Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Juliette86 schreef:Zelf ben ik heel erg te spreken over een leren bit. Daar kan een klein kind een paard onmogelijk pijn mee doen.
Citaat:Als je paard er geen last van heeft, zou ik niets veranderen. Hooguit een teugeltje met elastiek erin gebruiken, of als je zelf toch geen fijn gevoel hebt bij het bitgebruik dan zou je ook de teugel even aan bit EN neusriempje vast kunnen maken.
Citaat:Oeh, lastige vraag hoor. Maar ik wil je wel laten weten, dat ik het knap vind dat je je zoontje wil helpen.
Kunststof zou ik niet doen, heb te veel enge verhalen gehoord er over.
Ik zou het bij het bit houden, die je nu ook hebt tijdens het rijden.
Sonja schreef:Zilfstar, reageert je paard op neckreining? Anders zou je je zoontje evt. ook nog met een haarteugel (van bv een bosal) kunnen laten rijden, zodat hij geen directe aanleuning op het bit nodig heeft. Een haarteugel is dan nét iets duidelijker voor het paard tegen de hals, en voor je zoon houdt het misschien wel gewoon lekker vast.
bijdehandje1 schreef:Een leren bit wordt hard en de randen kunnen zeer scherp worden. Leer droogt uit.
Ik zou een ongebroken bitje nemen, dit ligt het stilst in de mond en werkt het minst scherp in. Ze zijn er, dacht ik, ook wel als appelbitje?
Maar als het nu zo goed gaat, weet niet hoor, of het wel slim is om dan over te stappen.
bijdehandje1 schreef:Een leren bit wordt hard en de randen kunnen zeer scherp worden. Leer droogt uit.
Ik zou een ongebroken bitje nemen, dit ligt het stilst in de mond en werkt het minst scherp in. Ze zijn er, dacht ik, ook wel als appelbitje?
Maar als het nu zo goed gaat, weet niet hoor, of het wel slim is om dan over te stappen.
Sonja schreef:Als je paard er geen last van heeft, zou ik niets veranderen. Hooguit een teugeltje met elastiek erin gebruiken, of als je zelf toch geen fijn gevoel hebt bij het bitgebruik dan zou je ook de teugel even aan bit EN neusriempje vast kunnen maken.
Citaat:Daarom moet je het ook invetten met zonnebloem olie. Als je niet weet hoe je zo'n bit moet onderhouden ,moet je niet reageren!