Kneveltrens, rubber- of D bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

visiontimes

Kneveltrens, rubber- of D bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 16:34

Ik zit de laatste tijd een beetje te denken aan het uitproberen van een ander bit.
Opzich heb ik geen problemen met mijn huidige bit (enkelgebroken watertrens) maar binnenkort ga ik een nieuw hoofdstel halen en ik dacht mischien een ander bitje te proberen om het nog comfortabeler te maken.

Nu ben ik geinteresseerd in een D-bit, een happy mouth rubber bit of een kneveltrens. Ik hoor van deze dat ze allemaal erg vriendelijk zijn en duidelijker in de hulpen zijn. Ook hoorde ik dat dubbelgebroken fijner voor de mond is. Het rubbere bit is kennelijk ook erg fijn.

Mijn paardje is zelf opzich heel fijn te rijden en wil het bit aannemen maar soms houdt ie zichzelf nog wat sterk en gaat een beetje lopen vechten. Nadermate ik langer rij ontspant hij goed en zakt hij dan ook goed. Ik wil met het nieuwe bit niet dat hij sneller rond loopt maar puur voor zijn comfort. (ieder paard is
anders ja..) Ik rij zelf met een rustige hand.

Wat raden jullie aan? :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:42

een watertrens is zoals je zelf aangeeft iets beweegelijker dan een bus-, D- of kneveltrens. Bij D- en kneveltrens heb je het voordeel dat je iets meer "stuur" hebt wat handig is bij jonge paarden. en ikgeloof dat je bij een kneveltrens de optie hebt om een verbinding met de bakstukken te maken zodat je ook strenger kan inwerken, maar dat is niet toegestaan op dressuurwedstrijden.
od dubbelgebroken effectief fijner is voor je paard hangt er vanaf. Elk paard is anders, de ene loopt super op enkele gebroken de andere voor geen meter of omgekeerd. Dit is een kwestie van uitproberen. Sommige paarden "spelen" graag met hun bit en vinden hoe beweegelijker hoe "leuker" en anderen vinden het "eng".
Het veiligste lijkt mij om bij enkelgebroken te blijven en D- of kneveltrens maakt niet veel uit, wat je het mooist vindt zou ik zeggen.
Als je toch idubbelgebroken wil proberen best even een bit bij een kennis lenen en enkele keren mee rijden om te voelen of je paard het beter accepteert/op reageert of niet.

edit: die laatste is een "speciale" roller D-trens, hier kan een paard zich niet op vastbijten en het koper zou ervoor zorgen dat het paard het beter accepteerd. Je hebt ook gewone D-trenzen.

Anoniem

Re: Kneveltrens, rubber- of D bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:58

Ik heb een knevel trens (dubbelgebroken) van Cuprion. Erg fijn bit. Ligt mooi rustig en mijn paard vind het smaakje (het curpion) erg fijn.

Het laatste bit is niet toegestaan op KNHS dressuur omdat het bestaat uit 2 metalen. Die met elkaar reageren en zo een onprettig gevoel kunnen veroorzaken. Als je een D trens wil moet je er eentje nemen die uit 1 metaalsoort bestaat. Persoonlijk vind ik een knevel vriendelijker als een D. Een D trens schijnt namelijk "scherper" te zijn dan een knevel.

En het eerste bit is gewoon een happy mouth bitje. Het verschil is dat er een lekker smaakje aan zou zitten. Verder is dat een normaal bit.
Het eenige is met dat kunstof dat als paarden veel kauwen er scherpe randjes kunnen komen aan het bit en zo dus wondjes kunnen veroorzaken.

Dus ik zou voor een dubbelgebroken knevel gaan, en dat het liefst van Cuprion

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:19

Ik heb voor mijn 3,5 jarige haflinger een K&K (aurigan) dubbelgebroken kneveltrens. Hij is met dit bit ingereden en neemt het bit goed aan.
Dus op basis van mijn eigen ervaringen zou ik voor een dubbelgebroken kneveltrens gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:59

ik zou er niet meteen vanuit gaan dat een dubbelgebroken trens altijd het vriendelijkste is.
per paard verschilt het gewoon nogal.

ik zou niet perse een ander bit kopen als je paard op het enkelgebroken bit fijn reageert.

op zich,als je toch een nieuw bit nodig hebt,kan je dan kiezen voor een enkelgebroken D trens(van 1 materiaal)of een enkelgebroken kneveltrens,beiden liggen stabiel in de mond.