Peesbeschermers VS. Bandages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

francine_95

Peesbeschermers VS. Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:05

De feiten en fabels over peesbeschermers en bandages,
Zeker over bandages zijn er een heleboel fabels en feiten, maar is het nou waar?

1. Als het warm is zouden bandages te warm worden en dat zou slecht zijn voor de pezen.
2. Bandages zonder onderlappen geven geen steun (behalve fleece bandages)
3. Als je te lang of te strak de peesbeschermers om hebt kunnen er wondjes en later zelfs litekens ontstaan.
4. Verkeerd bandageren gaat ten koste van de pezen van je paard.

Weten jullie er nog meer, en ook of dat een feit of een fabel is?

Alvast bedankt,

ItsMe2

Re: Peesbeschermers VS. Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:07

Ik ben hier eerlijk gezegd wel benieuwd naar.
Ik rijd altijd met peesjes, omdat ik het gewoon makkelijker vind :)...
Maar bandages vind ik persoonlijk mooier.
Ik lees even mee!! :)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:42

Ik heb dit ooit van een docent gehoord: Niet om het punt van te warm maar omdat je altijd dezelfde kant op bandageert, steeds de bandages dezelfde kant op aantrekt en zo de pees ''scheef'' kunt maken.

Ik vind peesbeschermers ook makkelijker en bandages mooier. Ik heb wel gemerkt dat nu ik peesbeschermers heb van een betere kwaliteit dat ze onder haar peesbeschermers veel minder zweet en het been is veel minder warm.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:56

Ze zeggen wel eens dat bandages helemaal geen bescherming/steun geven. m.i.z. een fabel
Heel veel grote dressuurruiters rijden ook voornamelijk met bandages, als ze geen bescherming zouden bieden zouden ze ze ook niet gebruiken

punt 1: onder de meeste peesbeschermers wordt het ook verschrikkelijk warm. Of het heel erg veel verschil maakt weet ik niet.
punt 2: ik gebruik alleen maar fleece bandages dus geen idee of de andere geen bescherming bieden.
punt 3: er zijn heel veel soorten beschermers en de ene is beter dan de andere maar bij verkeerd gebruik kan het hele vervelende gevolgen hebben.
punt 4: als je bandages gaat gebruiken is het wel handig als je weet hoe je ze moet gebruiken. te strak is nooit goed maar te los is ook gevaarlijk.

Het hangt er ook erg van af voor welk doel de bescherming wilt hebben:
ga je springen dan zou ik geen bandages gebruiken maar beschermers.
rij je dressuur, waarom wil je bescherming om hebben? stijkt je paard heel erg of helemaal niet?
dat zijn allemaal vragen die eerst beantwoord moeten worden wil je een goede keuze maken tussen de twee

Ik gebruik alleen maar bandages tijdens het werk maar dat komt ook mede omdat mijn paard allergisch is voor neopreenen wol en van heel veel peesbeschermers verschrikkelijke uitslag krijgt op zijn benen.
In princiepe heeft hij alleen achter bescherming nodig dus daar heeft hij ook altijd wat om.
Als ik zwaarder ga trainen of veel zijgangen/wissels rijd dan krijgt hij aan alle benen bandages.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:10

Onder beide wordt het heet. Maar onder bandages kan je lastig koelere vinden. Onder peeskappen is dat goed te doen. De New air peeskappen, de pessoa magic peeskappen en zo zijn er meer. Danwel veel gat danwel van een luchtdoorlatende stof. Zelfs die van leer zijn al veel koeler dan bandages. Het grote probleem bij peeskappen is namelijk het neopreen.
Neopreen wordt gebruikt in duikpakken omdat het goed warmte insluit. Het is ook goedkoop te maken en lekker zacht dus hebben de fabrikanten besloten het dan ook maar in peesjes te gebruiken.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:24

Een fysio heeft mij eens verteld dat door bandages de pezen minder goed kunnen werken doordat de benen zo ingepakt zijn.

Zelf maakt ik bijna nooit gebruik van peesbeschermers en bandages, hooguit bij vervoer in de trailer of als we een buitenrit gaan maken in ruig gebied. Alles bij elkaar zo'n 5 keer per jaar. M'n paard tikt niet aan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:28

Ik bandageer veel sneller dan dat ik beschermer gebruik.

Vaak zeggen ze van bandages dat het zo heet wordt, maar stof is nog altijd doorlatender dan plastic.
Verder rekt stof en plactic niet, dus beschermers forceren een houding meer dan bandages, dus vanuit die gedachtegang verkies ik bandageren.

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:06

Ik gebruik ze alletwee, hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb om op te zadelen.
Als ik tijd genoeg heb, zijn het bandages, heb ik niet veel tijd, dan zijn het de peesbeschermers

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:56

Denken jullie niet dat het net zo warm word onder de benen met die peesbeschermers van tegenwoordig, waarbij het been vanaf onder de kogel tot onder de knie ingepakt zit met 4 of 5 klittenband sluitingen????

Bandages geven heel veel steun aan een been!!! Bandageren is een kunst apart en bij verkeerd bandageren kan het inderdaad een negatieve bescherming geven. Paarden met zeer ernstige peesblessures krijgen vaak een verband om wat met de tijd verwisseld word door:..... een bandage!

Het is absoluut niet slecht voor het been als er onderlappen gebruikt worden. Kijk maar eens goed naar foto's van dressuurpaarden. Als je kijkt naar de onderbenen dan zie je vaak van die horizontale lijnen lopen over de benen. Dat komt omdat ze op stal met bandages staan en tijdens het werk ook bandages om hebben. Als de proffesionals onder ons het veel vuldig gebruiken, dan zal het echt niet zo erg zijn.
Wel geloof ik erin dat het belangrijk is om benen goed na teverzorgen na de arbeid. Overigens met elk paard is een goede warming up, los stappen, ook heel belangrijk.

Voor het uitrekken van de bandages: bandageer eens de andere kant op. In het begin zal het moeilijk gaan maar na de hand wen je er aan. Zo blijven je bandages langer goed.

:wave:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:09

Westland schreef:
Het is absoluut niet slecht voor het been als er onderlappen gebruikt worden. Kijk maar eens goed naar foto's van dressuurpaarden. Als je kijkt naar de onderbenen dan zie je vaak van die horizontale lijnen lopen over de benen. Dat komt omdat ze op stal met bandages staan en tijdens het werk ook bandages om hebben. Als de proffesionals onder ons het veel vuldig gebruiken, dan zal het echt niet zo erg zijn.

Als de professional het gebruikt... dat noem je toch geen argument? Een professionele ruiter doet heel wat andere oefeningen met zijn paard dan de gemiddelde bokker, daarnaast staan de paarden van de professionals wel met bandages om op stal om stalbenen te voorkomen? Aangezien de arme dieren niet de wei op mogen, of hooguit een uurtje in hun eentje, want stel je toch eens voor dat hij struikelt ofzo. Ik noem maar wat hoor ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:01

Paardenblad bit heeft hier al een keer onderzoek naar gedaan, de hitte onder een bandage vs een pees beschermer. Uitslag onder de bandage werd het hele gebied rondom 47 graden en bij een peesbeschermer werdt de voorkant niet heet maar daar waar de peesbeschermer zat wel weer ook weer zo warm. Daarom rij ik alleen maar met springschoenen en verder niks, waarom ga je iets omdoen bij een paard terwijl die niet strijkt en dus niks mankeert? En er is ook wetenschappelijk bewezen dat gebruik van de beschermers, vaak zwakkeren benen kweken omdat het overbodig is en het paard het niet nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:02

Punt 3: Ja, paarden kunnen littekens en dus wondjes krijgen van te strakke peesbeschermers. Paard wat ik verzorg heeft er namelijk ook littekens van :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:49

daffie1986 schreef:
Paardenblad bit heeft hier al een keer onderzoek naar gedaan, de hitte onder een bandage vs een pees beschermer. Uitslag onder de bandage werd het hele gebied rondom 47 graden en bij een peesbeschermer werdt de voorkant niet heet maar daar waar de peesbeschermer zat wel weer ook weer zo warm. Daarom rij ik alleen maar met springschoenen en verder niks, waarom ga je iets omdoen bij een paard terwijl die niet strijkt en dus niks mankeert? En er is ook wetenschappelijk bewezen dat gebruik van de beschermers, vaak zwakkeren benen kweken omdat het overbodig is en het paard het niet nodig heeft.

_/-\o_

En inderdaad, ik heb een tijdje rondgereden op een bruine draver. Leuk paard, mooi donkerbruin. Hij tikte wel zijn voorbenen steeds aan dus er moesten peesbeschermers op. Die anderen ook wel eens vastmaakten... hij had práchtige witte haren van waar die dingen te strak hadden gezeten op zijn zwarte benen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:54

hestejente schreef:
Westland schreef:

Als de professional het gebruikt... dat noem je toch geen argument? Een professionele ruiter doet heel wat andere oefeningen met zijn paard dan de gemiddelde bokker, daarnaast staan de paarden van de professionals wel met bandages om op stal om stalbenen te voorkomen? Aangezien de arme dieren niet de wei op mogen, of hooguit een uurtje in hun eentje, want stel je toch eens voor dat hij struikelt ofzo. Ik noem maar wat hoor ;)

Daar heb je wel gelijk in. Wat ik er ook mee bedoelde. De paarden die 'bijna' dag en nacht met de bandages om lopen, blijven toch gewoon doorlopen ondanks dat het been continue 'warm' gehouden word? (Daar gaat deze topic toch over, de warmte onder het been?). En krijgt het paard geen stalbenen van hard trainen en vervolgen op stal blijven staan? Zolang het dier geregeld beweging krijgt, kan hij volgens mij geen stalbenen krijgen omdat de doorbloeding opgang blijft...voor zo ver ik weet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:10

daffie1986 schreef:

ik heb het artikel even opgezocht en het been van het paard van van Toor werd 38,6 graden, maar de kerntemp van de pees zou 5 graden hoger zijn, de kritische temp zou tussen de 43 en 45 graden beginnen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:13

maar wat nou als je een paard hebt wat een slecht been heeft door oude blesures waar je wel nog recrearief op mag rijden?
is het dan beter om wel of geen bandages om te doen

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:21

oude blessure veroorzaakt door aantikken: best gewoon peesbeschermers. blessure niet veroorzaakt door aantikken: niets? omdat het dier gewoon weer leert lopen op z'n eigen benen? uiteindelijk gaat een mens bij peesblessure wel bandage dragen tijdens revalidatie maar later toch ook niet... (ok, soms vallen mens en dier niet te vergelijken, maar hier denk ik wel dat dat geldt)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:26

mijn paard heeft een peesblesure aan het been gehad wat niet helemaal goed meer geneest, daarbij heeft hij kogelatrose en ook nog eens een afgebroken griffelbeentje aan het zelfde been.

francine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:31

Iedereen bedankt voor de antwoorden,

Maar er werd net gezegt dat de temperatuur van de pezen onder peesbeschemers en bandages niet zoveel uitmaken maar is er dan nog verschil tussen elastische of fleece bandages?

Owja voor de mensen die zich afvroegen of mijn paard strijkt, ja mijn paard strijkt heel erg, gebruik meestal peesbeschermers maar soms ook bandages maar was gewoon benieuwd of het nou feiten of fabels waren over peesbeschermers/bandages.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:50

Mijn paard strijkt met zijn achterbenen, hij is achter wat bodemnauw. Probleem voorgelegd aan de smid, hij heeft 'm nu net iets anders op zijn ijzers gezet en het probleem zou over moeten zijn (heb nog niet gereden sindsdien, paard is dinsdag beslagen) Dus heb het er eens over met je hoefsmid :) Daarnaast zou je ook strijkringen kunnen gebruiken ipv een grote beschermer, daar wordt het been veeeeel minder warm van.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:51

interessant topic, ik blijf even meelezen over alle feiten en fabels.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:06

francine_95 schreef:
Maar er werd net gezegt dat de temperatuur van de pezen onder peesbeschemers en bandages niet zoveel uitmaken maar is er dan nog verschil tussen elastische of fleece bandages?

Oei dat is een lastige vraag:

Fleece bandages geven relatief weinig steun. Deze bandages kunnen zonder onderlappen gebruikt worden.
Elastische bandages geven veel meer steun aan gewrichten, pezen en banden. Deze bandages moeten met onderlappen gebruikt worden.

Als dan echt de warmte van het been zo'n belangrijke rol speelt dan zou ik zeggen fleece bandage omdat je daar geen onderlappen voor hoeft te gebruiken wat het inpakken van het been al minimaliseert, en zo waarschijnlijk ook de warmte onder het been beperkt. Maar fleece bandages geven weer geen steun aan het been en zouden dus alleen maar voor 'de show' gebruikt worden.

Tja.....en dan zou ik kiezen voor elastische bandages. Ook om de reden dat we die al veel langer gebruiken dan de fleece bandage. Plus...ik vind fleece bandages niet mooi.

Ik denk dat ik uit eindelijk bij mijn eigen ervaring blijf: elastische bandages met onderlappen en goede naverzorging aan het been na de arbeid!

** Maar dankzij de evolutie is er een nieuwe 'beschermer' op de markt waar ik niet meer mee zonder kan: de neoprene beenbeschermer, voelt aan als een bandage, beschermt het hele been. ** Ik gebruik deze omdat mijn pony zijn strekpees afgescheurd heeft als jaarling en hij extra steun moet hebben aan de voorkant net boven de kogel...ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:37

Fleece-bandages zijn i.m.o. ook moeilijker om goed aan te doen bij je paard. Ze zitten volgens mij ook erg snel te los...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:04

Bandages/peeskappen/... kunnen absoluut geen steun geven aan een been :n De tractie op de pezen is recht, zo'n wikkel errond doet echt helemaal niets behalve de benen opwarmen.
Ik vind het persoonlijk enkel nuttig als het paard aantikt.

'n Paard heeft geen spieren in zijn onderbenen dus om daarmee los te rijden om de spieren op te warmen (hoor ik weleens) is ook totaal onzin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:10

Zo is het, ponyzotje. Maarre, bandage als bescherming tegen aantikken? Een lapje stof dat de klap van een paardenhoef moet opvangen? Dacht 't niet :n

Laten we wel wezen: bandages en peesbeschermers en dergelijke rommel (al zijn er paarden die baat hebben bij een bandage. Wanneer dat is zal de da aangeven ;) ) worden alleen maar zo goed verkocht omdat slimme fabrikanten hun setjesonzin weten te marketen. Het verkoopt, want overbezorgde paardeneigenaren denken dat hun paard het nodig heeft. Of mensen denken dat ze het zelf nodig hebben, omdat ze er zonder setje niet bij horen 8)7