Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:50

Ik vind Pads fijn. Maar vraag me toch ook wel eens af wat nou eigenlijk beter is voor de paardenrug.
Het koelere dunnere dekje of toch het meer dempende warme van een pad? Ik rijd overigens met een dressuurzadel.

KayC

Re: Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:52

Dat vraag ik me ook af. Ik vind pads persoonlijk mooier staan. Maar volgens mij neemt een gewoon katoenen dekje meer zweet op en gaan ze juist meer zweten onder een pad.
Aan de andere kant, bij mijn pads blijft het zweet op de pad liggen geloof ik, dat kan ook een voordeel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:54

De meeste zadels worden krapper door een dik dekje er onder. Aangezien mijn zadel op maat is voor mijn paard en er bij het op meten geen rekening is gehouden met een gigantische dikke pad heb ik gewoon simpele dunne dekjes.

Dat het warmer wordt onder een pad lijkt me ook niet echt een voordeel.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:56

Dat is ook mijn reden om geen pads maar gewone dekjes te kiezen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:24

Een zo dun mogelijk dekje. Dit omdat zo'n dek de pasvorm van je zadel het minst zal wijzigen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:01

Precious20 schreef:
Een zo dun mogelijk dekje. Dit omdat zo'n dek de pasvorm van je zadel het minst zal wijzigen.

En dan het liefst ook nog zadelvormig :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:17

een dun dekje. Dit verpest de pasvorm te minsten niet.. die dikke anky pad's enzo wel... net als bontjes..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:19

:j zo dun mogelijk.
Een dekje is alleen bedoeld om zweet op te nemen, verder nergens voor. Het heeft geen schokdempende werking ofzo.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:47

de zadels worden gepast zodat ze op de blote rug goed liggen dus als je er een dikke pad tussen doet gaat het zadel wat te krap zitten ik zelf gebruik dus altijd dekjes en geen pads

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 07:45

Ja, jullie hebben wel een punt. Ik vind altijd dekjes ook beter in de kamer te trekken. Maar pad's nemer mooier het zweet op, zijn sneller droog en kunnen dus juist ook de ligging van je zadel wat ondersteunen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 07:51

@mrie: Maar als je zadel goed past(op een blote rug zoals het gepast hoort te worden..) hoeft een dekje het zadel niet te ondersteunen. En tsja het zweet beter op nemen. In de zomer komt er idd weleens wat zweet door mijn dekjes heen.. maarja dan haal ik na het rijden een doekje over mijn zadel heen en het is weer helemaal goed!

En tsja liever zweet op mijn zadel, dan geen zweet maar wel een verpeste pasvorm..

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:06

Ik ben het er ook mee eens dat een dun dekje beter is voor de rug van je paard. Mits het zadel perfect ligt.
Mijn paard heeft door de jaren heen andere bespiering gekregen en het zadel (wat toen op maat gemaakt was) ligt niet helemaal perfect meer. Opvullen is geen optie, daarom rijdt ik nu met een pad. (het zadel drukt trouwens niet) Maar nu ligt het net iets beter.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:17

ik denk dat het t meeste te maken heeft met een goed passend zadel. dus daar kan dan het ebste een dun dekje of volgnes mij.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:11

MysticTinker schreef:
Een dekje is alleen bedoeld om zweet op te nemen, verder nergens voor. Het heeft geen schokdempende werking ofzo.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
In sommige gevallen van de paardensport is het toch echt beter om een speciaal dekje er onder te leggen om de schokken deels op te vangen.
Natuurlijk een te dik dekje er onder ben ik ook zeker niet voor en zeker niet bij dressuur.
Bij springen zie ik er liever wel een wat dikker dekje/bontje onder maar dan wel eentje die de pasvorm niet "blokkeerd" en bij endurance zie je bijna alleen maar mensen met speciaal aangepaste zadels+ dekjes om het allemaal zo comfortabel mogelijk te maken voor paard en ruiter om de lange afstanden vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:32

33Bonita33 schreef:
MysticTinker schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
In sommige gevallen van de paardensport is het toch echt beter om een speciaal dekje er onder te leggen om de schokken deels op te vangen.
Natuurlijk een te dik dekje er onder ben ik ook zeker niet voor en zeker niet bij dressuur.
Bij springen zie ik er liever wel een wat dikker dekje/bontje onder maar dan wel eentje die de pasvorm niet "blokkeerd" en bij endurance zie je bijna alleen maar mensen met speciaal aangepaste zadels+ dekjes om het allemaal zo comfortabel mogelijk te maken voor paard en ruiter om de lange afstanden vol te houden.

De dekjes waar jij het over heb bij endurance zijn HAF pad's deze zijn speciaal ontworpen om goed zweet op te nemen Maar deze zijn niet te dik. En bij springen tsja de ruiter dient gewoon niet op de rug te klappen. Doe hij/zij dat wel dan moet je gewoon nog wat lagere sprongen oefenen... Want als het goed is vangt een spring ruiter de klap om met zijn knieen en benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:20

En speciaal voor de endurance heb ik juist gekozen voor een goed passend zadel met katoenendekjes er onder. Gewoon zadel vormig, nemen het zweet goed op en zijn niet te dik waardoor er geen kans op drukplekken zijn of extra hitte onder het zadel. Gewoon lekker een stel simpele katoenen dekjes of HAFpads mee zodat er tijdens de vetgate gewisseld kan worden. En zo zijn er veel meer ruiters.

Helemaal geen extra dikke pads dus :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:41

Ik vind persoonlijk een pad fijner. Maar dan moet je zadel wel genoeg ruimte hebben, anders wordt het te smal voor je paard.
Hetzelfde als bij een bontonderlegger, die maakt je zadel een boommaat smaller.
Rijdt nu met een bontdekje, helemaal rondom. Paard heeft 2,5 maand stilgestaan door blessure en had dus geen spier meer over. Dan is zon dekje ideaal aangezien anders je zadel op de schoft zakt.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:45

Citaat:
De dekjes waar jij het over heb bij endurance zijn HAF pad's deze zijn speciaal ontworpen om goed zweet op te nemen Maar deze zijn niet te dik. En bij springen tsja de ruiter dient gewoon niet op de rug te klappen. Doe hij/zij dat wel dan moet je gewoon nog wat lagere sprongen oefenen... Want als het goed is vangt een spring ruiter de klap om met zijn knieen en benen.

Nee ik had het niet alleen over de haf pad's je hebt nog veel meer verschillende dekjes voor de endurance maar die zijn inderdaad allemaal goed aangepast aan de omstandigheden.
Maar voor springen heb je wel gelijk dat de ruiter dat over het algemeen opvangt, maar hoe goed je ook bent als springruiter zijnde kun je ook een foutje maken en dan heb ik er toch liever een goed passend iets dikker dekje onder liggen die de pasvorm van mijn zadel niet belemmerd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:46

Een dun dekje inderdaad, want een pad misvormt je zadel alleen maar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:10

33Bonita33 schreef:
Citaat:

Nee ik had het niet alleen over de haf pad's je hebt nog veel meer verschillende dekjes voor de endurance maar die zijn inderdaad allemaal goed aangepast aan de omstandigheden.
Maar voor springen heb je wel gelijk dat de ruiter dat over het algemeen opvangt, maar hoe goed je ook bent als springruiter zijnde kun je ook een foutje maken en dan heb ik er toch liever een goed passend iets dikker dekje onder liggen die de pasvorm van mijn zadel niet belemmerd.

dat is het juiste woord. Als het de pasvorm niet belemmerd maakt het mijn niet uit! al stoppen mensen een matras er onder.. Als het zadel dan nogsteeds goed past is het geen probleem. Maar helaas zijn dekjes als de Anky's bijv. Té dik belemmeren helaas wel

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:43

Citaat:
dat is het juiste woord. Als het de pasvorm niet belemmerd maakt het mijn niet uit! al stoppen mensen een matras er onder.. Als het zadel dan nogsteeds goed past is het geen probleem. Maar helaas zijn dekjes als de Anky's bijv. Té dik belemmeren helaas wel

daar geef ik geen mening over, heb er geen ervaring mee.
Maar ja er zijn genoeg mensen die een goed passend zadel lijken te hebben, terwijl het niet past die er een bontje onder stoppen waardoor het lijkt alsof die wel past..
Ik bedoel bijvoorbeeld dat je zadel achter klappert stop er een dik bontje onder en een dikke pad en dan klappert die niet meer hoor, maar probleem is dan niet opgelost vind ik.
Maar goed ik vind gewoon als je er een bontje onder wil, laat er dan iemand naar kijken die er veel verstand van heeft.
Maar het beste vind ik toch gewoon een katoenen dekje voor de dressuur.
Voor springen en endurance vind ik een ander verhaal maar ja voor endurance hebben ze ook weer allemaal aangepaste zadels en dekjes dus.
Ik weet niet of ze dat ook voor springen hebben die speciaal de klappen opnemen die niet opgevangen worden door de ruiter?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:49

Ik vind pad niet echt fijn.
Gebruik in de zomer wel dunnere (meer vocht opnemende) dekjes dan in de winter, Dan neem ik altijd een mooie velours.

Op mijn oude pony ooit een pad geleend/gepast maar vond dat het zadel daardoor ging schuiven.

Maar om op jou vraag terug te komen. Ik denk (mits het zadel er goed mee blijft liggen) dat het paard geen last heeft van het dek.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:54

Grappig dat bijna iedereen het er over eens is dat dunne dekjes beter zijn maar bijna iedereen met een (Anky) pad en bondje (want dat staat toch zo mooi, waar dient zo een ding eigenlijk voor? een nog krapper zadel en minder gevoel creeren?) rijdt.
Geef mij maar de gewone ouderwetse dunne dekjes, het contact met mijn paard is beter, ik voel meer en mn paard krijgt geen rugklachten omdat mn goed passende zadel ineens niet meer zo goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:59

kimmie1 schreef:
Grappig dat bijna iedereen het er over eens is dat dunne dekjes beter zijn maar bijna iedereen met een (Anky) pad en bondje (want dat staat toch zo mooi, waar dient zo een ding eigenlijk voor? een nog krapper zadel en minder gevoel creeren?) rijdt.
Geef mij maar de gewone ouderwetse dunne dekjes, het contact met mijn paard is beter, ik voel meer en mn paard krijgt geen rugklachten omdat mn goed passende zadel ineens niet meer zo goed past.

Komt waarschijnlijk omdat die mensen hier niet durven te reageren ;) omdat ze ook wel weten dat een dun dekje beter is, Maargoed dan ben je niet in de mode en mode gaat helaas voor veel mensen toch voor ;(

Maargoed als je in mijn profiel kijkt zul je alleen maar dekjes zien en geen pad's

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:07

Ik heb een aantal pads van PK, sommige kleuren die ik heb zijn dun, net zo dun als het katoenen dekje die hier veel genoemd wordt.
Persoonlijk vind ik de pads fijner. Je legt ze zo neer, van pk zijn ze voorgevormd bij de schoft dus gaat hij daar ook niet trekken.
Ik merk bij mijn paard geen verschil tussen een katoenen dekje of een pad wat zweten betreft.
Persoonlijk vind ik de dekjes van scapa wel heel erg dik en die zie ik toch veel voorbij komen!