Veranderen van bit/neusriem: wat kan ik verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Veranderen van bit/neusriem: wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:27

Ik heb nu een jaar mijn Friese ruin van 6 (bijna 7). Toen ik hem kocht, was hij kort van iemand anders geweest en daarvoor 3 jaar lang van mevr X. Die X had het bit waar hij aan gewend was meegegeven en die kreeg ik dus ook. Tot nu toe heb ik altijd met dit bit gereden: een enkelgebroken watertrens van koper/aurigaan, 13 cm tussen de ringen en 20 mm dik aan de uiteinden.

Door omstandigheden niet veel rij-uren gemaakt. Sinds enkele maanden weer intensief bezig met longeren en daarbij viel mij op dat hij soms flink schuimt, dat hij met rijden en longeren niet echt lekker na wil geven. OK, er spelen rug-dingetjes mee (oa dat het zadel wat ik er ook bij gekocht had en wat op hem aangemeten was veeeel te krap was en dus pijn deed met alle gevolgen van dien) maar ik las hier op Bokt dat enkelgebroken trensen nog al eens problemen geven. Het zadelprobleem zijn we mee bezig (lees zadel de deur uit, al 2 maanden wachtend op een nieuwe en veel met de rug bezig) en nu merk ik dat meneer flink gaat schuimen met bit in. Echt de vlokken schieten eraf en met bit geeft hij minder na dan zonder bit (halster).

Nu heb ik een ander bit gekocht: dubbelgebroken watertrens, koper, 16 mm dik en 13,5 cm (had de verkeerde maat in mijn hoofd staan, dus is nu een halve cm ruimer). Jippe is best koel en heeft nooit veel problemen gegeven onder het zadel terwijl dat echt niet lekker gelegen heeft. Hij doet dus echt zijn best voor je. Maar nu vroeg ik mij af: Wat voor reacties van een paard kun je verwachten als je van:

> enkel naar dubbel gebroken gaat
> 20 mm naar 16 mm dik gaat
> 13 naar 13,5 cm gaat

HOE kom ik erachter of mijn paard dit bit idd fijner vind? Ik weet een lastige vraag: kan het alleen maar merken door ervaring, paard afhankelijk etc. Maar tips/ trucs over hoe ik kan zien/voelen/ervaren of mijn paard dit bit idd fijn vind zijn welkom. Zeker omdat Jippe gewoon heel weinig laat merken bij bijv pijn (vaccinaties, bloedafname, uitspoelen en betadine op redelijk diepe wond, schelp uit zijn stralen halen... het doet hem uiterlijk niks)

Zelfde voor neusriem: paard is altijd gewend met neusriem en sperriem te lopen. Hoe kom je er nou achter of een mexicaans of lage neusriem fijner is???

Sisco4life

Re: Veranderen van bit/neusriem: wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:30

het enige wat ik kan bedenken is dat je paard meer zou gaan ontspannen wanneer dit fijner voor hem is. Echter zal het in het begin nog wel wennen zijn en zal hij (misschien) niet direct ontspannen. Het is altijd moeilijk te bepalen wat goed voor je paard is hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:32

Je kunt hebben dat er geen reactie is. Maar het kan ook zijn dat ze wat meer knabbelen. Makkelijker los laten. En gewoon wat fijner word.

Al kan het ook heel goed zijn dat er geen reactie is. Mijn paard rijd ik ook op verschillende bitten. (dubbel gebroken watertrens en dubbel gebroken knevel) en daar reageert hij het zelfde op. Toen ik hem kocht werd hij op een enkel gebroken trens gereden. Toen hij bij mij kwam gelijk een dubbelgebroken er in gedaan. Heb niet heel veel verschil gemerkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:40

Ja, het gaat mij er ook om: als hij net nou NIET fijner vind.... hoe ik dat dan kan merken. :P Helaas kan ik het niet aan hem vragen: wat heb je liever in je mond.... Al zal hij dan een appel willen denk ik ipv een bit. :+ Weet wel dat bitloos geen optie was, die druk op de neus en op zijn wangen enzo en wil daarom ook niet naar ongebroken zaken of hefbomen kijken. Eerst dit maar eens proberen. Alvast dank voor jullie input.

Anoniem

Re: Veranderen van bit/neusriem: wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:41

niet fijner. Laten zijn vaak duidelijk merken. Achter de teugel duiken. Kop omhoog. Dat is minder moeilijk te zien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:42

Als ie het niet fijner vindt merk je dat echt meteen. Dat geeft spanning.
Bij Frío ben ik van enkel naar dubbelgebroken overgestapt. Probleemloos. Gekeken hoe dat terug ging en dat was geen succes (teugels aannemen was sterren kijken). Dat is dus bij 1 poging gebleven ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:44

Anoniem schreef:
niet fijner. Laten zijn vaak duidelijk merken. Achter de teugel duiken. Kop omhoog. Dat is minder moeilijk te zien.

Ha, dat doet hij nu dus met een enkelgebroken trens! Dus als hij dit fijner vind zal ik het wel snel merken hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:45

Zilfstar schreef:
Anoniem schreef:

Ha, dat doet hij nu dus met een enkelgebroken trens! Dus als hij dit fijner vind zal ik het wel snel merken hoop ik.

Ja, Anders kun je nog een ongebroken trens proberen. Er zijn echt heel veel bitten. Dus het ideale bit vinden is soms vrij lastig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:29

Dat het bit dunner is zal denk ik weinig problemen opleveren. Ook de breedte zal hij weinig van merken, doordat je nieuwe bit dubbelgebroken is zit er meer speling in de breedte, er zijn nu namelijk 2 schakels die kunnen "inschuiven", dus als je de ringen naar elkaar duwt kan het bit op 2 plaatsen smaller worden ipv op 1 plek.

Dan dubbelgebroken versus enkelgebroken. Mijn paard is erg blij met zijn dubbelgebroken bitjes. Eerder had hij een enkelgebroken bit en op de filmpjes waar hij dat bit in heeft (waar hij wordt voorgereden, in de aanloop naar aankoop heb ik hem veelvuldig gefilmd) zie je dat het hem pijn doet. Dus mijn paard heeft liever een dubbelgebroken dan een enkelgebroken bit. Ik ken echter ook een paard dat het dubbelgebroken mondstuk veel te wiebelig vindt, dat paard loopt het best op een enkelgebroken mondstuk. Ik ken Jippe niet, en ik zal niet zien wat hij doet wanneer hij het nieuwe bit in zijn mond voelt, hij is jouw paard en jij zult gauw genoeg merken of hij het nieuwe bit he-le-maal niks vindt, of hij het een fijn bit vindt of dat het hem niet uitmaakt. Ik zou wanneer je het bit voor het eerst gebruikt niet meteen gaan rijden, maar gewoon het hoofdstel in en hem er even mee laten staan, wat aan het bit frunniken (kijken wat hij doet wanneer je aan de teugels zit) of eventueel longeren.

Als je een andere neusriem overweegt: hulde. Naar mijn mening is de lage neusriem de meest paardvriendelijke neusriem die er op de markt is, gevolgd door de mexicaan (maar dat lijkt me een raar gezicht op een Fries) Zeker bij een jong paard kun je beter een lage dan een hoge of gecombineerde neusriem gebruiken. Het lijkt mij dan wel handig om niet de neusriem en het bit tegelijk te veranderen, verander 1 factor per keer, zo kun je zijn reactie goed bekijken.

Verder kun je hier (in het Engels) meer lezen over de verschillende neusriemen en bitten, en wat daar de werking van is: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

Succes! En laat je weten wat hij er van vindt?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:35

hestejente schreef:
Dat het bit dunner is zal denk ik weinig problemen opleveren. Ook de breedte zal hij weinig van merken, doordat je nieuwe bit dubbelgebroken is zit er meer speling in de breedte, er zijn nu namelijk 2 schakels die kunnen "inschuiven", dus als je de ringen naar elkaar duwt kan het bit op 2 plaatsen smaller worden ipv op 1 plek.

Dan dubbelgebroken versus enkelgebroken. Mijn paard is erg blij met zijn dubbelgebroken bitjes. Eerder had hij een enkelgebroken bit en op de filmpjes waar hij dat bit in heeft (waar hij wordt voorgereden, in de aanloop naar aankoop heb ik hem veelvuldig gefilmd) zie je dat het hem pijn doet. Dus mijn paard heeft liever een dubbelgebroken dan een enkelgebroken bit. Ik ken echter ook een paard dat het dubbelgebroken mondstuk veel te wiebelig vindt, dat paard loopt het best op een enkelgebroken mondstuk. Ik ken Jippe niet, en ik zal niet zien wat hij doet wanneer hij het nieuwe bit in zijn mond voelt, hij is jouw paard en jij zult gauw genoeg merken of hij het nieuwe bit he-le-maal niks vindt, of hij het een fijn bit vindt of dat het hem niet uitmaakt. Ik zou wanneer je het bit voor het eerst gebruikt niet meteen gaan rijden, maar gewoon het hoofdstel in en hem er even mee laten staan, wat aan het bit frunniken (kijken wat hij doet wanneer je aan de teugels zit) of eventueel longeren.

Als je een andere neusriem overweegt: hulde. Naar mijn mening is de lage neusriem de meest paardvriendelijke neusriem die er op de markt is, gevolgd door de mexicaan (maar dat lijkt me een raar gezicht op een Fries) Zeker bij een jong paard kun je beter een lage dan een hoge of gecombineerde neusriem gebruiken. Het lijkt mij dan wel handig om niet de neusriem en het bit tegelijk te veranderen, verander 1 factor per keer, zo kun je zijn reactie goed bekijken.

Verder kun je hier (in het Engels) meer lezen over de verschillende neusriemen en bitten, en wat daar de werking van is: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

Succes! En laat je weten wat hij er van vindt?

Dank voor je uitgebreide verhaal!

Wat bit betreft: nee, ik ga er idd niet meteen op! Eerst eens lekker knabbelen, longeren. Dan kan ik vanaf de grond zien wat hij erop doet en evt direct ingrijpen als hij eht helemaal niets vind.

Wat neusriem betreft: ja dat komt evt pas later. Eerst het bit, maar bedankt voor de tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:41

ik heb niet alle reacties gelezen hoor,maar in je openingspost zie ik dat hij dus eerst met koper gereden werd en je nu weer koper hebt gekocht?
zou namelijk heel goed kunnen dat het door het koper komt dat hij zo schuimt.
zou eens een gewoon dubbelgebroken bit proberen van RVS en kijken hoe hij daar op reageerd.

verder zou je gewoon eens kunnen proberen hoe hij reageerd door de sperriem er af te halen.
je hebt het spul niet al te strak he?
soms zit het te strak en zit het niet fijn door de huid tegen de kiezen aan gedrukt waar paarden op kunnen reageren door weg te duiken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:57

ellepel schreef:
ik heb niet alle reacties gelezen hoor,maar in je openingspost zie ik dat hij dus eerst met koper gereden werd en je nu weer koper hebt gekocht?
zou namelijk heel goed kunnen dat het door het koper komt dat hij zo schuimt.
zou eens een gewoon dubbelgebroken bit proberen van RVS en kijken hoe hij daar op reageerd.

verder zou je gewoon eens kunnen proberen hoe hij reageerd door de sperriem er af te halen.
je hebt het spul niet al te strak he?
soms zit het te strak en zit het niet fijn door de huid tegen de kiezen aan gedrukt waar paarden op kunnen reageren door weg te duiken

Nou ik heb ook een RVS geprobeerd die ik had liggen enkele weken terug en dat spuugde hij zo'n beetje weer uit. :D Wilde hij echt niet! En toen ik hem net had schuimde hij niet zo. Hij is enkele maanden met alleen halster gelongeerd enzo (heb geen zadel en ik werkte vanuit ontspanning). En nu met weer bit indoen ging ie erg schuimen. Dus dan kan het wel weer gewenning zijn dus. Ben normaal een laagje om de mond gewend zoals op onderstaande foto's (Tandarts is kortgeleden geweest dus dat kan het ook niet zijn)
Sperriem heb ik "los" ik kan makkelijk een vinger ertussen doen. Hou niet van dat aansnoeren idd.

Dit is laatst met testzadel:
Niet naar zijn kop kijken, want ik l*l op dit moment de oren van zijn kop dat ie zooooo braaf is. Dus hij is nogal gefocused op mij :+

Afbeelding

Vergroot op bit:

Afbeelding

Zoals je ziet: niks zit strak aangesnoerd ofzo.
Centenbakkie Hij zit hier op het bit te knabbelen trouwens.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-05-10 16:01, in het totaal 4 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:58

ohw oke,ja je moet alles uitsluiten he?
tanden zijn ook nagekeken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:00

Ellepel: was net nog mijn bericht aan het editten haha. Ja tanden zijn een paar maanden terug gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:03

Oh, maar je neusriem zit daar wel te laag hoor. Die hoort 2 vingers onder het jukbeen te zitten. Heb je er een reden voor dat er clipjes aan de teugels zitten? Want die zorgen niet alleen voor meer gewicht maar ook voor gerammel en voor extra ruis.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:10

hestejente schreef:
Oh, maar je neusriem zit daar wel te laag hoor. Die hoort 2 vingers onder het jukbeen te zitten. Heb je er een reden voor dat er clipjes aan de teugels zitten? Want die zorgen niet alleen voor meer gewicht maar ook voor gerammel en voor extra ruis.

Ah, OK dank. Ja, zo zat ie al en daar heb ik verder niet meer naar gekeken. Gaan we dat in elk geval aanpassen.
Ja klipjes heb ik vanwege veelvuldig eraf halen van de teugels: longeren, lange teugelwerk etc. Overigens heb ik in begin zonder gereden en ik heb geen verschil gemerkt toen ik ze eraan deed. Daar heb ik toen goed op gelet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:12

Okee :) Fijn dat je zo goed oplet op hoe je paard reageert.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:49

Vandaag Jippe even uit de wei gevist, hoefjes gekrabd en wat aan zijn kootholten gedaan. Verder even het hoofdstel omgedaan met het dubbelgebroken bit eraan. Neusriem op advies van hier hoger gehangen (zit nu WEL 2 vingers onder het jukbeen. Moest hem 3 gaatjes korter doen! Nu zit alleen die sperriem zo raar voor mijn idee, maar dat hoort zo geloof ik...?)

Zat lekker op het nieuwe bit te knabbelen (echt zijn kiezen ofzo erop: knarts, knarts...) om even later zijn mond stil te houden en vrolijk om zich heen te kijken. Als ik wilde kijken in zijn mond vond ie niet zo fijn (had nog uierzalf en acederm aan mijn handen zitten van zijn kootholten behandelen), maar ik had het idee dat het prima lag. Daarna weer af en hem de wei weer in gegooid. Dus eerste kennismaking met nieuw bit lijkt goed te zijn gegaan.