Stubben biomex

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stubben biomex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:54

In de nieuwe BIt stond een advertentie van Stubben over iets nieuws, Biomex.
Na wat gesurf op inet staat er op de Amerikaanse site iets over het spul:

Citaat:
Stübben has partnered with Biomex Technology Center, the leading hospital for orthopedics and sports medicine in Switzerland, to create an innovative seat design that greatly reduces a rider’s back pain. Introducing the Stübben Biomex... it will revolutionize your idea of a comfortable saddle.

Stübben Biomex is currently available on these saddle models: Maestoso D, Maestoso D Deluxe, Genesis D, Genesis D Deluxe, Roxane S, Roxane S Deluxe, Genesis s Deluxe, Edelweiss NT Deluxe.

Many riders (studies say over half) suffer from back pain, especially after they ride. When riding on a horse, the force exerted on the spine flows mainly through the seat bones. Pressure on these seat bones and the extremely sensitive soft tissues around them can cause pain. The Stübben Biomex cushions the seat bones with two kidney-shaped pads, which absorb impact and relieve spinal stress. In addition, the depression between the kidney-shaped pads also plays a crucial role, as it substantially lessens any possible pressure on the soft tissues surrounding the seat bones (see the oval areas on the diagrams below). In scientific comparisons with conventional saddles, seat pressure measurements at various gaits show that the Stübben Biomex provides much greater relief in the seat bone area and the surrounding soft tissues.

Afbeelding

Bron:http://www.stubbennorthamerica.com/stuBiomex.html

Iemand al ervaring mee? Wat is het voor spul? Is het dat flexquality-spul?

MISTRAL94

Re: Stubben biomex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:34

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel goed zitten. stubben gaat steeds meer naar de zachtere zittingen toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:38

Ik vind het er behoorlijk strak uit zien, eindelijk wordt een zadel eens iets van een sportmodel, het is wel van leer, maar geeft net ff een wat sportievere uitstaling.
en vwb de zachte zitting.. ze moeten wel een beetje.. diep hoeft hij niet te zijn, maar zacht is toch wel prettig Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:39

Het ziet er wel héél lekker zacht uit. Haha!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 01:12

Pffff... wat verzinnen ze hierna weer... Verward

Honderden jaren konden we onze viervoeters berijden zonder "biomex" technologie. Toen kwamen er gelpads voor op je zadel, en nu word de gelpad kennelijk al meteen ingebouwd? Rolleyes

En zou het echt helpen? Of is het alleen maar een slim idee om mensen met rugklachten over te halen om toch een ander zadel te kopen?

Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van BOKT leden met dit type zadel.

Knipoog

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:46

Hmmm...
Stübben gaat hopelijk niet mee met de commerciële belangen van andere zadelfabrikanten.
Hemeltje zeg, als we vandaag de dag niet meer kunnen rijden met een zadel zonder een of andere zachte onderlegger of oplegger in dit geval.

Wordt het gevoel niet ook wat tegenhouden door de laag die tussen je zit? En wat betreft die rugklachten Musicjohn, als je echt rugklachten hebt zal zo'n laagje gel niks uithalen denk ik, dat zal met de hele bouw van het zadel + de houding van de ruiter te maken hebben, denk ik.

Ik ben er alleszins niet voor, waarom kan met het niet gewoon eens simpel houden, ipv al die tierlantijntjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:30

Haha, wat een scepsis weer.
Nou,ik ben er wel voorstander van, het zadel moet eens een wat flitsender uiterlijk krijgen, dan daarwaar we al decennia's lang op zitten.
Ik hoef niet zo nodig traditioneel. Hoe meer innovatie, hoe beter, en dan heb ik liever dat z'on gerenommeerd bedrijf als stubben zijn vingers er aan brand, dan een of andere vage Argentijn/Indieer die vaak niet weten waar de klepel hangt..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:43

Stubben zal wel mee moeten met de rest omdat mensen tegenwoordig het uiterlijk belangrijker vinden dan een goede pasvorm Rolleyes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:52

Bitch schreef:
Haha, wat een scepsis weer.
Nou,ik ben er wel voorstander van, het zadel moet eens een wat flitsender uiterlijk krijgen, dan daarwaar we al decennia's lang op zitten.
Ik hoef niet zo nodig traditioneel. Hoe meer innovatie, hoe beter, en dan heb ik liever dat z'on gerenommeerd bedrijf als stubben zijn vingers er aan brand, dan een of andere vage Argentijn/Indieer die vaak niet weten waar de klepel hangt..

mag ik toch nog die traditionele dingetjes Nagelbijten / Gniffelen
ik heb graag een zo simpel mogelijk zadel zonder allerlei vage toevoegingen Tong uitsteken

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:04

Ik heb eens van een gerenomeerde zadelmaker gehoord dat alle huidige zadels ergonomisch gezien mannenzadels zijn. Weet er het precieze niet meer van maar zou dus eerder verwachten dat de merken dáár iets aan zouden doen... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:21

Mwoh, beetje verandering wat eenieder ten goede komt, aan het huidige concept, ben ik helemaal niet vies van, je ziet uiteindelijk wel dat het een zadel is, toch?
En.. we vinden een zachte zit toch allemaal niet zo heeeel erg? Haha!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:26

Bitch schreef:

Dat is 100% waarheid !!! OK dan! OK dan! OK dan!

BAMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:12

Ik heb onlangs een roxanne uitgeprobeerd.
Ik heb nooit echt van stubben gehouden, onder andere door de harde zitting.
Echter ben ik nu zo lang geworden dat ik een zadel nodig heb waar ook de grotere ruiter genoeg steun heeft.
De Roxanne zonder biomex vond ik niet prettig.. precies op de plekken waar de biomex gekomen had ik last van druk.
De Roxanne met biomex daarentegen was erg fijn. In het begin had ik alleen het idee dat ik steeds op mijn jas zat.. maar dit went snel.
Verder is de steun in het zadel erg goed. Daarom heb ik ook besloten dit zadel te kopen, echter zijn ze nog niet in Nederland verkrijgbaar dus zul je alternatieve methodes moeten zoeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:19

Bitch schreef:
Mwoh, beetje verandering wat eenieder ten goede komt, aan het huidige concept, ben ik helemaal niet vies van, je ziet uiteindelijk wel dat het een zadel is, toch?

hahaha, ik zit heerlijk op een antieke stubben die door veel mensen als een plank word bestempeld Clown
moest heel erg wennen aan mijn huidige stubben die een veel zachtere zit heeft...maar ja, ik wil best toegeven dat ik best vaak net even dwars ben in dit soort dingen

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:35

Als de enige toevoeging aan een goed zadel een zachtere zit is, dan graag, laten we eerlijk zijn. Daar ga ik echt niet slechter van rijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:56

Ik vind het er wel comfi uit zien. Lachen Ik zou het wel eens willen proberen. Ik heb zelf een oud stubben zadel, gelukkig heb ik wel wat spek op m'n billetjes, dus ik ervaar hem nog niet als hard.
Ik vind het juist goed dat er eens verder wordt gedacht over het zitcomfort voor de ruiter!

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:03

Bitch schreef:
In de nieuwe BIt stond een advertentie van Stubben over iets nieuws, Biomex.
Na wat gesurf op inet staat er op de Amerikaanse site iets over het spul:

Citaat:
Stübben has partnered with Biomex Technology Center, the leading hospital for orthopedics and sports medicine in Switzerland, to create an innovative seat design that greatly reduces a rider’s back pain. Introducing the Stübben Biomex... it will revolutionize your idea of a comfortable saddle.

Stübben Biomex is currently available on these saddle models: Maestoso D, Maestoso D Deluxe, Genesis D, Genesis D Deluxe, Roxane S, Roxane S Deluxe, Genesis s Deluxe, Edelweiss NT Deluxe.

Many riders (studies say over half) suffer from back pain, especially after they ride. When riding on a horse, the force exerted on the spine flows mainly through the seat bones. Pressure on these seat bones and the extremely sensitive soft tissues around them can cause pain. The Stübben Biomex cushions the seat bones with two kidney-shaped pads, which absorb impact and relieve spinal stress. In addition, the depression between the kidney-shaped pads also plays a crucial role, as it substantially lessens any possible pressure on the soft tissues surrounding the seat bones (see the oval areas on the diagrams below). In scientific comparisons with conventional saddles, seat pressure measurements at various gaits show that the Stübben Biomex provides much greater relief in the seat bone area and the surrounding soft tissues.

Afbeelding

Bron:http://www.stubbennorthamerica.com/stuBiomex.html

Iemand al ervaring mee? Wat is het voor spul? Is het dat flexquality-spul?

Onlangs heb ik zo een zadel gekocht en ben er echt niet tevreden over , het werp mij naar voor , en het is moeilijk om de juiste zit te houden , ik stoot mij vanvoor ook iedere keer en dat is zeer pijnlijk Verdrietig . Ik heb er een paar van mijn vriendinnen laten op rijden en ze waren er allen niet voor te vinden . Morgen ga ik terug naar de winkel met de hoop dat ik mag ruilen , dan heb ik nog liever de stubben scout !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:26

Yutah, dat je naar voren valt ligt eerder aan de ligging vna het zadel, dan aan de biomex. Ik denk dat je zadel gewoon niet past.
Mijn springzadel, de Siegfried kan ik op mijn eigen paard ook niet mee rijden, ik val voorover en stoot m'n kruis aan de voorkant. Maar dat komt omdat het zadel niet past, dat moet ik nog laten aanpassen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:05

Ik sluit me bij Germie aan. Heb je het zadel wel correct aan laten meten? Ligt het dieptepunt wel in het midden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:40

draumpje schreef:
Bitch schreef:

hahaha, ik zit heerlijk op een antieke stubben die door veel mensen als een plank word bestempeld Clown
moest heel erg wennen aan mijn huidige stubben die een veel zachtere zit heeft...maar ja, ik wil best toegeven dat ik best vaak net even dwars ben in dit soort dingen

maar @ Bitch , nog een toevoeging Tong uitsteken
ik ben schrikbarend tradiotioneel wat betreft dit soort dingen, hoewle ik wel open sta voor veranderingen/verbetringen
maar ik ben in eerste instantie redelijk sceptisch
moet zeggen dta na een tijdje bekend te zijn met , en er wat meer onderzoek naar te hebben gedaan en het een paar keer IRL te hebben gezien ik op zich heel positief tegenover het biomex sta Ja
ik denk dtahet zeker voor een bepaalde groep een uitkomst kan zijn Ja

(ik moet altijd even wennen en wat meer bekend wordne met dit soort dingen Knipoog )

marloesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:36

Musicjohn schreef:
Pffff... wat verzinnen ze hierna weer... Verward

Honderden jaren konden we onze viervoeters berijden zonder "biomex" technologie. Toen kwamen er gelpads voor op je zadel, en nu word de gelpad kennelijk al meteen ingebouwd? Rolleyes

En zou het echt helpen? Of is het alleen maar een slim idee om mensen met rugklachten over te halen om toch een ander zadel te kopen?

Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van BOKT leden met dit type zadel.

Knipoog

ik heb eve gebelt met mijn zadelmakerij en zij raadden me toch ook zo'n biomex stübben aan
dat vangt de meeste schokken al voor jou op zodat je minder last van je rug hebt tijdens en na het
rijden, ik ga eens kijken of ik mij er zo eentje zou aanschaffen, want goedkoop zijn ze niet
maar als het helpt, koop ik me er een

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:46

Ik heb er ook op gezeten.
Ik vond het niet lekker zitten, want ik zat precies met mijn zitbeenknobbels op de randjes. Nu was dit wel een 18 inch zadel en heb ik 17 1/2 nodig.
Ik heb nu een Stubben Meastoso zonder biomex en die zit ook heeerlijk zacht. Was ook meteen lekker soepel.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:23

Erg oud topic wat nu voor de 2e keer omhoog wordt gehaald, nu wel een slotje Knipoog