Zadelonderlegger waarvoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Zadelonderlegger waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:31

Halloow.....
Ik zit nog wel eens op internet naar leuke paarden spulletjes te kijken (erg verslavnd om steeds nieuwe spullen voor je paard te kopen hea. :P )

Maar ik vraag me steeds af als ik zo'n zadelonderlegger zie,waar id die nou eigenlijk voor? Voor de drukplekken dacht ik maar steeds vaker hoor ik voor de sier?! Snap er nu niks meer van.

Hoop dat dit geen rare vraag is :o

Groetjes...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:50

niemand???? ;(

ikke20

Re: Zadelonderlegger waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:51

misschien even zoeken?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:51

Als je zadel goed past, is het beste om er niets, of een heel dun shabrakje onder te leggen. Mensen nemen vaak een bontje voor de sier idd. Wat dus erg slecht is, als je zadel correct ligt.

Laatst las ik echt het toppunt hier op bokt, iemand liet der boommaat groter aanmeten, zodat er een bontje onder kon...!!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:52

Van allebei een beetje denk ik. Ook om het zadel te beschermen tegen zweet. Dat hebben ze mij altijd verteld tenminste.

Marieke_K

Op zondagmiddag zijn er niet zo veel bokkers online, even geduld :)

Een onderlegger is bedoeld om je zadel te corrigeren als deze niet goed ligt. Zelf gebruik ik geen onderleggers; je zadel gaat er namelijk nooit 100% goed van liggen; je kan het geld beter besteden aan een zadelmaker die je zadel weer passend maakt.

Desty

volgens mij als drukverdeler ja. maar je hebt wel een stuk minder contact met je paard als zonder dat ''bontje''. ik vind het er zelf ook leuk uitzien ja :o

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:53

Cassagrande schreef:
Van allebei een beetje denk ik. Ook om het zadel te beschermen tegen zweet. Dat hebben ze mij altijd verteld tenminste.

Zadels kunnen best tegen vocht, als je ze maar goed verzorgt. Bovendien zweet een paard zo goed als nooit bovenop zijn rug.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:54

ok dank jullie wel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:11

Marieke_K schreef:
Cassagrande schreef:

Zadels kunnen best tegen vocht, als je ze maar goed verzorgt. Bovendien zweet een paard zo goed als nooit bovenop zijn rug.

dan weet ik niet wat voor paard jij heb (of ik ?) maar de mijne zweet wel boven op zijn rug. en idd een bondje moet je niets mee geef het geld idd liever uit aan een goed zadel

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:16

Mijn paard zweet ook boven op zijn rug. En ik verzorg mijn zadel zeer goed. Ondanks dat het zadel goed ligt leg ik er toch een dekje onder. Niet zozeer voor het mooie want ze zijn al zeer oud maar echt voor de bescherming van het zadel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:17

MissDonna schreef:
Als je zadel goed past, is het beste om er niets, of een heel dun shabrakje onder te leggen. Mensen nemen vaak een bontje voor de sier idd. Wat dus erg slecht is, als je zadel correct ligt.

Laatst las ik echt het toppunt hier op bokt, iemand liet der boommaat groter aanmeten, zodat er een bontje onder kon...!!

Dat is toch niet zo gek?
Er zijn paarden, niet veel, ze zijn er wel, die baat hebben bij een bontje omdat ze gevoelig zijn op de rug.
Zo ken ik er een die een paar bulten op zijn rug heeft en dat daarom het zadel schuurt, die rijd dus met bontje om die reden.
Dan vind ik het niet gek dat je je zadel er op aan laat passen.
Beter als al die 10000000 mensen die het bontje er gewoon tussen proppen terwijl het zadel past.
Als je een bontje mooi vind, prima maar zorg dan wel dat je zadel er op aan is gepast.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:20

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1057132

Heb hier al eens mijn mening gegeven in bovenstaand topic. Scroll iets naar beneden tot de foto's.

Ging hier over gelpads maar voor bontjes e.d. geld hetzelfde. Belangrijk blijft wel dat het middelpunt tussen boom en lepel het laagste punt is, anders ligt het zadel te ver voor/achterover gekanteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:47

Cassagrande schreef:
Mijn paard zweet ook boven op zijn rug. En ik verzorg mijn zadel zeer goed. Ondanks dat het zadel goed ligt leg ik er toch een dekje onder. Niet zozeer voor het mooie want ze zijn al zeer oud maar echt voor de bescherming van het zadel.

En doe je dan ook lapjes onder je hoofdstel? Want ik neem aan dat je paard op zijn hoofd ook zweet.

En terug on topic: onderleggers zijn mode :roll: en dus loopt het, aangezien er mensen zijn die vinden dat je er zonder bontje niet bij hoort.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:50

Het is mode ja...
Ik rijd zelf alleen met een dun shabrak.
Ter bescherming van mijn zadel rijd ik echt niet zonder, maar dan geen dik matras, een dun dekje.
Soms zie ik mensen met een ankypad+bontonderlegger... Dat gaat met echt te ver.

Over lapjes onder het hoofdstel: Ik heb alleen maar biothane hoofdstellen dus daar trekt niks in. :Y)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:39

Hestejente, Dat vind ik dan weer zo´n kromme opmerking. Maar goed ik doe het tenminste om mijn spullen te beschermen en zeer zeker niet omdat het "mode" is.

Moonfish13, ben het helemaal met je eens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:53

Cassagrande schreef:
Hestejente, Dat vind ik dan weer zo´n kromme opmerking. Maar goed ik doe het tenminste om mijn spullen te beschermen en zeer zeker niet omdat het "mode" is.

Waarom is het krom? leg eens uit waarom je je zadel wel met lapjes zou beschermen en je hoofdstel niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:38

Voor mij heel simpel: Een goed zadel kost zo 1400 euro en een goed hoofdstel maar 100..
Als mijn hoofdstel lelijk word dan koop ik wel een nieuwe, bij een zadel doe je dat ietsje minder gauw denk ik.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:48

ik heb het om net het kleine beetje opvullen op de rug van mijn paard op te vullen,, nadat hij op rust is geweest viel de bespiering een beetje weg..

@ moonfish,, dit vind ik ook een kromme opmerking van jou want niet iedereen heeft 'maar' 100 euro over voor een hoofdstel ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:02

Dat weet ik.
Maar dit is even om de vergelijking... :z
Ik heb dan ook geen zadel van 1400 euro..

En 100 euro is tegen over 1400 euro imo ''maar'' 100 euro.
Het gaat om de vergelijking.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:21

hestejente schreef:
Cassagrande schreef:

En doe je dan ook lapjes onder je hoofdstel? Want ik neem aan dat je paard op zijn hoofd ook zweet.

En terug on topic: onderleggers zijn mode :roll: en dus loopt het, aangezien er mensen zijn die vinden dat je er zonder bontje niet bij hoort.

Wat is er mis met een dun shabrak onder je zadel leggen... :?
Ik leg geen lapjes onder mijn hoofdstel voor dezelfde reden als moonfish, mijn zadel kost een berg geld en die wil ik gewoon graag goed houden..

Ontopic, een bontje kan ook als tijdelijke oplossing gebruikt worden als je paard bijv. flink in bespiering is teruggevallen. Ik zou alleen een bontje gebruiken op aanrader van een zadelmaker, voor bijv. een eerder genoemde situatie.
Ik denk dat 9 van de 10 mensen die een bontje gebruiken misschien ook niet beter weten.. Die denken, dat is toch lekker zacht op z'n rug.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:25

ik heb een haflinger en ik gebruik het zadel ook voor mijn kwpn-er en bij hem gebruik ik wel een zadelbontje! anders is het zadel iets te breed en nou ligt het zadel helemaal perfect! maar ben op zoek naar een ander zadel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:27

miesie schreef:
Wat is er mis met een dun shabrak onder je zadel leggen... :?
Ik leg geen lapjes onder mijn hoofdstel voor dezelfde reden als moonfish, mijn zadel kost een berg geld en die wil ik gewoon graag goed houden..

Ontopic, een bontje kan ook als tijdelijke oplossing gebruikt worden als je paard bijv. flink in bespiering is teruggevallen. Ik zou alleen een bontje gebruiken op aanrader van een zadelmaker, voor bijv. een eerder genoemde situatie.
Ik denk dat 9 van de 10 mensen die een bontje gebruiken misschien ook niet beter weten.. Die denken, dat is toch lekker zacht op z'n rug.

Precies, en dat is met dekjes ook zo. Als een dekje niet goed past kan het drukplekken veroorzaken, het broeit als je het onder een zadel op een nat paard legt... maar ook daar denken te veel mensen niet bij na, "iedereen" gebruikt een dekje, dus het zal wel zo horen. Het excuus is dan dat het het zadel beschermt. Het is niet consequent om wel wat onder je zadel te leggen maar niet onder je hoofdstel. Dat is geen aanval, maar wees je er gewoon even van bewust.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:36

Ik snap je punt hoor ;) Je hebt ergens ook wel gelijk! Ik heb onder mijn nieuwe zadel ook verschillende dekjes geprobeerd en wat niet goed lag meteen weer verkocht. Maar er zijn idd een hoop mensen die er gewoon mee blijven rijden omdat ie zo mooi is.
Mij boeit het totaal niet hoe mooi het dekje is, als ie maar perfect onder mijn zadel ligt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:41

Top miesie! Deed iedereen het maar zo. Nou ja, iedereen moet het natuurlijk zelf weten ;)