bandages niet gezond ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

bandages niet gezond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:36

hallo allerbeste bokkers :D
ik heb is ergens gelezen (weet al niet meer waar... :o )
dat bandages niet goed zijn omdat de pezen dan overhit raken en warm zijn enzo...
maar is dit echt waar ? heeft er iemand ervaringen mee ???
:+ doei en hopelijk veel reacties

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:40

Laatst bijgewerkt door _Reneee op 26-04-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:43

Ja dat is waar,
En doordat het te warm wordt wel 41 graden, zwellen de onderbenen op en krijg je stuwing.
En alles wordt afgeknelt. :(

Als je al bandageert , dan iig speciale lappen ( verkrijgbaar in ruitersport zaak) eronder en die ongeveer onder en boven 2cm uit laten steken, maar dan nog loopt de temperatuur op .Spieren worden door de steun van de bandages ook slapper.

Gewoon niet bandageren :n , wil je toch wat om de benen doen ter bescherming van pezen, gebruik dan peeskappen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:44

ik heb ooit een artikel in een paardenblad gelezen dat bandages inderdaad erg slecht zijn.

op zich wel logisch, de warmte kan nergens heen.
ik gebruik zelf nooit bandages om die reden.

als het niet nodig is,niet gebruiken!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:51

IDD de warmte kan dan nergens heen ik gebruik altijd getten !

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:06

ok bedankt, baasje verzorgpaarden had bandages gekocht, ik zal het hem zeggen, kan bandages nog gebruiken om staart in te doen als die een nachtje proper moet blijven (dit zal toch geen kwaad kunnen hopelijk ?! ;)

Concorde

Re: bandages niet gezond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:33

Bandages zijn niet erg gezond en wel om de volgende reden.
Pezen hebben een soort spiraalstructuur, waardoor er rek in zit. Als die pezen oververhit raken gaat de rek eruit, en je kan je voorstellen dat iets dat niet meer rekken kan, eerder breekt. Daarnaast heb je bij slecht bandageren het risico bepaalde drukplekken te creeeren.

Staartbandages erg mee oppassen. Ken een paard dat zijn staart kwijt is geraakt doordat er tijdens transport een te strakke bandage om heeft gezeten, was geen kindje van 11 die die bandage erom geknoopt heeft, dus je zou verwachten dat t niet had mogen gebeuren.

Als je de staart snachts schoon wil houden zou ik 'm in een normale lange vlecht doen, en er een kous omheen doen (staart een keer dubbel, uiteinde van de kous inknippen zodat je 2 stukjes hebt die je door de vlecht kan steken en vast kunt knopen) Blijft ie ook schoon van.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:35

heb het ook is gelezen ja, maar zijn peesbeschermers dan ook niet slecht, want dat ademt nou ook niet echt...

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:39

Concorde schreef:
Bandages zijn niet erg gezond en wel om de volgende reden.
Pezen hebben een soort spiraalstructuur, waardoor er rek in zit. Als die pezen oververhit raken gaat de rek eruit, en je kan je voorstellen dat iets dat niet meer rekken kan, eerder breekt. Daarnaast heb je bij slecht bandageren het risico bepaalde drukplekken te creeeren.

Staartbandages erg mee oppassen. Ken een paard dat zijn staart kwijt is geraakt doordat er tijdens transport een te strakke bandage om heeft gezeten, was geen kindje van 11 die die bandage erom geknoopt heeft, dus je zou verwachten dat t niet had mogen gebeuren.

Als je de staart snachts schoon wil houden zou ik 'm in een normale lange vlecht doen, en er een kous omheen doen (staart een keer dubbel, uiteinde van de kous inknippen zodat je 2 stukjes hebt die je door de vlecht kan steken en vast kunt knopen) Blijft ie ook schoon van.

thnx :Y)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:50

Sissi87 schreef:
heb het ook is gelezen ja, maar zijn peesbeschermers dan ook niet slecht, want dat ademt nou ook niet echt...

Zijn ook niet fantastisch nee, maar die hebben dan wel t voordeel dat ze echt klappen op kunnen vangen (een bandage haalt weinig uit als je paard een klap tegen zn pees krijgt), en aan de voorkant open zijn dus toch minder warmte opbouwen.

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen bandages op transport bij brokkenpiloten als het geen erg warm weer is (met dikke onderlappen, en dan werkt t paard niet dus wordt de boel ook niet zo warm) of een keer voor de foto's.
Mijn eigen merrie heeft ooit eens een klap tegen een achterbeen gehad waardoor ze met een lastig wondje liep (werd een ontsteking rondom het gewricht, enorm pijnlijk voor t arme dier, week op de kliniek gestaan).
Beschermers vielen hier niet overheen, en toen t nog niet zo lang genezen was durfde ik het risico niet te nemen dat ze er een tik tegenaan gaf en het weer open trapte. Toen had ik haar achter wel in de bandages omdat deze over dat wondje vielen. (normaal heeft ze strijklappen om) Ze werkte in die periode trouwens niet hard omdat we weer aan t opbouwen waren.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:39

Het is inderdaad slecht. Te heet en het biedt nauwelijks echte ondersteuning. Het wordt eerder toepast om je paard mooi te maken dan dat het daadwerkelijk iets goed doet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:47

Gewoon niet te strak bandageren he, dan gaat het wel. Bandages zijn ook niet alleen slecht hoor, ze kunnen ook handig zijn om bij rek en strek oefeningen te gebruiken om te ondersteunen en op te warmen. Maar gebruik ze dan niet bij cross werk enz. Peesbeschermers hebben wel de neiging, als ze te lang aanblijven, haar te laten uitvallen, das ook niet zo goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:48

starjo schreef:
Ja dat is waar,
En doordat het te warm wordt wel 41 graden, zwellen de onderbenen op en krijg je stuwing.
En alles wordt afgeknelt. :(

Als je al bandageert , dan iig speciale lappen ( verkrijgbaar in ruitersport zaak) eronder en die ongeveer onder en boven 2cm uit laten steken, maar dan nog loopt de temperatuur op .Spieren worden door de steun van de bandages ook slapper.

Gewoon niet bandageren :n , wil je toch wat om de benen doen ter bescherming van pezen, gebruik dan peeskappen.

Dat vind ik nou straf.. Zeker als je je bedenkt dat een bandage niet om een spier heen zit :) Het is daar vnl pees ;)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:49

Aria_zz schreef:
Gewoon niet te strak bandageren he, dan gaat het wel. Bandages zijn ook niet alleen slecht hoor, ze kunnen ook handig zijn om bij rek en strek oefeningen te gebruiken om te ondersteunen en op te warmen. Maar gebruik ze dan niet bij cross werk enz. Peesbeschermers hebben wel de neiging, als ze te lang aanblijven, haar te laten uitvallen, das ook niet zo goed.

Wil je nou serieus een paardenbeen (in dit geval een plaats waar gewoon een recht bot inzit) 'ondersteunen' met een lapje stof? En te los bandageren is eigenlijk net zo mis als te strak, als die dingen loskomen en om de benen van je paard gaan wapperen ben je níet blij. Ik heb het wel eens gehad (laatste keer dat ik een ander laat bandageren) en heb godzijdank een mak paard, maar daar kunnen ze lelijk van schrikken)
Spieren moet je opwarmen. De plaats waar je bandages omheen knupt daar zitten pezen, die wil je niet te warm hebben. Wat voor rek en strek oefeningen had je in gedachte dat die bandages daar nou zo'n positieve toevoeging aan geven?
Het is niet hetzelfde als een enkelkous of knie-brace bij mensen he. Als er door je peesbeschermers trouwens haar gaat uitvallen/ wit wordt doe je iets fout, dan passen ze niet of doe je ze te strak. Ik rijd al jaren alle mogelijke soorten paarden met peesjes en heb werkelijk nog nooit gehad dat er haar uitviel (honderden paarden..)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:00

Om steun te geven zou je het gewricht mee moeten bandageren (net zoals een enkel steun of kniebrace dus doet, die zit rond het gewricht.) En dat word nou over het algemeen niet gedaan :') Dus steun geven is bullsh*t. Ze beschermen alleen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:34

Er is nog geen sluitend wetenschappelijk onderzoek. De temperatuur loopt zowel onder bandages als onder peesbeschermers op, de effecten daarvan zijn (nog) niet sluitend aangetoond. Het verhaal van Concorde is correct, ware het niet dat de eiwitten in de pezen pas aangetast worden boven de 50 graden, en die temperaturen zijn ook (nog) niet aangetoond. Het is dus erg schimmig en je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik heb overlegd met mijn veearts en die gaf me de afweging tussen extra kans op een peesblessure als het verhaal waar is, of extra kans op schiefels ed als je paard zichzelf aantikt. Welke keuze je maakt is aan jou.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:38

Concorde schreef:
Aria_zz schreef:

Wil je nou serieus een paardenbeen (in dit geval een plaats waar gewoon een recht bot inzit) 'ondersteunen' met een lapje stof? En te los bandageren is eigenlijk net zo mis als te strak, als die dingen loskomen en om de benen van je paard gaan wapperen ben je níet blij. Ik heb het wel eens gehad (laatste keer dat ik een ander laat bandageren) en heb godzijdank een mak paard, maar daar kunnen ze lelijk van schrikken)
Spieren moet je opwarmen. De plaats waar je bandages omheen knupt daar zitten pezen, die wil je niet te warm hebben. Wat voor rek en strek oefeningen had je in gedachte dat die bandages daar nou zo'n positieve toevoeging aan geven?
Het is niet hetzelfde als een enkelkous of knie-brace bij mensen he. Als er door je peesbeschermers trouwens haar gaat uitvallen/ wit wordt doe je iets fout, dan passen ze niet of doe je ze te strak. Ik rijd al jaren alle mogelijke soorten paarden met peesjes en heb werkelijk nog nooit gehad dat er haar uitviel (honderden paarden..)

Los zittende bandages zijn inderdaat zeker niet goed, maak je maar geen zorgen heb ik ook meegemaakt, wat een cross tocht was dat. Daarom zeg ik ook dat je niet moet gaan crossen of zwaar werk doen met bandages, lichte dressuur (ik bedoel dan geen totaal zwetend paard achteraf) en vooral strekken, waar die warmte dan wel weer van pas komt. Ze zijn ondersteuning, geen peesverwoestednde dingen.
Dat haar uit vallen dat wij hebben meegemaakt was met een paard met een letsel dat verbonden moest blijven, de eigenaar had dat met een paar lange peesbeschermers gedaan, de dag erna af gedaan en door het heen en weer schuren van de beschermer was er haar uitgevallen.
Ik wil alleen maar zeggen dat bandages niet alleen maar slecht zijn, net zoals peesbeschermers moet je gewoon goed opletten.

Peche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:58

Zijn al veel topics over, gebruik even de zoekfunctie!