Peesbeschermers, goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pienn

Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 23:21

Hee,

Ik hoor nu dus van iedereen iets anders.
Van de één hoor ik dat rijden met peesjes goed is voor een jong paard, van de ander dat het juist weer slecht is, van weer een ander dat het alleen goed is voor wanneer je gaat springen, en van weer andere hoor je dat peesjes over het algemeen nergens op slaan.
Nu wilde ik jullie mening wel eens horen?

Cyruss_

Re: Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:26

ik rij altijd met! Om blessures te voorkomen tijdens het rijden.
in de wei ofzo niet. Als ze zich daar een keer verstappen is het gwoon pecht hebben.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:27

Ik rijd zonder, maar ik rijd dan ook alleen maar buiten. (recreatief) Gaat tot nu toe prima, heb er nooit behoefte aangehad. Met springen zou ik ze wel gebruiken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:31

denk dat je de voor tegen de nadelen moet afwegen.

voordelen:
- de kans op een peesblessure is aanzienlijk minder.
dus de kans dat je beessie op boxrust moet of weken aan de hand stappen is veel minder groot.
somns krijg je: in de natuur redden ze zich toch ook???
maar daar zit er niemand op denk ik dan. ik denk zeker bij een jong paard dat het erg nuttig is, aangezien die niet altijd even veel evenwicht hebben.

nadelen:
-er onder word warm wat slecht zou zijn voor de pezen.
-het kan gaan knellen.

mijn mening: ik zou voor met gaan, maar dat moet ieder voor zich weten... Knipoog

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:33

Mijn vriendin rijdt de ene keer met peesjes de nadere keer zonder.. In het bos altijd met..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 01:22

het ligt er heel erg aan wat ik ga doen
bij jonkies die net aan de longe komen doe ik wel altijd peesjes om , bij het inrijden etc verder ook
als ze eenmaal balans hebben dan bekijk ik het per dier en per activiteit, springen ja, dressuurrmatig , alleen als het een paard is wat zich aantikt

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:42

Ik rijd altijd met bescherming. Nadelen zie ik eigenlijk niet. Knellen doen ze alleen als ze te klein zijn of je trekt ze te strak aan. In mijn ogen zijn er alleen voordelen. Het belangrijkste is wel bescherming van het aantikken.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:07

Peesbeschermers gebruik ik altijd (altijd, dus in de bak en buiten; rijd meestal buiten). Maar, niet het klitteband aantrekken! Ze hoeven niet strak, maar ze hoeven alleen maar te blijven zitten om het been. San tikt zichzelf nog al eens aan, dus daarom gebruik ik ze.
Ook strijkt ze en dus gebruik ik ook strijklappen (altijd). Wederom niet het klitteband straktrekken, maar zodanig vastmaken dat het goed blijft zitten.
In de zomer worden de benen er wel warm onder, maar ik spuit altijd af om weer te koelen. Nog nooit problemen mee gehad.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:15

moonfish13 schreef:
nadelen:
-er onder word warm wat slecht zou zijn voor de pezen.
-het kan gaan knellen.

Met name het dik gedrukte heb ik al verschillende malen meegemaakt en helaas hebben al mijn ponies witte plekken op de benen van de peesbeschermers Boos!

Mijn vorige verzorgerster is een keer gevallen, heeft de pony op stal gezet maar vergeten de peesjes af te doen. Toen ik de volgende dag kwam had ze twee dikke benen en nu dus witte haren waar het gekneld heeft.
Haar dochter (dan heb ik het over mijn ponies dochter Knipoog )wordt geleased door mensen, die hebben ze gewoon omgedaan met rijden en deze pony heeft ook witte plekken waar de peesjes zitten.

Mijn mening:
Alleen gebruiken als je denk dat het echt echt nodig is. Ik doe ze alleen nog maar om als ik naar het duin/bos/strand ga en verder niet

Vooral de elastisticiteit van de bandjes maakt het snel mogelijk om ze TE strak om te doen.
Ik ben nu ook op zoek naar leren peesbeschermers met leren bandjes in pony maat (in paard maat is alles te krijgen maar pony maat is toch vaak erg moeilijk)

Tylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:46

in het bos en met springen doe ik ze wel om ,, met alleen dressuur niet .
zeker met springen is het nodig, toen hy 3 was stuntelde hy soms een beetje soms Tong uitsteken
hy is nu al 4 jaar .. maar heb ze met springen gewoon altijd om.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:47

Sonja_vR schreef:
het ligt er heel erg aan wat ik ga doen
bij jonkies die net aan de longe komen doe ik wel altijd peesjes om , bij het inrijden etc verder ook
als ze eenmaal balans hebben dan bekijk ik het per dier en per activiteit, springen ja, dressuurrmatig , alleen als het een paard is wat zich aantikt

gefeliciteerd.. Clown

Ik rijd zo vaak mopgelijk met, maar dat komt omdat Kamiro aantikt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:13

Ik doe nooit bescherming om. Het wordt er veel te warm onder (sowieso bij mijn tinker), waarom denk je dat elk paard dikke benen krijgt als ze een nacht met peesjes op stal hebben gestaan? De benen worden véél te warm, er gaat vocht ophopen. Onder het rijden bewegen ze, en het is vaak maar een uurtje, maar door die beweging worden de benen nóg veel warmer dan wanneer het paard stil staat op stal. En dan ook nog peesbeschermers om. Dat is snikheet daaronder.
"Ja, maar ik spuit de benen af na het rijden" hoor je dan vaak... Dát is ook heel slecht! Hardlopers krijgen na een wedstrijd altijd hoge sokken aan zodat hun pezen langzaam afkoelen..
Als je benen zó snel afkoelen dan krijgt niet alleen de pees een enorme opdonder (met als gevolg spierpijn en een langzaam herstel en dus sneller peesblessures), maar ook de bloedvaten vernauwen ineens heel snel, waardoor er minder bloed kan worden rondgepompt en daardoor ook weer minder snel herstel en meer spierpijn..
Peesbeschermers kunnen dus wel degelijk kwaad.

Als een paard echt onvoorzichtig is en zichzelf steeds op de voorbenen slaat dan is het natuurlijk veiliger om ze wel te gebruiken, 'dan moet het maar', zelfde geldt voor springen; bij een sprong of landing heb je natuurlijk meer kans dat een paard zich flink aantikt.. Maar voor gewoon recreatief rijden en dressuur..? Absoluut niet nodig vind ik. In de wei kunnen ze ook normaal lopen, en dan moet je af en toe die bokkensprongen bekijken! Die paarden zullen zich op de wei ook wel eens aantikken. Maar wat gebeurt er dan?; Het paard tikt tegen zijn voorbeen aan, 'auw, dat doet pijn', misschien zelfs een paar pasjes kreupel.. Maar bij de volgende sprong herinnert hij zich die vorige sprong nog wel hoor, en dus zal hij voorzichtiger lopen en oppassen dat hij niet nóg eens tegen zijn eigen benen aan loopt. Onder het zadel precies hetzelfde; paard tikt zich aan, schrikt een beetje, en let in het vervolg beter op. Maar als jij peesbeschermers om gaat doen dan voelt hij die tikken niet meer, en dus gaat hij zich steeds harder aantikken. De volgende dag komt hij op de wei, en denkt 'jeej, ik kan springen en gekdoen, ik voel het toch niet' en *pats*, peesblessure..

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:31

MysticTinker schreef:
Ik doe nooit bescherming om. Het wordt er veel te warm onder (sowieso bij mijn tinker), waarom denk je dat elk paard dikke benen krijgt als ze een nacht met peesjes op stal hebben gestaan? De benen worden véél te warm, er gaat vocht ophopen. Onder het rijden bewegen ze, en het is vaak maar een uurtje, maar door die beweging worden de benen nóg veel warmer dan wanneer het paard stil staat op stal. En dan ook nog peesbeschermers om. Dat is snikheet daaronder.
"Ja, maar ik spuit de benen af na het rijden" hoor je dan vaak... Dát is ook heel slecht! Hardlopers krijgen na een wedstrijd altijd hoge sokken aan zodat hun pezen langzaam afkoelen..
Als je benen zó snel afkoelen dan krijgt niet alleen de pees een enorme opdonder (met als gevolg spierpijn en een langzaam herstel en dus sneller peesblessures), maar ook de bloedvaten vernauwen ineens heel snel, waardoor er minder bloed kan worden rondgepompt en daardoor ook weer minder snel herstel en meer spierpijn..
Peesbeschermers kunnen dus wel degelijk kwaad.

Als een paard echt onvoorzichtig is en zichzelf steeds op de voorbenen slaat dan is het natuurlijk veiliger om ze wel te gebruiken, 'dan moet het maar', zelfde geldt voor springen; bij een sprong of landing heb je natuurlijk meer kans dat een paard zich flink aantikt.. Maar voor gewoon recreatief rijden en dressuur..? Absoluut niet nodig vind ik. In de wei kunnen ze ook normaal lopen, en dan moet je af en toe die bokkensprongen bekijken! Die paarden zullen zich op de wei ook wel eens aantikken. Maar wat gebeurt er dan?; Het paard tikt tegen zijn voorbeen aan, 'auw, dat doet pijn', misschien zelfs een paar pasjes kreupel.. Maar bij de volgende sprong herinnert hij zich die vorige sprong nog wel hoor, en dus zal hij voorzichtiger lopen en oppassen dat hij niet nóg eens tegen zijn eigen benen aan loopt. Onder het zadel precies hetzelfde; paard tikt zich aan, schrikt een beetje, en let in het vervolg beter op. Maar als jij peesbeschermers om gaat doen dan voelt hij die tikken niet meer, en dus gaat hij zich steeds harder aantikken. De volgende dag komt hij op de wei, en denkt 'jeej, ik kan springen en gekdoen, ik voel het toch niet' en *pats*, peesblessure..

Nou dat verhaal van jou gaat niet op hoor. Paarden die wat strijken of soms onvoorzichtig zichzelf aantikken blijven dat gewoon doen en die denken zelf niet na om hun benen anders te bewegen zodat ze minder strijken/ tikken. Dat moet je beschermen.

En je schrijft over peesbeschermers op stal??? Welke idioot doet dat nou, dat is toch net zoiets als slapen gaan met je cap nog op???

Dat verhaal van oververhitte pezen is naar mijn mening ook een opgeblazen iets. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad en ik heb er in mijn omgeving ook nog nooit iemand over gehoord dat hun paarden peesproblemen hebben gekregen, laat staan door peesbeschermers.

Wat je schrijft over hardlopers: pezen en spieren zijn 2 heel verschillende dingen. Mensen hebben hoofdzakelijk spieren in hun onderbenen en paarden niet, die hebben pezen.

Peesbeschermers moet je niet strak aansnoeren maar gewoon vast = vast.
Als je paard een dik been heeft of plekjes op het been kun je beter een bandage omdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:35

Idd Linda
Ik heb zelf altijd met peesbeschermers gereden, meerdere paarden per dag
Ook iedereen in mijn omgeving deed dat.
De eerste die er last van moet gaan krijgen door de hitte moet ik nog mee gaan maken in meer dan 20 jaar tijd Lachen

Zelf heb ik ook nog nooit witte plekjes gehad bij een paard
Kwestie van beschermers schoon houden en niet aansingelen
Ik zie soms mensen die dingen aantrekken...ja dan knellen ze zeker weten Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:46

Linda_E schreef:
Nou dat verhaal van jou gaat niet op hoor. Paarden die wat strijken of soms onvoorzichtig zichzelf aantikken blijven dat gewoon doen en die denken zelf niet na om hun benen anders te bewegen zodat ze minder strijken/ tikken. Dat moet je beschermen.

Dat heb ik ook erbij geschreven, eerste regel tweede stukje Knipoog Maar de mééste paarden zullen zich niet blijven aantikken. Ik heb bv nog nooit een manegepaard met bescherming gezien, en geen van die paarden tikt zich aan, terwijl ze toch vaak heel netjes en ruim lopen.

Citaat:
En je schrijft over peesbeschermers op stal??? Welke idioot doet dat nou, dat is toch net zoiets als slapen gaan met je cap nog op???

Ja, heel dom idd, maar sommige mensen vergeten zoiets blijkbaar wel eens. Zoals dat verhaal een aantal posts eerder..

Citaat:
Dat verhaal van oververhitte pezen is naar mijn mening ook een opgeblazen iets. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad en ik heb er in mijn omgeving ook nog nooit iemand over gehoord dat hun paarden peesproblemen hebben gekregen, laat staan door peesbeschermers.

Wat je schrijft over hardlopers: pezen en spieren zijn 2 heel verschillende dingen. Mensen hebben hoofdzakelijk spieren in hun onderbenen en paarden niet, die hebben pezen.

Nou, ik heb het al héél vaak gezien. Peesproblemen, bijna elk amateur sportpaard heeft er wel eens last van gehad. En dan wordt gezegd 'ja hij zal zich wel verstapt hebben' of 'hij heeft zich in de wei geblesseerd', maar eigenlijk komt dit heel vaak doordat de pezen gewoon slapper worden door die hitte en te snelle afkoeling. Daardoor worden de pezen minder rekbaar, en dus gevoeliger voor blessures. Als een paard zich dan een klein beetje aantikt of struikelt is het direct raak..
En nee, ik heb het niet over spieren bij mensen, maar over de achillesPEES Knipoog Maar ik had het woordje spierpijn moeten vervangen door kramp Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:50

runningkawa schreef:
Zelf heb ik ook nog nooit witte plekjes gehad bij een paard

Tja, ik heb het zelf ook nog nooit gehad. Maar mijn beide ponies hebben het wel gekregen zoals ik boven al schreven heb doordat m'n bijrijdster ze een keer 1 nacht heeft laten zitten en de andere hebben ze te strak gedaan waarschijnlijk.

Je hoeft die dingen ook helemaal niet strak aan te trekken omdat ze al goed voorgevormd zijn controleren of ze niet schuiven is voldoende, maar door de elasticiteit van die bandjes doen mensen dat vaak automatisch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:50

Volgens mij heb je ook gewoon peesbeschermers die lucht ed goed doorlaten zodat het niet te heet wordt.
Bandages vind ik erger...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:52

Dat verhaal over de hitte en de onvoldoende doorbloedding gaat wel degelijk op. Als jou arm in het gips zit gaat dat tog ook broeien en jeuken? Er is ook onderzoek naar gedaan, kan het zo niet terug vinden, maar ik zal nog even m'n best doen.

Ik gebruik alleen strijklappen bij mijn fjord, die hoor je strijken, zowel met als zonder strijklappen hoor je ze goed en je kon het ook goed zien toen ik nieuwe strijklappen voor het eerst een uurtje om had gedaan. Ik wil geen risico op blessures. Maar IEDEREEN rijdt ermee... (goed neem iedereen met een korreltje zout alsjeblieft) maar echt niet elk paard strijkt of tikt zich aan hoor! De meeste strijklappen, peesbeschermers en bandages waar mee gereden wordt zijn puur voor het plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:57

In een onderbenen zitten geen spieren en je merkt als je uit het gips komt dat die spieren het moeilijk hebben.
Verder heb je gips weken aan een stuk aan, zonder dat het af gaat.
Wel een veschil met een uurtje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:58

Er zijn inderdaad meerdere onderzoeken naar gedaan Ja Zowel bij paarden als mensen.
Ik heb het verhaal van de fysio meegekregen, zij raadde beenbescherming ook in de meeste gevallen af. Maar soms kan het idd niet zonder.
Vaak is strijken wel weer te verhelpen door anders te bekappen. Maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:59

en over het plaatje

met een cap rijden is dan ook voor het plaatje?
Je hebt hem immers ook niet elke keer nodig Tong uitsteken Clown
(tenminste hoop ik voor de ruiter)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:02

ik heb het ook over de verwarming als je gips om hebt. Hoe warmer buiten, hoe broeieriger en meer jeuk onder je gips. Dat heeft verder niks te maken met de tijdsduur.

En bij mijn fjord is het niet te verhelpen dmv. bekapping. Het is naast dat het een fjorden trekje is, ook te wijten aan zijn beenstand en een ongelukje in zijn enter jaren.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:04

MysticTinker schreef:
Er zijn inderdaad meerdere onderzoeken naar gedaan Ja Zowel bij paarden als mensen.
Ik heb het verhaal van de fysio meegekregen, zij raadde beenbescherming ook in de meeste gevallen af. Maar soms kan het idd niet zonder.
Vaak is strijken wel weer te verhelpen door anders te bekappen. Maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend

Cap gaat onder andere over de verzekering. Als jij van je paard knikkerd en met je hoofd ergens op beland lijkt me dat een groter risico dan een paard wat nooit aantikt of strijkt peesjes en strijklappen omdoen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:05

Het jeukte bij mij na 3 weken toch meer dan de eerste week Lachen Tong uitsteken
En naar mijn idee meer omdat ik het niet kon wassen (bleh, ze hebben me zo in het gips gestort zonder te wassen en dat na zandhappen op een warme dag)
En het slappe armpje daarna moest ik toch spier oefeningen voor doen...niet voor de pezen Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:05

Ik had afgelopen zaterdag les, en dan moet ik een stuk over straat en door het bos en dan doe ik ze wel om. Maar toen ik terugkwam, zag ik het zweet onder de peesbeschermers uit lopen dus je kan mij niet vertellen dat dat niet broeit
Heb meteen de spuit gepakt en even de benen afgespoten om te koelen.

Linda_E schreef:

Je kan ook ff normaal reageren hoor. Mensen blijven ook maar mensen en maken ook wel eens fouten.
Mijn bijrijdster is een keer naar buiten geweest en is er toen heel hard afgevallen toen het paard schrok, haar zusje heeft toen afgezadeld en is de peesjes vergeten.
Vond het echt geen leuk gezicht 's ochtends om die dikke benen te zien en dat ze nu van die witte plekken heeft, maar in zo een situatie kan dat gebeuren.