Mening gevraagd: bit voor les kind (lich. beperkt)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Mening gevraagd: bit voor les kind (lich. beperkt)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:26

Ik heb een Fries van 7 jaar. Toen ik hem kocht werd er met een enkelgebroken aurigaan watertrens gereden. Daar schuimde hij erg op, zette vast, liep te diep etc. Inmiddels ben ik overgestapt op een dubbelgebroken aurigaan watertrens en dat gaat uitstekend. Hij speelt er meer mee, schuimt een stuk minder en loopt ontspannener.

Nu heb ik ook een zoon van 8 jaar met een lichamelijke beperking. Hierdoor heeft hij een verhoogde spierspanning. Hij krijgt van mij les op mijn paard. Tot nu toe met mijn hoofdstel met dit dubbelgebroken bit. Ik merk dat hij soms best wat "trekt" aan de mond (te veel spanning). Mijn paard loopt keurig en toont geen enkel verzet (en heeft dus bakken geduld met deze kleine ruiter) Nu heb ik voor hem een apart zadel en hoofdstel op de kop getikt en wil daar dus een bit in doen wat voor mijn paard het vriendelijkst zal werken. Ik zit nu te kijken naar bijv kunststof bitten (die met appelsmaak bijv)

Voor jullie advies gaan geven:

* JA ik ben uiteraard mijn zoon aan het leren om te ontspannen en de teugels op de goede spanning te houden (het mondgevoel) en dat gaat hem redelijk goed af. Soms sluipt echter die spanning erin. Daar kan hij niks aan doen.
* NEE paard wordt niet heel hard in de mond gerukt, er wordt niet aan zijn mond gesjord etc. Het is dus NIET zielig
* Bitloos werkt niet, heb ik geprobeerd. paard snapt er de ballen van, wordt onrustig en dat moet ik niet hebben met mijn zoon op zijn rug. Dus het MOET een bit zijn

> Ik zoek dus een GOED vriendelijk bit die bij iets te veel druk niet scherp inwerkt. Kan ik dan beste gewoon zelfde bit kopen als ik nu heb (aurigaan dubbelgebroken) of iets van kunststof oid.

ZusJacobs

Re: Mening gevraagd: bit voor les kind (lich. beperkt)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:29

Als hij zo braaf blijft lopen op dit bit zou ik dit bit houden. Is ook het prettigst voor het paard!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:31

Oeh, lastige vraag hoor. Maar ik wil je wel laten weten, dat ik het knap vind dat je je zoontje wil helpen.
Kunststof zou ik niet doen, heb te veel enge verhalen gehoord er over.
Ik zou het bij het bit houden, die je nu ook hebt tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:34

Als je paard er geen last van heeft, zou ik niets veranderen. Hooguit een teugeltje met elastiek erin gebruiken, of als je zelf toch geen fijn gevoel hebt bij het bitgebruik dan zou je ook de teugel even aan bit EN neusriempje vast kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:34

Zelf ben ik heel erg te spreken over een leren bit. Daar kan een klein kind een paard onmogelijk pijn mee doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:35

In het verleden heb ik geholpen bij lessen met lichamelijk beperkte kinderen. Wij maakten de teugels vast aan het bit en aan de lage neusriem, zodat de druk werd verdeeld over bit en lage neusriem. Dat werkte bij ons in de lessen goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:38

Dit is de combi trouwens

Afbeelding

Juliette86 schreef:
Zelf ben ik heel erg te spreken over een leren bit. Daar kan een klein kind een paard onmogelijk pijn mee doen.

Kijk, daar had ik nou nog nooti van gehoord! Is dus ook een idee.

Citaat:
Als je paard er geen last van heeft, zou ik niets veranderen. Hooguit een teugeltje met elastiek erin gebruiken, of als je zelf toch geen fijn gevoel hebt bij het bitgebruik dan zou je ook de teugel even aan bit EN neusriempje vast kunnen maken.

Betreft een western hoofdstel dus helaas geen neusriem...

Citaat:
Oeh, lastige vraag hoor. Maar ik wil je wel laten weten, dat ik het knap vind dat je je zoontje wil helpen.
Kunststof zou ik niet doen, heb te veel enge verhalen gehoord er over.
Ik zou het bij het bit houden, die je nu ook hebt tijdens het rijden.

Dankjewel. Het gaat erg goed. Hij heeft al 10 minuten los gestapt (hiervoor steeds aan de longe)
Ja, daarom twijfelde ik ook. Hoor wel eens van afgebeten stukken kunststof maar weet niet of dat waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:43

Ook bij een westernhoofdstel kun je gewoon een neusriempje gebruiken ALS je dat wilt ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:53

Als je al merkt dat het met het dubbelgebroken trensje nu al goed gaat, dan zou ik er ook niks aan veranderen en zo doorgaan.

Als je twijfel blijft houden, kan je het even met de paardentandarts overleggen wat hij ervan denkt? Die kan beoordelen hoe de ruimte in de mond van Jippe is. Sommige paarden ervaren bijvoorbeeld dubbelgebroken als zeer onprettig en vinden een ongebroken trens fijner. Ik denk even aan onze Des. Zijn verhemelte is zo dik, dat een dubbelgebroken trens op meer manieren irriteert. Maar zo te lezen is dat bij Jippe al niet zo. Ik geef het voorbeeld, om aan te geven, waarom een tandarts vaak een goede inschatting kan maken van de paardenmond en het best passende bit. Hij is de 'monddeskundige'.

En dat leren bitje ken ik! Ik heb er zelfs ééntje liggen van mijn ouders. Eventueel kan ik vragen of ik hem na mag maken. ;) Zowel Desperado als mijn vroegere merrie konden daar niet mee uit de voeten. Onze Budjonnie van toen wel, die liep op alleen het bit, had zelfs geen hoofdstel meer nodig. Ik betwijfel of je er echt niks mee kan verpesten. Het blijft natuurlijk gewoon een bit. Dat het van leer is, zegt niet altijd dat het zachter is.

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:10

De kinderen die ik begeleid op een manege voor gehandicapte kinderen, rijden ook met bit. Dit omdat dat daar de normale gang van zaken is. Wat ik vaak doe is de teugel aan de neusriem vastmaken, of inderdaad een elastische teugel, zodat de ergste schokken opgevangen worden. Ook rijden deze kinderen met een langere teugel, waar de paarden prima op reageren. Vaak reageren de paarden zo goed op de kinderen, met veel geduld en verantwoordelijkheidsgevoel.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:23

De tip van de teugels door het bit aan de neusriem vastmaken vind ik wel een hele goede.
Zowiezo zou ik je zoon de teugels zo laten vasthouden dat de teugels in een booogje blijven hangen en er zo ook weinig druk op het bit komt te staan.
Als je zoon wat meer houvast nodig heeft kun je eventueel ook een looptouw om de hals binden waar hij zich aan vast kan houden, of zo'n bokriempje aan het zadel bevestigen.
Aan het bit zelf zou ik niets veranderen, je geeft zelf al aan dat Jippe hier fijn op loopt.

Verder petje af hoor, dat je dit allemaal doet met je zoon!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:26

Een leren bit is heel zacht en soepel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:35

je hebt een vrij zacht bit en je paard reageert er goed op. ik zou eigenlijk niks veranderen, wie zegt dat jou paard fijn reageert op een ongebrokentrens of een leren bitje?

Moest je nu zelf op een pelham of een vrij dun bit rijden zou ik zeggen, neem een "eenvoudiger" bit, maar nu gewoon zo laten en eventueel een teugel met een stukje elastiek ertussen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 10:53

Dank weer voor alle tips!

Idd heb ik geen flauw idee hoe Jippe gaat reageren op een ongebroken of leren bit. En met dit bit gaat het goed idd.

Saida: Stefan rijdt idd met langere teugels dan ikzelf, alleen gaat Jippe bij hem dus meteen netjes in aanleuning lopen (hij bolt zijn rug echt goed om Stefan te dragen. Is meteen heel nageeflijk) dus om dan te kunnen sturen (anders komt Jippe naar mij toe :+ ) zal hij toch de teugels enigszins op maat moeten hebben. Jippe is niet zo'n manegepaard dat keurig op de hoefslag blijft. Stefan moet echt hem op de hoefslag houden en oversteken e.d. En dat is ook juist de goede oefening voor Stefan omdat hij moet leren vooral zijn rechterarm te ontspannen.

Qau houvast heeft hij het niet nodig (zoon steunt dus niet op de teugels) en hij heeft tot nu toe de boog van mijn Trekkerzadel evt kunnen gebruiken en het zadel dat deze week in huis komt is een westernmodel met knop. Oja, hij stapt voorlopig alleen nog maar :Y) maar wel al los *D

Elastiek ertussen is miss nog wel een goede optie om naar te kijken als het zo blijft. Al heb ik dus hoop dat juist door te rijden het steeds beter zal gaan met zijn ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:00

Zilfstar, reageert je paard op neckreining? Anders zou je je zoontje evt. ook nog met een haarteugel (van bv een bosal) kunnen laten rijden, zodat hij geen directe aanleuning op het bit nodig heeft. Een haarteugel is dan nét iets duidelijker voor het paard tegen de hals, en voor je zoon houdt het misschien wel gewoon lekker vast.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:58

Sonja schreef:
Zilfstar, reageert je paard op neckreining? Anders zou je je zoontje evt. ook nog met een haarteugel (van bv een bosal) kunnen laten rijden, zodat hij geen directe aanleuning op het bit nodig heeft. Een haarteugel is dan nét iets duidelijker voor het paard tegen de hals, en voor je zoon houdt het misschien wel gewoon lekker vast.

Nooit geprobeerd! En jong en onzeker als zij allebei zijn weet ik niet of ik dat wil uitproberen met mijn zoontje op zijn rug :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:46

Kun je ook zelf doen :D hoef je toch niet door je zoontje te laten uitproberen. Gewoon zelf erop met zo'n teugeltje en zien of hij daarmee voldoende naar neckreining luistert. Zo niet, dan kun je gewoon direct bitcontact nemen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:51

Een leren bit wordt hard en de randen kunnen zeer scherp worden. Leer droogt uit.
Ik zou een ongebroken bitje nemen, dit ligt het stilst in de mond en werkt het minst scherp in. Ze zijn er, dacht ik, ook wel als appelbitje?
Maar als het nu zo goed gaat, weet niet hoor, of het wel slim is om dan over te stappen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:56

bijdehandje1 schreef:
Een leren bit wordt hard en de randen kunnen zeer scherp worden. Leer droogt uit.
Ik zou een ongebroken bitje nemen, dit ligt het stilst in de mond en werkt het minst scherp in. Ze zijn er, dacht ik, ook wel als appelbitje?
Maar als het nu zo goed gaat, weet niet hoor, of het wel slim is om dan over te stappen.

het is wel de bedoeling dat je een leren bit voor t rijden in water legt en zo nu en dan in zonnebloemolie... zo wordt t bit nooit hard en de randen niet scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:45

bijdehandje1 schreef:

Met goed onderhoud hier nog nooit last van gehad.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:50

bijdehandje1 schreef:

Daarom moet je het ook invetten met zonnebloem olie. Als je niet weet hoe je zo'n bit moet onderhouden ,moet je niet reageren!
Een leren bit is een van de meest vriendelijke bitjes die er zijn.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 30-08-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:51

Ik rij zelf met een nathe bitje, dat is een kunstof bit (geen rubber) en heel flexibel en vriendelijk! Voordeel is dat je geen scherpe stukken krijgt, zoals bijv. bij een appelbitje/happymouth bitje wel het geval is als ze hun kiezen erin zetten.
Echt rubber kan na verloop van tijd vergaan en is dan ook niet zo vriendelijk meer.

Op zich is een dubbelgebroken bit ook niet zo heel onvriendelijk hor, aangezien hij daar iig niet mee in zn gehemelte wordt gestoken als er aan de teugels wordt getrokken.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:53

Sonja schreef:

Goede tip van Sonja!
Wij begeleiden ook heel dikwijls kinderen en volwassenen met een beperking, en daarvoor gebruiken we ook speciale teugels met een elastiekje aan.
In combinatie met een fijn en zacht bitje (hetgene wat je al hebt) zou dit zeker goed moeten lukken!

Succes!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:55

Citaat:
Daarom moet je het ook invetten met zonnebloem olie. Als je niet weet hoe je zo'n bit moet onderhouden ,moet je niet reageren!

Tut tut tut. Ik weet wel hoe je het moet onderhouden. Maar het wordt vaak vergeten door veel mensen.
Kan het een beetje minder?
Er zijn zat mensen, die leren bitten verwaarlozen. En daarmee de mond van het paard vernielen.
En een leren bit is niet heilig. Veel paarden willen de mond er niet eens voor open doen.

Ik ben het met Sonja en Aeris eens.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:42

Een elastiek/halsverlenger is zeer aan te raden (niet strak aansnoeren, wanneer druk onstaat wanneer het paard het hoofd omhoog doet, is het voldoende). Evt. i.c.m. een leren of kunststof bitje, is dit best een vriendelijke optoming.