rijden met uitrij-vliegendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

rijden met uitrij-vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 23:40

Ok, het is nog geen zomer, maar je kan er maar vroeg bij zijn!

Wie rijdt er zomers met een uitrijvliegendeken?
Bijvoorbeeld: Afbeelding

Is het niet erg warm/zweterig en welke heb je?

Mijn paardje heeft eczeem en wordt erg kriegel van vliegen dus ik ben vast aan het zoeken...

Valerie_V

Re: rijden met uitrij-vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:18

Ja ik gebruik zo'n deken zomers wel en ik vind het ideaal.
Ik weet zo niet welk merk ik het maar het is wel echt zo'n net stof dus niet zoiets diks als op het plaatjes. Mijn paard word er ook niet extra bezweet van ofzo.
Het is wel echt een aanrader hoor zo'n deken :)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:58

Ik gebruik hem thuis niet, omdat hier niet zoveel vliegen enz. zijn. Maar wel als we op vakantie gaan naar brabant ofzo en dan spuit ik deken ook altijd in met vliegenspul. Ik vind het fijne dingen, heb er zelf eentje van Busse volgens mij.

Anniek16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:04

eerlijk gezegd had ik nog nooit van zoiets gehoord.. oops. het klinkt wel erg ideaal moet ik zeggen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:05

Ik rijd er mee. Vind het ideaal. Paardje zweet niet extra en wordt niet meer door dazen gestoken. Zo kan ik in de zomer toch nog normaal buiten rijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:09

Ik rijd er altijd mee in de zomer, ook al rijd ik alleen maar in de buitenbak.

Ik heb deze:
Afbeelding
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=852
Heel erg handig ding, alle zadels passen erin, schuurt niet omdat het gewoon van zacht katoen is en bij de manen zit geloof ik een dichter stukje zodat daar ook niets kan schuren.
Ik vind degene met het harde stof juist niet fijn. Ze schuren ontzettend bij de schouders en dat kan je niet gebruiken bij een flinke rit van 3 uur.
Mijn paard zweet met de deken op minder dan met. Zonder de vliegendeken wordt hij zo gek van de beesten (en ik ook trouwens :') ) dat hij helemaal hyper wordt. Er valt dan niet op hem te rijden.

De uitrijdeken in de openingspost zou ik niet kopen. Hij lijkt aan de voorkant te kort (bij de boeg te hoog) maar is wel lang genoeg. Ook is de hals wel érg kort.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:11

hoi!
ik heb ook zo vliegenuitrijdeken met hals,
dit is echt ideaal!
bestaat ook als gewoon nierdeken (enkel over kont-maar dat is zever!dazen zitten toch heel graag op hals en plaatsen dat et paard niet aan kan-vdr)
ze zweet er ook niet meer onder!
het zijn super dingen, mijn ene is al 2jaar deftig in gebruik en nog nix aan, heb één in reserve liggen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:15

Ik rij en men er ook mee; ik heb zowel de rij- als de menuitvoering van Fly Over. Ik kan er helaas geen plaatje van vinden.

Ik kan niet anders dan hiermee rijden. Ik woon midden opd e veluwe en het stikt hier 's zomers van de dazen. Rijden zonder is echt onmogelijk en er is geen vliegenmiddel te krijgen dat goed genoeg werkt.

Ze gaan er niet extra onder zweten, omdat de mazen groot genoeg zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:20

ik heb dezelfde gehad als annetje, maar dan de uitvoring voor engelse zadels.
deed hem altijd op bij buitenritten, beviel prima.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:03

Ik heb er één van Bucas. Heb er, heel slim vind ik zelf :+ , klittenband op de zadelsparing gezet en een stuk fijne vitrage met klitteband zodat de deken ook in de wei op kan. Maar in deze omgeving kun je zonder deken in de zomer niet zonder goed fatsoen naar buiten. Ik weet eigenlijk niet of Bucas die rijdekens nog heeft. Eerder verkocht de paardendrogist ze, maar heb ze daar al een hele tijd niet meer gezien. Het fijne van de bucas is dat deze een buikflap heeft. Dta zie ik bij bovenstaande deken niet. Als je het aandurft zou je ook een gewone deken kunnen knippen, moet je wel handig zijn met een naaimachine.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:05

Wat een positieve reacties, ik was bang dat het niet zo handig was met rijden. Ik wil er in principe alleen mee in de bak en 1 keertje van de zomer buiten op de veluwe. Een buikflap is misschien wel handig want daar gaan ze anders juist zitten natuurlijk! Hebben jullie dan niet zelf er meer last van of zoeken die beesten gewoon een ander paard op?
Ik wil inderdaad zachte/soepele stof.
@supersambo: heeft die deken met buikflap dan wel een soort uitsparing voor je benen? Anders zit je tegen de deken aan te sporen dat vind ik dan weer minder handig

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:00

Wij hebben ook de bucasrijdekens. Volgens mij zijn ze niet meer in de verkoop maar zelf maken kan idd ook!
De buikflap gebruiken wij met rijden juist niet, onze ervaring is dat je met rijden vrijwel geen daas onder de buik hebt. Ze zitten liever op de hals en schouder, ook boven op de kont is favouriet :9
Als je echt serieus gaat trainen in de bak is het wat warmer maar gewoon een rit door het bos maakt geen verschil.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:02

Bucas heeft geen uitsparing voor je benen, maar de stof is zo dun daar prik je wel doorheen met je spoor := :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:04

TICKELS schreef:
Wij hebben ook de bucasrijdekens. Volgens mij zijn ze niet meer in de verkoop maar zelf maken kan idd ook!
De buikflap gebruiken wij met rijden juist niet, onze ervaring is dat je met rijden vrijwel geen daas onder de buik hebt. Ze zitten liever op de hals en schouder, ook boven op de kont is favouriet :9
Als je echt serieus gaat trainen in de bak is het wat warmer maar gewoon een rit door het bos maakt geen verschil.

Ik ga echt serieus trainen in de bak :P daarom wil ik er wel eentje die zo dun en koel mogelijk is en die niet schuurt. Vorig jaar veel vliegen en dazen en ik geloof niet dat hij het waardeert als ik ze op zijn kont doodsla als ik erop zit..

@Bucas: dat is niet zo handig, gaan je deken kapot..

Als er geen goede zijn met buikflap, dan maar eentje zonder. Welke hebben een goede pasvorm zodat ze niet schuren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:08

Dit topic volg ik ook eventjes mee..
Iemand ook enig idee waar je ze in België kan krijgen en wat je er ongeveer voor betaald? :)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:10

Ik heb er wel een aantal gezien op internet en die zijn helemaal niet zo duur, iets van 40-50 euro en het scheelt veel vliegenspray!
Ik wil wel graag passen dus moet hier in de buurt maar even alle zaken af, hoewel ik denk dat ze ze nu nog niet hebben

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:13

Ik rij al jaren met van die dekens. Rijd in Noord-Brabant en daar barst het zomers van de dazen. Die dekens zijn dan echt ideaal. Het scheelt ook nog met spuiten van anti dazenspul.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:15

Ik heb er eentje van HKM, hele fijne deken en mijn pony is er ook blij mee. Die wordt stapelgek van de vliegen en met de deken is dat een heel stuk minder :j
Ook al spray ik die ook helemaal in hoor, als ik het bos in ga.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:18

hrokur schreef:
Ik rij al jaren met van die dekens. Rijd in Noord-Brabant en daar barst het zomers van de dazen. Die dekens zijn dan echt ideaal. Het scheelt ook nog met spuiten van anti dazenspul.

welke vind jij het best bevallen qua pasvorm en niet te warm?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:18

Ik heb eentje van HH op mijn arabiertje. Hij is veel rustiger als hij onder vliegendeken loopt en gaat niet lopen trippelen door de vliegen...
Geen betere foto dan deze:
Afbeelding

Ik vind het ook heel handig omdat mijn paard niet gek is van spuitflessen en dus al helemaal niet van vliegenspray, maar ook daaraan wordt gewerkt ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:19

Ik woon ook op de Veluwe en wil ook een vliegdeken kopen voor buiten rijden. Ik meen dat er een deken bestaat die behandeld is met insectenwerend permethrin (of zoiets). Ik dacht van Rambo, maar weet niet als dit een gewoon deken of een uitrijdeken is? Weet iemand? Anders ga ik het uitzoeken!

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:25

Kev schreef:
welke vind jij het best bevallen qua pasvorm en niet te warm?
Ik heb maar ervaring met eentje, die wil maar niet slijten 8-) en gaat al jaren mee . Het is gemaakt van een soepele stof. Daar zat geen zadeluitsparing in en dat heb ik er gewoon zelf uitgeknipt. Het type zoals in het begin van het topic zou ik niet willen hebben.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:27

Yontheke, het goedkoopst in de tentenverkoop van de AVS... Maar ik denk dat je ze via de meeste ruitersportzaken wel kan bestellen.
Heb dat van mij van HH ongeveer € 35 betaald, denk ik... (is zowat 2 jaar geleden)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:47

Ik denk trouwens dat je geen buikflap nodig hebt voor het rijden hoor :n Die van mij heeft geen buikflap, maar ik merk nooit dat ze onder de buik gaan zitten, alleen maar als ik stil ga staan.
Of ikzelf meer last heb van de dazen met de deken weet ik zo niet te zeggen. Bij ons in het bos zijn er stukken dat je gewoon een hand voor je ogen moet houden, omdat er anders 100 dazen invliegen. Het lijkt mij dat die zwermen gewoon rond blijven vliegen ongeacht of je een deken op hebt liggen of niet.
Ik word wel altijd gestoken, maar dat komt denk ik meer omdat ik een GROTE zweter ben en dat vinden dazen maar al te lekker.

Die van mij koste 3 jaar terug trouwens nog maar 35,- maar dat is al omhoog gegaan zag ik. Het is wel echt een hele fijne deken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:50

Ze gaan bijna nooit op de buik zitten, is mijn ervaring. Die beweegt te veel en dazen kunnen moeilijk naar beneden vliegen dus dan is het makkelijker op gewoon te landen op een vlak stuk. Als je de buik gewoon goed insprayt zou dit voldoende moeten zijn.

Die zwermen zijn idd echt vreselijk }:0
Ik ga in het hoogseizoen ook echt niet in het bos rijden :n Er zitten al dazen genoeg op stal. Onze stal ligt midden in een boomgaard, naast een koeienstal en naast een kanaal :=