Een ervaren zadelpasser..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Een ervaren zadelpasser..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:11

Ja ik heb even een vraagje Tong uitsteken

Ik heb mijn zadel in maart of april op laten vullen en werd door de zadelmaker geadviseerd (het jaar daarvoor ook al) om met bontje te rijden zodat de ruimte opgevuld wordt.
Komt er op neer dat het paard wel gegroeid is, de vulling is er compleet opnieuw ingegaan in maart en aangepast aan zijn rug.
Toch moet ik met bontje blijven rijden van haar zodat het zadel optimaal ligt (en anders kiepert het naar voren).
Ik heb meerdere malen gevraagd of het dan wel goed lag nog of dat ik beter voor een ander zadel kon kijken.
Echt duidelijk antwood kreeg ik niet, maar kwam er op neer dat ze absoluut niet zou weten wat voor zadel er wél nog op zijn rug
zou passen en daarom deze zo heeft aangepast dat hij toch redelijk (goed?) lag.
Wat er aangepast is aan het zadel is dat de kussens op de ruggengraat dus "bol" lopen (is een VZH Kieffer Munchen) en zijn rug dus eigenlijk rechter is dan de vorm van het zadel (het is een tuiger) . En bijna alles zadels hebben dat bolle..

Wat is wijsheid? Opzoek naar een andere zadelmaker of toch maar erop vertrouwen dat ze gelijk heeft.
Paard heeft overigens ook geen klachten oid, was gewoon nieuwsgierig hoe kundig een zadelmaker is als het bontje de problemen moet opvullen zegmaar.

Is iemand door hun zadelmaker ook geadviseerd met bontje te rijden? En om wat voor reden?

gaat overigens over een goede bekende zadelmaker Knipoog

Laat maar horen!
groetjes Rianne
Laatst bijgewerkt door Allejandro op 01-07-08 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Re: Een ervaren zadelpasser..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:13

Op zoek gaan naar een andere zadelmaker.
Een zadelmaker die aan raad om te rijden met een bontje is imo geen goede.
Die dingen maken de pasvorm alleen maar slechter i.p.v. beter.
Een goede zadelmaker maakt een zadel passend zonder die dingen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:16

Ben ik met je eens Silence, alleen ik vraag me ook wel af of mensen dit herkennen.
Ik noem geen namen ,dat vind ik niet netjes.

Is iemand door hun zadelmaker ook geadviseerd met bontje te rijden? En om wat voor reden?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:21

Ik zou ook naar een andere zadelpasser gaan, al is het alleen een ander z'n mening er over.
Een goedpassend zadel, moet ook kunnen liggen zonder bontje. Waarschijnlijk ligt jou zadel dus niet goed

succes!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:26

Zij als zaak beweerd idd dat hij goed ligt maar ik twijfel erover..
Ga toch maar eens rondkijken voor een ander dan..

Bloot op de rug ligt mn zadel goed als hij zijn hoofd hoog houd.
gaat hij echter "voorwaarts neerwaarts" lopen (en dan als stilstaand he Tong uitsteken dus hoofd omlaag) kieperd het zadel ..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:00

Het zadel hoord bij elke 'stand' netjes te blijven liggen.

Gewoon iemand anders naar laten kijken, en zijn mening horen.

Groetjes!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:06

Ik weet wel van een zadelmaker hier in de buurt dat hij vertelde dat het altijd beter was om met bontje te rijden. Die mening deel ik dus niet met hem. Maar Drachten ligt hier niet echt in de buurt dus we praten vast niet over dezelfde.. Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:45

Dat denk ik ook niet Mareska.. Tong uitsteken

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:55

Allejandro schreef:
Bloot op de rug ligt mn zadel goed als hij zijn hoofd hoog houd.
gaat hij echter "voorwaarts neerwaarts" lopen (en dan als stilstaand he Tong uitsteken dus hoofd omlaag) kieperd het zadel ..

Dit checken wij dus als wij op stal een ander zadel passen. Zodra het zadel kiept...past niet.
Volgens mij is het zadel dan te smal, dan lijkt het een wip. Maar geen idee of mijn redenering klopt Nagelbijten / Gniffelen

Ben zelf ook tegen bontjes onder het zadel...in mijn ogen: je kan wel allerlei noodgrepen uithalen, uiteindelijk heb je nog steeds een niet passend zadel.
Toen ik mijn zadel paste, lag het als een huis. Het werd als het ware op z'n plek getrokken en bewoog niet meer. Niet met een snoepje geven vanaf de grond en zonder singel schoof het niet naar achter. Heb het zadel toen maar gekocht Nagelbijten / Gniffelen

Je zegt zelf al dat je denkt dat het niet past...luister naar je gevoel en ga op zoek naar een andere zadelmaker.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:34

*god heel verhaal getypt is het weer weg! * Scheve mond

Goed, ik ben nu wel overtuigd geloof ik ik ga mijn zadel morgen nog eens kaal passen en kijken dan hoe het ligt. Ik vertrouw het niet helemaal nee, terwijl je toch eigenlijk wel op de expertise van een (dit) bedrijf moet kunnen vertrouwen.
Helaas is dat niet altijd zo Slapen

Ook maar eens rondbellen voor andere betaalbare zadelmakers Tong uitsteken

Het zadel kiepert naar voren en dus aan de achterkant omhoog.Geloof dat de boom dan te wijd is?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:13

ook ik dacht dat mijn nu 2 maanden oude zadel pastte. gekocht in Drunens Ruiterhuis, 1600 euro, j zou er van uitgaan dat de combi veel geld en vakmensen wel zouden leiden tot een goed passend zadel. Niets minder waar. Ook ik twijfelde en heb er een vakkundig iemand bij gehaald en die constateerde dat mijn zadel 7 maten te klein is voor mijn paard! echt heel erg, wie kan je dan nog vertrouwen, je moet toch ergens je zadel kopen? Ik vind het echt schandalig, maar ben blij dat ik er op tijd achter ben gekomen en niet heel mn paard stuk heb gereden.

Mijn advies: haal er alsjeblieft dringend iemand bij die objectief is en kenneis van zaken heeft

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:59

Hoi,

Als voormalig rot in het vak kan ik je vertellen dat het probleem 2 dingen kan zijn. Zoals je zelf al aangeeft is het zadel te bol. De praktijk leert dat een zadel in het midden redelijk zacht mag zijn. Dit voorkomt "wippen"van het zadel. Te dik in het midden is nadeliger dan menigeen denkt. Dus gehele vulling middelzacht, maar vooral recht en BESLIST NIET BOL!!!. Ander probleem zou kunnen zijn dat het paar weinig schoft heeft waardoor het te hoog ligt van voren (3 vingers tussen schoft en zadel is max.). Mocht dit meer zijn dan kan een erkende zadelmaker dit wel iets breder maken waardoor het zadel beter en stabieler komt te liggen. Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 01:17

Ik herken dit, zelfde probleem gehad met een zadel op een tuigpaard. Marleenr geeft de oplossing al en een bontje is een lapmiddel om te voorkomen dat een zadel wipt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 18:47

Marleenr, klopt het zadel is te bol. Ze heeft de vulling in het middenste kussen(s) dus minimaal opgevuld, heel weinig en dat vertrouw ik ook wel dat het goed ligt. Kaal op de rug kan je zo door de zadel-naad heen kijken en de rug ligt vrij. ga ik er echter op zitten zonder iets raakt de boom wel de schoft volgens mij, daarom moest ik ook met bontje rijden? Verward

Lonnie, jeetje. Waar kan je nog terecht voor eerlijke en vakkundige mensen dan!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:49

het is niet waar dat ALLE zadels te bol zijn voor op een paard met een 'platte' rug. Ik had dit probleem eerst ook, en nu heb ik sinds vorige week een rossner Amerika die perfect ligt. Voor meer informatie (evt over de zadelmaker) kun je pb-en Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:57

xSharonax schreef:
het is niet waar dat ALLE zadels te bol zijn voor op een paard met een 'platte' rug. Ik had dit probleem eerst ook, en nu heb ik sinds vorige week een rossner Amerika die perfect ligt. Voor meer informatie (evt over de zadelmaker) kun je pb-en Knipoog

Het staat ook nergens dat alle zadels te bol zouden zijn voor paarden met een vlakke rug Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:08

Op internet kan je ergens een artikelen reeks vinden van Tineke Dekker. Ik geloof dat die in de hoefslag hebben gestaan. Zij heeft ook een boek geschreven over zadels. Misschien kan je eerst eens die artikelen lezen. Bevalt het je wat er staat, misschien kan je dan haar advies eens vragen ???

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:18

Hahah echte vakkundige mensen ...
Ik weet ze wel te vinden hoor !

Ik heb mijn kennis van een paar super oude rotten in het vak.
En ik weet wel waar ze werken !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:31

Ik ben wel een keer geadviseerd met bontje te rijden, maar dat was tijdelijk. Mijn paard was door ziekte nogal teruggevallen toen ik een nieuw zadel kocht. Hij adviseerde even met bontje te rijden tot de bespiering terug was en daarna heeft ie het aangepast. Daarna lag het ook prima. Maar dit was dus tijdelijk.

Een bontje om permanént een te brede zadelkamer op te vullen lijkt me niet echt tof...

Edit: een "bekende" zadelmaker/passer heeft mijn zadel ook eens "passend" gemaakt en dat leek ook re-de-lijk goed te liggen zo kaal op de rug. Maar zodra ik erop zat kiepte het ook verschrikkelijk. Ook te breed dus (en daarna kwam mijn nieuwe zadel in beeld, zucht...)