Peesbeschermers en strijklappen, nut of sier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Peesbeschermers en strijklappen, nut of sier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:25

Hallo!

Even een algemene vraag. Er zijn tegenwoordig zoveel maten en soorten peesbeschermers en strijklappen dat ik mij het volgende af vraag:

Worden deze nou zo vaak gebruikt voor de sier? Of zijn ze ook altijd nodig?

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat er paarden/pony´s zijn die ze hard nodig hebben. Maar heb jij ze voor de sier of gebruik je ze ook echt met een doel?

Ik heb zelf ook erg leuke gezien, maar niet dat het broodnodig is, maar wel leuk Lachen

Yucca

Re: Peesbeschermers en strijklappen, nut of sier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:26

Voor gebruik je ze altijd, achter alleen bij het springen en bij mijn jonge paard (die strijkt achter).

Ik heb wel gewoon een paar zwarte en daarnaast een paar witte voor op concours, ik hoef niet voor elk kleur dekje een andere setje beschermers....

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:27

mijn tinker strijkt achter dus heb ze alleen achter.
ze zijn niet voor de sier, alhoewel ze in verschillende kleurtjes te verkrijgen zijn dus als je ze nodig hebt en vind het leuk staan kan je ze in kleur van bv je dekje aanschaffen, maar ik gebruik gewoon zwart voor achter voor het strijken. dus bij mij zijn ze functioneel. ik heb een tinker en het staat dus echt niet maar nood breekt wetten toch? anders heeft ze last van haar achterbenen en nu niet meer.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:28

Ik heb zwarte, peesbeschermers en strijklappen omdat mijn paard strijkt. ik heb niet weet ik hoeveel kleurtjes, vind ik ook niet nodig.. besteed mijn geld liever aan wat anders voor m'n paard dan..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:28

ik heb ze nodig voor de voorbenen.
niet dat ze strijkt maar ze is wat onhandig en als ze schrikt tikt ze zich aan.
in de wei heeft ze niets om en helaas is met verschillende schiefels de wei uitgekomen en 1x was haar griffelbeen in div stukjes gebroken
dus helaas niet voor de sier Knipoog

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:34

Ik gebruik ze altijd voor, omdat je paard/pony voor best snel aantikt. En achter alleen voor het springen, tenzij je paard/pony strijkt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:43

Leuke en nuttige reacties tot nu toe! Ik hoorde van een vriendin van mij pas ook dat als het niet nodig is, je het niet moet doen.

Ik heb een shet die van zichzelf wel sterke benen heeft, zij zei dat dit door peesbeschermers minder kon worden. Ik zou ze dan idd puur gaan gebruiken voor springen en misschien mennen.

Heeft zij (ergens) gelijk?

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:45

Ik gebruik ze niet, ook niet bij het springen..

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:46

Ik gebruik alleen peeskappen. Vind ook dat het nodig is. Het is ter voorkoming van allerlei blessures. Mijn ene paard kan nog wel eens lomp zijn en struikelen en mn andere paard kan hele rare sprongen maken. In het land ofzo doe ik ze trouwens niet om want dan gaan ze net zo lang lopen friemelen totdat ze los gaan en dus kapot.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:08

Ik doe alleen peesbeschermers om wanneer ik ga springen voor de rest rijd ik 'bloot'

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:12

Voor onze verzorgshet hebben we ze wel. ik gebruik ze nu met longeren zodat hij aan het gevoel kan wennen. Hij is ook voor de kar beleerd en eigenaresse wil dat ze dan zowiezo omgaan, voor de kar dus. Ik accepteer dat. Vroeg me alleen af waarom dat voor de kar belangrijk is. Springen snap ik, maar voor de kar is draf toch ook gewon draf? Of is het een extra bescherming ergens voor?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:14

ze hebben wel een kar achter hun kont hangen he?
niet zo gek vind ik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:17

@Moonfish: mennen is voor mij een nieuw onderwerp. Het mennen zelf ken ik wel, de feiten van de betuiging nog niet zo. Dus waarom zijn peeskappen VOOR belangrijk als er een kar ACHTER hun kont 'hangt'?
Vind je toon wat aggressief overkomen. Stelde gewoon een vraag, omdat ik het niet weet. Dat mag toch neem ik aan? Met dit antwoord kan ik weinig zo niet niks. Dus uitleg graag: Waarvoor dienen peesbeschermers en strijklappen bij het mennen precies?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:04

Ben ik ook wel benieuwd naar, wat dan de reden is...

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:08

Ik gebruik ze voor en achter,voor het aantikken en strijken.
Heb een set zwarte voor het losgooien en longeren,en een set witte voor het rijden Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:15

Ik wil met mijn verzorg IJslander het springen wat uitbreiden...
Hij wil er soms wel eens doorheen baggeren ipv overheen.
En ik wil niet het risico lopen dat hij straks met een blesure rondloopt.
Bij mij is het puur uit voorzorg en veiligheid.
Ze zijn ook gewoon simpel zwart,
maar het staat wel leuk bij een vos.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:20

Ik heb ze voor het nut en "sier" tegelijk.
Mijn paard strijkt met zn benen (Mn tinker weer minder dus heb ik meestal alleen om bij springen).
Dus ik heb zowiezo altijd om.
Ik heb er een heel zooitje kleuren... (setjes.. Bloos )
Dus vaak bijpassend bij een dekje, maar als ik geen bijpassende heb oid heb ik alsnog gewoon "simpel" wit of zwarte om.
Altijd bij het rijden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:27

Veel mensen gebruiken ze ter preventie van iets wat nog niet is gebeurd. Ik vind dat overdreven, je kunt er ook schade mee aanrichten (niet passend, te strak)
Ik gebruik kootbeschermers voor van tri-zone (geweldige dingen) omdat hij ging aantikken toen hij een paar weken geleden beslagen was. Voor de wagen ook pijpkousen, hij wil nog weleens opzij springen.
Verder niets!!! Zelfs op de trailer niet.
maargoed, ik ben dan ook wel een ijslander natural aan het worden haha!
bij grote slungelpaarden vind ik het wel een ander verhaal, die weten soms niet waar ze hun benen moeten laten!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:29

Mijn pony is een lompe muts, zeker in het bos. Die loopt zo door een bos takken heen of struikeld omdat ze opeens in een modderpoel stapt, om toch nog iets van stevigheid te bieden aan haar benen doe ik haar peesbeschermers om.
Onze bak is net iets zwaar voor haar, dus ook daar doe ik peesbeschermers om Ja Strijklappen bij het springen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:32

Ik heb ze gewoon echt nodig, Romy strijkt en tikt aan. Ik ben sowieso niet een setjesverzamelaar oid, en ik doe het al helemaal niet omdat het leuk staat. Gewoon pure bescherming. Ik heb liever dat er een flinke kras/deuk in de peeskap zit, dan een pony die kreupel loopt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:34

BrittKitt schreef:
Mijn pony is een lompe muts, zeker in het bos. Die loopt zo door een bos takken heen of struikeld omdat ze opeens in een modderpoel stapt, om toch nog iets van stevigheid te bieden aan haar benen doe ik haar peesbeschermers om.
Onze bak is net iets zwaar voor haar, dus ook daar doe ik peesbeschermers om Ja Strijklappen bij het springen.

Ook dit doet mijn verzorg IJslander Knipoog
Hij is met al het andere bezig met het uitstappen, kijkt om zich heen, en loopt niet op zijn eigen benen, *BOF*, en dan sukkelt hij weer verder Koe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:37

bij jonge dieren gebruik ik ze voor standaard wel
bij longeerwerk, lange lijnenwerk en rijden

als dier balans gevonden heeft bekijk ik het per dier of het wel of niet nodig is ,
strijklappen is per dier bekijken,
voor alles is mijn regel , alleen als het nodig is

bij springen is peesbeschermers voor een goed idee Ja

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:42

ik heb 2 paar peesjes, en een aantal bandages, niet overdreven veel, en ze worden bij ons nauwelijks gebruikt, alleen als de pony gaat springen, wat misschien 6x per jaar is :p
Ik vind dat deze dingen allemaal veel te veel voor de show/ sier worden gebruikt, ik moet toegeven, het ziet er heel leuk uit een paardje mooi in set.
Maar als je van het begin af aan die zooi om doet, kweekt je paard volgens mij geen sterke pezen ect. Dus alleen omdoen als het nodig is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:59

Was er niet laatst onderzoek gedaan naar zooi om de benen? Benen en dus pezen worden er warm van waardoor ze zwakker worden, zoiets? Daarom zou ik peesbeschermers en strijklappen niet gebruiken als het niet nodig is. Wel natuurlijk als een paard aantikt of strijkt, ook met springen(voor en achter) en met longeren, omdat 'ie dan steeds rondjes loopt.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:11

Ik zou ze ook niet gebruiken als het niet nodig is, voor Cupido gebruikten we achter strijklappen, omdat hij zijn benen nogal raar kon neerzetten dus dan ging hij vaak strijken.