Reacties gevr over boomloze zadels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Reacties gevr over boomloze zadels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:56

Voor mijn Welsh-K met gevoelige rug en blijvende rug- en hoefprobleempjes wil ik misschien een boomloos zadel proberen. Wellicht dat hij dat prettig vindt en zich eindelijk kan ontspannen. Ik rijd nu met een passchier dressuurzadel wat heel goed ligt, maar toch... hij is gewoon heel gevoelig.
Wie heeft er een positieve of negatieve ervaring hiermee, wie weet een goed merk, wie weet een goede importeur? Reacties graag!!!

Groetjes Wendy uit Almere

[edit:Antoinette]CAPS uit titel[/edit]

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:57

zoek eens op boomloos, er zijn al een aantal topics over
en je titel is en kleeeiiiiin beetje schreeuwerig Tong uitsteken

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:58

ik kan niet veel zeggen...
ik weet niet of een boomlooswesternzadel ongeveer het zelfde zou zitten dan een ander boomloos zadel, omdat western en dressuur zadels heel verschillend zitten. Ik vind zelf een boomloosWESTERNzadel prima zitten! *LOL* meer kan ik niet zeggen eigenlijk

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:54

Van UZ naar VMR Lachen

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:40

Sorry, dat de titel schreeuwerig is, ik dacht: valt ie lekker op...
Heeft iemand een verhaal over dat het barefootzadel kan schuiven of naar voren kan schuiven?? Mijn Welsh-K is heel smal van voren en heeft weinig schoft.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:47

In dit topic staan een "paar" pagina's volgeschreven over boomloze zadels. Ik denk dat er niet veel is, wat hier niet in staat, over dit onderwerp:
[HK] Ervaringen met boomloze zadels

PhanteGarrow

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:47

Als ik jou was zou ik geen boomloos zadel aanschaffen... laatst hebben wij een boomloos zadel op proef gehad van barefoot maar het si echt geen lekker zadel... het zit erg lekker maar dan moet je er wel eerst op zitten het zadel schuift als de ziekte en kan ongeveer 2 jaar mee... in vergelijking met andere zadels is dit erg kort.. wij hebben het zadel toen niet aangeschaft maar hebben een maxam zadel aangeschaft dit zadel is erg handig omdat er plastikken blokjes inzitten die je boom breder en smaller maken... maar een boomloos zadel schuift als de ziekte dus is geen pretje
groetjes nancy

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:04

Gaat een boomloos zadel maar 2 jaar mee ?
Waar heb je dat vandaan, ben ik geintresseerd naar.

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:18

staat er momenteel trouwens 1 te koop voor 475 euro!
misschien dat het wat voor je is!

Dubbeltje

Berichten: 82
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Siebengewald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:23

Hai!

Ik heb sinds een paar maanden een boomloos zadel (Barefoot) voor mijn bolle ronde tinker. Het zadel ligt perfect en schuift geen centimeter!!!! OK dan!

Alleen vind ik het zelf absoluut niet fijn zitten .

Ik rijd er nu al een paar maanden mee en ik ben er nog steeds niet aan gewend. Ben nu aan het sparen voor een goed passend zadel dat ik wil aan laten meten, want ik heb nu al zoveel zadels uitgeprobeerd en niets ligt goed.
Tot die tijd moet ik het toch met dit boomloze zadel doen....

Ik vind de beugelophanging te ver naar achter liggen, waardoor je onderbenen zover naar achter geduwd worden, dat je bijna voorover kukelt en ik ben niet iemand die in een zadel met boom zijn onderbenen tever naar voren heeft liggen.....

Ik zit in ieder geval zonder zadel veel fijner dan op een boomloos zadel.

Maar misschien vind jij het wel heel prettig... Voor het paard lijkt me een boomloos zadel fijn voelen, alleen moet dan de ruiter natuurlijk ook fijn mee kunnen zitten

Succes met je keuze!!

Groetjes,
Anke

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:45

santerra schreef:
Gaat een boomloos zadel maar 2 jaar mee ?
Waar heb je dat vandaan, ben ik geintresseerd naar.

Het gaat veel langer dan twee jaar mee, er zit zelfs twee jaar garantie op Lachen
Ik heb er ook een getest en vond het heerlijk zitten, bij mij schoof het totaal niet.
Meer info vind je op www.boomloosrijden.nl de site van pmarena hier op Bokt.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:05

Mooi, want ik wil er ook een !
Vond het al een beetje vaag, die 2 jaar...

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:20

Ik heb pas de Western Barefoot getest... heerlijk zadel!
Een aantal mensen die ik ken hebben het ook getest... klik hier voor ons verslag
Zoals je ziet, meest positieve reacties. Je zou zelf eens een barefoot moeten testen, kun je je voor opgeven bij Boomloosrijden. Kun je zelf uittesten of het op jouw paard ook 'schuift als de ziekte'.. (ik vind het een beetje voorbarig, om dit soort uitspraken hier neer te zetten, PhanteGarrow. Je kunt vertellen dat het op jouw paard niet lekker ligt, maar om dan meteen maar te zeggen, dat ze dat niet moet doen, vind ik niet zo tof. Verward ) (en nee, ik heb geen aandelen in Barefoot Haha! , ik heb niet eens een Barefoot)

Er bestaan trouwens ook boomloze dressuurzadels... ik heb ze een keer ergens op een site gezien..hmm.. kan de link niet meer vinden. Iemand??

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:27

Nou, ik heb sinds een paar weken een barefoot zadel via www.boomloosrijden.nl (pmarena hier op bokt).
Ik heb het zadel aangeschaft voor Amber, zij is een Haflinger van 3 jaar, weinig schoft, moderne type, dus niet zo'n bolle Haflinger zeg maar.
Een barefoot leek mij geschikt, om verschillende redenen:
Ik houd van rijden op een natuurlijke manier, liefst zonder zadel. Aangezien ik Amber beleer leek me dat niet zo handig met al die puberstreken van een jong paard en ook wat betreft het geven van de beenhulpen, een zadel is dan gewoon handiger.
Ten tweede leek een barefoot mij handig, omdat Amber nogal verandert; ze krijgt meer bespiering en een jong paard verandert nu eenmaal nog veel. Om de zoveel jaar een nieuw zadel is ook niets.
Via Bokt hoorde ik veel over de barefoot en de goed prijs-kwaliteit verhouding.
Ik heb het zadel nu een aantal keren gebruikt en aleen de eerste keer schoof het met opstijgen; ik had niet strak genoeg aangesingeld.
Ik vind het zadel erg lekker zitten, al moest ik eerst wel wat spelen met de lengte van de beugels. Nu ik de goede lengte heb gevonden zit ik als een huis en erg comfortabel. In het begin zit het wat onwennig, omdat je een onafhankelijke zit moet ontwikkelen; het zadel dwingt je minder naar een bepaalde zit dan de meeste conventionele zadels is mijn ervaring. Het zadel is zich al snel naar Amber gaan vormen, waardoor het steviger is gaan liggen en meer op een zadel met boom lijkt in plaats van een zadel 'zonder' vorm.
Ik ben er erg over te spreken, het zadel zit prettig voor mij en voor Amber, ze beweegt zichtbaar beter en soepeler. De kwaliteit is goed voor de prijs die je ervoor betaalt, dat het zadel maar 2 jaar mee zou gaan vind ik erg vreemd en behoorlijk uit de lucht gegrepen?!
Verder ben ik erg te spreken over de service van barefoot nederland; voor vragen en advies kon ik bij pmarena terecht, vragen die ik stelde werden vlot en eerlijk beantwoord.
Neem eens een kijkje op de site van Barefoot, daar staat alle info die je nodig hebt! Je kunt bijvoorbeeld ook het zadel een week lang testen.
Veel succes met je beslissing!

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 19:47

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee. Ik begrijp uit deze verhalen dat je vooral goed moet aansingelen!

Mijn 7-jarige pony is denk uitermate geschikt voor zo'n zadel. Hij loopt op eieren met zijn huidige dressuurzadel en heeft ook al een lichte vorm van artrose ontwikkeld in zijn jonge leven. Hij is ook totaal niet voorwaarts met zadel, allemaal tekenen dat hij het niet prettig vindt!

Toch heb ik er al 4 hoog aangeschreven zadelmakers bij gehad die zeggen dat het prima past. Is dat dan niet gek?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:13

Hoi,

Is de zadelboom wel goed ? Ik bedoel er zijn zadelmakers die beweren dat heel veeeeel zadels een te smalle boom hebben ...... .

En de testbarefoot zit heerlijk en ik kon zelfs op mijn grote KWPN-er ( 1.70m ) opstijgen !

Groetjes,

Maris

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:07

Ik heb een Welsh K en een Barefoot-zadel. Sinds ik mijn zit hierin gevonden heb, wil ik niet anders meer.

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 07:40

opala schreef:
Ik heb een Welsh K en een Barefoot-zadel. Sinds ik mijn zit hierin gevonden heb, wil ik niet anders meer.


Zeg, Opala, kun je hier 's wat meer over vertellen? Want ik heb ook een Welsh K. Schuift ie niet naar voren?

Iemand nog wat info over hoe lang zo'n barefoot mee gaat??

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:48

Ik krijgt (als het goed is) binnenkort een Westernbarefoot!! Zoals jullie misschien gelezen hebben is mijn gewone Barefoot gister verkocht. De nieuwe eigenaar is er meteen mee gaan rijden en vond het ook geweldig!

PhanteGarrow

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:57

Er is ons verteld bij Freddy's ruitersport in Nieuwegein dat het boomloze zadel maar ongeveer 2 jaar meegaat...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:16

Het zadel zit mega-anders als bijv. een Wintec. In het begin schoof ie inderdaad naar voren, maar nu niet meer. Eerlijkheidshalve heb ik de eerste tijd ook wel eens met de gedachte gespeeld het weg te doen. Zo heb ik geƫxperimenteerd met andere beugels, singels, sjabrak en inlages. Goed aansingelen en vooral nasingelen is een must. Nu wil ik echt geen ander zadel meer dan de Barefoot, de zit is niet te evenaren (nou ja zo veel zadels heb ik niet gehad). Ik zit lekker en mijn paardje gaat als een trein, mijn ervaring is - zonder te overdrijven - dat ze echt veel lekkerder loopt als wanneer ik vroeger het Wintec-zadel oplegde. Wel moet ik er bij vertellen dat ik uitsluitend recreatief rij. Vraag mij niks over dressuurmatige hoogstandjes met dit zadel Haha! . Mijn dochter vindt het zadel bijv. weer niks.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:19

PhanteGarrow schreef:
Er is ons verteld bij Freddy's ruitersport in Nieuwegein dat het boomloze zadel maar ongeveer 2 jaar meegaat...

Tja 't is maar hoe je ermee omgaat, lijkt mij. Je kunt zelf de levensduur van al je spullen aanmerkelijk verlengen door er met zorg mee om te gaan.

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 12:48

Vreemd, ik hoor zoveel mensen zeggen dat het zadel maar 2 jaar meegaat! Goed, als je er goed voor zorgt zal dit dan 4 jaar zijn??? Vind ik ook erg weinig, ik vind zelfs dat als je een goed zadel koopt dat dit 'for life' moet zijn, dus een heel paardenleven lang. Dan is de prijs-kwaliteit verhouding wel erg slecht als je ervan uit gaat dat je tussen de 600,- en 1000,- euri moet neertellen voor zo'n zadel. En komt er dan nog een duur pad en singel bij???

Wellicht zijn er mensen die zo'n zadel al wat langer hebben?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:56

Een barefoot kost helemaal compleet dus ook met speciaal pad, singel, fenders etc 622 euro.
Waar dat van die 2 jaar vandaan komt zou ik niet weten?!
PB Pmarena anders eens, zij kan je denk ik antwoord geven op deze vragen, zij rijdt al langere tijd op een boomloos zadel.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:57

Gevoelige ruggen hebben een oorzaak. Ik zou eerst proberen die oorzaak duidelijk te hebben, alvorens alleirlei zadels aan te schaffen. Vaak zijn dit soort problemen terug te voeren op een slecht passend zadel. Advies van een GOEDE zadelmaker kan je hierin meer opleveren dan gehobby met allerlei exotische zadels.
Als je daadwerkelijk op een echt ander zadel over wilt stappen, beding dan bij de verkoper dat je het geruime tijd mag uitproberen. Een zadel moet zowel bij jouw billen passen als bij de rug van je paard. Een zadel is een adaptor om een mens goed op een paard te laten passen (niet zelf bedacht Bloos )