Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unamie schreef:mensen willlen blijkbaar niet meer echt leren paardrijden
maar liever een zadel die zo opsluit dat ze geen kant meer op kunnen
dan lijkt het net of ze kunnen rijden![]()
hier weer zo'n voorbeeld
viewtopic.php?f=117&t=614114
Citaat:Dat een diepe zit slechter voor de rug zou zijn dan een halfdiepe zit is onzin want de lepel van een zadel heeft enkel invloed op de ruiter en niet op het paard. Een diepe lepel ondersteunt de rug van de ruiter beter en dwingt het bekken in een bepaalde positie te kantelen. Dat staat volledig los van de rug van het paard. Een ruiter die slecht zit heeft natuurlijk wel invloed op de rug maar dat is met elk zadel hetzelfde diepe of halfdiepe.
Een diep zadel heeft dezelfde kussens als andere zadels en je zit niet dichter tegen de rug van je paard aan omdat hij dieper is.
Dieper is eigenlijk een verkeerde term we zouden beter van een hogere lepel spreken
Precious20 schreef:Deze info heb ik gekregen van 2 zadelmakers, die onafhankelijk van elkaar werken. Zij stellen overigens dat een 'beklemmende zit' niet kenmerkend is voor een A-merk, maar eerder voor een B-en C-merk.
unamie schreef:sronnie schreef:Maar hetzelfde geldt voor de theorie van VT
VT heeft zo zijn eigen theorie maar dat is bekend
unamie schreef:knapmannetje schreef:Een paard wat goed op het achterbeen loopt, laat je zitten. Daar heb je geen extra steun van je zadel voor nodig.
unamie schreef:Precious20 schreef:Deze info heb ik gekregen van 2 zadelmakers, die onafhankelijk van elkaar werken. Zij stellen overigens dat een 'beklemmende zit' niet kenmerkend is voor een A-merk, maar eerder voor een B-en C-merk.
bedoelen ze daarmee dat de goedkopere merken een "foute" diepe zit hebben?
Alane schreef:mis: een ruiter die onafhankelijk kan zitten merkt geen verschil tussen diepe/minder diepe/vlakke zit of zelfs zonder zadel... Een zadel is en blijft een hulpmiddel en mag nooit geen dwangmiddel worden, en dat is ook niet de bedoeling van de zadelmakers, de diepe zit is er alleen voor om te voorkomen dat je een verkeerde houding aanneemt, dwingt (wat anders dan klemmende) de zit dan is jouw zit niet onafhankelijk en moet je daaraan werken.
Wie zou anders met welk zadel een paard zadelmak moeten maken, moeten leren hoe te bewegen op de hulpen van de ruiter? Mischien zorgt die ruiter die de paarden rijdt met een zadel met diepe zit er juist wel voor dat het paard de motor naar achtern verplaatst![]()
Alane schreef:
correctie: dat laat jij ons geloven, het zijn jouw woorden die je namens hem uitspreekt.
Elke86 schreef:Alane schreef:mis: een ruiter die onafhankelijk kan zitten merkt geen verschil tussen diepe/minder diepe/vlakke zit of zelfs zonder zadel... Een zadel is en blijft een hulpmiddel en mag nooit geen dwangmiddel worden, en dat is ook niet de bedoeling van de zadelmakers, de diepe zit is er alleen voor om te voorkomen dat je een verkeerde houding aanneemt, dwingt (wat anders dan klemmende) de zit dan is jouw zit niet onafhankelijk en moet je daaraan werken.
Wie zou anders met welk zadel een paard zadelmak moeten maken, moeten leren hoe te bewegen op de hulpen van de ruiter? Mischien zorgt die ruiter die de paarden rijdt met een zadel met diepe zit er juist wel voor dat het paard de motor naar achtern verplaatst![]()
![]()
Ik vind Ainsley en Anky eigenlijk geen B-merken. Daar zijn die dingen veel te duur voor.
Bitch schreef:In alle dure merken zadels worden delen van het zadel voorzien van ' mindere kwaliteit' , het zogenaamde Indiasche leder. Sommige delen zijn nu eenmaal slijtvaster dan andere onderdelen, die worden voorzien van die kwaliteit leer.
Dat de zadels in Argentinie worden gemaakt hoeft niets af te nemen qua kwaliteit, bepaalde sportmerken laten ook alles fabriceren in Japan, Korea etc. als het materiaal gewoon hetzelfde is, is de kwaliteit toch niet minder? Je hebt daar ws ook gewoon zadelmakers, zeker in een land als Argentinie ( polo-land bij uitstek)
Bitch schreef:Maar Buitenzinnig zal meer ervaring met leer hebben, aangezien het zijn werk is
Hans Zuidweg schreef:De verschillende bomen in het KN zadel model SYMPHONIE.
Nadat alles uitgebreid over de vermeende verschillen van zadelbomen welke in KN Symphonie zitten uit gelegd is blijft er iemand of meerdere beweren dat er een de nieuwe Symphonie’s een boom met een slag zit welke nadelig voor de paarden ruggen zou zijn.
UNAMIE schrijf in Bokt op 22-7-06 – alleen zat er verschil in leeftijd ( 9jaar) en de nl de boom de (inmiddels beruchte slag in de boom) elk nieuw Symphonie heeft dat, en elke oude niet..
Nu gaat men toch echt te ver.
Deze onzin moet stoppen.
Iedereen in Nederland mag een eigen mening hebben en deze openbaar maken.
Wat niet mag is onwaarheden vertellen, laster verspreiden, personen, bedrijven of producten beschuldigen van eigenschappen welke ze helemaal niet hebben.
Omdat UNAMIE zich steeds beroep op, heb ik bij van Triest gezien, heb ik van van Triest gehoord, want daar begint schijnbaar het verhaal (of verschuilt UNAMIE zich bij voorbaat achter deze zadelmaker) zal ik per heden van Triest om uitleg vragen en hem zonodig uitdagen het bewijs te leveren.
Vindt het wel een beetje laf van deze Firma dat hij zich buiten de discussie houdt zeker omdat zijn naam zoveel keren in deze genoemd wordt. Of kent hij UNAMIE????
Mijn vragen aan van Triest zijn;
1. Of hij een zg.nieuwe en oude Symphonie boom welke verschillend zouden zijn en waarvan de onderlijn van de nieuwe boom dusdanig is dat deze schadelijk voor de paardenrug zou zijn heeft aan mij kan tonen.
2. En deze aan UNAMIE getoond heeft .
3. Dat hij daarbij het verhaal heeft verteld wat UNAMIE nu uitgebreid verteld als de WAARHEID over de KN Symphonie bomen in het bijzonder en dat het zadel met een diepe zit welke dan automatisch ook een ”slag” in de boom heeft, dat deze bomen daardoor de paardenrug kunnen beschadigen.
Zegt van Triest dat hij niet de bron is van dit verhaal en dat hij niet over de bedoelde bomen beschikt of kan laten zien dat de oude en nieuwe symphonie bomen verschillend zijn dan moeten wij vaststellen dat UNAMIE het verhaal uit de duin heeft gezogen of via eigen waarnemingen of onderzoek heeft kunnen komen tot deze stellingen en beweringen.
Bij deze daag ik haar uit om de zelfde vragen te beantwoorden en bewijzen te leveren welke in aan van Triest gaat stellen maar dan lees voor van Triest UNAMIE.
Komen deze bewijzen niet binnen 7 dagen dan zal ik mijn advocaat opdracht geven om te onderzoeken wie UNAMIE is en zonodig beide partijen laten dagvaardingen en de rechtbank te verzoeken. de gedaagvaardigden op dracht te geven om het bewijs van hun stelling te leveren en of deze bewering in het openbaar te rectificeren.
Ga a.u.b niet vertellen dat deze bomen er niet meer zijn want er liggen bij ons in de werkplaats genoeg oud en nieuwe Symphonie zadels en bomen waaruit heel simpel het bewijs te halen is.
harnessmaker schreef:Meneer Zuidweg kennende is dit zeker geen dreigement ben ik bang.
Fa. Karl Niedersuess Sattlerei
iA. Hoeglinger Sylvia schreef:
Sehr geehrte xxx xxx xxx
Wenn der Sattel dem Pferd richtig passt und gleichmaessig aufliegt,
ist das fuer den Ruecken des Pferdes nicht schlecht. Die untere
Sattelbaumtiefe, welche am Kissen ist hat sich bei unseren Modellen
kaum geaendert. Es wurde nur kleine Produktionsablaufaenderungen
vorgenommen. Beim Walzersattelbaum wurde nur die Polsterung etwas
dicker ausgefuehrt, wobei sich aber die Oberlinie aber beibehalten
wurde. Daher verstehe ich die Diskussion ueber einen tieferen Sitz
nicht.
Der Reiter muss im Sattel die Balance finden, ist er zu stark
eingeengt kann es sein, dass er die Balance nicht findert und das
Pferd dadurch in der Bewegung stoert
Alane schreef:Als het zadel het paard goed past én gelijkmatig op de rug ligt is een zadel voor een paardenrug niet slecht.
De onderste zadelboomdiepte, welke dus aan de kussens grenst heeft zich bij onze modellen nauwelijks veranderd. Er zijn enkel kleine produktieafloopveranderingen (geen idee wat ze daar mee bedoelen) doorgevoerd. Bij de Walzerboom is enkel de polsterung (vulling/aankleding/bekleding) iets dicker uitgevoerd, waarbij de bovenlijn gewoon behouden is gebleven.Daarom begrijp is de diskussie over een diepe zit niet.
Precious20 schreef:
Unamie, verschillende pagina's geleden heb je geschreven dat alle zadels van na '95 een nefaste diepe zit hebben. En nu ga je zeggen dat de KN toch geen uitgesproken diepe zit heeft.... Wat is het nu?