Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 00:11

Wat een knap paard! Dat zadel ziet er idd erg fijn uit ook!

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:59


Webding
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 05:59

Ik heb een Santa Cruz Malmo. Ligt prima op mijn eerder rondgeribt paard. Aanpasbare boom via gentec systeem. Smalle twist en super comfortabel.

Komt binnenkort te koop in jouw prijsklasse wegens overstap naar western.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 08:46

de zadelpasser is geweest.

alledrie de zadels lagen in stilstand wel goed, met de massimo trail eigenlijk als perfect fit.

Eerst de cavaletti getest, die hadden we het minste hoop op.
Dit was dinsdag en het was hier enorm veel stormwind? testen was in de buitenpiste :+
Maar paard liep er eigenlijk wel redelijk goed onder, ik kon er goed in zitten, zelfs een galopje gedurfd. Lag behoorlijk stabiel.

De trail was zodra we wegstapten afgeschreven. Paard is érg flexibel in haar gewrichten, en de kussens zijn voor haar te kort, dat deel van haar rug kan ze onder de druk nl wegdrukken waardoor het uiteinde van de kussens net in een putje valt, en de ganse boel achterover gaat. Dit drukte mij ook in stoelzit.

De GFS deed een beetje hetzelfde maar in veel mindere mate. Deze had ook een zachtere zit dan de cavaletti maar meer opgesloten en lag niet stabiel, dus die doen we ook niet.

Ik heb de cavaletti om te testen. gisteren wat intensiever gereden, helaas na de galop schoof die voor mijn gevoel wat achteruit en lag die links rechts errug los. Kon ik wel een singelgaatje bijtrekken, maar bleef toch wel wat lossig liggen.

Ik test vandaag of morgen even met mijn tixerant singel en een dunner dekje (bij proefrijden dun dekje, gisteren een iets dikker met een antislipje aan de bovenkant, maar dat was mss net té + mattes bontsingel).

Maar als die zo blijft schuiven is dit het ook niet.

We weten nu iig wel dat ze idd massimo maat 35-36 heeft, in de cavaletti bomen een W, in GFS een XW. en ik dus eerder een "mannenzadel" nodig heb met net een iets bredere twist ipv een smalle twist.

Ik rij vanaf mijn 16 de nl ook al met trekpaarden, dus ben idd wel gewend aan een bredere zit.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 08:48

Na het rijden, het dekje was ook weggekropen naar achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:55

Dit zadel lijkt voorover te liggen (te brede boom?), als je een balletje in de zitting zou leggen ligt deze niet in het midden maar naar voren. Vaak met ruitegewicht zakt de voorkant zelfs nog iets verder naar beneden. Brede boom is ook vaak de oorzaak van een schuivend dekje. Wipt het zadel ook aan de achterkant? Ik zou hier iig niet mee verder rijden.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 10:25

Zadel wipt achteraan niet (wat de meeste andere zadels wel doen). Schoft heeft mooi ruimte vrij en de voorboom is afgemeten aan de hand van een template door de zadelpasser. Ik heb de MW boom liggen, dus kan dat op zich wel proberen ook.
Ik heb wel de indruk dat het zadel na de galop iets naar achter gegleden was, en nu mss te ver naar achter ligt?

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:52

Wat een zoektocht joh! Hier een soortgelijke situatie.

Rond paard, lange ruiter, korte rug. En mijn merrie heeft dan ook een iets verzonken rug. Wintec past niet, letec ook niet. Allebei wel aangemeten door zadelpassers, maar achteraf blijkt dat ik dan toch weer iets gekocht heb wat niet past of passend te maken valt.

Nu dus aan het uitkijken naar heel iets anders, maar het is wel lastig!

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 21:35

Gruwelijk he. Met de tixerant heb ik het zadel stabieler. Heb nu nog een lederen banaan en nog wat modellen om te testen. Een pad met rechts een kleine inlage opdat ze nog iets scheef bespierd is (en dit zadel heeft wel de eigenshap om vrij zacht te zijn, mss iets te wiebelig voor mijn sensitief paardje, de pad zou dit wat stugger kunnen maken zeg maar)
Dinsdag kan ik ng een zadel passen en een optie is ook om met een seatsaver de k&m voor mij passend te maken. Die had trouwens volgens fe template een veeel te brede boom (ook aangemeten door een zadelmaker… )
Maar als je zowel als paard wat eisen hebt en als ruiter ook, dan zit je al snel vast…

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:43

Het is heel lastig, korte ronde paarden en zelf lang zijn…
Ik heb op mijn korte Lipizzaner een 18 inch Wow liggen met 17 inch kussens en een voorsingelsysteem tegen het naar voren schuiven.
Het was een paar keer passen en meten maar hij ligt nu goed, schuift niet meer en ik pas er goed in.
Voordeel van Wow is dat je onderdelen los kunt kopen en zo je zadel op maat aan kunt passen.

Farjen

Berichten: 7994
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:14

Op foto lijkt de boom me ook te breed. Kan je als op het zadel zit, nog wel je hand eronder doen?

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 06:16

Ja hoor, ruim een halve vuist ruimte.
De ligging is vanop een goto bij haar niet te beoordelen, dit paard is zo flexibel dat het soms lijkt alsof het zadel voorover kantelt, op een volgende foto ligt het dan net weer achterover :+.
Zelfde zadel, dunner dekje, andere singel.

Afbeelding

Vs deze die lijkt alsof die te breed is

Afbeelding

Met een andere singel en dunner dekje ligt die stabieler, maar links-rechts niet 100 proc.
Paard wil ook niet fijn buigen. Ik heb ng een pad met een inlage rechts gaan ophalen gezien haar scheefheid, maar dat maakt het zadel minder stabiel.
Met mijn k&m er direct na wilde ze wel weer buigen, dus ik vrees dat de zoektocht verder gaat.
Morgen kan ik nog een zadel testen, als deze niets is kijk ik voorlopig voor een seatsaver met uitsparing te proberen op de k&m. Ik had gisteren de twist wat breder gemaakt met een stuk vilt eronder, en dat was wel iets beter.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:16

Het is ook lastig oordelen van een foto hoor, maar op de eerste foto zie je ook duidelijk dat je paard hoger staat met de voorhoeven (hogere rand hoefslag oid). Als je dat gelijk trekt met de stand van de hoeven ligt het zadel niet achterover maar meer richting balans/lichtjes voorover want met ruiterdruk zakt het zadel vaak aan de voorkant nog iets. Het is top dat je het in overleg met je zadelmaker doet, die ziet het meeste! Maar toch zou ik er voorzichtig mee zijn ook die maken (inschattings)fouten en het zou zuur zijn als dat een rugprobleem veroorzaakt.

Afbeelding
Ik zie dat ik de lijn niet helemaal parallel heb aan de foto, links lijkt nog iets hoger

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:27

Zadel ligt heel netjes, hoor.
Zie vaak in dit soort topics dat er wordt gereageerd op stilstand.
Als je wat meer ervaring hebt met beweging, ongeacht het ras, zie je dat dit zadel prima ligt voor de doeleinden.

Met alle respect, maar uitmeten van hoeven...Yups, model paard is niet ideaal. Dit is een stukje training icm het zadel...
Gelukkig heeft TS een toegewijde zadelpasser.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:55

Ik geloof dat je mijn punt volledig mist Nieljoram. TS geeft aan dat het zadel achterover ligt maar het lijkt erop dat het paard niet vlak staat en dat vertekent het beeld. Heeft 0,0 met bouw vh paard te maken, dat haal jij er nu bij? Daarnaast geef ik toch juist aan dat de zadelmaker hier het belangrijkste is. Maar TS deelt foto’s van de ligging van het zadel (niet met haarzelf erin dus ging ervan uit dat het om de ligging op het paard ging) dus neem aan dat ze daar reacties op wil.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 21:11

Klopt inderdaad. Ik heb vertrouwen in mijn zadelpasser en weet ook dat paard vaak heel ongelukkig kan staan, dus op foto is het moeilijk om een beeld te vormen idd.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 16:36

De Symbion dat ik van Varekaj mocht testen is het helaas ook niet. In stand een mooie pasvorm, heel mooi zadel, breed kussenkanaal, lag mooi in balans, fijne wrong.

In het testen lag het super stabiel, geen heen en weer geglij, klappert niet, schoof niet vooruit.
Helaas kantelde het ook achterover en zet het me enorm in stoelzit, hetzelfde als dat de massimo deed (maar deze was ook te kort, de Symbion heeft kussens van 50 cm, mijn k&m is ook 50-51, dus de lengte zou het niet mogen aan liggen).
Zadelpasser zei om ev de achterkant op te hogen (als het kopijzer wel breed genoeg is), maar dat vind ik persoonlijk niet echt een oplossing...

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 08:40

Zadelpasser gaf aan geen opties meer te hebben voor me. Enkel maatwerk, maar daar heb ik het budget niet voor.
Varekay brengt volgende week nog eens een Erreplus mee en mss nog een K&m in grotere zitmaat, mss maakt dat nog verschil.

Als daar ook niks uitkomt overweeg ik dus terug te gaan naar boomloos met een zitting met meer steun.

Ik heb een aantal modellen die me wel aanspreken

Startrekk espaniola, maar die vind ik niet zo snel om te testen


Ghost buttera (maxi), deze heeft zo te zien de diepste zit, kan ik ook makkelijk eens testen.
https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=424

Ghost TRentino
https://www.ghostsaddles.com.au/product ... ino-saddle

Ghost Aragon Iberia
https://www.ghostsaddles.com.au/product ... ian-saddle

Ghost Vaquera Iberian
https://www.ghostsaddles.com.au/product ... ian-saddle

Hidalgo Vianna, die kan ik ev een week testen tegen betaling.

Van Ghost weet ik dat die op zich prima liggen op haar. deze zijn echter wel iets flexibeler waardoor we meer ruis hebben (maar eigenlijk ligt dat dus aan het gebrek aan fijngevoeligheid van mij. Ik doe soms rare dingen met mijn lijf en met een erg sensibel paard is dat niet altijd even handig :+). Met een andere zitting dan mijn lipica heb ik wss wel voldoende steun om zekerder te kunnen zitten.

De hidalgo en startrekk zijn steviger, dus wss minder ruis, mss ook meer stevigheid, maar ook weer een moeilijkere pasvorm...

Caresse07

Berichten: 9414
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:57

Ik lees elke keer dat zadels achterover kiepen op jouw paard, ik heb dus hetzelfde probleem bij mijn paard. Ik rij nu dan ook met een prolite pad met achter inlagen, soort van back riser dus. Misschien is dat voor jou/jullie een optie om zadels stabieler te krijgen?

Lastig hoor zadels als je een rondgeribt paard hebt met weinig ruimte voor een zadel.
De mijne heeft daarbij nog een verzonken rug wat het extra lastig maakt. Wij rijden nu met een Schutte zadel waaronder ze heel fijn loopt.

Succes met de zoektocht!

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:21

Ik zag ergens een berichtje over Edix. Ze hebben sinds kort nieuwe modellen, met veel meer steun voor je benen. Wellicht interessant om nog eens te bekijken.

Echter.... ik lees van alles over zadels, maar (en misschien heb ik er overheen gelezen) heb je ook gekeken naar de pasvorm van je singel? Dit kan een wereld van verschil maken, zeker met zadels die naar voren gaan door een singelgroeve die naar voren ligt. Misschien kun je het daarmee wel veel makkelijker oplossen. Ik heb op een eerder paard 20 zadels gehad omdat ik dacht een zadelprobleem te hebben. Uiteindelijk was een nieuwe singel in een andere vorm de oplossing en was een nieuw zadel helemaal niet nodig.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 11:09

Klopt, de singel is een puntje. Voorheen had ik een eric le tixerant singel, dan een mattes banaan, nu een kavalkade banaansingel, inderdaad om dat zadel meer naar achter te positioneren.

Komieke is dat de k&m niet achterover kantelt en die andere wel, de symbion bv is nochtans even lang.