ik heb is ergens gelezen (weet al niet meer waar...

dat bandages niet goed zijn omdat de pezen dan overhit raken en warm zijn enzo...
maar is dit echt waar ? heeft er iemand ervaringen mee ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Concorde schreef:Bandages zijn niet erg gezond en wel om de volgende reden.
Pezen hebben een soort spiraalstructuur, waardoor er rek in zit. Als die pezen oververhit raken gaat de rek eruit, en je kan je voorstellen dat iets dat niet meer rekken kan, eerder breekt. Daarnaast heb je bij slecht bandageren het risico bepaalde drukplekken te creeeren.
Staartbandages erg mee oppassen. Ken een paard dat zijn staart kwijt is geraakt doordat er tijdens transport een te strakke bandage om heeft gezeten, was geen kindje van 11 die die bandage erom geknoopt heeft, dus je zou verwachten dat t niet had mogen gebeuren.
Als je de staart snachts schoon wil houden zou ik 'm in een normale lange vlecht doen, en er een kous omheen doen (staart een keer dubbel, uiteinde van de kous inknippen zodat je 2 stukjes hebt die je door de vlecht kan steken en vast kunt knopen) Blijft ie ook schoon van.
Sissi87 schreef:heb het ook is gelezen ja, maar zijn peesbeschermers dan ook niet slecht, want dat ademt nou ook niet echt...
starjo schreef:Ja dat is waar,
En doordat het te warm wordt wel 41 graden, zwellen de onderbenen op en krijg je stuwing.
En alles wordt afgeknelt.![]()
Als je al bandageert , dan iig speciale lappen ( verkrijgbaar in ruitersport zaak) eronder en die ongeveer onder en boven 2cm uit laten steken, maar dan nog loopt de temperatuur op .Spieren worden door de steun van de bandages ook slapper.
Gewoon niet bandageren, wil je toch wat om de benen doen ter bescherming van pezen, gebruik dan peeskappen.
Aria_zz schreef:Gewoon niet te strak bandageren he, dan gaat het wel. Bandages zijn ook niet alleen slecht hoor, ze kunnen ook handig zijn om bij rek en strek oefeningen te gebruiken om te ondersteunen en op te warmen. Maar gebruik ze dan niet bij cross werk enz. Peesbeschermers hebben wel de neiging, als ze te lang aanblijven, haar te laten uitvallen, das ook niet zo goed.
Concorde schreef:Aria_zz schreef:Gewoon niet te strak bandageren he, dan gaat het wel. Bandages zijn ook niet alleen slecht hoor, ze kunnen ook handig zijn om bij rek en strek oefeningen te gebruiken om te ondersteunen en op te warmen. Maar gebruik ze dan niet bij cross werk enz. Peesbeschermers hebben wel de neiging, als ze te lang aanblijven, haar te laten uitvallen, das ook niet zo goed.
Wil je nou serieus een paardenbeen (in dit geval een plaats waar gewoon een recht bot inzit) 'ondersteunen' met een lapje stof? En te los bandageren is eigenlijk net zo mis als te strak, als die dingen loskomen en om de benen van je paard gaan wapperen ben je níet blij. Ik heb het wel eens gehad (laatste keer dat ik een ander laat bandageren) en heb godzijdank een mak paard, maar daar kunnen ze lelijk van schrikken)
Spieren moet je opwarmen. De plaats waar je bandages omheen knupt daar zitten pezen, die wil je niet te warm hebben. Wat voor rek en strek oefeningen had je in gedachte dat die bandages daar nou zo'n positieve toevoeging aan geven?
Het is niet hetzelfde als een enkelkous of knie-brace bij mensen he. Als er door je peesbeschermers trouwens haar gaat uitvallen/ wit wordt doe je iets fout, dan passen ze niet of doe je ze te strak. Ik rijd al jaren alle mogelijke soorten paarden met peesjes en heb werkelijk nog nooit gehad dat er haar uitviel (honderden paarden..)