Dubbelgebroken scherper dan enkelgebroken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Dubbelgebroken scherper dan enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:47

Een vriendin van mij zag in de Bit staan dat een dubbelgebroken trensje eigelijk scherper is als enkelgebroken. Waarom, is mij niet duidelijk. Ik had het idee, zoals de meeste mensen hier denk ik, dat een enkelgebroken in het gehemelte prikt en dubbel niet/minder waardoor deze zachter is. Nu heb ik het niet over de dikte.

Kan iemand mij meer informatie geven waarom enkel zachter zou zijn als dubbel? :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:49

Nee, dubelgebroken is veel zachter dan enkelgebroken.

Neem maar eens een enkel gebroken in de hand en trek aan één kant, de knik gaat omhoog en druk tegen de lagen van het paard.

Doe hetzelfde met een dubbelgebroken en je zult zien dat het effect vele malen kleiner is. ;)

ponyparadijs

Re: Dubbelgebroken scherper dan enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:51

Kan je vriendin je het blad niet geven waar het in stond? Daar zou het dan toch goed in uitgelegd moeten staan.

Naar mijn idee is dubbel gebroken veel zachter dan enkel gebroken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:52

Maar zou het dan niet zo zijn dat een dubbel gebroken meer druk op de lagen geeft waar het hoort ipv dat het gehemelte. (omdat de rest van het bit dan op zijn plaats blijft komt de druk waar hij moet zijn beter door).

Maar dan is dubbelgebroken wel vriendelijker dan enkel gebroken. Dat hangt er dan misschien van af hoe je dat scherp inwerken bedoelt?

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:54

ik denk dubbelgebroken scherper is, omdat het tussen stukje er zit en er meer druk op de lagen komt dan bij enkel gebroken,
maar ik kan ook mis zijn,

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:57

Ik zit al een week te malen met de zelfde vraag dus ik blijf even mee lezen

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:59

Wat ik weet is een dubbelgebroken zachter, maar als ik dit zo lees, zou ik beginnen te twijfelen.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:01

Een enkelgebroken trens is scherper dan een dubbelgebroken trens omdat het een "notenkraker-effect" heeft. Het zal ook sneller in het verhemeltje prikken dan een dubbelgebroken trens.

Maar voor alle bitten geldt - het is zo scherp of mild als de hand van de ruiter.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:05

Enkel gebroken lijkt me scherper omdat dat misschien wat in het verhemelte kan prikken.
Dat notenkraker verhaal volg ik niet zo, als het bit goed past kun je hem toch niet dichter bijelkaar knijpen dan je de teugels kunt krijgen? Er zit toch een paard (nek) tussen? Hoe zou je dan (een tong) moeten kraken?

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:07

ik begin ook te wijfelen
want als je bij enkel gebroken druk geeft vormt bit zeg maar een dakje /\
en als dus dubelgebroken is zo /-\ (midelste streepje omhoog denken)
als zo bekijk lijkt mij dubelgerbroken vriendelijker

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:08

In mijn ogen zijn dubbelgebroken trensen ook zachter dan enkelgebroken trensen.

Maar: wat ik laatst van een jurylid hoorde was dat ongebroken, enkelgebroken én dubbelgebroken allemaal even scherp zijn, maar alle 3 op een andere plaats druk geven.
Enkelgebroken: lagen & gehemelte (= bijwerking die mij niet erg fijn lijkt);
Dubbelgebroken: meeste druk op tong en deels de lagen;
Ongebroken: voornamelijk druk op de tong

Klinkt opzich ook erg aannemelijk, maarja: er zijn zoveel meningen, waarvan er zeker een aantal gebasseerd zijn op argumenten waar je wat in ziet...

Echter zou ik sowieso niet voor een enkelgebroken komen, gezien het prikken in het gehemelte.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:11

sflj schreef:
Enkel gebroken lijkt me scherper omdat dat misschien wat in het verhemelte kan prikken.
Dat notenkraker verhaal volg ik niet zo, als het bit goed past kun je hem toch niet dichter bijelkaar knijpen dan je de teugels kunt krijgen? Er zit toch een paard (nek) tussen? Hoe zou je dan (een tong) moeten kraken?

Zo noemen ze dat ;) het is geen uitdrukking van mezelf, maar eerlijk gestolen. "Notenkrakereffect" duidt dus op het feit dat door het samendrukken van het bit het middelste gedeelte in het verhemelte steekt en er veel druk op de zijkant van de lagen komt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:28

Maar het notenkraker effect kan je met een dubbelgebroken ook hebben. Alleen steekt er dan niks in het gehemelte. De druk op de zijkant van de lagen hou je volgens mij ook als je aan een dubbelgebroken bit trekt. igg lijkt me vreemd als het niet zo zou zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:34

Het tussenstukje van een dubbelgebroken bit maakt wel uit. Als het een plat tussenstukje is, kan de scherpe rand naar beneden kantelen en dan is de inwerking op de tong pittig. Een bol tussenstukje heeft dat effect niet. (weet het niet helemaal zeker...)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:40

M.i. zit er behalve een verschil in drukverdeling, eigenlijk vrij weinig verschil in. Het is en blijft de ruiterhand die het grootste verschil maakt. Afgezien daarvan vind het ene paard bit A fijn en het andere paard bit B. Heb een merrie gehad die heel fijn te rijden was op een ongebroken trensje, maar onze huidige paardjes zijn daar niet fijn op te rijden. Die vinden duidelijk een enkel gebroken prettiger. Met een dubbel gebroken heb ik eerlijk gezegd weinig goede ervaringen, in die zin dat er hier maar 1 paardje was, die hier wel fijn op liep. Dat 'notenkrakerseffect' , weet niet hoor, geloof daar niet zo in. Het bit is nl. maar heel iets breder dan de mond van het paard, deze breedte van die mond wordt voornl. bepaald door bot, dus zo'n bit kun je niet dubbelvouwen zeg maar waardoor het in het gehemelte zou gaan prikken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:21

beantsje schreef:
Het tussenstukje van een dubbelgebroken bit maakt wel uit. Als het een plat tussenstukje is, kan de scherpe rand naar beneden kantelen en dan is de inwerking op de tong pittig. Een bol tussenstukje heeft dat effect niet. (weet het niet helemaal zeker...)

Tussenstukje maakt inderdaad uit, maar anders dan dat jij zegt.

Plaatje plat op de tong liggend middenstukje is het zachtst (meeste drukverdeling, minste ruimte)
Olijf plat op de tong liggen is daarna (veel drukverdeling, meer ruimte)
Bolletje (minder drukverdeling, meer ruimte)
Olijf recht op de tong dan (nog minder drukverdeling, veel ruimte)
Plaatje recht op de tong is het scherpst (zeer weinig drukverdeling, redelijk wat ruimte innemend, maar minder dan olijf recht)

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:43

Heb inderdaad ook geleerd dat dubbelgebroken zachter is dan enkelgebroken.

estherjacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:25

Ja... dat dacht ik ook altijd. Ziet er toch vriendelijker uit dan een enkel gebroken? Zelf heb ik ook een dubbel gebroken.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:15

Ja dat was ik!!:P ik had het gelezen;) ik ben nog steeds druk op zoek naar de Bit!! en als ik het heb gevonden! nou dan komt daar wel een topic over!::D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:38

Op zich is ongebroken het zachtst, omdat het zowel op de tong als op de lagen rust. De druk op de tong zorgt dus voor minder druk op de lagen.
(vgl stang met tongvrijheid: hoe groter de tongvrijheid, hoe scherper het bit; er komt meer druk op de lagen).
Probleem met een ongebroken bit is alleen, dat je niet zo goed eenzijdige hulpen kunt geven.

Het enkelgebroken bit creëert door het knikken ook een soort van tongvrijheid, iets meer dan een dubbelgebroken bit. Daarom is een enkelgebroken bit ietsje scherper (al is mijn ervaring dat dat verschil minimaal is).
Het 'notenkrakereffect' (dat de hoek van het ongebroken bit in het gehemelte drukt) treedt lang niet altijd op. Volgens mij heb ik het alleen maar gehad bij mijn paard toen die een hangend rooster had. Toen ging ze ineens heel heftig reageren op het enkelgebroken bit en was dat weer over met een dubbelgebroken bit. Voor de rest heb ik nooit veel verschil gemerkt.

Zoals gezegd, zijn er dubbelgebroken bitten met een plat tussenstukje. Als dat tussenstukje een kwart slag gedraaid is 9zie je niet zoveel overigens), zal de scherpe rand op de tong inwerken en da's weer wel heel vervelend.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:40

Dat was een vraag die vanmiddag in me opkwam..

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:47

mij lijkt inderdaad ook dat dubbelgebroken bitje zachter is;) net als iedereen zegt! maar ik heb dat artikel dus gezien, niet gelezen:(:(:( dus hun argumenten weet ik niet!! daarom ben ik nog steeds druk op zoek naar die ENE uitgave van de Bit!!!

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:47

kaatje77 schreef:
Nee, dubelgebroken is veel zachter dan enkelgebroken.

Neem maar eens een enkel gebroken in de hand en trek aan één kant, de knik gaat omhoog en druk tegen de lagen van het paard.

Doe hetzelfde met een dubbelgebroken en je zult zien dat het effect vele malen kleiner is. ;)

Helemaal mee eens.