! je waarschijn!ijk we! wat vu!!ing uit je zade! moeten ha!en,anders past hij waarschijn!ijk niet meer.
Ze zijn we! erg !e!ijk...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:55

een korrektor is ook absoluut niet nodig bij een goed passend zadel. kost 200 euro dus als je t niet nodig hebt niet doen. het woord zegt het al, een korrektor is om evt pasproblemen met zadel tijdelijk op te lossen.

ik snap je probleem niet zo goed, je wil er iets onder leggen voor je eigen gemoedsrust maar dat slaat nergens op. als je weet dat je een goed passend zadel hebt, heb je toch gemoedsrust? en als je zadel niet helemaal lekker ligt kun je beter daar iets aan doen dan een hoop rotzooi eronder stoppen. gewoon op tijd laten nakijken (zeker met jong paard, verandering van bespiering ed) en er is niks aan de hand

edit: schapenbont werk bovendien alleen rechtstreeks op de rug, dus niet tussen dekje en zadel, dat vernauwt alleen maar. als je toch bont wil, koop dan een volledig bontchabrak en leg dat onder je zadel

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:26

Lonnie, een volledig bontsjabrak hoeft zelfs niet. Van Mattes hebben ze dekjes en zadelvormige dekjes met alleen wol onder de zadelkussens. Scheelt weer in de portemonnee.
En daar kan je sierranden op laten zetten of eraf laten. Scheelt ook alweer in de portemonnee. :D
TS bij vragen help ik je graag verder, de Mattes catalogus ligt hier bij mij.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:25

Boterfliegje schreef:
frisjasje schreef:
Waarom wil je iets tussen het zadel en het dekje leggen. Als het zadel goed past. Door er iets tussen te leggen kan het juist voorkomen dat het zadel niet meer goed past.

Omdat ik het idee heb dat dit de eventuele schokken en dergelijke beter opvangt. Mijn paardje is net 3 en ik wil haar rug zo min mogelijk belasten.

Dan moet je er zeker geen bontje onder leggen omdat:

De pasvorm van een passend zadel naar de maan wordt geholpen (het verkleind de boommaat van je zadel, ook als deze ruggegraat vrijheid heeft (de ruimte voor bij de trapeziumspier wordt verkleind)
Doordat de pasvorm/balans van je zadel niet meer goed is je dus te veel druk krijgt op de spieren van je paard en je daardoor atrofie in de hand werkt
Een je moet al helemaal geen bontje en een dekje gebruiken het is dan helemaal of je je dekbed onder het zadel stopt.
Een bontje is alleen een tijdelijke oplossing voor een niet goed passend zadel en dan direct op de rug en zonder dekje,
Wil je dan toch met een bontrandje rijden uit modegril, knip dan een stuk van een bontvel af en plak dat op je dekje.

Je paard zal je er dankbaar voor zijn.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:09

Gelpads horen inderdaad tussen het zadel en zadeldekje hoor!
Ik doe het ook altijd zo! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:32

Je kan het beste zorgen dat je zadel gewoon goed ligt natuurlijk, dan heb je geen onderlegger nodig!

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:15

Ik vind een bontje tussen dekje en zadel best wel schokdempend,
ik merk wel verschil met zonder bontje rijden.. :)