Nakomelingen van Jazz en Gribaldi karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Nakomelingen van Jazz en Gribaldi karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:16

Hoe zijn de nakomelingen van Jazz qua karakter? En hoe zijn de nakomelingen van Gribaldi qua karakter?
Welke heeft volgens jullie meer potentie voor de dressuur? Graag jullie ervaringen als jezelf een nakomeling van één van deze hengsten hebt. Knipoog

XXX

maritsza

Re: Nakomelingen van Jazz en Gribaldi karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:22

Ik heb zelf een jazz en heel veel jazz gereden, ik vind het fijne paarden.
ik rij ook een gribaldi van mijn vriendin en ik vind dat geen fijn paard om mee te werken erg vervelend

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:25

Over het algemeen hoor ik over Gribaldi's en nakomelingen van Jazz al helemaal, dat ze niet de gemakkelijkste zijn. Dat ligt de ene wel, de ander niet. Ik hoor wel vaak dat als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt, ze voor je door het vuur gaan. Heb zelf niet echt veel ervaring met deze nakomelingen, ik ken echter wel twee Gribaldi's en die zijn beiden wel vrij dominant.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:38

Jazz staat er toch wel om bekend om lastige paarden te geven, net als zijn zoon Olivi trouwens. Ik heb een Olivi gereden, een echte dame. Het moet écht klikken, anders lopen ze niet voor je. Maar áls ze lopen... Wauw.
Van Gribaldi weet ik minder.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 06:35

Ja ik heb een Gribaldi die heel dominat met rijden is en ik ben haar dan ook nog steeds niet te snel af, al word het wel heel veel beter maar ik ben er nog niet. Verder zou ik niet zonder haar kunnen hoor want ze is echt super, alleen is ze niet zo gemakkelijk. Heb ook een keer een Jazz gereden die was groot maar heel braaf, niets mis mee.
Ik denk dat ze allebei goede en minder goede dressuurpaarden brengen maar dat met elke hengst zo.
Er zijn ook hele makkelijke Gribjes Maar ook hele brave Jazzen.
Je moet je in ieder geval niet vooraf laten beinvloeden, want het paard dat jij wil is misschien helemaal niet zo, eerst kijken en rijden voor je je oordeel geeft. Succes ermee.

Als je meer over Gribaldi wil weten kun je ons forum bezoeken hier op bokt bij familiebanden.

aldato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:09

Hey als ik jullie hoor, dan zal ik maar al bang krijgen mijn driejarige merrie is gribladixjazz.
Ze is nog niet geleerd maar we gaan zel beginnen.
zal jullie op de hoogte houden.

groetjes anouk en zeliena

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:56

Hanmar schreef:
Jazz staat er toch wel om bekend om lastige paarden te geven, net als zijn zoon Olivi trouwens. Ik heb een Olivi gereden, een echte dame. Het moet écht klikken, anders lopen ze niet voor je. Maar áls ze lopen... Wauw.
Van Gribaldi weet ik minder.

Ik heb een Olivi x Vasco x Pericles en het is een super getalenteerd paard met een superkarakter.
Hij kan gevoelig zijn maar ik vind dat alleen maar fijn. Niet zo'n dooddoener.
En ik weet niet beter dan dat de meeste Olivi's gewoon braaf zijn.

Maar je moet niet vergeten dat ze nog een moeder hebben én een ruiter/amazone.
En die 2 hebben veel invloed op het 'karakter' van het paard.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:16

Ach aldato de een is de ander nog niet.Die van jou kan verschrikkelijk braaf zijn toch?

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:18

Ik heb een Gribaldi-merrie. Ze is erg lief maar je moet zelf wel rustig en eerlijk tegen haar zijn. Ze is erg gevoelig, maar ik vind haar juist daardoor erg fijn.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:23

Gribaldi's worden vaak Griezelbaldi's genoemt. Heel heftig reageren op been en op ander terrein dat soort dingen. Maar ik ken ook genoeg Gribaldi's van het type 1ste klas sul. Ligt er maar net aan wat voor moederlijn erachter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:31

bij ons op stal staat een jazz e lopen kan ze wel maar heel erg saggie als ze in der box staat maar wel supper paard onder het zadel

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:48

Mijn zusje heeft een merrie van Gribaldi en het is echt een super paard. Heel erg cool in het hoofd. Waar een ander paard iets eng vind, stapt zij meteen op af. Ook erg makkelijk in de omgang, nooit vervelend. Het enige minpuntje is, dat wanneer je haar op d'r donder geeft en zij vindt dit niet terecht, geeft ze flink protest door af en toe een goede bok te geven. Maar vaak is dan de ruiter iets te streng geweest.
Victora is nu 5 en mag voor de 3e keer naar de Brabantse kampioenschappen. Dit keer klasse L2, daarna gaat ze M1 starten.
Succes met het inrijden. Wij hebben haar ook zelf ingereden en dat ging hardstikke goed. Alleen longeren heeft ze een hekel aan (nog steeds). Probeert de hele tijd om te draaien.

Hier nog een foto van Victora.
Afbeelding

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:48

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:57

Wij hebben op stal 2 gribaldi nakomeling, een 4 jarige ruin (tot 3e hengst geweest) die rij ik sinds kort. en een merrie veulen van dit jaar (april)
De 4 jarige is een ontzettend werkwillig paard, hij wil heel graag werken en vind het leuk om te werken.
Tijdens het rijden is hij best koel in z'n koppie, waar onze 12 jarige merrie al 10 keer van geschrokken zou zijn, loopt hij er gewoon langs.
Hij is absoluut niet gemeen, hij heeft nog nooit gebokt onder het zadel.
het veulen heeft het karakter van haar moeder meegekregen Nagelbijten / Gniffelen
(de 4 jarige en het veulen komen uit dezelfde moeder)
Hoewel ze nu wel wat bij begint te trekken is ze lekker brutaal, en vind ook altijd dat zij gelijk heeft. Pikt alles wel snel op, zoals meelopen aan het touwtje, vast staan en voetjes geven.
Maar wel een katje Ja
Maar ik vind het beide fijne paarden in de omgang.
Jazz geen ervaring mee

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:19

Mijn Gribaldi-nakomeling heeft een super fijn karakter. Ze is best sensibel, maar op de goede manier. Je kunt haar heel lekker heet en actief maken zonder dat het zo'n stuiterbal wordt. Ik las hierboven al dat de Gribaldi's voor je door het vuur gaan als ze je vertrouwen hebben. Dat geldt voor de mijne ook heel erg. Als ze ergens even niet langs durft dan hoef ik haar maar gerust te stellen en ze loopt er gewoon langs. Toen ik haar kreeg kon ze geen halster om omdat je niet aan haar oren mocht komen. Het optillen van haar achterbenen kon ook niet, ze was dat duidelijk niet gewend en was heel snel met haar pootjes (niet gemeen). Ook als je gewoon de box binnen liep moest je echt oppassen omdat ze erg dreigde (oren plat en kont toe draaien). Toen ze bij ons kwam ben ik direct begonnen met een band op te bouwen met haar. Toen ging alles zo snel vooruit. Binnen 2 week kon je een halster/hoofdstel omdoen, oortjes bijknippen, voeten optillen en bijknippen en dreigen deed ze ook niet meer (ze kwam juist direct naar je toe gedraaid). Volgens mij kwam dit allemaal zo snel goed omdat ze mij vertrouwde. Ze kijkt nu alleen op stal nog wel een beetje bitchie als je langs loopt, maar het is en blijft een merrie.
Echt een super fijn paard!

arwen31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:50

anneM_Ajax schreef:
Gribaldi's worden vaak Griezelbaldi's genoemt. Heel heftig reageren op been en op ander terrein dat soort dingen. Maar ik ken ook genoeg Gribaldi's van het type 1ste klas sul. Ligt er maar net aan wat voor moederlijn erachter zit.

haha, ik heb zo'n 'sul'. Wat niet inhoudt dat hij makkelijk te rijden is. Moeilijk nageven, lastig los te rijden. Maar zijn karakter is super.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 07:58

Ik heb sinds een week een Jazz op stal. En ik heb hem met name gekocht omdat hij zo braaf is... Tong uitsteken . En iedereen die dat hoort verklaart me voor gek. Jazz nakomelingen hebben toch de reputatie lastig te zijn. Hij is pas 7 en gewoon lief en rustig in de omgang. Lopen kan ie ook wel, maar ik moet nog wel even wennen met hem. Moet 15 september M1 starten, ben benieuwd of ik tegen die tijd alle knopjes heb gevonden... Haha! .

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:56

Uitzonderingen maken de regel, dus dat kan best kloppen Lachen

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:05

mijn gribaldi is een echte sul vooral in de omgang je kan er onder gaan liggen en dan doet ie nog niks.. met rijden is ie af toe wel wat moeilijker als ik zelf vergeet te rijden gaat ie zelf dingen doen en dan ben ik vaak nog niet snel genoeg om het oplossen hoewel t al wel steeds beter gaat... hij is absoluut geen kijkerd op de wedstrijden of lessen kijkt ie nergens naar.. maar zodra er bij ons thuis in de bak een schaduw of een natte plek zit dan vlieg ik alle kanten op..haha.. ook is ie erg bang voor andere paarden op het moment heb ik het aardig onder controle en kan ik redelijk goed langs andere paarden rijden maar dit is ook anders geweest...verder heeft ie een super karakter en is goed eerlijk hij zal niet snel bokken of stijgeren..als ie schrikt van iets schiet ie vaak opzij of wil die omdraaien maar ik kan dit steeds beter oplossen dus hij is wel goed te bewerken..ik vind het fijne paarden..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:13

Mijn Gribaldi is een verschrikkelijke botte bijl, altijd al geweest. Hij is nergens van onder de indruk en dat is zijn grootste voordeel en zijn grootste nadeel. HIj is ontzettend cool in zijn hoofd, maar als je hem wilt corrigeren, trekt hij zich daar vaak niks van aan, zeker als hij je niet kent. Het is een echte allemansvriend, staat tegen iedereen te hinniken die langsloopt en is heel makkelijk met andere paarden. Ik heb er nog bijna niet opgezeten, maar het zadelmak maken wa tot nu toe een eitje. We hebben alles zonder problemen gedaan, hij heeft geen moment angst of paniek gehad. Ik vind het een heerlijk gezinspaard, mijn man kan er met een halstertje mee langs de provinciale weg lopen, meneer kijkt niet op of om. Ik heb nu al zin in hele lange buitenritten Haha!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:19

Ik heb een Gribaldi en een Jazz uit dezelfde moeder.
Mijn Gribaldi is een enorm cool paard die niet snel ergens van onder de indruk is. Hij is niet heel spectaculair, maar wel heel degelijk en omdat hij zo cool is super voor mij te rijden. Ik start hem volgende week voor het eerst in de Prix St George.
Mijn Jazz is veel sensibeler. En heel kwetsbaar voor alles om hem heen. Nu blijkt dat hij een headshaker is als gevolg van diverse allergien. En niet zo'n beetje ook. Ik denk ook niet dat het nog goed gaat komen, maar het past wel een beetje bij het gevoelige paard wat ik voor ogen had. Met rijden was hij ook altijd wat zenuwachtiger, mestte wel 6 keer tijdens een uur. Qua rijden merkte je niet dat hij rillerig ofzo was. Ik heb hem een aantal keer in De L1 uitgebracht en dit begon steeds beter te gaan. Hij is qua lopen en type wel mooier/beter dan mijn Gribaldi, maar daar red je het net altijd mee blijkt maar weer.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:45

Ik heb bijde afstammelingen gereden.
Jazz: over het algemeen heet en moeilijk paard maar heel fijn te rijden.
Gribaldi: Ze zijn braaf, op het moment dat ze aan het werk moeten, vaak als ze aan het werk moeten, worden ze gevaarlijk. Dit heb ik van verschillende kanten al gehoord, dat mensen hier problemen mee hadden.
Maar ik heb ook genoeg gribaldi's gekent, die echt sul waren, wat hierboven veel wordt genoemd

Zelf denk ik dat Jazz verder kan komen, paarden mogen wel wat pit en werklust hebben, dat hebben ze immers wel nodig.
Gribaldi is vaak een beetje sul of als ze echt aan het werk worden dat ze gevaarlijk kunnen worden.
Zelf zeg ik Jazz, maarja er zijn genoeg paarden die uitzonderingen vormen.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:50

aldato schreef:
Hey als ik jullie hoor, dan zal ik maar al bang krijgen mijn driejarige merrie is gribladixjazz.
Ze is nog niet geleerd maar we gaan zel beginnen.
zal jullie op de hoogte houden.

groetjes anouk en zeliena

Nagelbijten / Gniffelen
t zal vast wel meevallen

Ik heb ook een grib
ontzettend braaf beest, maar wel met karakter
lang niet iedereen kan erop rijden

meliiSsatjje; dat van het gevaarlijk worden zodra je wat meer gaat vragen hoor ik ook best vaak...
Vandaag zei iemand tegen me; jemig, wat een verschrikkelijk braaf paard!
Toen ze hoorde dat ie van gribaldi was (en ook hengst) geloofde ze me zelfs niet Clown
Laatst bijgewerkt door Sarah_ op 04-08-07 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:51

Heerlijk toch een paard met karakter Haha! , maar er bestaat ook een grens.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:38

Gribaldi's kan ik niet echt veel over zeggen, ik ken er zoveel en ze zijn allemaal verschillend.

Jazzers heb ik er 2 van gereden, supergaaf! Karakter, super beweging, flink heet.
Ze waren beide niet kijkerig, dat scheelde wel weer.