Zelf een bitloos hoofdstel maken? zie hier! (met fotos!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Champie_Me

Zelf een bitloos hoofdstel maken? zie hier! (met fotos!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:24

hoihoi

ik had een avond niets te doen en uiteindelijk kwam ik op een idee, het snel vermaken van een je eigen hoofdstel naar een bitloos hoofdstel!! (het enige wat anders is is dat je een keelriem hebt maar die heeft verder geen inwerking) test hem van tevoren wel even uit of je genoeg ruimte hebt op je aansnoerneusriem!! als je met het originele aansnoer-riempje tekort ruimte hebt kun je overwegen in plaats daarvan een sperriempje erin te doen!

benodigdheden;

je standaard hoofdstel (eis; met aansnoerneusriem waaraan 'grote' ringetjes zitten!)
een extra sperriempje (in totaal 2)

hier zie je mijn versie!
Afbeelding

hier een stap voor stap uitleg; (bij sommige stappen staan fotos!)

stap 1;
haal je bakstukken los van je hoofdstel

stap 2;
haal je teugels en je bitje en de bakstukken los van elkaar!

stap 3;
maak de 2 sperriempjes vast op de plaats waar je bakstukken normaal zitten.

Afbeelding

stap 4;
kruis deze sperriempjes door de ringetjes van de aansnoerneusriem
(als het ietwat krap is kun je overwegen eerst het kinstukje even los te halen en deze later weer vastmaken of ipv het kinstukje later een sperriem te gebruiken)

http://img22.imageshack.us/img22/1743/91217536.jpg
http://img13.imageshack.us/img13/4192/60379641.jpg

stap 5;
maak op een gelijk gaatje de bakstukken vast aan de sperriemen

stap 6;
maak de bakstukken ook vast aan de kant waar normaal je bit zit zodat je een lus krijgt

stap 7;
als laatste maak je de teugels vast aan de 'bitkant' van het bakstuk

http://img231.imageshack.us/img231/3683/77724628.jpg

en voila! je eigen bitloze hoofdstel gratis en voor niks!

groetjes Charlotte!

P.S. VRAGEN?? STUUR MIJ EVEN EEN PB'TJE!!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-02-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, teveel aan foto's omgezet in link.

Champie_Me

Re: Zelf een bitloos hoofdstel maken? zie hier! (met fotos!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 00:23

reacties vind ik leuk!! ook als je het niks vind :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:28

Ziet er leuk uit! :)
alleen stap 5, 6 & 7 snap ik niet helemaal :+

Heb je een foto van dit hoofdstel op je paard? Ben ernstig geinteresseerd om deze zelf ook te maken namelijk :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:29

Het is idd leuk gedaan!.
Zekker voor als je af en toe bitloos rijd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:33

Leuk idee!
Weet je alleen wel zeker dat de release goed is en dat er niet druk op blijft staan?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:47

Handige Harry! :D

Knap hoor, daar zou ik zelf nou nooit opkomen. :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:54

Goed idee! Heb alleen helaas geen aansnoerneusriem...

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:56

Ziet er leuk uit :) Ook handig omdat je hem zo weer kan veranderen in een hoofdstel met bit.
Ben, zoals al gezegd was, wel benieuwd of de druk er gemakkelijk af kan.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:33

Suzeltje schreef:
Ziet er leuk uit :) Ook handig omdat je hem zo weer kan veranderen in een hoofdstel met bit.
Ben, zoals al gezegd was, wel benieuwd of de druk er gemakkelijk af kan.

bij mij gaat het prima maar als je 100% zekerheid wil hebben zou je moeten kiezen voor een sperriem ipv het kinstukje van je aansnoerneusriem... en een eis is dat je echt genoeg ruimte hebt maar je moet het altijd eerst even uitproberen, ieder hoofdstel is natuurlijk anders!!! daarnaast is het beter als je ringetjes ROND zijn, als je bijv. dezelfde vorm hebt als de hb turijn dan wordt het denk ik lastiger,,,

ik heb zelf btw de aansnoerneusriem van de divoza die van 22,nogwat... deze ringetjes zijn vrij ruim waardoor je genoeg ruimte hebt maar er zijn er natuurlijk waarbij je niet voldoende ruimte hebt... het blijft altijd uitproberen!!!
Laatst bijgewerkt door Champie_Me op 31-01-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:36

Chernique schreef:
Ziet er leuk uit! :)
alleen stap 5, 6 & 7 snap ik niet helemaal :+

Heb je een foto van dit hoofdstel op je paard? Ben ernstig geinteresseerd om deze zelf ook te maken namelijk :)

haha dit is de makkelijkste stap eigenlijk maar maakt niet uit, zal het even makkelijker uitleggen... ;)

je maakt je bakstukken gewoon vast aan de sperriempjes die je gekruist hebt (wel zorgen dat ze op een gelijk gaatje zitten!) en dan maak je de sluiting van de bakstukken aan de 'bitkant' dus waar je bit normaal aan vast zit vast en dan heb je dus een lus waaraan je je teugels vast kunt maken

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:42

Harstikke goed idee!!

Krijg echter wel de indruk dat de release niet super zal zijn, zou idd gaan voor sowieso een dunnere kinriem , maar dan nog zo ik bang zijn dat een sperriempje te stug is.
Vervang deze anders door soepel koord, denk dat dat nog beter werkt.

Ik heb namelijk ook een kruislingse bitloze van leer en ook bij deze, met echt mooie soepele riemen zie ik soms dat hij wat 'blijft hangen'

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:48

ben wel benieuwd hoe hij zit als hij op je paard zit :D wel een handig idee als je paard last avn zijn mond heeft en je tijdeljk bitloos moe rijden. :D

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:51

dat is idd een kwestie van proberen en zeg ik ook dat je dat moet doen gezien ieder hoofdstel anders is,,, hier is de release gewoon goed... merk geen verschil met rijden met dit hoofdstel of met het hoofdstel van een vriendin (die heeft wel een officieel bitloos hoofdstel)

ik neem aan dat degene die met een zelfgemaakt hoofdstel gaan rijden het altijd uitproberen, ik zou bijvoorbeeld voor geen goud een hoofdstel op een pony doen die ik niet eerst uitgeprobeert heb... + dat het rijden met een bitloos hoofdstel anders is, je moet duidelijk ontspannen met je hand natuurlijk en op een hoofdstel met een bit moet je je teugels in contact houden waarmee je altijd een lichte druk in de mond hebt... als je druk blijft houden zal een bitloos hoofdstel gewoon niet passen bij je rijstijl denk ik!

het is echt een kwestie van uitproberen, heb je het idee dat het niet werkt gebruik het dan ook niet!! ben van mening dat als je een eigen paard hebt je voldoende kennis moet hebben om dit ook wel in te kunnen schatten...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:53

Dhani schreef:
ben wel benieuwd hoe hij zit als hij op je paard zit :D wel een handig idee als je paard last avn zijn mond heeft en je tijdeljk bitloos moe rijden. :D

jaah precies! daarom was ik ook op het idee gekomen, en als je het fijn vind rijden en je merkt dat je paard er goed op reageert hoef je ook niet persee een nieuw hoofdstel aan te schaffen die misschien overbodig is of dat niet fijn rijd... + idd als je paard een hele gevoelige mond heeft en zijn mondhoeken wat geirriteerd zijn kun je altijd rijden!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:54

Wat een goed idee om een bithoofdstel zo om te gespen!

Ik vroeg me alleen af, zou je de bakstukken er niet beter helemaal tussen uit kunnen laten?
Heb je die alleen gebruikt om de teugels aan te bevestigen?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:57

Myca schreef:
Wat een goed idee om een bithoofdstel zo om te gespen!

Ik vroeg me alleen af, zou je de bakstukken er niet beter helemaal tussen uit kunnen laten?
Heb je die alleen gebruikt om de teugels aan te bevestigen?

ja dat klopt, je kunt je teugels niet aan je sperriempjes vastmaken dus moet je een verbindingsstuk hebben, in dit geval de bakstukken... (deze heeft iedereen namelijk al!) naja dat zou wel kunnen maar dan zou je de teugels 'open' moeten laten en hem op de gesp van de teugel vastmaken maar dat zou ik zelf NOOOIT doen want dan staat er teveel druk op je gesp en zal de gesp stuk gaan en dat zou zonde zijn ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:58

Goed bedacht, máár je moet wel nagaan of die paardvriendelijk is en een goede inbreng/werking heeft ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:05

Ik vind het niks..
Een bitloos hoofdstel heb je voor 50 euro en dit is niet ideaal.
Zelf heb ik er ook over nagedacht om zelf aan de knutsel te gaan.
Overigens het zelfde idee maar ik heb er maar gewoon een gekocht omdat ik het er niet uit vind zien.
Gewoon ea goed in de gaten houden, dan hoeft het helemaal niet zo veel geld te kosten.

2 riempjes door één ring werkt gewoon niet echt naar mijn mening.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:27

Champie_Me schreef:
dat is idd een kwestie van proberen en zeg ik ook dat je dat moet doen gezien ieder hoofdstel anders is,,, hier is de release gewoon goed... merk geen verschil met rijden met dit hoofdstel of met het hoofdstel van een vriendin (die heeft wel een officieel bitloos hoofdstel)

ik neem aan dat degene die met een zelfgemaakt hoofdstel gaan rijden het altijd uitproberen, ik zou bijvoorbeeld voor geen goud een hoofdstel op een pony doen die ik niet eerst uitgeprobeert heb... + dat het rijden met een bitloos hoofdstel anders is, je moet duidelijk ontspannen met je hand natuurlijk en op een hoofdstel met een bit moet je je teugels in contact houden waarmee je altijd een lichte druk in de mond hebt... als je druk blijft houden zal een bitloos hoofdstel gewoon niet passen bij je rijstijl denk ik!

het is echt een kwestie van uitproberen, heb je het idee dat het niet werkt gebruik het dan ook niet!! ben van mening dat als je een eigen paard hebt je voldoende kennis moet hebben om dit ook wel in te kunnen schatten...

Ook op een bitloos hoofdstel moet je aanleuning kunnen krijgen ;)
Ik zou het kruslingse er gewoon uitlaten en de teugels direct aan de ringetjes vastmaken.

Veel echt kruislinge bitloos hoofdstellen hebben ook geen goede release.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:10

Heel goed gemaakt :D! Jammer dat ik geen aansnoerneusriem heb, ik had zelf al een gekeken om iets in elkaar te steken maar dat lukt niet. Dan moet ik mijn teugels aan de neusriem doen om een soort sidepull te maken, maar dan is een stalhalster beter op mee te rijden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:32

Als je een martingaal hebt met van die verstelbare martingaalvorkjes kan je ipv die sperriempjes ook die riempjes gebruiken en dan aan de ring aan het uiteinde de teugels aangespen. Dat is wel lichter en heb je de bakstukken niet nodig.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:30

Myca schreef:
Als je een martingaal hebt met van die verstelbare martingaalvorkjes kan je ipv die sperriempjes ook die riempjes gebruiken en dan aan de ring aan het uiteinde de teugels aangespen. Dat is wel lichter en heb je de bakstukken niet nodig.

dat kan idd ook maar niet iedereen heeft die ;)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:32

x_Marr schreef:
Ook op een bitloos hoofdstel moet je aanleuning kunnen krijgen ;)
Ik zou het kruslingse er gewoon uitlaten en de teugels direct aan de ringetjes vastmaken.

Veel echt kruislinge bitloos hoofdstellen hebben ook geen goede release.

mbt aanleuning; ja dat klopt! dat lukt hier ook netjes alleen moet je met bitloos duidelijk ontspannen terwijl je met een bitje natuurlijk standaard wat druk op je teugels hebt... (zegt niet dat je met bitloos geen contact moet hebben door je teugels los te gooien maar anders, kweet niet... je moet het voelen denk ik?!)

en de teugels aan de ringetjes kan natuurlijk ook prima, het is net wat je wil ;)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:42

Citaat:
je kunt je teugels niet aan je sperriempjes vastmaken dus moet je een verbindingsstuk hebben, in dit geval de bakstukken... (deze heeft iedereen namelijk al!) naja dat zou wel kunnen maar dan zou je de teugels 'open' moeten laten en hem op de gesp van de teugel vastmaken maar dat zou ik zelf NOOOIT doen want dan staat er teveel druk op je gesp en zal de gesp stuk gaan en dat zou zonde zijn

niet alleen zonde maar ook knap lastig als je net met een noodgang over het strand scheurt.
Maar wat ik me afvraag: komt er op deze manier niet net zoveel druk te staan op de gesp van de bakstukken?
Ik vraag me af of het "stevig" genoeg is.
Ik vind het wel heel slim bedacht.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:10

Citaat:
niet alleen zonde maar ook knap lastig als je net met een noodgang over het strand scheurt.
Maar wat ik me afvraag: komt er op deze manier niet net zoveel druk te staan op de gesp van de bakstukken?
Ik vraag me af of het "stevig" genoeg is.
Ik vind het wel heel slim bedacht.

haha, dat is idd niet handig!!

maar er komt indirect wel even veel druk op de teugel te staan maar deze wordt verdeeld over de 'bitkant' van het bakstuk en de uiteindes van de teugel. maar doordat ze beiden een deel kracht dragen gaat dat wel goed, daarnaast staat er ook veel druk op het LEER ipv de gesp... de meeste gespen zitten vast met een klein stukje leer met wat draad er overheen, dat moet een teugel echt wel aan kunnen want als jij van je paard valt en je paard staat in zijn teugel blijft deze vaak bij het bit nog wel heel maar breekt hij bij de gesp in het midden... (dat is tenminste mijn ervaring)

verder over de gesp van de bakstukken, daar staat idd wel veel druk op maar je moet gewoon zorgen dat de sperriem nog voor zo een 10 cm door je 'wegsteekdingetjes' doet (weet ff niet meer hoe dat heet :P ) dan zorg je er ook weer voor dat er een extra veiligheid ...

ik denk dat dat zeker gewoon goed moet gaan! maar nogmaals, probeer alles gewoon goed uit... als je spul gewoon in goede/verzorgde staat is moet het gewoon goed gaan!
Laatst bijgewerkt door Champie_Me op 31-01-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt