Rendierhuid onder je zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:32

heyhoi, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met rendierhuiden.

Ik zag het een tijdje terug voorbijkomen op het account van een Noorse influencer met hetzelfde zadel als ik. Zij gebruikte een rendierhuid onder haar zadel als dekje, dit bevorderd blijkbaar de luchtcirculatie, schokdemping, etc. Nu zag ik dat het in de endurance ook wel eens gebruikt wordt.
Ik moet zeggen dat ik er even aan moest wennen maar het lijkt me er wel cool uit te zien. Het is natuurlijk altijd nog maar de vraag hoe het dan op je eigen paard gaat staan.
Nu is mijn vraag vooral, waar halen jullie zo'n huiden en hoe werkt dat met importeren (als je ze uit het buitenland haalt)
Foto's mogen ook altijd gedropt worden! Ik ben heel benieuwd naar hoe het er uit ziet op rijpaarden.

Bedankt!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:37


Momo94
Berichten: 1115
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:37

In Fins lapland kan je ze zo kopen. Tip! Ga er op vakantie en neem er dan 1 mee. :D twee vliegen in 1 klap!

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:38

Heel eerlijk vraag ik me af in hoeverre een rendierhuid hiervoor echt geschikt en lang houdbaar is.
Ik heb me ooit eens verdiept in het neerleggen van een rendierhuid in huis maar het wordt afgeraden om ze te gebruiken als bijvoorbeeld vloerkleed of voor op een stoel.
Ze zijn eigenlijk alleen leuk ter decoratie.
Dit zou komen doordat de haren hol zijn en dus behoorlijk breekbaar.

Een schapenvacht is meer hufterproof dus wellicht is dit een optie als alternatief.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:44

Jolien87 schreef:
Heel eerlijk vraag ik me af in hoeverre een rendierhuid hiervoor echt geschikt en lang houdbaar is.
Ik heb me ooit eens verdiept in het neerleggen van een rendierhuid in huis maar het wordt afgeraden om ze te gebruiken als bijvoorbeeld vloerkleed of voor op een stoel.
Ze zijn eigenlijk alleen leuk ter decoratie.
Dit zou komen doordat de haren hol zijn en dus behoorlijk breekbaar.

Een schapenvacht is meer hufterproof dus wellicht is dit een optie als alternatief.

De holle haren zijn net de reden dat het hiervoor geschikt is, schaap krult meer en heeft dus meer risico op klitten. Daarom dat het wel belangrijk is om een goeie uit te zoeken, er gaan sowieso haren af komen maar normaal moet je er wel enkele jaren mee kunnen doen.


Momo94 schreef:
In Fins lapland kan je ze zo kopen. Tip! Ga er op vakantie en neem er dan 1 mee. :D twee vliegen in 1 klap!

ik zou het zo graag willen maar ik denk niet dat daar hier veel animo voor is helaas :') plus: mag je dat zomaar mee de grens over nemen?


Ik ben al redelijk overtuigd van het nut, vooral het waar is nog een dingetje. En ik wil heel graag foto's zien van mensen die ze hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:45

Waidida schreef:
En ik wil heel graag foto's zien van mensen die ze hebben.


Die vind je ook in de link :)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:53

Rije schreef:
Waidida schreef:
En ik wil heel graag foto's zien van mensen die ze hebben.


Die vind je ook in de link :)

Yes ik heb hem gelezen! Erg interessant en leuke foto's, maar hoe meer hoe beter haha

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:05

Waidida schreef:
Jolien87 schreef:
Heel eerlijk vraag ik me af in hoeverre een rendierhuid hiervoor echt geschikt en lang houdbaar is.
Ik heb me ooit eens verdiept in het neerleggen van een rendierhuid in huis maar het wordt afgeraden om ze te gebruiken als bijvoorbeeld vloerkleed of voor op een stoel.
Ze zijn eigenlijk alleen leuk ter decoratie.
Dit zou komen doordat de haren hol zijn en dus behoorlijk breekbaar.

Een schapenvacht is meer hufterproof dus wellicht is dit een optie als alternatief.

De holle haren zijn net de reden dat het hiervoor geschikt is, schaap krult meer en heeft dus meer risico op klitten. Daarom dat het wel belangrijk is om een goeie uit te zoeken, er gaan sowieso haren af komen maar normaal moet je er wel enkele jaren mee kunnen doen.


Momo94 schreef:
In Fins lapland kan je ze zo kopen. Tip! Ga er op vakantie en neem er dan 1 mee. :D twee vliegen in 1 klap!

ik zou het zo graag willen maar ik denk niet dat daar hier veel animo voor is helaas :') plus: mag je dat zomaar mee de grens over nemen?


Ik ben al redelijk overtuigd van het nut, vooral het waar is nog een dingetje. En ik wil heel graag foto's zien van mensen die ze hebben.



Ooh nooit geweten dat ze onder een zadel wel weer heel geschikt zijn.
Inhoudelijk kan ik je verder niet helpen maar ik hoop dat je uiteindelijk vindt wat je zoekt. :)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 17:11

Jolien87 schreef:
Ooh nooit geweten dat ze onder een zadel wel weer heel geschikt zijn.
Inhoudelijk kan ik je verder niet helpen maar ik hoop dat je uiteindelijk vindt wat je zoekt. :)


Als je op de blog van Emma Wold kijkt geeft zij daar ook uitleg over, moest je interesse hebben ;)

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:23

Bedankt voor de tip!
Wie weet kan ik het ooit toepassen, mocht er ooit weer een paard in mijn leven komen. :)

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:34

Interessant, ik heb echte schapenhuiden voor op en onder het zadel maar degene waar ik ze koop heeft ook wel elandhuiden. Ik heb je een pb gedaan met de naam.

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:35


Sanniejtjuh

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:39

Ik heb er wel 1 in huis, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een haar op blijft zitten onder een zadel :')

Fika
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:23

Hier ook in gebruik gehad. Het is ontzettend fijn om te gebruiken. Er zit een laagje lucht in waardoor je inderdaad een hele fijne drukverdeling creëert.
De vacht zelf blijft goed onder het zadel, maar na verloop van tijd (enkele jaren) vallen de haren wel uit.

Deze heb ik gehad en zodra ik weer ga rijden, zou ik deze ook direct weer kopen.
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... n-seconden

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:34

Afbeelding


Hier rij ik met rendier huid in de rui periode. Paard krijg anders kale plekken. Ik heb deze huid gewonnen bij een cei2* maar voor de vorm van dit zadel op de foto heb ik hem nooit ideaal gevonden. Eigenlijk moest er een stuk afgesneden worden maar vond dat ook weer sonde

In de endurance word het ontzettend veel gebruikt door de Scandinavische landen. Dus het stukje verdeeld slechts druk of is warm gaat niet helemaal op.

In de vroegere tijden was het niet anders dat dit gebruikt werd als dekje.

Wel adviseerde een Zweedse ruiter mij om voor echte a kwaliteit te gaan. De kleedjes van de IKEA bijv zijn c kwaliteit en breken dus snel af.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:39

Ik had dit ook al gezien op tiktok, en dat ziet er echt mega comfortabel uit.
Ik heb al zitten googlen hoe je zon huid hier krijgt. :Y)

Het is het handigste als je iemand kent die er eentje naar je toe wil sturen blijkbaar.

Fika
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:42


billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:47

de kwaliteit van de HOOKS huiden zijn een stuk minder. Ik heb deze in zweden in mijn handen gehad daar in de fysieke winkel en vergeleken met de huiden die de ruiter had echt stukken minder. Maar het verklaard ook de prijs. Een goede is al snel 250 euro

Fika
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:52

Daar ben ik het zelf niet mee eens, ik heb ze ook in handen gehad en ben er meer dan tevreden over.
Het zijn geen perfecte huiden, je ziet wel plekjes van bijv. muggebeten etc. Maar voor het doel waar je het voor wil gebruiken meer dan in orde.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:00

Een IKEA kast is ook per definitie niet slecht. Maar eentje van een goede meubel maker is wel beter en gaat meestal langer mee :D

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:00

Geen idee of het in Nederland misschien ook ergens te koop is, maar je kunt in Duitsland ook dekjes en onderleggers met en rendiervelletje eronder kopen, onder andere bij Bartl

Afbeelding

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:11

In Roemenië worden op toeristenlocaties ook wel rendierhuiden te koop aangeboden. Ze zijn behoorlijk groot en kosten ongeveer 160 Euro. Ik vind ze er persoonlijk erg mooi uitzien maar ik heb geen idee hoe ze zich houden onder het zadel.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:39

Populair hier in Lapland, maar hier lopen de rendieren dan ook door de tuin.
Google op ’Renskinn sadelunderlägg’.

De prijs die Maaike_Indy noemt is wel bizar. Hier kosten ze nog geen €100.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 22:14

Die tiktok ken ik idd, ik volg Haar al enkele jaren en heb door haar mijn huidige zadel leren kennen en dus nu ook de rendier vacht. Overigens een interessant account om te volgen! Ik zag over het algemeen prijzen rond de 120-130 euro. 260 euro vind ik er zwaar over, dan kan ik net zo goed de vilten pad van deuber aanschaffen die ik nu dus echt belachelijk vind. Ik zag op 2dehands ook wel huiden voor 50 euro. Die zijn dan dus niet nieuw. Maar ik twijfel daar wel een beetje.

ChelseaAyLee

Berichten: 372
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 00:30

Mijn paard had ernstig jeuk van alles op haar huid een week, anderhalve week na het scheren in de winter. Iemand opperde een rediervacht. Ik heb gewoon een tweedehandse via marktplaats gekocht. Deed het prima, bleef ook prima liggen, maar paard zweette er wel onder als het wat warmer was.

Afbeelding