Kan iemand mij meer informatie geven waarom enkel zachter zou zijn als dubbel?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

sflj schreef:Enkel gebroken lijkt me scherper omdat dat misschien wat in het verhemelte kan prikken.
Dat notenkraker verhaal volg ik niet zo, als het bit goed past kun je hem toch niet dichter bijelkaar knijpen dan je de teugels kunt krijgen? Er zit toch een paard (nek) tussen? Hoe zou je dan (een tong) moeten kraken?
het is geen uitdrukking van mezelf, maar eerlijk gestolen. "Notenkrakereffect" duidt dus op het feit dat door het samendrukken van het bit het middelste gedeelte in het verhemelte steekt en er veel druk op de zijkant van de lagen komt. beantsje schreef:Het tussenstukje van een dubbelgebroken bit maakt wel uit. Als het een plat tussenstukje is, kan de scherpe rand naar beneden kantelen en dan is de inwerking op de tong pittig. Een bol tussenstukje heeft dat effect niet. (weet het niet helemaal zeker...)
kaatje77 schreef:Nee, dubelgebroken is veel zachter dan enkelgebroken.
Neem maar eens een enkel gebroken in de hand en trek aan één kant, de knik gaat omhoog en druk tegen de lagen van het paard.
Doe hetzelfde met een dubbelgebroken en je zult zien dat het effect vele malen kleiner is.