marylot crosslink.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

marylot crosslink.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 22:36

hallo. Doei!

Ik heb wat vraagjes, ben eigenlijk opzoek naar een bitloos hoofdstel.
Nou heb ik nog geen idee wat wel geschikt is en wat niet, mij lijkt een sidepull wel wat.
Nu het probleem: ik zoek dus eigenlijk een sidepull, maar ik vind al die neusriemen zo scherp, touw vaak.
Het is de bedoeling dat ik er normaal dressuur mee ga rijden namelijk en ik vind dat niet kunnen met zo'n scherp touw op haar neus, ik wil dus met normale druk kunnen rijden, niet met een losse teugel.
Ik heb er een gezien zonder touw, maar die vind ik nogal lomp en meteen 50 euro dus niet leuk om te proberen.

Nu zag ik dus de marylot crosslink: met bit, sidepull én een crosslink.
Daarnaast ook nog een zachte neusriem waar ik denk ik makkelijk ''normaal'' dressuur mee kan rijden.
Dus zonder dat ik als ze een keer een sprint trekt en ik zet haar op de volte dat ik denk: k*t zit er zo'n scherpe neusriem omheen waar je liever niet aan wil ''trekken'' zegmaar..

nu zat ik te denken, kan ik niet evt. met de marylot 1 teugel aan het bit, 1 teugel aan de sidepull/crosslink voor de overgang naar bitloos?
Ik denk zelf dat dat een hoger slagingspercentage heeft als een enkele soort optoming, je bent dan misschien veel geld kwijt aan allerlei soorten hoofdstellen, is het dan niet beter om het in één keer goed te doen door een marylot te kopen waar je meer opties bij hebt?
Zijn er meer mensen die dit op deze manier hebben gedaan?

Lenneke_

Re: marylot crosslink.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:10

Ik heb ook een Marylot crosslink. In begin gebruikte ik hem ook als crosslink, maar dat werkte voor Anouar niet zo fijn. Nu gebruik ik hem als side pull, dat gaat een stuk beter.
Maar bijvoorbeeld met springen doe ik er gewoon een bit aan (anders gaat hij weigeren)
Ideaal een hoofdstel met zoveel mogelijkheden.

Wat jij zegt met dubbele teugels, zo heb ik het ook gedaan. Alleen dan niet met dit hoofdstel, die had ik toen nog niet. Ik had gewoon een touwhalster met teugels onder een normaal hoofdstel waar ik de neusriem af gehaald had.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:05

ik heb ook een marylot crosslink. ik heb hem in het begin idd ook als sidepull en bithoofdstel tegelijk gebruikt voor de overgang. daarna alleen nog maar bitloos. crosslink systeem ook geprobeerd maar dat vond lessy niks. daar liep hij niet lekker op.
mijn marylot crosslink is te koop omdat het toch niet de juiste optoming voor lessy is voor dressuurmatig werk: [EA-TK-AP] [TK] marylot crosslink te koop

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 12:47

bedankt voor de reacties. Haha!
Lenneke: ja ik lees inderdaad ook veel dat crosslink niet zo lekker werkt bij veel paarden ja.
Dat is voor mij ook eigenlijk de reden dat ik de marylot wil, dan ben je niet zo enorm veel geld kwijt aan veel hoofdstellen. Clown
(je betaald zo 50 euro voor een sidepull en een crosslink, alweer 100 euro, dan kan ik dus al een marylot van kopen. Pling )
Dit heeft gewoon heel veel mogelijkheden, en een zachte neusriem Vork
ik zie namelijk niet wat er vriendelijker aan is aan bitloos als je er zo'n scherpe(touw) neusriem er aanhangt.

ik wil liever geen touwhalster, ik wil iets wat écht duidelijk is het paard en een hoofdstel die ik nog eens als rem kan gebruiken..
dan kan je zeggen daar is het niet voor, maar ik vind het wel zo prettig dat ik die rem ook mag gebruiken, als mijn paard buiten aan de kletter gaat zet ik haar gewoon op de noodrem, veiligheid voor alles.
ik heb ook eerst zitten denken ja om er een hoofdstel onder te doen ja. Ja

Dolor: ik vind het nog een beetje veel 70 euro, dan koop ik liever een nieuwe als het zover is.
mocht je er niet van af komen en de prijs flink laten zakken dan mag je tuurlijk een pb sturen dan kijk ik wel, het is wel de goede kleur en maat trouwens. Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:19

o, nog een vraagje.
verschuift de neusriem niet met sturen met de sidepull aangezien het een ''vast'' geheel is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:45

Als je hem strak genoeg doet niet. Je moet hem natuurlijk niet aansnoeren, maar hij moet wel gewoon goed vast zitten.

Maar voor wat betreft dressuur is er toch wel een verschil tussen met of zonder bit vind ik. Ik rij er ook dressuur mee, maar ik rij niet met constant contact. Zolang Anouar goed loopt hangen de teugels in een boogje, zodra ik iets van het vraag heb ik contact en zodra hij het gevraagde doet hangen de teugels meteen weer los.
Constant met contact rijden vind ik niet werken zonder bit

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:52

oke, bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik de gok binnenkort eens ga wagen. Ja

ze is heel licht in de hand gelukkig, ik houd ook met bit maar heel licht contact dus dat is denk ik niet zo'n probleem is.
Ik rijd eerder met te losse teugel als te strak...
(best slechte gewoonte, ik weet het, beter als te streng denk ik dan maar.)
ik denk dat het helemaal geschikt is, ik hoef haar ook niet naar beneden te vragen, mits ik het goed doe..
Doet ze dat niet dan moet ik toch echt even achter mijn oren krabben waar ik mee bezig ben over het algemeen, dan doe ík nagenoeg altijd iets fout.
op zit is ze eigenlijk heel makkelijk te sturen, ik hoop dat mijn zit hier eigenlijk alleen maar beter van word omdat je een stuk bewuster je zit moet gebruiken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:55

Hij bevalt mij prima in alle optomingen, geen schuurplekjes van gezien en je kunt prima met 'gewoon' contact rijden en rustig wat harder ingrijpen wanneer nodig. Ook de makkelijke combinatie bit/bitloos is ideaal voor overstappen (al gebruikte ik hem andersom, van bitloos naar met bit Haha!)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:00

Qimm schreef:
Hij bevalt mij prima in alle optomingen, geen schuurplekjes van gezien en je kunt prima met 'gewoon' contact rijden en rustig wat harder ingrijpen wanneer nodig. Ook de makkelijke combinatie bit/bitloos is ideaal voor overstappen (al gebruikte ik hem andersom, van bitloos naar met bit :D)

dat is apart. Tong uitsteken
dat wil ik ook ja, wat harder in kunnen grijpen waarneer nodig zonder me meteen schuldig te voelen tegenover mijn paard.

ik wil mijn toekomstige paard graag bitloos beleren en later met bit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:11

En nog idealer, schoonmaken onder de kraan met een beetje afwasmiddel Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:15

moonfish13 schreef:
Qimm schreef:
Hij bevalt mij prima in alle optomingen, geen schuurplekjes van gezien en je kunt prima met 'gewoon' contact rijden en rustig wat harder ingrijpen wanneer nodig. Ook de makkelijke combinatie bit/bitloos is ideaal voor overstappen (al gebruikte ik hem andersom, van bitloos naar met bit :D)

dat is apart. Tong uitsteken
dat wil ik ook ja, wat harder in kunnen grijpen waarneer nodig zonder me meteen schuldig te voelen tegenover mijn paard.

ik wil mijn toekomstige paard graag bitloos beleren en later met bit.

daarom dus Knipoog Zafira was heel angstig voor het bit in het begin, zo heb ik het rustig op kunnen bouwen OK dan!
Ideaal hoor

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:19

Haha!
ook een leuke bijkomstigheid ja. Ja
Je hoeft het ook niet in de olie te doen en 800000 keer in te vetten voor het soepel is. Tong uitsteken

ik heb ook nog een kunstof zadel, kunstof beugelriemen en een neopreen singel. Schijnheilig
lui ben ik he?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:09

misschien een beetje weggezakt, maar nutteloos om er een topic voor te openen.
Ik las iets over dat het neopreen snel slijt?
Is dit zo?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:12

Heeft iemand trouwens al een keer de sperriem gezien of in gebruik?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:14

ik gebruik hem niet heeeeel intensief, maar tot nog toe geen slijtage ontdekt. sperriem kan niet geloof ik, bij mij zit er iig geen lusje aan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:16

qimm, ik zag er net een staan op de site van goedhard.
Daar zit een lusje aan ofzo... Maar er staat dus geen foto bij.
Er staat dat hij dan aan een halsterhoofdstel kan, maar toen vroen ik mij dus af of het ook aan de crosslink kon eventueel.

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:20

de link doet het niet zoals ik wilde...
Bij hoofdstellen (messing) op de 2e pagina.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:25

doordat er zo'n brede neopreenband onder de neusriem van de crosslink zit denk ik niet dat dat gaat passen. Maar een sperriempje is niet héél erg noodzakelijk en bij bitloos zelfs nutteloos.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:27

maar mocht ik dus wél met bit blijven rijden is een sperriempje wel zo fijn.
Bitloos is het inderdaad nutteloos. Haha!
Op google kon ik er ook geen plaatje van vinden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:38

Hoe dan ook, ik denk niet dat het gaat passen bij de crosslink, ik denk ook wel dat je dan eerder drukkingen/wondjes krijgt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:41

Dat denk ik dus ook, vandaar dat ik had gehoopt dat iemand er een had.. aangezien er ook geen foto bij staat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:12

Je kan er zo een lusje aan laten maken voor een sperriem

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:59

hier nog een fan van de marylot crosslink. Ik heb altijd met bit gereden tot 'k eens op een tweedaagse trektocht ging en 'k merkte dat m'n paard moe was en begon te klommelen met het bit. Ik heb het bit eraf gehaald en ben doorgereden met de crosslink. En het leuke was: volgens mijn paard was er totaaaaaaaaaaaal geen verschil qua rijden en voor mij ook niet! Ik had het gevoel dat ik reed met een bit en mijn paard reageerde super op mijn hulpen! Ik heb het nog niet kunnen proberen in de piste, maar heb wel al eens gereden met een ander paard in een piste met ook een crosslink systeem en ik moet zeggen dat het héél erg prettig aanvoelt. Volgens mij kan je zo de overgang maken naar bitloos hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:20

Ik ga vanavond toestemming vragen aan de eigenaresse van het paard.
(Ik ga er van uit dat die het wel best vind.)
Dan bestel ik er gewoon een als die het goed vind.
Ik doe er gewoon de eerste keer een bitje in en als het goed gaat dan gaat het bit er dezelfde keer gewoon uit.
Overleven doe ik het toch wel.