Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:49

Ik heb kort gekeken maar geen echt recente topics gevonden waarin exact deze vraag gesteld werd, dus ik hoop dat ik een nieuw topic mag openen :)

Ik heb een aantal maanden geleden een kieffer hoofdstelletje in de uitverkoop gekocht, deze:
http://www.reitsportladen-sw.de/Media/S ... carmen.jpg

Hier zit dus een mexicaanse neusriem bij en die past mijn merrie niet helemaal. Daarnaast verkies ik zelf sowieso een gewone neusriem.

Ik heb dus even rondgesnuffeld en mijn oog is gevallen op volgende 2 neusriemen:
http://www.kieffer.net/nosebands/flash- ... /?start=0/
http://www.kieffer.net/nosebands/schwedisches/?start=0/

Zelf neig ik naar de aansnoerneusriem omdat dit me fijner lijkt voor het paard, met zo'n zacht onderlegding ertussen. Alleen heb ik zelf nooit eerder zo'n ding gehad dus ik vroeg me af waarop ik precies moet letten en welke nadelen of voordelen er aan dit soort neusriem zijn die ik misschien over het hoofd zie. Is er behalve de mogelijkheid tot aansnoeren enig verschil tussen beiden typen neusriemen?


Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:59

Ik vind de aansnoerneusriem fijner in gebruik en ook mooier zitten. De inwerking is in principe hetzelfde, de aansnoerneusriem kun je veel strakker doen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:51

Wat ik zelf een nadeel vind van de aansnoer is dat je hem snel ongemerkt te strak trekt. Met een gewone neusriem heb je dat gewoon niet zo makkelijk. Verder zie ik niet echt verschil. En merk ik er ook niet zoveel van. Heb niet het idee dat die mooier zit. Zelf vind ik een aansnoer juist minder fijn zowel voor mezelf als voor het paard. Kan alleen niet precies uitleggen waarom. Maar het is naar mijn idee teveel onder bij de kin. En dat is overbodig dus ik zou persoonlijk kiezen voor een gewone.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:54

Ik ben het niet eens met dat strakker doen. Je kijkt toch gewoon hoe strak het om de neus zit, en dan kies je daar een gaatje bij. En na 3x zie je door gebruik precies welk gaatje je moet hebben.

Persoonlijk vind ik aansnoer (waarom ze OOIT voor die naam gekozen hebben...) mooier zitten. Dat scheelt ook per paard. Mijn bijrijdpaard is een grote fries en haar grote hoofd kan een wat stoerdere neusriem goed hebben.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:26

Ik vind een aansnoerneusriem ook fijner, omdat de gesp niet direct tegen de huid zit. Bij een gewone gecombineerde neusriem zit de gesp ook maar zelden in het midden onder het hoofd, bij de aansnoerneusriem maakt dat door het extra onderlegde stuk niet uit, de druk voelt dan toch overal gelijk. Weet niet of het daadwerkelijk veel uitmaakt voor het paard hoor, mijn gevoel zegt alleen dat het fijner is.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:39

Bedankt allemaal voor de informatie :) Ik neig dan toch naar de aansnoerneusriem omdat die me prettiger lijkt voor mijn paard (oa door gesp e.d.). Wel goed nakijken dus hoe strak hij zit als ik de neusriem aanspan als ik het hoofdstel aandoe.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:46

Alle aansnoer neusriemen zijn in principe overbodig en een onnodige beperking voor het paard! Hij kan zijn mond niet meer openen en je zo laten zien dat er te veel druk is of dat je iets vraagt van hem wat hij je niet kan geven. Door het aansnoeren ontneem je hem een communicatiemogelijkheid.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:49

Maar je hoeft m niet aan te snoeren....

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:55

Nee.... waarom zou je hem er dan om laten? Ik haal het er altijd af bij een nieuw hoofdstel.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Verschil aansnoerneusriem en gewoon gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:57

Het gaat niet om een sperriem he Josien. Als het goed is, tenzij het over een lage neusriem gaat, heeft de neusriem helemaal geen impact op het afklemmen van de mond. Dat is in ieder geval zo bij beide neusriemen die ik hier laat zien.