Wie heeft er ervaring met de Duitse bijzetteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:38

Deze is voorzien van een katrolletje zodat het paard beter kan buigen dan bij de huidige versie van de bijzetteugel.
Ik ben benieuwd of iemand er al mee werkt en hoe ze bevallen.

Ik gebruik zelf nooit een bijzetteugel en ga die waarschijnlijk ook niet gebruiken, maar ik zag bij toeval deze bijzetteugel en ben benieuwd geworden naar de werking en voor en nadelen van deze bijzetteugel.

magda_90

Re: Wie heeft er ervaring met de Duitse bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:41

Ik heb geen idee over welke teugel je het hebt, heb je een foto?

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:17

Volgende informatie vond ik op het internet.

Bijzetteugel met katrol
te gebruiken bij het longeren,met clips en katrol,.het effect is vergelijkbaar als de bijzetteugels met elastiek,met het voordeel dat door de katrol het paard zijn hals kan buigen zonder druk op de mond

Deze foto stond erbij:
http://img399.imageshack.us/my.php?imag ... rolmv6.jpg
(ik kan geen foto's plaatsen dus even zo in link Knipoog )

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:24

GWENNx schreef:
Volgende informatie vond ik op het internet.

Bijzetteugel met katrol
te gebruiken bij het longeren,met clips en katrol,.het effect is vergelijkbaar als de bijzetteugels met elastiek,met het voordeel dat door de katrol het paard zijn hals kan buigen zonder druk op de mond

Deze foto stond erbij:
Afbeelding
(ik kan geen foto's plaatsen dus even zo in link Knipoog )

gaat hij nou kruislings als ik dat goed zie?

vind het er een beetje apart uitzien, heb er zelf geen ervaring mee.
longeer wel veel met bijzetteugel dat bevalt mij prima Ja

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:34

Zou ik mogen vragen hoe je die foto's zichtbaar zet? (PB)

Nu ontoppic; ze gaan kruislings idd. Dit is niet mijn paard, ik heb er zelf geen ervaring mee. Deze foto moet denk ik wel kloppen want het stond zo op een online verkoopzaak.
(de prijs was €19.90 Vork )

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 18:51

Ik was toch echt in de veronderstelling dat ik die foto er ook al in mijn begin post bijgezet had;) Mn pc flipte weer eens dus moest mn tekst weer overnieuw typen ben ik toen die foto even mooi vergeten toe te voegen. Gelukkig hebben jullie dat voor me gedaan. Het gaat dus inderdaad om die hulpteugel.

Je bevestigd de lussen gewoon aan de singel zoals je ook bij de standaard bijzetteugel doet. De klipjes klik je aan het bit dan loopt ie zeg maar hetzelfde als een slof alleen niet naar je hand toe.
Dus niet kruislings hoor. Dat lijkt misshcien zo op de foto maar daar zit zeg maar dat katrolletje. Kan het ook niet beter uitleggen haha.
Gewoon 1 klipje aan de ene ring de andere aan de andere ring en die zitten met dat katrolletje verbonden en vanaf dat punt loopt ie hetzelfde als de normale bijzet.

De verstelbare lussen die je om je singel doet zijn van leer, de rest is rekbaar koord.
Je paard zou met deze hulpteugel dus hetzelfde effect hebben als met de bijzet maar door het katrolletje en het rekbare gedeelde kan die dus wel beter buigen zonder dat ie gaat hangen of extra druk in zn mond krijgt.

Zoals het beschreven wordt door de ruitersportzaken zou het een vriendelijkere bijzetteugel zijn?!;)

Deze van de foto kost 19,90 je hebt ze ook voor 27,75.
Laatst bijgewerkt door dresspaard op 15-07-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:02

Als je nooit een bijzetteugel gebruikt,
Snap ik niet waarom je er ineens 1 zou gebruiken waarvan je de werking niet precies kent en hem niet precies kan afstellen Gestoord
Als je dan toch een bijzetteugel wil gebruiken lijkt mij een gewoon bijzetje/elastiek handiger omdat ze in het algemeen meer gebruikt worden (naar mijn weten) en dus ook wel beter zullen zijn. Bloos

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:17

GWENNx schreef:
Als je nooit een bijzetteugel gebruikt,
Snap ik niet waarom je er ineens 1 zou gebruiken waarvan je de werking niet precies kent en hem niet precies kan afstellen Gestoord
Als je dan toch een bijzetteugel wil gebruiken lijkt mij een gewoon bijzetje/elastiek handiger omdat ze in het algemeen meer gebruikt worden (naar mijn weten) en dus ook wel beter zullen zijn. Bloos

Je leest het niet goed. Ik ben slechts nieuwsgierig.
Dat ik nooit een bijzetteugel gebruik is niet omdat ik niet weet hoe ik ze gebruiken moet!!
Dat is omdat ik juist weet wat ze doen. Ik houd mijn paard liever los en soepel door zn lijf en hals en zacht in de mond dus voor ons geen bijzetteugels!

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de meningen en ervaringen over deze duitse versie zijn!!
Niet om advies of dergelijke puur nieuwsgierigheid!

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:23

Nou ik kan geen citaten meer gebruiken
maar ik las daarnet toch
'Ik heb er 1 gekocht in een opwelling en kostte die van jouw €17.75
(je hebt je bericht 5min geleden aangepast)

Ik ga hier geen discussie over voeren.
Laten we terug ontopic gaan want ik wil ook graag het verschil weten met de gewone elastiek en de precieze werking.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:28

een paard word echt niet hard en stug in de mond en krampachtig in bewegingen ed, als je een bijzetteugel gebruikt Lachen
ligt er natuurlijk wel aan hoe je hem gebruikt, en mits je hem goed gebruikt Knipoog
maar dat is niet alleen zo met de bijzet, dat is met alle hulpteugels zo.

wij longeren bijna alle paarden ermee, en ze zijn stuk voor stuk superfijn in de mond, los door hun lichaam etc Ja

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:10

GWENNx schreef:
Nou ik kan geen citaten meer gebruiken
maar ik las daarnet toch
'Ik heb er 1 gekocht in een opwelling en kostte die van jouw €17.75
(je hebt je bericht 5min geleden aangepast)

Ik ga hier geen discussie over voeren.
Laten we terug ontopic gaan want ik wil ook graag het verschil weten met de gewone elastiek en de precieze werking.

Ik heb hem ook gekocht voor 27,95 maar juist om dit soort discussies te voorkomen heb ik dat weggehaald.
Ik vraag hier enkel uit nieuwsgierigheid om reacties niet om een discussie op te starten!

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:13

magic_lover schreef:
een paard word echt niet hard en stug in de mond en krampachtig in bewegingen ed, als je een bijzetteugel gebruikt Lachen
ligt er natuurlijk wel aan hoe je hem gebruikt, en mits je hem goed gebruikt Knipoog
maar dat is niet alleen zo met de bijzet, dat is met alle hulpteugels zo.

wij longeren bijna alle paarden ermee, en ze zijn stuk voor stuk superfijn in de mond, los door hun lichaam etc Ja

IK WIL HIER GEEN DISCUSSIE STARTEN OVER OF EEN BIJZET WEL OF NIET GOED IS!
daar heeft ieder zn eigen mening over. Ik gebruik ze in elk geval tot nu toe, niet meer.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:20

Als ik zo naar de foto kijk, lijkt hij mij prettiger dan de "ouderwetse" bijzetteugel.

Ik heb er verder geen ervaring mee. Ben wel benieuwd of er mensen zijn die dat wel al hebben Haha!

Ik had deze versie overigens nog nooit gezien. Waar zijn deze te koop?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:30

Het lijkt mij (los van het feit of ik snel een bijzet zou gebruiken), prettiger werken dan een gewone, omdat door het katrolletje zijwaartse beweging toegestaan wordt. Het stukje dat aan het bit vastzit kan immers over de bijzet rollen. Met longeren zie je bv vaak dat een paard aan de binnenkant strakker "vastgeknupt" wordt om zo buiging te krijgen (forceren dus eigenlijk).

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:40

Sabbientje schreef:
Als ik zo naar de foto kijk, lijkt hij mij prettiger dan de "ouderwetse" bijzetteugel.

Ik heb er verder geen ervaring mee. Ben wel benieuwd of er mensen zijn die dat wel al hebben Haha!

Ik had deze versie overigens nog nooit gezien. Waar zijn deze te koop?

hier kan je ze online bestellen
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... cts_id=147 Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:44

Is het ook om mee te rijden? Zo lijkt het wel op de foto namelijk.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:05

Het is hooguit goed voor manegepaarden of zit controle, waar 't erom gaat de hoofd van de paard beneden te houden. Als jij je paard aan de teugel wilt krijgen is het niets, omdat de paard er geen stevige aanleuning kan vinden.

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:15

dresspaard schreef:
Ik was toch echt in de veronderstelling dat ik die foto er ook al in mijn begin post bijgezet had;) Mn pc flipte weer eens dus moest mn tekst weer overnieuw typen ben ik toen die foto even mooi vergeten toe te voegen. Gelukkig hebben jullie dat voor me gedaan. Het gaat dus inderdaad om die hulpteugel.

Je bevestigd de lussen gewoon aan de singel zoals je ook bij de standaard bijzetteugel doet. De klipjes klik je aan het bit dan loopt ie zeg maar hetzelfde als een slof alleen niet naar je hand toe.
Dus niet kruislings hoor. Dat lijkt misshcien zo op de foto maar daar zit zeg maar dat katrolletje. Kan het ook niet beter uitleggen haha.
Gewoon 1 klipje aan de ene ring de andere aan de andere ring en die zitten met dat katrolletje verbonden en vanaf dat punt loopt ie hetzelfde als de normale bijzet.

De verstelbare lussen die je om je singel doet zijn van leer, de rest is rekbaar koord.
Je paard zou met deze hulpteugel dus hetzelfde effect hebben als met de bijzet maar door het katrolletje en het rekbare gedeelde kan die dus wel beter buigen zonder dat ie gaat hangen of extra druk in zn mond krijgt.

Zoals het beschreven wordt door de ruitersportzaken zou het een vriendelijkere bijzetteugel zijn?!;)

Deze van de foto kost 19,90 je hebt ze ook voor 27,75.

vriendelijke bijzetteugels bestaat niet :}
het zijn en blijven dwangmiddelen.

Ik weet niet, ik gebruik hoogstends een martengaal voor bij springen.
Het kan wel goed zijn, dat weet ik niet hoor.
Ik heb er geen ervaringen mee.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:32

Kendra schreef:
Is het ook om mee te rijden? Zo lijkt het wel op de foto namelijk.

Ja volgens mij wel, tenminste dat is mij verteld.
Ik gebruik hem alleen niet. Vind een hulpteugel niet nodig mijn paard loopt zonder gewoon prima en gaat het niet goed dan is er altijd nog mijn instructeur die me de juiste goede begeleiding geeft zodat het wel goed gaat.
Ik vind dat als er een hulpteugel aan te pas moet komen je beter eerst kan kijken wat je eigen tekortkomingen zijn of dat er ergens toch iets niet goed is bij je paard voor je er van alles aan knoopt.
Ik gebruik deze bijzet dus niet, maar ik denk wel dat deze voor zo ver mogelijk 'vriendelijker' is dan de huidige bijzetteugels.