wintec verbreden of massimo? (fjord)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

wintec verbreden of massimo? (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:03

Hoi,

Ook ik ben op zadelzoektocht en na veel informatie opzoeken en zadelpassers laten komen heb ik nu twee opties:

Zadelpasser 1: koop een massimo dressuur 2, past goed, zit volgens mij voor mij goed maar daar heeft niemand echt op gecontroleerd. Verkoopt alleen massimo en tweedehands zadels. De massimo kan in de correcte maat geleverd worden en max 2maten vergroot of verkleind in de toekomst.

Zadelmaker 2: moet nog langs komen maar in de winkel hebben we verschillende zadels uitgeprobeerd en gekeken wat zou kunnen passen voor mijn paard en voor mij ook de correcte zit geeft. Daar kwamen we uit op wintec/ bates en heel misschien een kentaur.
Nu, de normale grootste maat wintec/bates gaat niet passen en daarom wil deze zadelmaker via hitte de boom op juiste maat maken. Maar is dat wel een goed idee?
Dit zadel zou later wel, wanneer mijn paard veranderd, wel weer aangepast kunnen worden. Hij verkoopt geen massimo, wel veel andere merken.

Ik weet het niet goed. Ze staan allebij bekend om hun goed vakmanschap. Ik vind het wat link, een zadel verbreden. Maar als dat later nog kan is dat wel nuttig en kan kosten besparen.
De prijs is ook iets verschillend, de massimo is duurder.

Wat denken jullie hierover? Het is een hele fjord die van mij, hij staat niet te dik maar ideaal voor het moment. Hij is gewoon breed (rond de 39-40cm).

Alvast bedankt

little_king

Re: wintec verbreden of massimo? (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:09

Wintec heeft toch verwisselbare kopstukken? Wat wil de zadelmaker daar dan met hitte gaan doen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:13

Ik vond massimo erg fijn voor mijn haflinger met boommaat 40. Zij wisselde per seizoen best wat van gewicht, dus ik heb er voor gekozen om hem te kopen op haar dikste moment en in de winter een bontje te gebruiken. Dat werkte goed voor ons :j

Wat betreft wintec, zou je pony toch gewoon in de wintec wide range passen? Daar hoeft dan in principe niks aan verbreed te worden? Ik zou het wel afraden om het witte kopijzer te verbreden en deze in een normale wintec te stoppen, daar is de boom gewoon niet op gemaakt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:15

Wintec heeft ook de wide versie (paarse bomen)
Heb je die al gepast?
Lijkt me sterk dat je ford zo breed is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:16

Ik heb ook wintec gepast, voor mijn korte tinker was die te lang en het pasvorm was niets. Ook de wide niet.
Ook hier een boommaat 40.
Massimo lag direct goed.
Maar goed dat is per bouw verschillend.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:23

Witec wide gaat maar tot 38 :-/
Heb er nu een 2000 vzh op liggen.
Little_king: die gaan dus niet breed genoeg, heb nu de breedste er in zitten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:25

Dat klopt daar liep ik ook tegen aan.
Maar dat verbreden doen ze dan niet met hitte maar gewoon verbuigen.
Persoonlijk zou ik daar niet voor gaan.
Ligt hij voor de rest wel goed? Op mijn tinker lag de wide sowieso slecht. heel los, helemaal geen stabiliteit van zichzelf.
Als het verder wel goed ligt zou je het kunnen overwegen natuurlijk.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:27

ik heb voor mijn fjord de isabell werth wintect dressuur , kan wisselen met bomen zoveel als nodig, maar die kan best breed,
maar heeft ze zo een enorm brede schoft dan?
bizar ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:33

Ja blijkbaar wel, het lijkt echter niet zo maar aan de drukplekken die hij op zijn schoft heeft nu kun je het duidelijk zien.

De zadelmaker vertelde mij dat het met hitte het 'plastiek' kan verbogen worden. Er zit trouwens een isabelle werth bij die we gaan passen.
Een wide heb ik zelf nog niet geprobeerd, mijn huidige wintec ligt wel goed en daar ben ik zelf tevreden over buiten dat ik er dus een stoelzit van krijg en hij niet past.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:35

plastic?
Waarom probeer je de wide niet? Die is er toch meer voor gemaakt.

Als je een stoelzit krijgt van je zadel is hij voor jou ook niet optimaal.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:41

Nee daarom ook dat ik over ga op een dressuur. Maar die zadelmaker zei me dat ik ook slecht zit omdat het niet past en achteroverkantelt.

Er heeft hier niemand een wide dus ik kan het niet uitproberen en de zadelmaker heeft het ook niet voorgesteld. Misschien wanneer hij mijn paard ziet dat hij het wel overweegt. Maar ze worden dus ook niet breed genoeg.

En van dat plastiek, hij heeft ons de huidige bomen in zo'n wintec laten zien en die zijn niet van hout en kun je dus verbreden dankzij hitte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:49

Zoals ik al zeg, dat kan idd, maar er is niet voor niks gekozen voor een maximale wijdte in de standaard wintec. De boom is niet gemaakt op wijdere kopijzers, uiteindelijk vervorm je de boom van het zadel daar dusdanig mee dat hij kapot gaat.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:55

Ja zou je idd denken. Maar waarom steld iemand met zoveel kennis van zaken dat dan voor? Ik ben nu al zo in de war van alles wat ik heb gehoord en gelezen, ik had eigenlijk gedacht er vanaf te zijn. Dan toch voor de massimo? Daar moet ik wel nog maanden op wachten want ik heb het geld nog niet... Geen gemakkelijke keuze

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:28

Dan ben ik benieuwd hoe de Kentaur op je paard gaat liggen. Die heeft een flexibele boom en teruggesneden kamer, ligt naar mijn ervaring vrij stabiel en je krijgt er geen stoelzit van, wat ik bij bijna alle Wintec VZH's/springzadels zie. Kentaur kan ook heel erg breed volgens mij, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wintec Wide zou je kunnen proberen, maar op breder zijn de zadels gewoon niet gemaakt, dus dan vraag ik me af of dat wel goed gaat liggen..

Als de massimo goed past, zou ik zeggen, doe dat. Daarvan weet je al zeker dat die past, zit redelijk goed voor jou, never change a winning team. Ik zou sowieso de Wintec/Bates niet doen in verband met de onzekerheid over het passen, straks ben je nog aan het rommelen met iets dat net niet past, en dat is voor jullie allebei niet fijn. De Kentaur is het overwegen waard, dus die kun je altijd proberen :).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 12:32

Ik ging eigenlijk in eerste instantie ook naar de 2de zadelmaker voor het merk kentaur omdat ze dat daar verkopen..maar die man zei me dat dat niet ging passen op de grootste maat. Vandaag komt een vriendin met hoor kentaur maat 3 om eens uit te proberen. Die die de zadelmaker meeneemt is maat 4, vraag me echt af of het past.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:56

Misschien zou 3 wel te smal zijn, maar volgens Kentaur zelf hebben ze ook maat 5. Of er zadelmakers zijn die deze in Nederland hebben weet ik niet, maar daar zou je zeker eens voor kunnen kijken mocht maat 4 net íets te klein zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:06

Kentaur heeft niet de juiste pasvorm voor dit soort paarden :n Bovendien gaan ze over het algemeen niet breed genoeg. Er zijn maar een paar merken die echt gemaakt zijn op dit soort brede paardjes, standaard dressuurmerken horen daar vaak niet bij. Hoewel ze langzaamaan wel meer gaan inspringen op de markt.
Je bent vaak toch aangewezen op merken als Massimo, Startrek, Thorowgood (cob), en een aantal engelse merken als Black Country etc.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:17

Zou ik toch een wide eens proberen :j
Is er geen winkel in de buurt waarvan je hem een dagje ofzo van kan huren? (ik roep maar wat hoor ;) )

Heb je al eens boomloos geprobeerd?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:17

Wintec bomen zijn uit metaal. Voordeel van de nieuwe Wintec zadels is dat zo ook met pads (kleine vulkussen) kunnen worden aangepast.

Zo als al eerder geschreven, in een wintec zadel kun je niet de lila kopijzers doen ivm met het vervormen van het zadel. In de Isabell moet je dus geen lila kopijzers doen (deze is niet in wide verkrijgbaar)

Ik heb een 500 wide vs op voorraad en een set lila kopijzers,bij interesse kan ik het wel eens voor je nameten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:36

Maat 3 kentaur past niet.
Ik heb hier een kentaur penlope liggen voor een ander paard maar die past niet eens misschien op mijn tinker met maat 40 massimo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:47

Wat ik mis in het hele verhaal is hoe de boom van de Massimo dan eventueel later zou worden aangepast in de breedte. Heeft zadelmaker 1 daar wat over gezegd? Als je een Massimo koopt en die over een tijd moet worden aangepast, gaat dat dan op dezelfde manier als met de Wintec?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:53

Van massimo is het bekend dat je tot 2 maten breder of smaller kunt maken.
Dit bij de zadelmaker. Niet met losse kopijzers die je zelf er in zet.
Dit kan ook niet elk seizoen of zo. Maar 1 of 2 keer en dan niet meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:54

volgens mij gaat de thorowgood wel tot boommaat 40.
Verwisselbare boom en betaalbaar, moet je wel de cobversie nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:57

little_king schreef:
Van massimo is het bekend dat je tot 2 maten breder of smaller kunt maken.
Dit bij de zadelmaker. Niet met losse kopijzers die je zelf er in zet.
Dit kan ook niet elk seizoen of zo. Maar 1 of 2 keer en dan niet meer.

Dat snap ik. Maar hoe doet de zadelmaker dat dan?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:00

Geen idee, maar binnen 5 minuten tijd, dat heb ik wel eens ervaren bij Emmers ruitersport.
Daar paste ik toen een massimo, was te smal, hup verbuigen binnen en in 5 minuten was het klaar.
Hoe weet ik niet, stond buiten met het paard :)

Maar dat model is er dus wel op gemaakt die 2 maten verandering aan te kunnen.
Een wintec met gewone bomen is er dus niet op gemaakt de wide aan te kunnen.
laat staan de wide nog extra wide te maken.
De hele pasvorm gaat er dan aan.