Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:20

kan iemand mij uitleggen waar
zo'n stang en trens voor nodig is?

Afbeelding

Je kan toch ook gewoon met een normaal bit rijden?
ik vind het er altijd zo paard onvriendelijk uitzien (kan aan mij liggen hoor)

Afbeelding

Nou dat was dus myn vraag!

Helma_Amber

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:21

Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:25

oke sorry dat wist in niet dat deze discussie al bestond :$
Maar okee das duidelijk dan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:36

Het paardonvriendelijkst aan de optoming vind ik de dikke, brede neusriem en het ultrasmalle kopstukje. Lekker dan, hefboomwerking met je stang oké maar als de druk dan achter de oren door zo'n smal riempje wordt gegeven...

In de bit van vorige maand is er veel over stang en trens geschreven, denk dat je daar veel in kunt vinden waar je wat aan hebt ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:37

Desbetreffende bit heb ik nog maar is een beetje heel veel om hier allemaal neer te zetten :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:39

Ik ga d'r ook niet aan beginnen. Maar wie weet dat een stalgenootje ofzo van de TS 'm wil uitlenen?

Bellisimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 03:36

Citaat:
In de hogere dressuurklasses mag er gereden worden met stang en trens, het paard heeft dan 2 bitten tegelijkertijd in de mond. Dit biedt de meeste mogelijkheden om op het paard in te werken. De stang helpt de ruiter om het paard te verzamelen, de trens om het te laten strekken. Door de combinatie van deze 2 bitten is ook alles daar tussenin te bepalen. Trenzen die gebruikt worden in combinatie met een stang heten onderlegtrenzen.

Bron: Bokt Wiki :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:02

Vreemd... ik kan mijn paard heel netjes verzamelen op een gewone bustrens :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:29

PP-->HAR

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:31

hestejente schreef:

Dat is heel fijn, maar daar gaat het niet om in dit topic.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:32

hestejente schreef:

Als je alles goed hebt gelezen dan snap je dus dat dit een dom antwoord is maar goed.
De stang en trens is dus idd om je hulpen te kunnen verfijnen.
Het mag vanaf het Z en ik doe dit ook aangezien mijn merrie er erg fijn op loopt zonder grove inwerking.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:34

Helma_Amber schreef:
Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.

Nou dan zal ik ook wel heel blond zijn, maar vertel mij waarom een kilo ijzer in de mond helpt bij het verfijnen van de hulpen :?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:36

Arabesk schreef:
Helma_Amber schreef:

Nou dan zal ik ook wel heel blond zijn, maar vertel mij waarom een kilo ijzer in de mond helpt bij het verfijnen van de hulpen :?

Doe niet zo ongelooflijk dom, dat is gewoon een algemeen feit wat genoemd wordt voor stang- en trens gebruik. Je hoeft je niet weer zo op te stellen met je geweldige wijsheid, want dat ken ik inmiddels wel van jou...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:37

Nee dat is geen feit, het is iets wat iedereen al jaren elkaar napraat.

Net als links opstijgen.

Stang en trens voelen in de hand van de ruiter wel als verfijning omdat je met hele lichte signalen enorm sterke signalen creeert in de mond dmv hefboomwerking :(. Je hoeft maar een klein beetje te knijpen om het paard enorm veel druk in de mond te bezorgen en ja dan reageert ie wel ja.

Verfijning is voor mij de kunst van het weglaten. Dus eerst het bit weglaten en uiteindelijk de hele optoming.

Als verfijning inhoudt dat je met telkens heftigere middelen gaat rijden en dat je moet laten zien dat je er mee om kunt gaan, kan je met diezelfde redenering ook zeggen dat mensen met scheermesjes moeten gaan rijden en laten zien dat je een enorm stille hand hebt en dat je met scheermesjes rond kan rijden zonder je paard te verwonden.

Je kan ze ook weglaten :)*

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:41

Je hoeft nu geen discussie op te starten over het wel of niet bitloos rijden. Dat jij zonder bit rijdt is heel fijn voor jou, maar daar gaat het nu niet om.
Ik rijd gewoon met bit en mijn paard is zooo ongelooflijk zielig en ongelukkig :(:)

De TS vraagt naar de werking van stang en trens en middels goed gebruik is het echt niet zo zielig als jij weer probeert weer te geven...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:41

de stang heeft een hefboomwerking en de trens een notenkraker werking

niet heftig?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:42

Verschrikkelijk meid...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:43

Arabesk schreef:
Nee dat is geen feit, het is iets wat iedereen al jaren elkaar napraat.

Net als links opstijgen.

Stang en trens voelen in de hand van de ruiter wel als verfijning omdat je met hele lichte signalen enorm sterke signalen creeert in de mond dmv hefboomwerking :(. Je hoeft maar een klein beetje te knijpen om het paard enorm veel druk in de mond te bezorgen en ja dan reageert ie wel ja.

Verfijning is voor mij de kunst van het weglaten. Dus eerst het bit weglaten en uiteindelijk de hele optoming.

Als verfijning inhoudt dat je met telkens heftigere middelen gaat rijden en dat je moet laten zien dat je er mee om kunt gaan, kan je met diezelfde redenering ook zeggen dat mensen met scheermesjes moeten gaan rijden en laten zien dat je een enorm stille hand hebt en dat je met scheermesjes rond kan rijden zonder je paard te verwonden.

Je kan ze ook weglaten :)*

Ik moet hier eigenlijk wel om lachen.
Denk je echt dat als je je verhaal maar 100 keer blijft herhalen er vanzelf iemand luisterd?
Als ik jou naam zie in zo'n topic lees ik hem niet eens meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:44

Nou doe dat dan ook niet :)*

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:44

het is een algemeen feit dat stang trens combinatie over het algemeen schever licht en daardoor meer aanricht in de mond

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:45

Heb ik ook niet gedaan ga daarom ook niet in op de inhoud.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:46

Dancie schreef:
het is een algemeen feit dat stang trens combinatie over het algemeen schever licht en daardoor meer aanricht in de mond

dat stond in de één na laatste BIT

hier wat citaten

http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoek_bit2.htm

Citaat:
Een opvallend punt was dat de bitten scheef in de mond lagen. Het experiment werd meerdere keren herhaald met verschillende ruiters die ervan overtuigd waren dat ze een gelijke aanleuning hadden. Toch wezen alle beelden uit dat bij aangenomen teugels zowel de stang als de trens scheef liggen en dus ongelijk inwerken. Bij een aangetrokken stangteugel werd de tong zo sterk ingedrukt dat deze achter het bit omhoog kwam en blauw verkleurde.

Om op TS' opmerking terug te komen. Je bent niet de enige die een stang en trens als paardonvriendelijk ziet, ik ben het met je eens.

Het is een relikwie uit de middeleeuwen toen paarden een totaal andere functie hadden dan nu en de S&T zou in het museum moeten liggen samen met de harnassen en niet meer in moderne ruitershopt anno 2009
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-09-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:47

En daarnaast zijn er ook genoeg bitloze optomingen die alles behalve vriendelijk zijn, dus dit is een zinloze discussie.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:49

weet niet ik heb de bit niet maar ik weet het wel er is een heel onderzoek naar geweest.

en dat je niks leest wat arbesk zegt is pure onzin. Omdat ze vind dat paarden vanaf 8 worden ingereden? ik reed mijne vanaf 4 maar ben het met veel punten van haar toch eens.

En idd er zijn genoeg bitloze dingen die fout zijn maar er zijn ook goede en een stang en trens ligt scheef dus daar is niks goeds aan in mijn ogen. Waarom verfijnen?

Ik heb hier ooit iemand gezien die deed alles met halster Z oefeningen. Dat kan ook dat gewoon pure ontspanning.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:50

Helma_Amber schreef:
En daarnaast zijn er ook genoeg bitloze optomingen die alles behalve vriendelijk zijn, dus dit is een zinloze discussie.

bit/bitloos is niet aan de orde, dit gaat over stang en trens

Dit vind ik een interessante vraag van TS waar nog niemand antwoord op heeft kunnen geven

Citaat:
kan iemand mij uitleggen waar
zo'n stang en trens voor nodig is

behalve dan dat het voor verfijning is, maar dat is net zo'n hol antwoord als zeggen dat je links van je paard moet opstijgen omdat een paard anders schrikt. Tal van ruiters hebben laten zien dat je met een trens alleen, een bitlooshoofdstel of zelfs zonder optoming precies hetzelfde kunt bereiken.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-09-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt