Mexicaanse neusriem, wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Mexicaanse neusriem, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:14

Ik was een beetje aan het rondkijken op bokt, en kwam een topic tegen waarbij iemand een groen paard met mexicaanse neusriem aan het beleren was. Nu heb ik vrij weinig ervaring met het beleren van paarden, maar ik las ook vele reacties waarin stond: Waarom in Godsnaam met mexicaanse neusriem?
Goed, het hoofdstel was het dier veel te groot, en overigens ook te los, maar heeft die afschuw puur te maken met het feit dat het nog een groen paard was, of is het ook voor de ervaren paarden een marteling. Ik rijd mijn paard ook met mexicaanse neusriem, mijn beste vriendin die van haar ook, en we willen er beide niet aan denken om onze paarden pijn te doen, op welke manier ook.

Kan iemand mij vertellen en uitleggen wat er mis is met een mexicaans hoofdstel??

kollee3

Re: Mexicaanse neusriem, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:17

Het geeft meer druk op de neus geloof ik ik heb er ook een bij mijn arabier en een pesoa erin maar fijn mee te rijden maar echt verschil weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:21

Als het paard zijn mond open doet(dus je te hard trekt met je hand) geeft het meer druk op de neus. Maargoed als je zo hard trekt dat het paard de mond open doet(dus niet kauwen) dan zit er al iets mis je je rijden. Maar een mex. neusriem zorgt wel dat een paard beter kan ademen. Dus dat is weer een plus. En daarbij hoort de neusriem eigenlijk niet strak te zitten. Dus is de kans dat de neusriem pijn veroorzaakt vrij klein.

En is het gewoon een beetje gezeik van die mensen ;)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:22

kollee3 schreef:
Het geeft meer druk op de neus geloof ik ik heb er ook een bij mijn arabier en een pesoa erin maar fijn mee te rijden maar echt verschil weet ik niet.

Ja ik had ook een pessoa en een mexicaanse aan mijn arab hangen, maar pessoa heb ik eraf gehaald omdat ze fijner liep met een gewoon bit met rubber.
Ik vroeg me gewoon af wat er mis is met een mexicaanse als je hem goed gebruikt haha, omdat iedereen op die topic waar ik het over had nogal fel reageerde :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:27

Anoniem schreef:
Als het paard zijn mond open doet(dus je te hard trekt met je hand) geeft het meer druk op de neus. Maargoed als je zo hard trekt dat het paard de mond open doet(dus niet kauwen) dan zit er al iets mis je je rijden. Maar een mex. neusriem zorgt wel dat een paard beter kan ademen. Dus dat is weer een plus. En daarbij hoort de neusriem eigenlijk niet strak te zitten. Dus is de kans dat de neusriem pijn veroorzaakt vrij klein.

En is het gewoon een beetje gezeik van die mensen ;)

:j eem eens.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:50

Ja omdat de persoon van de topic haar groene paard zonder cap en met gympen beleerde waren er nogal felle reacties. Oke, dat begrijp ik best, dat het onverstandig is. Maar de reacties waarin stonden: Waarom een mexicaanse neusriem? Vreselijk, op deze momenten kun je een paard breken of maken etc etc. Terwijl het hoofdstel niet strak zat, dat was duidelijk te zien. Het hoofdstel zat zelfs té los in mijn ogen. Vandaar mijn vraag, ik snapte niet echt wat er mis is met een mexicaanse..
Gelukkig weet ik dankzij jullie nu dat er niks mis is met een goedgebruikte mexicaanse:D

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:07

Het werkt harder in omdat er ringetjes zijn die tegen het jukbeen aanduwen volgens mij ;)

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:59

Switch_ dat zal wel niet kloppen want er zijn ook mexicaanse neusriemen zonder ringetje.

Ik weet dat het meer druk geeft op de neus verder heb ik ook geen idee. Gebruik hem soms met de springles en als ik een buitenritje maak.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:07

ik rijd ook altijd met mexikaans.
ik merk geen verschil met mexikaans of engelse neusriem.
en bij mijn paard zit er een dik bondje op de neus en de ringetjes waar julie het over hebben zitten op haar wang en niet op het jukbeen daar zit gewoon een leer riempje wat zacht onderlegt is.
ik vind het ook altijd gezeur dat mensen het zielig vinden.
zoals ik al zij ik merk geen verschil en ik vind het alleen maar mooier staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:19

Een mexicaanse neusriem geeft volgens mij ook wat minder steun aan je bit. Met bijv een lage neusriem zou het bit stabieler liggen, heb wel eens begrepen dat dit beter zou zijn bij zo'n groen paard. Ik denk trouwens ook dat je er in die fase niet omheen gaat komen dat dingen soms eens wat minder soepel gaan en dan is het misschien wel zo eerlijk om heen dingen met scherpere inwerking te gebruiken?

Een pessoa vind ik wel een naar bit, zijn vaak (enkel) gebroken en kunnen doordat er geen kinketting aan zit heel ver doorslaan. Zou dan eerder een gewone stang gebruiken geeft ook veel inwerking maar wel wat vriendelijker verdeeld.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:22

Mijn instructrice (en die weet er wel wat vanaf kan ik je zeggen :P ) zegt dat het meestal is omdat het mooier staat.
En de druk kan wel iets harder zijn, maar veel verschil moet dit niet maken, anders moet je toch ff je mexicaan anders doen :P
Oh lees dat het gaat over iemand anders.
Zoiezo je paard beleren met Mexicaan. Geen idee, heb het idee dat het niet veel moet uitmaken ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:29

Ligt er helemaal aan hoe strak je je mexicaanse neusriem doet. Als hij dusdanig strak zit dat bij elke kaakbeweging je paard druk op zijn neus krijgt vind ik het geen prettige neusriem.
Als hij gewoon losjes zit waardoor je paard alsnog ruimte heeft om gewoon rustig te kauwen e.d. zie ik het probleem niet zo erg.

Maarja ik rijd zelf persoonlijk altijd gewoon met een hoge neusriem. Als hij zijn mond open wil doen moet ie dat vooral doen, een sperriempje/scherpere neusriem haalt de oorzaak er 9 van de 10 keer niet mee weg

Zo'n neusriem met een touwtje zeg maar bovenop daarintegen vind ik wel echt te streng voor zomaar elke ruiter om te gebruiken, scheelt iig dat die niet zo mooi is :+ Maargoed dat is hier offtopic.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:54

xClairex schreef:
Mijn instructrice (en die weet er wel wat vanaf kan ik je zeggen :P ) zegt dat het meestal is omdat het mooier staat.
En de druk kan wel iets harder zijn, maar veel verschil moet dit niet maken, anders moet je toch ff je mexicaan anders doen :P
Oh lees dat het gaat over iemand anders.
Zoiezo je paard beleren met Mexicaan. Geen idee, heb het idee dat het niet veel moet uitmaken ;)

Ach dat is eigenlijk altijd zo. Lage neusriemen zijn ook niet uit omdat ze vervelend werken, alleen vinden veel mensen ze zo lelijk :Y) en bandages bestaan ook niet omdat ze enig nut hebben :P

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:10

liedje89 schreef:
Ach dat is eigenlijk altijd zo. Lage neusriemen zijn ook niet uit omdat ze vervelend werken, alleen vinden veel mensen ze zo lelijk :Y) en bandages bestaan ook niet omdat ze enig nut hebben :P

Die snap ik niet. :Y)
Alle neusriemen hebben wel nut.
Maar niet iedereen gebruikt er een voor de werking.
Sommige mensen hebben ze alleen voor de sier ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:14

Heb er maar 1 antwoord op... Typisch bokt! :))

Verdere uitleg over de werking is al gegeven.
Moet eigenlijk niet veel verschil maken. Een jong paard wordt als het goed is toch niet echt veel op druk gereden.
Wat een gezeur om een neusriem... Als diegene dat wil moet hij dat doen, heeft een ander niks over te zeggen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:16

Nou ja, een neusriem heeft wel functie natuurlijk maar de meeste kiezen hem daar totaal niet op uit. Sterker nog ik ken bijna niemand die kan uitleggen waarom hij/zij het hoofdstel en bit gebruikt dat hij gebruikt. Ja, omdat ze het mooi vinden of omdat ze ergens gelezen hebben dat hij het vriendelijkst is.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:28

liedje89 schreef:
Nou ja, een neusriem heeft wel functie natuurlijk maar de meeste kiezen hem daar totaal niet op uit. Sterker nog ik ken bijna niemand die kan uitleggen waarom hij/zij het hoofdstel en bit gebruikt dat hij gebruikt. Ja, omdat ze het mooi vinden of omdat ze ergens gelezen hebben dat hij het vriendelijkst is.

Dat is wel zo.
Ik heb trouwens mijn bit er niet inzitten omdat hij 'zogenaamd' het vriendlijkst was ofzo.
Maar omdat hij er fijn op liep ;)

En ik heb gewoon een hoge neusriem+sperriem, ook omdat hij z'n mond nog weleens wil open doen.

Maar snap wel precies wat je bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:50

Pikeur schreef:
Ligt er helemaal aan hoe strak je je mexicaanse neusriem doet. Als hij dusdanig strak zit dat bij elke kaakbeweging je paard druk op zijn neus krijgt vind ik het geen prettige neusriem.
Als hij gewoon losjes zit waardoor je paard alsnog ruimte heeft om gewoon rustig te kauwen e.d. zie ik het probleem niet zo erg.

Maarja ik rijd zelf persoonlijk altijd gewoon met een hoge neusriem. Als hij zijn mond open wil doen moet ie dat vooral doen, een sperriempje/scherpere neusriem haalt de oorzaak er 9 van de 10 keer niet mee weg

Zo'n neusriem met een touwtje zeg maar bovenop daarintegen vind ik wel echt te streng voor zomaar elke ruiter om te gebruiken, scheelt iig dat die niet zo mooi is :+ Maargoed dat is hier offtopic.

Maar zo strak mag je neusriem zoiezo niet zitten. En dan is een hoge, lage en gecombineerder neusriem ook echt niet prettig..

Al zie ik helaas te vaak dat mensen een aansnoerneusriem ook echt aansnoeren. En dat is helemaal niet de bedoeling...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:59

Nee nou idd. Daarom snap ik dat hele gezeur rondom de mexicaanse neusriem niet zo, elke neusriem kan gemeen inwerken, 't is maar net hoe je hem vastmaakt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:50

Heb net het topic gezien wat hier bedoeld wordt, en ik kan me het commentaar wel voorstellen nu.
Als de neusriem gewoon goed zit, en het paard niet zo streng met de handen werd gereden, dan was er nooit commentaar op geweest!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:41

Ik weet niet of het mag, maar het gaat hier om de topic Ginfra @ rijden (RIJ-ITP van cadee op bokt). Zij kocht het paard 2 weken geleden, en oke, het ziet er misschien niet fijn uit wat zij in 1 week heeft bereikt, maar ik snap niet goed wat er mis is met het hoofdstel. Ik hield het maar voor lief en zag later bij meerdere topics dat bokkers het niet met de mexicaanse eens waren.
Vandaar dat ik me afvroeg of hij echt zo gemeen is, want het leek me inderdaad dat je dat er zelf naar kunt maken bij verkeerd gebruik.

Mocht hij toch gemeen zijn, hoe je hem ook gebruikt, gaat hij er bij mijn paardje er meteen vanaf nl 8-)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:42

Nouja, mexicaans of niet, in dat topic zit dat riempje bijna in zn oog en dat is natuurlijk nooit comfortabel

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:55

kayacratzo schreef:
Ik hield het maar voor lief en zag later bij meerdere topics dat bokkers het niet met de mexicaanse eens waren.

Misschien moet je die bokkers hun profielen maar eens bekijken of ze een pb'tje sturen met je vraag (niet specifiek bedoeld maar algemeen ;) )
Vaak hebben ze nl ergens de klok horen luiden maar de klepel... die weten ze niet hangen :roll: ;)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:45

kayacratzo schreef:
Ik weet niet of het mag, maar het gaat hier om de topic Ginfra @ rijden (RIJ-ITP van cadee op bokt). Zij kocht het paard 2 weken geleden, en oke, het ziet er misschien niet fijn uit wat zij in 1 week heeft bereikt, maar ik snap niet goed wat er mis is met het hoofdstel. Ik hield het maar voor lief en zag later bij meerdere topics dat bokkers het niet met de mexicaanse eens waren.
Vandaar dat ik me afvroeg of hij echt zo gemeen is, want het leek me inderdaad dat je dat er zelf naar kunt maken bij verkeerd gebruik.

Mocht hij toch gemeen zijn, hoe je hem ook gebruikt, gaat hij er bij mijn paardje er meteen vanaf nl 8-)

ik vind haar mexikaanse neusriem veels te laag zitten verder geen commentaar over wand ik rijd er zelf ook altijd mee.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:51

Het is eigenlijk bij goed gebruik juist een fijn neusriem omdat deze niet tegen de tanden aanzit... Maar in dit topic zit de neusriem idd te laag en bijna in het oog, en daarbij is het menselijk om als het totaalplaatje niet zo mooi is gelijk elk kleinigheidje aan te halen...