welk bitloze hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

welk bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 23:28

hoi,

ik loop al een tijd te rommelen met mijn fjord.
ze loopt door het bit heen.
nu heb ik een hackamore, maar die gaat steeds scheef zitten, en ze loopt daar net zo makkelijk door heen.
ik weet ook niet echt goed hoe ik ermee om moet gaan, met de hackamore dus.
alleen dat je met losse teugels rijd.
mijn fjord is sowiezo nooit aan de teugel ofzo hoor.

ik wil het liefst bitloos met haar rijden.
wie kan me info geven welk bitloos hoofdstel in mijn geval een aanrader is?
een bosal?
het moet wel iets zijn dat duidelijk is voor haar, nu met de hackamore staat ze stil als ik stuur, ik denk omdat ze gewoon druk voelt, en denkt dat het stoppen is.
ik weet niet echt in hoeverre ze ooit ingereden is ect, ze is wel 14, maar als ik het goed heb vooral fokmerrie geweest.
ze is dus wel sterk, als ze niet linksom wil oid dan loopt ze gewoon rechtdoor, ook als je op halster rijd. (je kan bijwijze van touwtrekken wat je maar wil, alleen met 'touwtrekken' in combinatie met veel binnenbeen, wil ze soms reageren, ik heb het nu over halster met touwen eraan als teugels, natuurlijk trek ik niet met bit of hackamore!)

bedankt voor reacties,
groetjes Marigold

901823

Re: welk bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:00

Dit topic wilde ik nét startte Tong uitsteken Ik ga hem volgen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:06

ik heb net geantwoord op een soortgelijke topic maar goed nog maar een keer dan:

ik heb het touwhalster van emiel voest, beviel wel goed maar je kunt er niet zo heel goed fijne signalen mee doorgeven omdat de teugels op 1 punt vast zitten, daarom ga ik deze ombouwen tot een CRB denk ik.

ik heb een paar dagen geleden het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop besteld, hier heb ik heel veel positieve verhalen over gehoord, daar kun je zo mee wegrijden als je daarvoor altijd met bit hebt gereden. als ik hem binnen heb kan ik nog wel een hier neerzetten wat ik ervan vind?

edit: binnen heb ipv binnenzet Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Inge_ op 28-11-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:09

ja oke, bedankt!
ik heb net tinkerloos een pm gestuurd over de sidepull, dat lijkt me ook wel echt een stevig en duidelijk bitloos hoofdstel of niet?

ben benieuwd naar die jij binnenkrijgt Tjitseee!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:10

Ik wil ook dat leren hoofdstel van de paardenshop bestellen maar wat voor een teugels moeten daar aan? kan ik op de site niet echt iets over vinden. of kunnen ook gewoon je normale springteugels eraan?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:11

er zitten geen teugels bij, maar je kunt elke set teugels eraan bevestigen Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:15

o is het toevallig die met die brede neusriem?
leren hoofdstel, met brede platte beeteje ovale neusriem?

voor mn fjord lijkt me dat niet werken, die loopt ook door halster heen, ook door touwhalster met rijden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:18

Touwhalster is niet direct voor iedere combinatie geschikt, zeker niet om mee naar buiten te gaan.

Ikzelf rij met het bitloze hoofdstel van de Ruitersportshop.com, geeft enkel druk op de neus en onder de kin, en ik ben er zeer tevreden over. Brede neusband en niet te veel riempjes, richtprijs: €48 (excl. verzenden)

Over hackamores en bosals ben ik minder te spreken, vanwege toch de hefboomwerking en druk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:24

Je kunt pas bitloos gaan rijden als jouw paard wil wijken voor druk!! Daar zijn alle bitlozeoptominingen op gebaseerd. Ga dus eerst grondwerk doen met een touwhalster. Als je paard en ook jij dit goed beheersen dan kun je pas bitloos gaan rijden want anders krijg je hetzelfde als ook met bit rijden, zoals je zelf als zei: "ze loopt er doorheen"!
Of je nu een duur leren bitloos hoofdstel koopt of gewoon een touwhalster maakt kwa rijden niets uit wel kwa prijs en ook smaak.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:32

Een bosal is iets heel specifieks om mee te rijden. Je dient daar "tokkelend" mee te rijden, en niet "gewoon". Ik zou daar in jouw plaats zonder lessen niet zomaar mee beginnen !
Als jouw paard door de hackamore heen loopt, denk ik ook niet dat een sidepull iets voor jou is. Dit werkt nl heel scherp in op de neus, en als je niet wilt dat je paard in een eenhoorn verandert, mag je daar niet aan trekken. Clown Een paard kan ook zeer gemakkelijk de druk van de sidepull ontlopen, nl door zijn neus in de lucht te steken ! Ja
Als de hackamore draait, zit hij iig te los. Een correct aangebrachte hackamore moet mooi aansluiten om de neus, je moet er nog net een vinger tussen krijgen op de neus. Qua lengte moet hij op ong 2 cm onder de jukbeenderen komen, anders zit hij te laag, wat ook weer gevaarlijk is. Je zou het neusbeen kunnen breken bij een onverwachte harde ruk. Nagelbijten / Gniffelen
Met een CRB heb ik geen ervaring.
Als ik jouw post lees, denk ik eerder dat het een rijkunstig probleem is. Ik denk dat jij gebaat zou zijn met het doen van grondwerk met een koordhalster. Leer je pony te wijken voor druk, en leer haar de one-rein-stop. Dan kun je rijden met een koordhalster met touw eraan. Is heel fijn. Doe ik zelf ook en het is superveilig ! Voorwaarde is wel dat je er je tijd voor neemt om het grondwerk eerst door te nemen en pas met een koordhalster gaat rijden als je pony perfect de one-rein-stop beheerst. Anders kom je gegarandeerd in de problemen.

Veel succes ! Knipoog

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:42

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
Bij paardnatuurlijk.nl hebben ze alle modellen bitloze optomingen getest.
Erg compleet, lees het maar eens door.

Ik denk overigens wel dat het belangrijk is om het probleem van door de teugels heen lopen eerst rijtechnisch op te lossen, en niet alleen met behulp van een andere optoming.
Succes er mee!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:47

Een dergelijk onderzoek is al meer op internet verschenen. Het voornaamste besluit daaruit is dat bitloze optomingen niet altijd vriendelijker zijn dan met bit. Integendeel. De meeste bitloze optomingen werken harder en scherper in dan een bit. Zeker als ze in onbekwame handen zijn.
Hier geldt uiteraard weer : een bit/bitloos hoofdstel is zo hard als de handen die het bedienen !!
Ik zou zeggen : los eerst je probleem op, en ga DAARNA over op bitloos.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:29

goh, super bedankt voor alle reacties!
dar heb ik echt wat aan!
het boek grondwerk van (vrouw, naam kwijt) is onderweg, ik ben heel benieuwd wat ik daaruit ga leren.
ik neem sowiezo de tijd voor alle dingen met Marigold.
ik heb haar nu een half jaar.
ik rijd niet zo vaak dus omdat ik gewoon geen fouten wil maken, ten koste van haar.
ik ben elke dag twee keer bij ze, gewoon beetje borstelen, soms aan de hand de comando's stap draf halt weer doornemen, beetje rondhangen bij ze in de wei, ze observeren enz.
gister heb ik heel even op haar gezeten om mn barebackpad uit te proberen (fijn!), en met een touwhalster om, maar ik had haar bij wijze van net zo goed geen halster om kunnen doen voor mn gevoel.
niet geprobeert te sturen verder, toen ik merkte dat het niet lukte.

vandaag heb ik gewoon zonder zadel op haar gezeten met hackamore, na eerst een uur poetsen en kroelen, op het land.
ik merkte iets bijzonders!
ik rij met losse teugel dus, en alleen bij sturen of halt houden lichte druk, verder doe ik het op stem en been.
maar, als ik bijvoorbeeld links wil, vanuit stilstand (dat doe ik expres, om de tijd te nemen), dan geef ik kort lichte druk op de linker teugel.
ze houd haar hals en hoofd gewoon recht.
doe ik het nog een keer.
en ik praat tegen haar, kom maar Marigold.
dan nog een keer, en uiteindelijk buigt ze haar hals, en op dat moment geef ik binnen been, en zo loopt ze dus wel de kant op die ik van haar vraag!
ze vind het echt super leuk als ik haar complimentjes geef, dus als ze het goed doet!
mogelijk is het helemaal geen onwil van haar, maar snapt ze mn hulpen nog niet helemaal, of niet!
we moeten elkaar gewoon echt leren aanvoelen!
ik ben echt blij met vandaag, en ook echt met Marigold, ze verandert heel langzaam van koele kikker naar knuffelpaard! Lachen Lachen