Peesbeschermers, waarvoor zijn ze nou eigelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Peesbeschermers, waarvoor zijn ze nou eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:23

Ik denk dat een heleboel van jullie wel peesbeschermers gebruiken. Alleen waarvoor zijn ze nou eigelijk? Ik bedoel, ze verkoelen juist niet. En zoveel ondersteuning kunnen ze toch nooit geven?

Ik heb eigelijk geen idee... Wie weet het?

parouschaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:28

Ze bieden bescherming tegen alles wat er kan gebeuren tegen de benen .
Paard kan ergens van schrikken bijv, en slaat zichzelf tegen zijn voorbenen die klap vangen de peesbeschermers op bijv.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:29

IIG voor ondersteuning..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:29

mijn paard tikt zichzelf nogal eens aan bij verzameling... hij is in deze oefening nog niet optimaal in balans en dan heb ik liever peesbeschermers om zodat hij zijn pezen niet diktrapt...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:30

Hebben jullie dan ooit wel eens gehoord van een paard dat zichzelf voor de pezen heeft geslagen Verward

Maar dan zijn ze dus eigelijk overbodig. Omdat een paard normaal geen ondersteuning nodig heeft.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:43

Op de manege is ook een paard die regelmatig met zijn achterbenen tegen zijn pezen aankomt.. liever xtra bescherming dan een peesklap Scheve mond
Ik gebruik ze ook

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:01

de naam zegt het al ... Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:10

Tomaatje schreef:
Hebben jullie dan ooit wel eens gehoord van een paard dat zichzelf voor de pezen heeft geslagen Verward

Meerdere malen en dat is geen pretje.
Als het voorbeen niet snel genoeg weg is, om wat voor reden dan ook, dan hebben de pezen maar zo een tik te pakken van het achterbeen dat al naar voren komt. De landing bij het springen is wat dat betreft ook risicovol. En wat dacht je van benen die tegen elkaar komen in de zijgangen?

Ondersteuning in welke vorm dan ook geloof ik niet in. Een peesbeschermer biedt alleen bescherming tegen een impact van buitenaf, je maakt mij niet wijs dat je een paardenbeen waar regelmatig meer dan 600 kg op steunt kunt ondersteunen met een lapje en/of een kapje.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:14

Bij mij dienen, ze voor als ik mijn arab longeer, hij met de binnenkant van z'n voorbenen tegen elkaar strijkt. Dus, bij mij hebben ze wel degelijk een nut.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:17

Ik gebruik mijn peesbeschermers alleen wanneer ik buiten in het bos ga rijden.

Eindelijk alleen maar uit het oogpunt van bescherming tegen afgevallen takken, rotzooi en ... wat er al niet op de grond te vinden is.

Ik val w.s onder de catagorie... voorzichtige ruiter. Bloos

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:21

Een paard op mijn vorige stal heeft zich een keertje aangetikt,en heeft daardoor 11 weken stil gestaan,en nu het over is heeft hij gewoon elke dag peesbeschermers om hoor!
En ninla heeft vooral als ik buitenrijd altijd pezen om!In de bak ook gewoon voor de zekerheid!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:27

Tomaatje schreef:

Maar dan zijn ze dus eigelijk overbodig. Omdat een paard normaal geen ondersteuning nodig heeft.

Dat komt regelmatig voor, nog nooit van een peesklap gehoord.

Ga maar een kijken naar een paard dat springt, kun je je voorstellen dat ie wel eens met zijn achterbeen tegen zijn voorbeen aan kan tikken?
Of een paard dat een bokkesprong maak, of struikeld?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:22

Inderdaad, de naam zegt het al, de peesbeschermer is er voor om de pezen te beschermen. Ik heb wel eens gehoord dat peesbeschermers voornamelijk voor springen zijn maar ik deel de mening dat ze ook niet nutteloos voor de dressuur zijn.
Peesbeschermers bieden nauwelijks tot geen ondersteuning. Bandages bieden wel enige ondersteuning. Maar als je je paard moet ondersteunen dan lijkt mij dat hij het werk niet helemaal goed aan kan.
Maar goed, daar gaat het nu niet over.
Verkoelen doen peesbeschermers ook niet. Integendeel, elke vorm van bescherming om het paardenbeen tijdens de arbeid is juist het tegenovergestelde. Het deel van het been wat onder de beenbescherming zit wordt blootgesteld aan hitte die niet weg kan komen onder de beenbescherming. Daarom zijn sommige veeartsen fel tegen op nutteloze beenbescherming, bijvoorbeeld rijden met bandages 'omdat het kleurtje zo mooi staat.' (no afence naar degene die het doet) Onder de beenbescherming hoopt de hitte zich op die vrijkomt bij de arbeid. Ga je te lang door dan loop je het risico dat weefsels worden beschadigd. Overigens wordt weefsel pas aangetast bij een minimale temperatuur van iets van 40 graden (ik weet niet exact de temperatuur meer, maar het is iets van 40 á 44 graden). Maar dan moet je hele zware arbeid doen, wil je deze temperaturen bereiken. De enige beenbescherming die koelt is een coolpack Haha! maar in de regel rijd je daar niet mee en gebruik je die als er iets goed mis is. Dus die telt niet mee Knipoog
Beenbescherming is er om het been te beschermen, ik heb zelf zoiets van als het niet hoeft dan doe ik het niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:28

Peesbeschermers horen voor mij net zo goed bij de standaarduitrusting als een zadel en hoofdstel. Ben rij ik nooit zonder; hij is een aantikker. Een fijne bijkomstigheid is dat ook de kogels enigzins beschermd zijn en gezien Ben nogal eens wil strijken is dat ook mooi beschermd.
Na zware arbeid (een intensieve les) spoel ik bij goed weer zijn benen flink af en bij minder mooi weer gebruik ik coolinggel. Werkt prima en hij heeft tot nu toe nooit problemen op de benen gehad.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:55

Maar is 't voor een paard dan niet net zo goed mogelijk om zijn kootholte aan te tikken?

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:56

Ik wou dat ik mijn hoge achterbeschermers om had gehad toen mijn paard werd getrapt, had hij waarschijnlijk zijn griffelbeen niet gebroken!!!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:00

Dat was neem ik aan niet onder het rijden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:02

Tomaatje schreef:
Maar is 't voor een paard dan niet net zo goed mogelijk om zijn kootholte aan te tikken?

Ja dat kan of de kroonranden...daarvoor zijn dus weer springschoenen Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:03

Beschermen, ondersteunen geloof ik ook niet in (zelfde reden als Margreet).

Ik doe ze om tijdens het springen, ter bescherming.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:18

Maar die heeft niemand nou juist waar standaard om...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:20

springschoenen heb ik ook altijd standaard om, bij allebei m'n paarden.. de arabier is veel te ruim in z'n gangen en m'n nrps is nog wat te vlug van achter en kan voor nog niet helemaal snel wegkomen..beide hebben de ballen van hun hoef al kapot gehad hierdoor..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:24

Dat heb jij dus ook uit ervaring geleerd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:26

Een stalgenootje heeft standaard springschoenen om hoor en peesbeschermers/strijklappen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:27

Tomaatje schreef:
Dat heb jij dus ook uit ervaring geleerd.

Tuurlijk... je leert niet alles uit een boekje hoor.. Knipoog

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:27

Maar ik bedoel. Dat de gemiddelde ruiter wel met peesbeschermers om rijdt. Maar niet met spring schoenen. Tenzij zijn/ haar paard al eens de kootholtes kapot heeft getrapt.