hoe vetten jullie in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Re: hoe vetten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:54

Denk ongeveer een keer in de twee maanden maak ik het schoon. Ene keer alleen invetten, de andere keer ook even schoonmaken met zadelzeep
Moet het eigenlijk wel vaker doen, zeker nu met het droge weer Scheve mond

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:56

Elke keer na het rijden, maak ik het leer schoon met een handdoek.
Voor het invetten heb ik een soort gel van Rapide, dat doe ik erop met een spons. Meestal glimt het dan wel weer hard genoeg.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:57

ikenindi schreef:
oke, hele stomme vraag, maar hoe vetten jullie je harnachement in? hoe vaak? met wat? meerdere lagen over elkaar?

ik heb net een nieuw hoofdstel. na 1 keer rijden zaten de scheurtjes al in het leer. echt zonde, want het is goed zichtbaar (behalve als indi hem om heeft gelukkig). ik denk dat het komt omdat ik het hoofdstel niet van te voren ingevet heb, icm dat ik met indi in water ben geweest en het hoofdstel dus nat is geworden.

ik heb het hoofdstel gisteren ingewreven met ledervet, en vandaag weer. is dat goed?

Niet invetten is het stomste wat je kunt doen voor gebruik.
De gouden en meest goedkope tip :

Pak een fles zonnenbloemolie en kiep hem leeg in een emmer.
Leg daar je tuig een nachtje in.
De dag erna gewoon eruit halen (pas op voor je kleren!) En met een doek de overtollige olie eraf halen.

Olie kun je in een pot doen en hergebruiken, maar wat je ook doet : GOOI HET NIET IN JE AFVOERPUTJE !!
Daar raakt hij verstopt van en bovendien is het heel erg slecht voor het milieu

Als je na een nachtje nog niet het soepele, gewenste resultaat hebt gewoon nog een nachtje erin leggen.

Ik zweer hier echt bij, werkt fantastisch !

EDIT : Je zadel zou ik overigens gewoon met zadelzeep doen!
Maar voor hoofdstellen e.d. werkt dit het effectiefst !

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:14

Verkleuren gouden gespen dan niet?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:19

daNiielle_ schreef:

Lijkt me niet Lachen
Zonnenbloem olie is immers een natuurproduct

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:26

Ik maak het eerst goed schoon met zadelzeep, daarna doe ik er een dun laagje ledervet op. Dat doe ik met een doek en dan er steeds een beetje ledervet op doen. Heb ook een kunstleren zadel, dat maak in natuurlijk alleen schoon met zadelzeep.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:04

Het is wel belangrijk dat je met zadelzeep niet te vaak (dagelijks ofzo) en te nat te werk gaat. Heb het gezien bij een stalgenootje, zij deed dagelijks haar hoofdstel en zadel reinigen.. Na een paar maanden waren alle stiksels van het hoofdstel aan het los laten, sommige kon je al zonder kracht te zetten los halen..

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:06

meggiemeg schreef:
Het is wel belangrijk dat je met zadelzeep niet te vaak (dagelijks ofzo) en te nat te werk gaat. Heb het gezien bij een stalgenootje, zij deed dagelijks haar hoofdstel en zadel reinigen.. Na een paar maanden waren alle stiksels van het hoofdstel aan het los laten, sommige kon je al zonder kracht te zetten los halen..

Te vaak is ook absoluut niet goed. Wel voor het leer, maar niet voor de stiksels idd

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:43

Het hoort niet na 1x te schreuren!! Haha! Ik zal er mee terug gaan en vragen wat er mee aan de hand is en wat je er tegen kunt doen maar ander slekker blijfen vetten ledervet is goed Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:56

Zadel probeer ik 1 keer in de week te doen, wordt vaak 1 x in de 2 weken. Die doe ik eerst nat maken, daarna inzepen met zadelzeep. Weer nat maken, daarna vet erover heen.
Hoofdstel doe ik dan ook gelijk, die meestal alleen met vet.
Mijn zadel was nieuw toen ik hem kocht, vandaar dat ik hem zo vaak invet!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:08

annemijn1010 schreef:
Het hoort niet na 1x te schreuren!! Haha! Ik zal er mee terug gaan en vragen wat er mee aan de hand is en wat je er tegen kunt doen maar ander slekker blijfen vetten ledervet is goed Haha!

ik heb contact gehad. ik heb foto`s gemaild nu, maar ze konden ze niet openen. nog een keer geprobeerd, en anders moest ik hem terug sturen. maar de vorige keer dat ik em had besteld heeft het 3 maanden geduurd voor ik hem binnen had. laten ze eerst maar een nieuwe in huis halen dan, dan stuur ik hem dan op, en dan wil ik binnen een week of mijn oude terug, of de nieuwe. niet weer 3 maand zonder hoofdstel ziten Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:08

Simba_ schreef:
daNiielle_ schreef:

Lijkt me niet Lachen
Zonnenbloem olie is immers een natuurproduct

Inderdaad. Hoe kom je er dan bij dat het schadelijk is voor het milieu?!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:26

Omdat olie in het riool niet goed is Lachen
Bovendien verstopt het je afvoerputje

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:31

Mijn hoofdstel doe ik regelmatig, eerst met een cleaner, daarna met een spray voor lederverzorging of gewoon vet, dat wissel ik af.
met mijn leren hoofdstel ga ik het water niet in dat doe ik met mijn "plastic" hoofdstel.
zadel doe ik 1x in de 8 weken ong, maar als ik ga zwemmen meteen , eerst droogmaken dan invetten Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:52

ik heb ook weleens een hoofdstel een nachtje in de olie gelegd maar doe dit niet meer. Het raakt zo volgezogen met olie dat het zo slap wordt dat je niet meer fatsoenlijk de gespen los en vast krijgt. Vooral de passanten worden een crime.
Nu doe ik het als volgt;
schoonmaken (zadel + hoofdstel): met goed uitgeknepen natte spons met zadelzeep. Daarbij doe ik alle gespen los. Als het schuimt, heb je teveel water.

Invetten doe ik bij een nieuw zadel/hoofdstel vaak, elke week/14 dagen. Als het goed vet is na een aantal keren, doe ik het nog maar 1 tot 2 x per jaar.

Dat doe ik als volgt:
ik zet het hoofdstel weer in elkaar, hang het aan een haak en vet het in met lederolie; met behulp van een verfkwast.
De teugels doe ik met een doekje met ledervet omdat ze van olie snotglad worden.

zadel: na het schoonmaken wrijf ik met een doekje met ledervet de kussens, de zitting, de stoten, de bovenkant van de bovenste zweetbladen en de beugelriemen in met ledervet.
Even in laten trekken en uitpoetsen met een schone doek.

n.b. indy: heb je je nieuwe natte hoofdstel niet te snel gedroogd, bijv. in de zon?
De onderkant van de zweetbladen en de bovenkant van het onderste zweetblad smeer ik in met lederolie met behulp van een verfkwast.
De kussens nooit olieen omdat daarvan de vulling kan gaan klonteren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:03

nou, het deel wat gescheurd is is het kinriempje, dus ik denk dat daar de minste zon bij komt eerlijk gezegd...

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:58

Ik maak het eerst een beetje schoon zodat het grootste vuil eraf is.
En dan pak ik een doek en lederolie/creme achtig iets en dan wrijf ik het daar mee op zeg maar.
Werkt uitstekend! Even laten intrekken en dan met een droge schone doek er nog eventjes langs.

Voila!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:09

nou, ik heb mijn nieuwe hoofdstel nu in de olie liggen hoor. wordt ie wel mooi donker van... moet dat echt 12 uur er in liggen of is n uur ook al goed?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:56

ik heb op sommige stukjes dat t leer niet verkleurd. lijmresten?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:14

heb net mijn zadel laten verbouwen en nieuwe beugelriemen en stoten gekregen. Dus een mooie gelegenheid om de zadelmaker te vragen. Haar mening;
Schoonhouden is veel belangijker dan invetten. Schoonmaken met vochtige spons of lap, laten drogen en af en toe met een goed uitgeknepen spons met zadelzeep. Laten drogen en uitpoetsen.
Invetten/olieen is zelden nodig. Alleen de zweetbladen. De zitting nooit en de beugelriemen en singelstoten ook nooit. Deze alleen doen met zadelzeep.