Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LiSSy schreef:een paard kan zich met een gekke sprong of in de hogere oefeningen altijd raken met een ander been.
daarom heb ik voor meestal peesbeschermers en achter heb ik hoge strijklappen of bandages.
Cerize schreef:Nogmaals bandage en peesjes ondersteunen de pezen niet. Ze doen meer kwaad dan goed, omdat de benen opgewarmd worden. En ik vraag me inderdaad vaak af waarom 'die mensen hun paarden allemaal bandageren of met peesje rijden'
Cerize schreef:Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Als je bang bent dat je paard een peesblessure oploopt, dan zou je consequent moeten zijn en je paard 24 uur met de peeskappen om moeten laten staan. Een paard/pony weet meestal wel waar zijn beentjes uithangen, hoe gek zijn sprong of schrik ook is. Zijn benen zijn namelijk zijn kostbaarste bezit. Een paard hoort op 4 benen te lopen en zichzelf niet aan te tikken. Als dat wel het geval is, zou je er eens een goede hoefsmid bij moeten halen, die kan het probleem van aantikken meestal wel verhelpen. Peesbeschermes zou je dus alleen moeten gebruiken als het paard (nog) niet op 4 benen loopt (maar daar dan wel zo snel mogelijk iets aan doen) of als je veel risico neemt, bijvoobeeld bij springen of buitenritten waarbij je van de normale ruiterpaden af gaat.