Zadel: lucht gevuld en diepe zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Zadel: lucht gevuld en diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:09

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn nieuwe paard. Het zadel wat ik heb past prima, maar ik verwacht over een maand of 6 niet meer :+

Mijn eisen voor een zadel zijn de volgende:

Luchtgevuld
Breed kussenkanaal
Verwisselbare boom
Diepe zit

Ik heb al gehoord van de WOW zadels (prima, maar errug duur), kent en masters (de zit is erg vlak?), thorowgood (maar ik houd niet van kunststof) en de Bates.
Heeft er iemand anders nog een idee welk zadel bij deze eisen zou kúnnen passen? Uiteraard weet ik dat dat ik de zadels moet (laten) passen, maar het gaat me in eerste instantie om naar welke zadels ik moet gaan kijken.

Thanks

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:15

Wow!!!!
Helemaal op jou en jouw paard aan te passen.
Veranderd je paard? andere kussens eronder en/of andere boom erin.
Heb je íneens maat 44 i.p.v. 38 :+ ? dan een 18"zitting ipv 17"
Wil je dressuur i.p.v. springen? alleen andere zweetbladen erop en beugelriemen op de andere haak.
Koop je een ander paard? passend te maken.
Een zadel voor het leven, dus mocht je het geld ervoor kunnen vrijmaken, gewoon dóen.
(zie ook Zadelboer hier op bokt of Margreet Bouwmeester van http://www.Alona.nl)

Edit: je kan ook kijken of je een zadel kan vinden waar Flair in is gebouwd, dat zijn dezelfde luchtpanelen als van Wow, dus de kussens zijn dan iets aan te passen als je paard veranderd.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 02-10-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:15

Wintec Isabelle Werth dressuur? Is weliswaar kunststof maar ik vind het heerlijk rijden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:39

Ik zou echt voor Wow gaan, maarja ik ben bevooroordeeld :D . Het is duur, maar z'n geld dubbel en dwars waard!

_Deco_

Re: Zadel: lucht gevuld en diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 12:01

Ja die Wow heb ik goede verhalen over gehoord. Maar zit dat nou een beetje? Ik hou wel van een beetje diepe en vaste zit met flinke wrongen. Die wow zien er allemaal zo vlak uit (zelfs de diepe zit ;) )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:26

De wow zit heerlijk, maar dat moet je zelf proberen. Ik heb de extra diepe zit en conventional wrongen, maar je hebt b.v ook laurenswrongen (waar laurens van lieren meerijd) en daar zit je echt wel opgesloten mee. Kwestie van proberen :j

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:27

Nicole10 schreef:
Ja die Wow heb ik goede verhalen over gehoord. Maar zit dat nou een beetje? Ik hou wel van een beetje diepe en vaste zit met flinke wrongen. Die wow zien er allemaal zo vlak uit (zelfs de diepe zit ;) )

Ook de zitting en de zweetbladen hebben verschillende uitvoeringen. Zitting van vlak tot diep, verschillende zitmaten, dus ook die is op ieder persoon aan te meten. Zweetbladen met verstelbare wrongen maar ook verschillende vormen en groottes vaste wrongen. Dat ze er vaak vlak uitzien, die zittingen, komt ook omdat het heel zacht, maar degelijk, soepel leer is, dat als je er niet opziet, iets ondieper over het zadel ligt, het 'zakt' mee onder je lichaamsgewicht in de vorm van de zitting. Eventueel is de zitting ook in suede leverbaar voor een wat stroevere zit, als je daarvan houdt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:17

In bates & wintec zit sowieso geen lucht, daarin zit plastic met foam, beter bekend als Cair. Luchtkussens heten Flair en kosten 500 euro om in te laten bouwen. Die zijn dan ook echt op te pompen. Cair moet je met wol bijvullen, maar dat krijg je bijna niet mooi. Ook zit er in cair een knik in het midden, daar geeft hij dus sowieso geen druk (en dus op de andere plaatsen meer).

De enige merken zover in weet met standaard flair (anders komt er dus nog 500 euro een nieuw zadel om het in te laten bouwen) zijn wow en dk. DK-zadels liggen rond de 3700 euro, de wow-zadels zijn 2450,-

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:46

Ik heb vandaag een Anky zadel gezien met ook foam erin. Alleen viel de breedte van het kussenkanaal me een beetje tegen. Deze is net zo breed als mijn huidige zadel (premiere) wat net aan is. De kussens van deze anky voelden ook erg zacht. De wintec cair was daarentegen kei en keihard..

Jullie vinden dus de Wow de enige oplossing?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:50

ik dacht dat de kussens van de WOW, ik heb er zelf nl ook een, alleen aan te passen zijn door meer of minder lucht. Er zijn toch geen verschillende kussens beschikbaar?

En weten jullie of ze doen aan ruilen. BV als je je zweetbladen niet meer wilt kan je ze dan tegen korting ruilen voor anderen of moet je ze houden? ben erg benieuwd!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:16

orsini schreef:
ik dacht dat de kussens van de WOW, ik heb er zelf nl ook een, alleen aan te passen zijn door meer of minder lucht. Er zijn toch geen verschillende kussens beschikbaar?

En weten jullie of ze doen aan ruilen. BV als je je zweetbladen niet meer wilt kan je ze dan tegen korting ruilen voor anderen of moet je ze houden? ben erg benieuwd!

Volgens mij moet je je zweetbladen dan gewoon houden, misschien dat de desbtetreffende zadelmaker ze wilt overnemen voor een leuk prijsje maar dacht niet dat je ze kon ruilen voor andere.

En ik dacht ook dat er gewoon 1 soort kussen was maar dan verscheidene "maten.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:20

Volgens mij zijn er wel verschillende soorten kussens, en je hebt ze ook met en zonder tab. Geen idee of dat eraan vast zit haha.

Ik zou je zweetbladen zelf proberen te verkopen denk dat je dan het meeste terug krijgt.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:28

Nicole10 schreef:
Volgens mij zijn er wel verschillende soorten kussens, en je hebt ze ook met en zonder tab. Geen idee of dat eraan vast zit haha.

Ik zou je zweetbladen zelf proberen te verkopen denk dat je dan het meeste terug krijgt.

O zo bedoel je het van de kussens, ik heb er een met tab. Extra diepe zit en conventionele zweetbladen.
Ik ben nu sinds Mei een wow-eigenaresse en een trotse ook! Merk dat mijn paardje het ook heel fijn vind, als ze weer wat afvalt word-ie gewoon aangepast. Laatst moest er een andere headplate in omdat we weer aan het trainen waren. Ideaal vind ik het, in het begin vond ik het even wennen maar het zit meteen al heerlijk. Heel anders dan mijn oude wintec ;)

Wow heeft eigelijk alles wat er op je lijstje staat

Luchtgevuld
Breed kussenkanaal
Verwisselbare boom - in dit geval heet het een headplate
Diepe zit - verschillende keuzes in zittingen waaronder een diepe zit.
Laatst bijgewerkt door TaanStippel op 03-10-09 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:38

Het is jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen. Anders had ik graag eens op een Wow zadel gezeten.
Het valt me trouwens wel op dat de mensen die gehoord hebben van Wow meestal uit het westen van Nederland komen. Hier in gelderland kijken ze me over het algemeen raar aan als ik er over begin, hihi! :+

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:41

Kan je geen wow zadelmaker in de buurt langs laten komen, gewoon om uit te proberen ? Maak je van te voren een afspraak over wat te betalen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:35

Nicole10 schreef:
Het is jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen. Anders had ik graag eens op een Wow zadel gezeten.
Het valt me trouwens wel op dat de mensen die gehoord hebben van Wow meestal uit het westen van Nederland komen. Hier in gelderland kijken ze me over het algemeen raar aan als ik er over begin, hihi! :+

Woon in gelderland en heb 4 wow's :+

Bij sommige wowverkopers kan je je zweetbladen inruilen. Gewoon even vragen.
Je hebt verschillende kussens, met/zonder tab, stiklijn en verschillende hoeveelheid vulling. Daarnaast heb je luchtkussens en foamkussens.
Zitting, zweetbladen kan je kiezen :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:27

o super dat je ook de panelen kan veranderen! Ik dacht dat dit niet kon en was al bang dat ik mn wow misschien moest verkopen! Bij mij sluiten de panelen nl niet helemaal meer goed aan op de rug maar ik kan ze dus laten aanpassen! toppie!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:46

orsini schreef:
o super dat je ook de panelen kan veranderen! Ik dacht dat dit niet kon en was al bang dat ik mn wow misschien moest verkopen! Bij mij sluiten de panelen nl niet helemaal meer goed aan op de rug maar ik kan ze dus laten aanpassen! toppie!

Je mag m nog steeds wel verkopen hoor :+

Grappig Sjakie dat jij ook in Gelderland woont! Met name de ruitersportzaken die zadels verkopen hebben er nog nooit van gehoord..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:49

In gelderland verkoopt de olde hietmoat (zelhem) ze. Ik zelf heb ze allemaal aangeschaft bij arie boer :)

Maar er zijn wel meer mensen in het oosten met een wow, maar in het westen is het al meer ingeburgerd :j

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:00

hahah tja, ik ga als ik terug in nederland ben eerst maar even met Arie kijken of we de kussens aan kunnen passen voordat ik erover denk om m t verkopen :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:35

De zittingen zijn niet alleen voor de ruiter in verschillende vormen, zoals deep, shallow en flat oftewel diep, ondiep en vlak, maar ook t.b.v. de paardenrug een bepaalde vorm, nl.
Afbeelding
Paard 1: voor een iets holle rug, curved tree,
Afbeelding
Paard 2: en voor paarden met een rechte rug een flat tree.
(de laatste foto was de tandarts bezig dus staat dit paard nog zelfs met iets bolle rug)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:31

Absoluut een WOW
Daar kan geen ander zadel tegenop
En wat is nu duur 8-)
Telkens een anders zadel kopen dat is pas duur :=

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:33

Een zadel van Danny Kroetch, maar die is nog veel duurder dan een WOW.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:03

unamie schreef:
Absoluut een WOW
Daar kan geen ander zadel tegenop
En wat is nu duur 8-)
Telkens een anders zadel kopen dat is pas duur :=

Ja dat is zo. Het wordt wel een tweedehands dan, nieuw is gewoon niet te betalen. Heb jij niet nog wat liggen? :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:10

Nicole10 schreef:
Ja dat is zo. Het wordt wel een tweedehands dan, nieuw is gewoon niet te betalen. Heb jij niet nog wat liggen? :+

Nu even niet, ik ben momenteel uitverkocht