Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zo dun mogelijk. 
MysticTinker schreef:zo dun mogelijk.
Een dekje is alleen bedoeld om zweet op te nemen, verder nergens voor. Het heeft geen schokdempende werking ofzo.
33Bonita33 schreef:MysticTinker schreef:zo dun mogelijk.
Een dekje is alleen bedoeld om zweet op te nemen, verder nergens voor. Het heeft geen schokdempende werking ofzo.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
In sommige gevallen van de paardensport is het toch echt beter om een speciaal dekje er onder te leggen om de schokken deels op te vangen.
Natuurlijk een te dik dekje er onder ben ik ook zeker niet voor en zeker niet bij dressuur.
Bij springen zie ik er liever wel een wat dikker dekje/bontje onder maar dan wel eentje die de pasvorm niet "blokkeerd" en bij endurance zie je bijna alleen maar mensen met speciaal aangepaste zadels+ dekjes om het allemaal zo comfortabel mogelijk te maken voor paard en ruiter om de lange afstanden vol te houden.
Citaat:De dekjes waar jij het over heb bij endurance zijn HAF pad's deze zijn speciaal ontworpen om goed zweet op te nemen Maar deze zijn niet te dik. En bij springen tsja de ruiter dient gewoon niet op de rug te klappen. Doe hij/zij dat wel dan moet je gewoon nog wat lagere sprongen oefenen... Want als het goed is vangt een spring ruiter de klap om met zijn knieen en benen.
33Bonita33 schreef:Citaat:De dekjes waar jij het over heb bij endurance zijn HAF pad's deze zijn speciaal ontworpen om goed zweet op te nemen Maar deze zijn niet te dik. En bij springen tsja de ruiter dient gewoon niet op de rug te klappen. Doe hij/zij dat wel dan moet je gewoon nog wat lagere sprongen oefenen... Want als het goed is vangt een spring ruiter de klap om met zijn knieen en benen.
Nee ik had het niet alleen over de haf pad's je hebt nog veel meer verschillende dekjes voor de endurance maar die zijn inderdaad allemaal goed aangepast aan de omstandigheden.
Maar voor springen heb je wel gelijk dat de ruiter dat over het algemeen opvangt, maar hoe goed je ook bent als springruiter zijnde kun je ook een foutje maken en dan heb ik er toch liever een goed passend iets dikker dekje onder liggen die de pasvorm van mijn zadel niet belemmerd.
Citaat:dat is het juiste woord. Als het de pasvorm niet belemmerd maakt het mijn niet uit! al stoppen mensen een matras er onder.. Als het zadel dan nogsteeds goed past is het geen probleem. Maar helaas zijn dekjes als de Anky's bijv. Té dik belemmeren helaas wel
kimmie1 schreef:Grappig dat bijna iedereen het er over eens is dat dunne dekjes beter zijn maar bijna iedereen met een (Anky) pad en bondje (want dat staat toch zo mooi, waar dient zo een ding eigenlijk voor? een nog krapper zadel en minder gevoel creeren?) rijdt.
Geef mij maar de gewone ouderwetse dunne dekjes, het contact met mijn paard is beter, ik voel meer en mn paard krijgt geen rugklachten omdat mn goed passende zadel ineens niet meer zo goed past.
omdat ze ook wel weten dat een dun dekje beter is, Maargoed dan ben je niet in de mode en mode gaat helaas voor veel mensen toch voor