Kort zadel voor dressuur en lange buitenritten gezocht tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Kort zadel voor dressuur en lange buitenritten gezocht tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:53

Hoi! Over een jaar ga ik beginnen met rijden op mijn highland pony, hij is dan 4, en ik ben alvast op zoek naar mogelijke zadels voor ons. Alle ideen zijn welkom, hieronder even de voornaamste eisen op een rij:

-De grootste beperking is de lengte van het zadel: gezien het achter de schouder en op de ribben moet liggen (dus niet op de lendewervels) mag het zadel max 42 cm lang zijn (de boom). Verder heeft [***] weinig schoft is is hij vrij rond gebouwd. Het zadel moet goed op hem passen en het liefst door een gecertificeerd persoon worden aangemeten.

-Ik heb ongeveer een 17 inch maat nodig (voor engels zadel), broekmaat 36/38, 1.65 m lang.

-De beugelophanging mag zeker niet te ver naar voren liggen, correcte dressuur zit moet ondersteund worden. Ik vind het zelf wel prettig om iets van steun bij mijn knien te hebben, dus een wrong als het even kan.

Tot nu toe is de HO endurance flex de enige optie waarvan ik zeker weet dat die passend te krijgen is voor [***] en lekker zit voor mij. nadelen zijn echter ook aanwezig: geen steun voor mn knieen, en prijzig...
Wat ik ook intressant vind zijn de zadels van green distance, bijv. de gaston mercier doline. Iemand een idee hoe lang die zijn en of die ook op wat rondere pony`s kunnen passen?

Elma_

Re: Kort zadel voor dressuur en lange buitenritten gezocht tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:59

ik zou dr voor zo een gaan

Afbeelding

Wat je ook veel bij ijslanders ziet..
Pony krijgt er weinig last van en voor je zelf zit het ook heerlijk als je een lange rit maakt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:51

Ik heb zelf een Kieffer Athen Olympic. Dressuurzadel, fikse wrong, en past vrij goed op mijn kleine en ronde Haflinger. Vind het zelf een fijn zadel Ik ben een echte reacreatieve ruiter en doe af en toe wat aan Endurance (meer trainen dan starten eigenlijk Clown ). Keuze voor dressuurzadel was omdat dit zadel achter de schouder van het paard ligt, en zo wel over de rug draagt itt andere types zadel (vzh, western, boomloos).

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:56

Ik heb een euroriding jade, lekker kort, en niet al te lange zweetbladen, al mijn vzh dekjes passen er keuring onder, zo kort zijn de zweetbladen. En toch is het een dressuurzadel dat heerlijk zit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:28

Alvast bedankt voor de eerste reacties..

@ Elma Ik snap hem niet helemaal, hoezo krijgt een pony 'weinig last' van zo`n zadel?

@ Maya Hoe bedoel je dat een dressuurzadel wel 'over de rug' draagt, en een vhz of western zadel niet? Een goed passend zadel ligt altijd achter de schouder, ongeacht het type, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:31

Ik zie nu dat ik dat had moeten verduidelijken. Dat is specifiek het geval bij mijn pony, omdat zij daar de vorm van haar rug problemen mee had met die types zadel. Ze heeft namelijk extreem brede schouders in verhouding tot rug en ze is daarnaast rondgeribt. Als er een westernzadel op haar rug ligt, dan steunt die op de schouders en de achterkant van haar rug, oftewel hij 'bridgt' datzelfde ging voor het vzh en het boomloze zadel op. Het dressuurzadel ligt geheel áchter de schouder, waardoor ik dat draagprobleem met een dressuurzadel niet heb Lachen Andere types zadel komen wel over de schouder heen, vandaar dat dat ook belemmerend werkt.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:33

ik heb een KN, is een compact zadel en ook zeer fijn voor mensen die niet zo groot zijn, zoals jij en ik. Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:57

@ Maya, het hele verhaal is me nog steeds niet zo duidelijk: als een zadel goed past mag het niet bruggen of op de schouder liggen.. En hoe kan het in hemelsnaam dat een boomloos zadel brugt..?

@ September heb je enig idee hoe lang dat zadel is (gewoon van de voorkant naar de achterkant gemeten) en wat voor inchmaat zitting je hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:56

Maar dat is dus precies het probleem geweest, wat ik duidelijk probeer te maken. Al die verschillende types zadel, dus western, vzh en boomloos pasten niet op mijn pony vanwege de vorm van haar rug. En ik heb veel verschillende zadels gepast. En ja, ook boomloos past niet altijd. Dat bedoel ik dus te zeggen, al die verschillende zadels die pastten niet door de vorm van dat type zadel. Pas bij een dressuurzadel, door de vorm dat type zadel, dat past wel, omdat dat beter aansluit op de vorm van mijn paards rug. En hoe een boomloos brugt? Er zit nog altijd een pommel in.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:36

okee Maya is duidelijk. Iemand anders nog ervaringen?? Ben benieuwd!