Houten trailer onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 09:15

Ik wist niet zo goed waar ik dit neer moest zetten, dus hoop dat het goed staat.

Ik heb een prachtige houten trailer met een polyester kap. Hij is goed onderhouden en gewoon een mooi en degelijk ding.

Nu gaf de dealer mij aan dat ik het hout moet behandelen met lijnolie gemengd met terpentine. Dit doe ik dan ook altijd netjes. In de zomer een keer of drie. Als ik dat gedaan heb ziet hij er adembenemend mooo uit. Echter zie je na een week of 4 de olie al steeds minder goed en zelfs als ik het zo laat mogelijk nog een keer doe, heb ik het idee dat hij niet de hele winter goed beschermd is. Helaas staat mijn trailer buiten en is er geen mogelijkheid tot stalling binnen.

Hebben jullie tips om dit effect langer te laten blijven? Dat het er minder mooi uit ziet is dan jammer,
Maar ik zou het zo jammer vinden dat mijn trailer daardoor sneller zou gaan rotten

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:23

Ik lees even mee, ik heb een houten trailer van dit jaar 40 jaar oud. Weet je ook waarom je de terpentine moet toevoegen? Ik behandel met alleen lijnolie. Ben benieuwd wat terpentine doet, conserveert het langer?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:49

Gebruik je de goede soort lijnolie? Dat moet gekookte lijnolie zijn. Heb ik in het verleden ook bij mijn trailer gebruikt, die bleef beste lang goed (heel wat maanden herinner ik me, en dan vervaagde het langzaam). Ik deed trouwens nooit terpentine erdoorheen, had ik ook nooit gehoord. Waar zou dat voor zijn inderdaad? Ik vermoed dat het verdunt en dan gelijkmatiger uitstrijkt, misschien daardoor ook beter intrekt...

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:33


mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:38

Met welke verhouding leng je aan? Ik zou denken dat in verhouding meer lijnolie beter zou werken.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:40

1 deel terpentine en 2 delen olie zoals op de verpakking staat

nikita95

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:56

misschien een hoes erover op de dagen dat je de trailer niet gebruikt?
dan krijgt het weer minder kans

Afbeelding

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:06

pluisje88 schreef:
Ik wist niet zo goed waar ik dit neer moest zetten, dus hoop dat het goed staat.

Ik heb een prachtige houten trailer met een polyester kap. Hij is goed onderhouden en gewoon een mooi en degelijk ding.

Nu gaf de dealer mij aan dat ik het hout moet behandelen met lijnolie gemengd met terpentine. Dit doe ik dan ook altijd netjes. In de zomer een keer of drie. Als ik dat gedaan heb ziet hij er adembenemend mooo uit. Echter zie je na een week of 4 de olie al steeds minder goed en zelfs als ik het zo laat mogelijk nog een keer doe, heb ik het idee dat hij niet de hele winter goed beschermd is. Helaas staat mijn trailer buiten en is er geen mogelijkheid tot stalling binnen.

Hebben jullie tips om dit effect langer te laten blijven? Dat het er minder mooi uit ziet is dan jammer,
Maar ik zou het zo jammer vinden dat mijn trailer daardoor sneller zou gaan rotten


Onze 1e houten trailer behandelde ik ook altijd met olie. Ik herken je probleem. Een paar weken mooi en dan leek het hout alweer schraal te worden.
Van onze 2e houten trailer heb ik 2 jaar terug het hout heel schraal laten worden en vervolgens 2x geschilderd met acrylverf. De 1e verfbeurt trok er heel erg in maar de 2e laag bleef er mooi opzitten.
Ik heb de trailer heel donker blauw/zwart geschilderd. Het blauw/zwart wat die oude klassieke auto's ook hebben. Kleurt mooi met de witte polyester kap :)
Onze Dodge pickup die de trailer altijd trekt heeft ook die blauwzwarte kleur. Dus heb ik nu een mooie eenheid qua kleur van auto en trailer.
De laatste schilderbeurt was een jaar terug en als het weer binnenkort weer wat stabiel is ga ik de trailer weer een schilderbeurt geven. Eén keer per jaar is voldoende. De acrylverf heb ik van de Action.
Gewoon die tubes voor kunstschilderen. Blauw en zwart gemengd met water.

Na droging is de verf watervast.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:45

Ik heb mijn trailer geschilderd met acrylverf, maar deed eerst goed schuren en ook primen met een goede primer. Dan hield de verf een aantal jaren. Later met het slechter worden van het hout bleef uiteindelijk ook de verf slechter zitten (logisch ivm vocht). (trailer is inmiddels ter ziele).

Mooi zo'n hoes! Vraag me wel af hoe vocht dan (toch) nog zijn invloed heeft gezien 1) condens en 2) optrekkend vocht van onderen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:01

Zo'n hoes lijkt mij juist niks.
Je krijgt de trailer nooit 100% droog als je hem wegzet (paard heeft erin geademd en staan zweten etc. Naar mijn mening houd je dat vocht juist vast met zo'n hoes erover.
De mijne was geolied toen ik hem ophaalde, hij was net opgeknapt met nieuwe bodem erin en remmen en verlichting etc en dus goed in de olie.
De verkoper zei dat ik dat in september moet herhalen (trailer is sinds half februari in m'n bezit).
Ik zie nu ook alweer dat het er flink is ingetrokken, dus is was aan het overwegen om het al sneller dan pas in september te gaan herhalen.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 14:06

Nee hoes zie ik ook niet zo zitten om de hierboven genoemde reden. Nu droogt het beter omdat er lucht bij kan. Ik vind juist de donkere hout kleur zo prachtig om te zien. Daarom zie ik verven nog niet zo zitten. Mooie laklaag zou ik wel gaaf vinden ofzo. Iemand daar ervaring mee?

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:11

Mijn ifor heb ik opgeknapt gekocht, helaas had die persoon het niet echt denderend gedaan. Waardoor we nu 7 jaar later de zijwanden en bodem al weer moeten vervangen. De bodem gaan we met 2 platen betonplex vervangen (bij elkaar 27mm dik) en de randen doen we in de rubberseal van Bizon. De zijplaten zal ik aan de buitenkant verven (en de randen natuurlijk ook in de rubberseal), omdat de trailer zwart is van origine en de betonplex platen zijn donkerbruin. Dus licht opschuren, primer en daarna gewoon buitenlak van Gamma in zijdeglans zwart. Dat zal het hout wel een flinke tijd goed beschermen en daarna is het zaak, zodra er wat gaat bobbelen of los komt, snel weer schuren en verven, zodat de trailer goed beschermd blijft.....

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:57

ik zie me reactie niet staan ( was op telefoon wat aan het typen maar deed wat raar, nu op laptop) zo'n hoes hoor ik alleen maar negatieve verhalen over juist van wat hierboven al word beschreven.

ik sta ook op het punt om een trailer aan te schaffen (vanavond toevallig naar 1 kijken ) dus ik volg ook even wat betreft onderhoud en helaas komt deze ook buiten te staan.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Houten trailer onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 19:51

Zijn er nog meer mensen met tips toevallig?