Zadels met cair, wat vinden jullie er nou van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Zadels met cair, wat vinden jullie er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 08:51

In december heb ik een bates isabell werth gekocht met cair. Heb me eigenlijk nog nooit zo in cair verdiept. Maar het zadel lag goed [door herman van country mill aan gemeten], ik zat er lekker in en de kussens voelen lekker zacht aan. Maar zo nu en dan lees ik toch negatieve verhalen over cair. Ben dan ook benieuwd wat de ervaringen van mensen hier zijn met cair zadels. Doen jullie paarden het er goed mee of heb je juist gruwel verhalen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:52

hier ben ik ook erg benieuwd naar omdat ik op het punt sta een wintec springzadel te kopen.
zit alleen nog te twijffelen of ik er een wolvulling in laat zetten of cair er in laat.

upendo

Re: Zadels met cair, wat vinden jullie er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:54

Ik vind het persoonlijk niks. :=
Ik geloof dat je het niet op kan ("hoeft") te vullen, dus als je paard enorm verandert zit je met een probleem.
Geef mij maar gewoon wolvulling. :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:54

Er doen verhalen de ronde dat Cair in de winter als het vriest hard word?

Tja, ik geloof dat niet.
Mijn vriendin en iemand bij mij op stal hebben beide een Wintes Isabelle met Cair, allebei de zadels liggen altijd buiten in de schuur en zelfs met min 15 graden dus.

Geen enkel probleem gehad, kussens blijven mooi zacht zoals het hoort ;)
Ikzelf vind de kussens met Cair iets stugger als de wolgevulde, maar dat is imo omdat het gewoon een ander systeem is.

Zelf heb ik ze nooit met Cair gehad, het geeft toch iets aanpassings moeite mocht het nodig zijn.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:42

Ik moet zeggen dat de cair bij dit bates zadel veel zachter aanvoelt dan bij de kunststof wintec zadels. Die vond ik toch vrij hard.

Niet meer mensen die er wat zinnigs over te vertellen hebben???

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:46

Ik heb zelf het oude model 500 vzh. Nog geen 5 maanden oud nu.
Het ligt goed op mijn paardje en aangezien ik een niet al te duur zadel wilde omdat ik er van de zomer waarschijnlijk weer een nieuwe op kan leggen (3,5 jaar) ben ik gaan kijken naar Wintec.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de cair wel aangenaam vind.
Mijn paard liep er ook lekkerder mee dan een met wolvulling.

Ik heb er in de winter ook absoluut geen last mee gehad dat die hard wordt ofzo.
Hij blijft redelijk soepel.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:55

Ik ben vorige week naar een zadelservice geweest en die zeiden dat cair helemaal niet goed was. Als hun zadels met cair binnenkrijgen halen ze die meteen eruit en zetten er schapenwol in. Cair verdeeld schijnbaar niet goed genoeg door de lucht die ertussen zit en daarbij gaat dit bobbels vormen wat weer tot last is voor de paardenrug.

Zo is hoe zij dat zei tegen ons.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:58

berichtje verwijderd :D voegde niets toe

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 12:09

Het zadel zit/ligt verder prima hoor. Merk ook niet aan mijn paard dat ie het vervelend vindt. Maar als je dan verhalen hoort zoals die van roweentje, tja dan begin je wel wat te twijfelen. Aan de andere kant, als het echt slecht zou zijn, dan zou zo'n grote firma als bates/wintec zoiets toch niet in produktie houden?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:19

maar zitten er dan bobbels in je kussen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:20

haukieboy schreef:
Het zadel zit/ligt verder prima hoor. Merk ook niet aan mijn paard dat ie het vervelend vindt. Maar als je dan verhalen hoort zoals die van roweentje, tja dan begin je wel wat te twijfelen. Aan de andere kant, als het echt slecht zou zijn, dan zou zo'n grote firma als bates/wintec zoiets toch niet in produktie houden?

Dat is wat ik me ook afvraag, waarom ze ze blijven produceren. Denk dat het wel makkelijk is.
Hun verkopen cair zadels. Zadelservice's halen de cair eruit en stoppen er wol in en vervolgens krijgen ze die zadels goed verkocht omdat die gewoon goed liggen. De leverancier van de cairzadels krijgt niet te horen dat hun die cair eruit halen en denken dus dat hun die cair zadels zo goed verkocht krijgen. En cair is volgens mij goedkoper om erin te doen dan echt schapenwol.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:21

Dinopino schreef:

Na een tijd, en vooral als ze niet goed opnieuw opgevuld worden. Als iemand met niet zoveel kennis dat doet dan is dat moeilijker strak te maken en dan komen er na een tijd bobbels in de kussens ja.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 12:23

Dinopino schreef:

Bedoel je in die van mij??? Dan is het antwoord, nee. Maar ik heb 'm pas vanaf eind december [nieuw gekocht] en nog niet heel erg intensief gereden door het gladde weer.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:24

hmm ik wist niet dat je er bobbels in kon krijgen met een cair systeem.
Mijn zadel is nog niet zo oud (net zo oud als die van haukieboy) dus die zal nog wel goed zijn en ligt ook nog goed maar als je zo de verhalen hoort inderdaad begin ik wel te twijfelen.
Overigens koop ik na mn wintec een dressuur zadel zonder cair, dat stond al wel in de planning.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:36

Wij hebben ook een altijd jaren een wintec met cair gehad, prima bevallen hoor. Geen last van bevroren (?) kussens, geen bobbels (???) etc. Prima prijs/kwaliteit verhouding, maar zadel moet gewoon passen, zoals dat voor elk zadel geldt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:37

Cair kan geen bobbels vormen, hoogstens een spleet in het midden i.v.m. twee delen kussens. Pas als het wordt opgevuld (met wol o.i.d.) dan gaan die bobbels komen, omdat het heel lastig is de bijvulling te verdelen over iets dat niet mee kan schuiven.

Cair is immers geen lucht, cair is foam in een plastic laagje. Nu zijn er als het goed is wel fishes te krijgen om het zadel bij te vullen die wel mooi op cair liggen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:31

Mizora schreef:
Cair kan geen bobbels vormen, hoogstens een spleet in het midden i.v.m. twee delen kussens. Pas als het wordt opgevuld (met wol o.i.d.) dan gaan die bobbels komen, omdat het heel lastig is de bijvulling te verdelen over iets dat niet mee kan schuiven.

Cair is immers geen lucht, cair is foam in een plastic laagje. Nu zijn er als het goed is wel fishes te krijgen om het zadel bij te vullen die wel mooi op cair liggen.

Dat bedoelde ik dus ook na het opvullen, als dat niet goed gedaan wordt of met synthetische rommel gedaan wordt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:10

ooo na het eventueele opnieuw opvullen.
Ik dacht al. Gelukkig ligt die van mij nog goed.
Nu maar op zoek naar een heerlijk, leren dressuur zadel.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:15

ik ben zeer tevreden over de isabell werth met cair (heb m in t bruin) goede zit, fijne wrongen en geen probleem met harde zadelkussens in de winter. Prima systeem voor niet te veel geld

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:28

:') heerlijke onzin word er weer geschreven :D

cair is foam .. een soort spons dus
en daar zit lucht in ..thuh.. :D

dat gaat niet bobellen ..

kan bij koude iets harder zijn maar dan op de paarden rug weer snel soepel

cair zadels zijn inkoop duurder dan niet cair / wintec wol zadels
dus nee een zaak gaat echt geen duurder zadel kopen om de cair er uit te halen en
deze dan wol te vullen

ook cair zadels zijn , al is dat beperkter, aanpasbaar dmv zgn wiggen
dit doe je slechts in extreme gevallen

er zijn onderleggers met het zelfde spul als de cair in de wintec
om bij jonge paarden onder het zadel te leggen juist om bv lichte bridging op te lossen
deze pads kosten maar 130 euro ..

en ook in de anky (en andere soft touch zadels) zit een soortgelijk systeem
(wol aan zadelzijde een drukverdelende plaat en dan daaronder aan paard rug zijde dus een soort cair
voor de geinteresseerden http://www.busse-reitsport.de heel mooi systeem hebben we erg goede ervaringen mee)

dit zijn wel iets andere prijsklasse zadeltjes dan de wintec en
zelfs met verwisselbare vork

als de cair (spons / schuim) versleten is .. ja dan is het een kwestie van er uit halen
en opnieuw vullen met (al dan niet synthetishe of echte ) wol
maar dat gebeurt niet in een jaartje of wat

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:12

Heb de vraag ook nog maar even aan een deksundige gesteld. En die schrijft dit:

Er zijn allerlei voor en tegenstanders van allerlei zadels. De een is voor dit en de ander voor dat.

Als ik zelf kijk wat goed bevalt, dan valt daar zeker ook het cair systeem onder. Het belangrijkste is dat de pasvorm goed is. Cair heeft als voordeel dat het een zachte demping heeft, ook al beweren anderen van niet. ik kan het bewijzen met de electronische drukmeting en daardoor ben ik ervan overtuigt dat het een goed systeem is. ik heb er zelf overigens nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik wel minder vindt is het flair systeem, omdat je die kussens kunt oppompen en als dat niet goed gebeurd, dan krijg je problemen. Die zadels heb ik ook omgebouwd met een wollen vulleing en toen was het resultaat beter. Maar mits je met een goede zadelmaker werkt en het vakkundig laat afvullen, dan is dat ook geen probleem.

Denk dat het dus allemaal wel wat mee valt. Ik kan in ieder geval weer rustig slapen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:19

Ik heb ook zedels met cair en een zadel met flair.Ik vind het zadel met flair nog beter,want deze is een stuk zachter.
De cair is echter ook prima,vooral vanwege het feit dat je je nooit hoeft te maken over vulling die vervangen moet worden omdat hij hard wordt of bobbels na het bijvullen.
Ik heb er echter wel gezien die ik een stuk harder gevuld vond.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:25

Heb een bates caprilli met cair..
Nu denk ik, 2 jaar? of alweer 3?
In ieder geval bevalt hij goed. (ruiter vind hem ook lekker zacht zitten)
Geen hobbels geen bobbels en was 1 van de weinige zadels dat op mijn fjord goed lag en bleef liggen.
In de winter ook geen problemen, als hij al koud is, dan is hij op het paard zo warm.

Ondertussen boom verwisselt en ligt nu als tijdelijk zadel op mijn nieuwe paardje.
(ontzettende mazzel dat hij dus past! op mijn beide paardjes,
nieuwe moet nog groeien krijgt uiteindelijk eigen zadel)

Enigste waar ik me aan erger, is de beperking van de achterste V singel stoot..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:26

haukieboy schreef:
Heb de vraag ook nog maar even aan een deksundige gesteld. En die schrijft dit:

Er zijn allerlei voor en tegenstanders van allerlei zadels. De een is voor dit en de ander voor dat.

Als ik zelf kijk wat goed bevalt, dan valt daar zeker ook het cair systeem onder. Het belangrijkste is dat de pasvorm goed is. Cair heeft als voordeel dat het een zachte demping heeft, ook al beweren anderen van niet. ik kan het bewijzen met de electronische drukmeting en daardoor ben ik ervan overtuigt dat het een goed systeem is. ik heb er zelf overigens nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik wel minder vindt is het flair systeem, omdat je die kussens kunt oppompen en als dat niet goed gebeurd, dan krijg je problemen. Die zadels heb ik ook omgebouwd met een wollen vulleing en toen was het resultaat beter. Maar mits je met een goede zadelmaker werkt en het vakkundig laat afvullen, dan is dat ook geen probleem.

Denk dat het dus allemaal wel wat mee valt. Ik kan in ieder geval weer rustig slapen.

Jammer dat laatste stukje. Sinds wanneer heb je alleen met een flair systeem er last van als je een slechte zadelmaker hebt? :+
En juist die lucht doet zoveel paarden goed.

lonniejjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:29

Ik ben juist ontzettend tevreden met mijn wintec zadel met cair systeem! Hij ligt prima op m'n paard en ze heeft er echt geen last van ofzo.

De pasvorm is ontzettend goed vind ik. Heb er ook helemaal niks van gemerkt dat hij bevriest als het buiten koud is? Ben gewoon met die koude winterdagen het bos ingeweest, en heb nergens last van gehad! :)