vraag over toebehoren voor eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

basanti

vraag over toebehoren voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:48

ken iemand mij hiermee helpen?
ik ben vanplan om binnekort eigen paard te gaan hallen maar waar moet ik allemaal rekening mee houden?
dus wat kom er maandelijks en jaarlijks bij kijken,
en wat voor toebehoren moet ik aanschaffen.

mvg martijn
p.s. liefs geen commetaar dit word me eerste paard.

Natasja__

Re: vraag over toebehoren voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:50

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:56

ja klopt maar dit is makkelijker voor mij dan ken ik alles direct opschrijven

gr.martijn

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:57

geen paard kopen is nog makkelijker

via de zoekfunctie kan je al een hele boel vinden
succes

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:01

ey heb ik gezegt dat ik geen moeite er voor wil doen dan geloof dat er onder me naam nog iets sta .
en als je dat ga lezen sta er alleen prijzen en dus niet wat je per maand kwijd ben

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:03

Prijzen optellen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:03

Je hebt je goed voorbereid...

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:05

ja ok dats wel zo maarja dan zit je 10 topics te kijken en zal je zien dat je nog neit alles heb ik heb er wel zin in om te kijken daarintegen vin ik het zelfs leuk maar wil graag alles op een rijtje

gr martijn
p.s heb nog niet eens een paard voorwat die voorberijding dan volgens mij ben ikd aar nu mee bezig

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:08

Dan zou ik me maar eens gaan orienteren wat voor stalling je precies zoekt.
De prijzen in de randstad kunnen behoorlijk uiteen lopen, dus het ligt er maar aan wat je zoekt, en wat je precies verwacht.

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:10

ik heb de manege al gevonden daar les ik ok maar daar van weet ik nog niet de prijs maar hoorde zo iets dat het rond de 200 p/m zat ken dit kloppen

gr martijn

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:12

Kan vast wel kloppen, ik heb echt geen idee wat jouw manege kost.

Als je het al te veel werk vind om uit te zoeken hoeveel geld je kwijt bent, hoe wil je dan een paard onderhouden?

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:16

ik zeg net dat vin ik geen teveel werk en ben nu ok elke dag te vinden op de manege om paarden te poetsen ben ermee opgegroeit dus of ik er tijd en moeite voor wil doen en heb dat weet ik van me zelf al te best
vind zeker niet te veel moeite om topics door te lezen maar zoals ik al zij heb je dan waarscheinlijk de helft van at je egt moet hebben als je het ga op zoeken

gr martijn

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:17

Prijzen per maand kunnen inderdaad 200 euro zijn. Maar het kan ook tot 400 euro oplopen, of juist veel minder dan 200 als je niet veel eisen hebt. Je hoeft dus niet zo te reageren, als wij je doorverwijzen naar een ander topic. Er zijn namelijk heel veel topics waarbij je alle antwoorden kunt vinden, maar inderdaad, dan voelt het een stuk minder leuk aan..en kun je geen eigen vragen stellen.

Prijzen van stallen heb je snel gevonden, gewoon googlen naar stallen bij jou in de buurt en deze mailen en/of opbellen. Je vraagt ze naar de prijs van een pony of paardenstal en je krijgt die.

Vaak zit er bij de stalling al voer en stro in, maar niet overal, dus als je belt of mailt vraag je gelijk of de prijs inclusief voer en stro is, of juist niet. Zo niet, vraag je wat je ongeveer per maand extra kwijt bent bij hun voor het bestellen en kopen van voer en stro. Want meestal kun je dat via hun alsnog kopen.

Verder heb je toebehoren nodig. En laat nu overal in nederland wel een winkel bestaan met een website. Dan weet je gelijk wat een winterdeken en zadel kost, en kun je ook nog eens prijzen vergelijken.

Dus..jij wilt een paard kopen. Jouw plan:

Bellen, mailen of langsgaan bij plaatselijke pensionstallen en maneges. Vragen naar de prijs incl. en/of excl voer en stro. Indien excl. ook vragen naar de prijzen van het voer en stro.

Je kunt naar websites gaan kijken voor bepaalde zadels en toebehoren, daar vind je werkelijk alles!

Ook kun je de plaatselijke veeartsen eens bellen of mailen. Daarin zeg je dat je wellicht klant wilt worden en graag wilt weten wat je bijvoorbeeld tegenwoordig kwijt bent aan wormenkuren, die je tegenwoordig via de dierenarts moet krijgen.

Zelf bellen, zelf regelen, zelf doen. Dat voelt uiteindelijk een stuk beter aan, dan de adviezen via bokt.. waarmee je naderhand toch niets kan doen, omdat wij ook maar gokken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:20

_Cindy schreef:
Kan vast wel kloppen, ik heb echt geen idee wat jouw manege kost.

Als je het al te veel werk vind om uit te zoeken hoeveel geld je kwijt bent, hoe wil je dan een paard onderhouden?

bijhouden

das erg weinig voor die buurt / stad / het westen

komt je paard dan buiten weide gang ja nee
zelf buiten zetten of word dat gedaan
zelf mesten of word dat gedaan

zou eerst maar eens goed navragen wat het daar kost
en wat je daar voor krijgt
(stro(oisel ? ) hooi biks meusli ?)
dan krjig je nog hoefsmid
staat het paard op ijzers ? ja / nee .. is nog niet bekend
jaarlijkse da injectie of ga je ook wedstrijden rijden
dan 2 jaarlijks .. word er gemeenschappelijk ontwormt / geent of niet
(scheelt in de kosten)
buiten je borstels ->verzorgings artikelen -> stal apotheek
hoe is de bak ? strak of zwaar ? (evt been bescherming)
zadel hoofdstel bit dekjes
neem je een deken paard ? of niet ?
halster touwtje komt er meestal gratis bij

enigste wat je ECHT moet hebben
is een eieren geduld , veel tijd , 1 harde borstel 1 hoeven krabber
paard komt met halster en touwtje

verder kan je het zo duur maken als je zelf wilt

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:39

woon in rotterdam en hoorde van iemand dat het rond de 200 zat per maand,
of hier al alles bij zit dat weet ik niet zal waascheinlijk wel niet
wedstrijden ga ik niet doen wil een recreatie paard.
kwa kleding en borstels heb ik allemaal al maar inderdaad er kom ok nog hoefvet en dat soort dingen bij
als het ken zet ik der zelf buiten zo neit dan word het gedaan
ga zelf me stal onderhouden genoeg tijd voor
ok voor het berijden en verzorging heb ik genoeg tijd dus dat is het probleem niet

maar ik zal alles idd nog eens na vragen bij me manege wat er allemaal nog bij komt en wat er al bij zit alvast bedankt voor jullie hulp

mvg martijn

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:43

nou, vergeet het hoefvet. Dat is nou typisch iets wat je helemaal niet nodig hebt.

Wel: een zadel en hoofdstel. maar koop niet zomaar een zadel maar regel goed advies want een zadel moet goed passen!

verder sluit ik me aan bij nickyu.

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:48

ok ja dat over die hoefvet had ik gehoord
en kwa wat het paard nodig heeft zoals plaits en hoofstel zadel enzo dat weet ik wel dats het probleem niet ik ga ok niet zomaar een paard in het wilde westen kopen ik zorg er eerst voor dat ik genoeg heb om alles gelijk te hallen als ik me paard ok ga hallen en gevonden heb en kwa zadel wil ik een zadelmaker of hoe je dat noem laten komen
en idd wat jullie zeggen zal ik zekker doen
mvg martijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:20

Een eigen paard kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Stalling zal in de regio Rotterdam wat duurder zijn dan in andere delen van het land. Naast de stalling komen er zowiezo nog hoefsmid en dierenarts kosten bij. Die komen steeds iedere maand weer terug. Eventueel een tandarts nog 2 keer per jaar.

Wat tuig betreft dat zijn kosten die niet zo vaak terugkomen maar toch behoorlijk prijzig kunnen zijn.

Maar ik las in je profiel dat je pas heel erg kort rijdt. Misschien kun je eerst nog een flinke tijd lessen en misschien een paard van iemand anders gaan verzorgen voordat je aan een eigen paard begint. het is niet een fiets die je aanschaft. je zult zelf moeten kunnen inschatten of je paard niets te kort komt met eten of juist teveel werkt, of het tuig nog past of aan vervanging toe is. Of je paard ergens last van heeft. Dat zijn dingen die je niet zo maar in een paar maanden leert. Dat zijn eigenlijk nog veel belangrijkere dingen dan de kosten van een paard en het onderhoud ervan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:46

Persoonlijk zou ik geen paard kopen maar de nieuwste editie van het groene boekje, heb jij volgens mij veel meer aan Knipoog

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:52

ja karuna daar heb je zekker wel gelijk in
verzorgen doe ik al ben bijna elke dag wel op de menege te vinden om me les paard te poetsen wil veel leren er over en misschien is het idd wel handig om eerst een lease paard te nemen dan gelijk te kopen maar dat ik het wil is een ding wat zekker is dit is niet iets wat ik in 1 dag besloten heb dit wil ik al sinds dat ik klein was dus vanaf een jaar of 8 en ben nu 20 en ik weet dat dit niks met ervaring te maken heeft maar dat ik er 1000% achter sta is een ding wat zekker is en wil er veel voor doen en voor laaten om het te kennen doen

met leren erover ben ik al hard bezig in boeken en internet
bedankt voor je bijdrage karuna

mvg martijn

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:53

ok wacht ef wat is dat het groene boekje

gr martijn

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:56

Daar staat in hoe de Nederlandse taal grammaticaal in elkaar steekt Knipoog.
Je maakt nogal wat spelfouten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:58

Leren kun je ook uit boeken of van internet doen maar de praktijk is toch echt het beste. En dan niet alleen poetsen op een manege. Vraag of je een tijdje mag meedraaien in de manege met stal uitmesten, tuig onderhouden, kijk mee met de hoefsmid als ie komt, vraag eens of je met een dierenarts kunt meekijken. Praat met paardeneigenaren die al langer een eigen paard hebben. Daar leer je heel erg veel van. Dat kost tijd maar is ook wel belangrijk.

Als je het dan nog leuk genoeg vind zou je idd een paard kunnen leasen van de manege mits ze je kunnen en willen helpen je dingen te leren. met alleen een paard afstaan leer je nog niks over de verzorging anders dan het schoonhouden van je paard.

Ik denk dat je het beste nog even geduld kunt hebben, veel lezen, veel vragen en leren. Nog even doordromen en sparen zodat je als je eenmaal zover bent ook voldoende kennsi en geld hebt om het beste voor je paard te kunnen bieden. Dat kost je misschien nog 2 jaar maar beter 2 jaar wachten en dan het goed kunnen doen dan snel een paard kopen en tegen een heleboel moeilijkheden aanlopen die je de lol van het paardrijden afnemen.

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:05

ey daar ken ik niks aan doen heb dislectie
kom je me nog afzeiken ok
als je het ken lezen reageer er dan op als je wil zo niet lees niet verder en zoek iets wat je wel ken lezen maar hou mij gewoon in me waarde volgens mij is dit een forum waarbij je elkaar juist help en niet afzeik

maarja boeie de mzzlzzzz

ja idd karuna daar heb je gelijk in en dat ik nog hoop moet leren ok maar kwa vragen stellen zal het niet gaan werken zoals je hier al lees heb ik maar van een paar waar onder jij normaal andwoord gehad ik zal er nog de tijd voor nemen dan maar maar dat ik het leuk blijf vinden hoef ik niet bang voor te zijn en uit boeken leer je ok veel maar praktijk is idd iets beter ja en zal vragen of ik idd mee mag helpen met de manege en de paarden te onderhouden

maar lease paard ken wel toch of ok niet??

mvg martijn

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:10

dit heeft in mijn ogen weinig met dyslectie te maken, ik ken mensen die uber dyslecties ies zijn en die schrijven met spelfouten, maar wél met behoorlijke punten, hoofdletters etc.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 01-09-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt