Vaquero zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
zalatoi
Berichten: 10
Geregistreerd: 23-01-07

Vaquero zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-07 10:16

Ik heb tot nu toe op een Engels veelzijdigheidszadel gereden en denk erover om een ander soort zadel te gaan proberen, bijv. endurance of Vaquero. Ik ken niemand met een Vaquero zadel en kon ook geen informatie over het rijden hier mee vinden.
Ik wilde vooral weten hoe het zadel is in het dagelijks gebruik. In Spanje werd het gebruikt voor het werk te paard, dus ik ga er vanuit dat er ook langere buitenritten mee gemaakt kunnen worden en dat het 's zomers niet te warm is voor het paard. De ruiter zit zelf op een schapenvacht, misschien is dat wel een nadeel bij warm weer?
Kan er ook mee gesprongen worden, bijvoorbeeld een boomstam of een greppel tijdens een buitenrit?
Verder viel me op dat er verschillende soorten Vaquerozadels zijn, ik heb zadels met een vrij rechte zit gezien en zadels met een dieper gedeelte. Wat maakt dit voor verschil met rijden?
Als er iemand ervaring met dit soort zadels heeft, hoor ik het graag.


zalatoi
Berichten: 10
Geregistreerd: 23-01-07

Re: Vaquero zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-07 13:24

Niemand ervaring met een Vaquero zadel?


zalatoi
Berichten: 10
Geregistreerd: 23-01-07

Re: Vaquero zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-07 13:15

Hallo,

bedankt voor alle informatie. Ik had al even niet meer gekeken, omdat er eerst weinig reactie kwam. Ik was er inmiddels wel achter dat er verschillende punten zijn waar je rekening mee moet houden bij het zoeken van een geschikt zadel.

Ik heb een jong paard dat nog ingereden moet worden en vroeg me ook af of een Vaquero zadel op dit moment wel een goede keus. Volgens sommigen is het zadel vrij zwaar al zijn er lichtere versies en is het in het begin bij een nieuw zadel ook lastig dat je benen wat ver van het paard komen te liggen door de vacht.

Mijn bedoeling was een comfortabel zadel te vinden, zowel voor het paard als voor mezelf. Ik ga voorlopig na het inrijden aan de basis werken en zodra hij verkeersmak is buitenritten maken, waarbij af en toe gesprongen zal moeten worden over een boomstam of balk om ergens te kunnen komen. Geen moeilijkere dressuuroefeningen, wedstrijden of zware springparcoursen dus. Ik heb een veelzijdigheidszadel waar ik mee kan springen en het andere zadel is dus vooral bedoeld om prettig te rijden, vooral als ik op den duur langere buitenritten met hem kan gaan maken.

Waar moet je zelf op letten om te bepalen of een zadel passend is; gekeken naar de ruglengte ed. Dat het zadel op de foto niet goed ligt, is te zien, maar is dat pas te bepalen als het zadel erop ligt of is het ook van te voren in te schatten (verschillende lengten Vaquero zadels?). Mijn paard heeft een kortere rug.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 9 bezoekers