Zirkoon en Saros.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anseltje

Zirkoon en Saros.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 09:45

Goedendag allemaal,
ik heb al enige tijd een kwpn-merrie van 5 jaar, met als afstamming; zirkoon x saros xx
afstamming op http://www.paardenfokken.nl
En was net beetje aan het google over deze 2 hengsten, over saros heb ik wel wat gevonden.

Citaat:
Saros is verongelukt. Hij stond in een trailer. Tegemoetkomend kwam een vrachtwagentje. Er raakte een wiel van de auto. Kwam tegen de trailer, de trailer is op zijn kant in de sloot terecht gekomen en Saros hebben ze toen moeten afmaken.

Saros stond in 1997 op nummer 98 van de top 100 van dressuurhengsten

Saros xx BB 740001
Engels volbloed
Geboren: 07-02-1974
Kleur: Donkerbruin
Stokmaat: 1.68 m

Gedragsonderzoek Ermelo 1982 (22 dagen)
Zeer vriendelijke, gehoorzame hengst met een uitstekend humeur. Speels, eerlijk en blij. Bij begin onderzoek al goed aangereden. Heeft al een rencarrière achter zich.Tijdens de lichte werkzaamheden die van hem zijn gevraagd gedraagt hij zich goed. Als hij bemerkt dat de aandacht van de ruiter niet meer volledig op hem is gericht, probeert hij op vriendelijke wijze met de ruiter te gaan rijden in plaats van het omgekeerde. Hierbij mag echter niet gesproken worden van enig verzet. Als de ruiter duidelijk maakt dat hij het is die de dienst uitmaakt, accepteert de hengst dat zeer goed en is dan ook dadelijk weer bereid de ruiter te gehoorzamen. Veel bereidheid om te werken. Veel plezier in het werk. Looplustig, levendig orenspel. Bij aankomst goede voedingstoestand die tijdens onderzoek hetzelfde is gebleven. Lust geen geplette haver, kreeg daarom harde haver. Stalgedrag zeer rustig.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Afstammelingen 1983 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens van de volbloedhengst Saros is maar juist voldoende. De hoogtemaat krijgt geen bermerking mee, maar wel werd dikwijls de diepte en ribbenwelving gemist. Het type is in doorsnee voldoende, hoewel meer tot uitdrukking in het model zou komen dat het hier minstens halfbloedveulens betreft. Ras en hardheid waren voldoende aanwezig in de getoonde collectie. Bij veulens met meer ras vertoonde het beenwerk doorgaans minder zwaarte. Het hoofd is correct gevormd, hard en droog, enkele iets lang. De halzen komen veelal diep uit de borst en ook een onderhals is meermalen gesignaleerd. De schoft is plat en nog weinig ontwikkeld bij overigens voldoende lengte. De schouder is dikwijls kort en zou schuiner kunnen liggen, opmerkingen die met name gelden voor de groep geprikte veulens. De rug is (eveneens met name bij de geprikte veulens) nog wel eens even iets diep en lang. De lendenpartij is voldoende gespierd. De croupe kon dikwijls rijtypischer van bouw zijn en mist ook nog al eens de lengte. De broekspieren zouden langer door moeten lopen, waardoor nu de wat ronde croupevorm ontstaat. Het voorbeen is goed gesteld met behoorlijk ontwikkeld voorkniegewricht. Enkele veulens stonden vóór even Frans. In het achterbeen kwam nogal wat variatie voor: soms goed van bouw en stand, dikwijls lang en ook iets sterk gebogen. De spronggewrichten zijn vrij kort gebouwd en konden wat geprononceerder van vorm zijn. Verschillende veulens hadden kleine voeten.
De stap is voldoende, maar zou meer moeten ruimen. In stap vertoont het achterbeen dikwijls de neiging om recht te worden in het spronggewricht. In draf vertoonden de veulens weinig schoudervrijheid en was er ook sprake van weinig balans. Overigens is de draf voldoende ruim en gemakkelijk.
Dikwijls goede moeders vergezelden de veulens.
Getoond: 28 veulens uit 129 dekkingen.

Goedkeuringstermijn 1990
Voor het eerst voor een termijn van drie jaren goedgekeurd op grond van:
a) zijn exterieurverbeterende (met name de voorhand) arbeid, zoals die blijkt uit het feit dat van de 138 stamboekmerries er 51 ster zijn geworden en 14 keur waarvan 8 met een A- of AA-certificaat;
b) het uit het lineaire scoringssysteem vast te stellen feit dat de hengst verbeterend werkt wat betreft het bewegingsmechanisme;
c) de hoge plaatsing op de dressuurindex: 4e plaats, 156 punten met een betrouwbaarheid van 64%.

1992 (6 maart) omgekomen bij een verkeersongeval

Keurverklaring 1993Aan deze volbloedhengst is posthuum het keurpredikaat verleend. Hij heeft, hoewel zijn meest bekende produkt een springpaard is: Olympic Balthazar, vooral wat betreft de dressuur positief vererft. Aan zijn dekcarrière is door een noodlottig ongeval een voortijdig einde gekomen. Van de beide goedgekeurde zonene, lijkt Belisar gelet op zijn dressuurindex de fakkel van zijn vader over te nemen. De andere zoon, Festival is in mei naar Duitsland geëxporteerd. Van Saros xx zijn tot nu toe 205 stamboekmerries ingeschreven. Hiervan hebben er 73 het sterpredikaat en 29 het keurpredikaat behaald.

Dekstations
1982-1989 F. Morssink, Hegelsom
1990-1992 F. Morsink, Hegelsom / Comb. Huypers, St. Oedenrode

Fokregistratie
Totaal 775 veulens uit 1164 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)
Afbeelding

Over zirkoon heb ik helemaal niks kunnen vinden.
Heeft iemand misschien meer informatie en fotos over Zirkoon en Saros?

edit; In het paarse topic in mijn onderschrift; Vianne in paddock, kan je fotos van haar zien.
een berichtje achterlaten is ook altijd leuk Lachen

vanedie

Re: Zirkoon en Saros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:15

Ik heb een 10jarige Zirkoon merrie (mv is Jagermeester). Ik weet van Zirkoon dat hij internationaal dressuur heeft gelopen. Hij is een paar jaar gelden overleden en heeft ter dekking gestaan op dekstation de busker van hans rhebergen.

Mijn eigen merrie is alleen fokmerrie, dit omdat ze als jaarling een ongeluk heeft gehad en ze nu een scheef voorbeen heeft. Verder heeft ze nog wel goede bewegingen.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:35

Vianne kan ook aardig lopen Lachen
Zal vd week wel fotos plaatsen.
iemand nog meer afstamming van zirkoon en/of saros xx.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:51

Ik heb 17 jaar terug een zirkoon x erdball gehad als veulen gekocht en als 6jarige verkocht
heb er een nieuwe nissan patrol en een nieuwe trekker van gekocht.
Super lenig met een super instelling.
heb er dus wel foto's van maar niet digitaal .

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:01

Afbeelding

Afbeelding

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:09

Hey dank je voor de fotos Lachen
Heeft iemand nog karakteranalyse van zirkoon of weet iemand hoe zirkoon als paard was?

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:13

Hoi,

Ik heb ook een (bijna) 10 jarige merrie van zirkoon
echt een super beessie, wel af en toe wat heet maar een super instelling en hartstikke vriendelijk
heb me overigens ook echt rot gezocht over zirkoon maar niet veel over kunnen vinden
heb wel ergens zijn verrichtingsonderzoek, zal het voor je opzoeken

er staat bij HAW nu toevallig een topic met haar @ springwork

Bungie, hoe heette dat paard van jou? die van mij is namelijk een zirkoon x damiro x erball dus ik denk dat ze van de zelfde merrielijn zijn.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:15

Zirkoon (Nurprimus x Waidmannsheil x Furioso II)
Geb. datum: 20 april 1981
Kleur: bruin
Stokmaat: 172

Verrichting Ermelo 1984
Vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Eerlijk en tamelijk nerveus. Bij begin onderzoek nog groen. Loopt in het begin graag te snel, rolde zich dan op en gaf geen aanleuning. Was in die periode zwaar op de hand. Is in de loop van het onderzoek zijn hals beter gaan uitleggen en zijn rug beter gaan gebruiken. Einde onderzoek valt hij nog slechts af en toe terug in zijn oude fouten. Gedurende gehele onderzoek is hij elke dag in het begin van het werk enigszins gespannen. Die spanning verdwijnt na enige tijd losrijden.
Begin onderzoek stap voldoende maar zoekend en soms neigend naar telgang, later is stap verbeterd. Draf gemakkelijk en lichtvoetig. Goede, ruime galop, gaat soms te diep. Vrij springen best. Toont bij springen onder het zadel veel vermogen. In terrein goed op de sprong, ruime terreingalop. Voor de slede tamelijk gespannen. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als normaal.
Rijproef: ruime stap, goede arbeidsdraf, middendraf geeft nog problemen, zeer goede galop.
Springen ohz: goede ruime sprongen, laat zich moeilijk gesloten houden.
Aangesp proef: gespannen en matige trekhouding.
Terreinproef: zeer goede terreingalop in steeple; krachtige ruime galop in cross, goed op de sprong.
Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand. Kreeg meer voer dan normaal.
Rustig stalgedrag.
Bij aankomst beide achterbenen piephak.
Rapportage afgesloten op 04-06.

Stap 7.5
Draf 8
Galop 8.5
Rijproef 8.6
Springen vrij 9
Springen ohz 8.5
Terreinproef 9
Aangespannen 5.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 90.60
Max punten 110
Plaatsing 4e van 30 (22)
Jaar verrichting 1984
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1986 (veulens)
Van Zirkoon werd een collectie royaal ontwikkelde veulens getoond. Ze hebben een goed front, zijn voldoende rijtypisch gebouwd, waarbij aangetekend moet worden dat de uitgezochte groep typischer was en meer kwaliteit had dan de aangewezen veulens.
De veulens hebben goede sprekende hoofden met een heldere blik. De halzen zijn goed gevormd en worden goed gedragen waarbij de goede hoofd/halsaansluiting opvalt. De schoften lopen lang genoeg door maar moeten er nog meer uitgroeien. Hoewel in de aangewezen groep een enkele keer een steile schouder voorkwam, is de schouder doorgaans goed gelegen en van goede lengte. De rug is soms iets lang, maar goed gespierd met sterke verbindingen. De croupe is ook goed gespierd en goed gevormd. Het voorbeen is goed gesteld met een ruim gebouwde voorknie. Het achterbeen is vaak wat lang en iets klein gehoekt. Overigens is het fundament goed ontwikkeld met voldoende kwaliteit en goede voeten.
De uitgezochte veulens hadden een goede stap, bij de aangewezen veulens kon de stap soepeler en ruimer. Bij de uitgezochte veulens was de draf doorgaans ruim en gemakkelijk met voldoende kracht vanuit de achterhand, doch in de eerste groep zouden de veulens meer kunnen stuwen.
Zirkoon levert de betere veulens bij moeders met bloed.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens met rijk front en voldoende tot goede bewegingen.
Getoond: 15 veulens uit 68 dekkingen.

Afstammelingen 1989 (3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Zirkoon voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1998 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Zirkoon definitief goedgekeurd.

Goedgekeurde KWPN-zonen
JETSET-D

1991 (maart) export naar Duitsland als dressuurpaard

1996 aangeboden op KWPN hengstenkeuring en goedgekeurd en weer ter dekking

2002 overleden

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:22

Ik heb een Matterhorn x Zirkoon, foto's zie profiel.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:58

Wat een super leuke en lieve en mooie zirkoontjes hebben jullie Lovers
Mijn merrie heet vianne, ze is 1.75 m, ik denk wel groter.. (ze is iig op 3jarige leeftijd in het voorjaar .172 hoog gemeten.)

Ik heb haar gekocht in oktober 2005. Met het plan haar zadelmak te laten maken en er daarna een leuk paardje van te maken, zowel dressuur als springen als recreatie.
Helaas is die droom een zwarte nachtmerrie geworden. Heb dr december 2005 weggebracht naar een africhtingsstal, mocht vianne de volgende dag om 11u gelijk weer ophalen. Met het antwoord; dit paard is gestoord, gevaarlijk en eng.
Ze is over een tractor gespronge, op en over 2m hoge strobalen, tegen deuren geknald, 2bakken rond gerend van hier tot ginder.. Ze was gewoon angstblind. Haar zadel was gebroken etc etc.
Een erge gebeurtenis was het, zowel voor haar als voor mij toen ik het te horen kreeg.. Barste in tranen uit, en heb de hele middag alleen maar gehuild.
Mijn vader is toen met Marieke(stal-eigenaar, zus van vriendin, goede kennis) mee gegaan om vianne op te halen, daarna zijn ze naar kliniek in Beers gereden, en daar hebben ze vianne helemaal gecontroleerd. Ze zat onder de wonden niet normaal. Ik schrok ook toen ik haar s'avonds op stal zag, en weer ging ik huilen.
Hierna heeft ze maanden nodig gehad om te helen, en steeds tussendoor brak ze uit en haalde weer wat kapot.. Het was een grote energie-bom. Toen ze uiteindelijk weer beter was, hebben we haar zo snel mogelijk naar Fried v Stophout gebracht. (oktober/december 2006) Het was een hele rekening maar het was het waard! Lovers
Mijn vianne is nu gewoon super braaf met rijden, het gaat nog niet helemaal lekker. Maar ze doet het goed, heb ook een bijrijdster aangenomen. Caitlin, zit in deurne op school en heeft tijdens stage veel met jongen paarden gewerkt en ingereden. Ze is dus nergens bang voor. Ze is een grote steun voor mij! Eerlijk waar.
Zijn gister met de hele muts van stal naar het bos geweest, Fried zei dat ze daar harstikke braaf was. Caitlin voor eerste x maar op vianne, ik mocht op pensionpaard. Nou mijn Vianne was gewoon super braaf! Lovers
Ben trots op dr.
Met rijden gaat ook steeds beter, ze kan lopen Kwijl
Nog mooier dan toen we dr wegbrachten!
Nu gaan we vianne eerst oplijden tot dressuurpaard, en daarna gaan we springen.
Fried heeft ons aangeraden om met Vianne te gaan springen, ze kan het goed, ze vind het leuk en als we er goed mee doorgaan kunnen we verdienen zei die. Nou dat is allemaal mooi meegenomen, en ik hoop ook dat het lukt. Dan hebben we het dubbel en dwars terug verdiend; aanschaf, dierenarts, fried v stiphout etc.
Maarja, dat was het zo'n beetje Tong uitsteken

Trouwens voordat we Vianne kochten hebben we haar eerst laten keuren.
Ze is helemaal goedgekeurd; vlot bewegend en heel groot paard. Nog wat slungelachtig.

*pakt paspoort;
Vianne
5mei 2002.
v. Zirkoon
m. Dianne
mv. Saros xx
stamboek; VB
type; RP
ras; KWPN
geslacht; vrouwelijk
kleur; bruin.
--aftekeningen
op het hoofd; onregelmatige kol
LA.; gevlekt witvoet, voor oplopend.

Heb ook ooit een reaging gedaan bij Nancy (stal.danae@home.nl);
Citaat:
Hoi Anne,

Ik heb naar Vianne gekeken.

Eerste wat ik binnenkrijg als ik haar foto openklik is grote onzekerheid, aanhankelijk, stress, gewrichtspijnen.

Vianne is een moeilijk paard om mee te communiceren. Ze vertrouwd me niet zo en dat kan gelijk haar angst verklaren voor van alles en nog wat. Er is een hoop met haar gebeurd en ze heeft een aantal slechte ervaringen met mensen gehad, vandaar dat ze waarschijnlijk bang is haar open te stellen.
Ze lijkt soms in haar eigen wereldje te leven, om terug te komen bij haar eigen gevoel. Diep van binnen is het een schat van een paard, er zit een heel goed hart is, ze is eigenlijk een beetje aandoenlijk, vind ik, ze maakt bij mij in ieder geval een heleboel gevoelens los.

Ze wil zo graag haar best doen, maar op een of andere manier lukt het haar niet om dat op de juiste manier te doen, omdat ze iedere keer gestraft is voor iets waar ze niets voor begreep. Ik denk dat dit het stuk verleden is waar je het over had. Ze deed ontzettend haar best om het iedereen naar de zin te maken, maar (en dan vooral met rijden) omdat ze niet alle knopjes begreep, heeft ze flink op haar falie gehad met een zweep omdat ze iets niet deed wat de ruiter vroeg. Gewoon omdat ze het niet snapte, zegt ze. Ze is er erg van onder de indruk geweest. Deze handelingen (zweepgebruik, stemverhef, schelden) is vaak gebruikt tegen haar en daardoor is ze geworden wat ze nu is.

Ze hebben geen geduld met me gehad, zegt ze en ze vonden me ook niet lief. Ze heeft volgens mij al meerdere eigenaren gehad (of ruiters) die allemaal wel wisten hoe het moest en daardoor is zij nog meer in verwarring geraakt en wist zich op een gegeven moment niet meer te gedragen. Ze heeft zelf alles geprobeerd om het goed te doen, maar niets was goed genoeg.
Vianne is hier ook erg verdrietig over, want ze is hartstikke aanhankelijk, heeft graag aandacht en liefde, en ik voel dat dat haar niet veel gegeven is.

Vianne is ook bang om fouten te maken, waardoor ze van de ene stress in de andere kan schieten, zonder aanwijsbare reden voor jou waarschijnlijk. Ze weet het soms zelf ook niet meer.

Ook voel ik iets aan haar gewrichten, heeft zij artrose??? Is zij al op leeftijd? Loopt ze wel eens kreupel? Ze zegt dat ze pijn heeft in haar benen soms, het is niet altijd even erg, maar er zijn dagen bij dat het erg pijnlijk is, vooral met vochtig weer. Heeft zij ook medicatie op dit moment of recent gehad, pijnstillers of iets dergelijks?

Rij je nog met haar of niet altijd meer? Ze zegt dat het rustig aan moet, maar omdat ze best nog wel energie heeft, wil ik nog wel eens even uit mijn dak gaan, en dan moet ik het de volgende dag bekopen....

Als je Vianne het gevoel kan geven dat ze alles voor je betekent, en dat doe je al wel, maar Vianne heeft graag bevestiging, zal ze zich anders gaan gedragen en meer uitgaan van jou en jou gevoel. Momenteel voel ik dat je je erg zorgen maakt over haar, Vianne voelt dit ook en wordt hier ook weer onzeker van. Ga eens met haar wandelen en hou een "goed gesprek" met haar, Vianne vind het gezellig en je zal zien dat ze wat meer rust gaat vinden.

Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag.

Gr. Nancy

opzich klopte het wel, maar vind het nog wel beetje raar.

en dan nog wat fotos;
vianne toen ik dr net had gekocht; zo zagen wij eruit.
Afbeelding

Zo zagen wij er zomer 2006 uit.
Afbeelding
http://i92.photobucket.com/albums/l26/s ... ianne5.jpg

springen 2005
Afbeelding

*springen onder zadel, fotos komen binnen 1 maand Knipoog *

draf, 2006
Afbeelding

met ruiter, maart '07
Afbeelding
**sorry, ben ster in verkeerde been lichtrijden Nagelbijten / Gniffelen **

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:49

mooie foto's an Haha!
jullie zijn echt een leuk stel samen!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:27

Vianne is een mooie merrie hoor! komt vast helemaal goed

Pasvira (mijn zirkoon) is trouwens precies haar vader als je de beschrijving ziet van zn verrichtingsonderzoek.
Enne...de meeste zirkoon's kunnen ook erg goed springen!

ben benieuwd naar je rijfoto's

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:10

De Zirkoon x Erdball hete Erdbal origineel he dat had de fokker hem gegeven
Hij kwam van iemand uit gaasterland geloof ik wie weet ik niet.
Ik heb hem in hedel op de markt gekocht.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:57

zirkoontje schreef:
Vianne is een mooie merrie hoor! komt vast helemaal goed

Pasvira (mijn zirkoon) is trouwens precies haar vader als je de beschrijving ziet van zn verrichtingsonderzoek.
Enne...de meeste zirkoon's kunnen ook erg goed springen!

ben benieuwd naar je rijfoto's

Van de week gaan we voor de eerste keer(onder ons) springen met Vianne, dan neem ik mn camera ook mee!
as. weekend ga ik weer overdag fotos maken, dus dan krijgen jullie pic's! Pling

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:13

bungie schreef:

heeeel orgineel Haha! maar dan is het denk gewoon toevallig

[

ben benieuwd!!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:23

bungie schreef:

Ik volg het verhaaltje niet helemaal Schijnheilig
of ben ik nou super blond Blond

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:26

bungie had een zirkoon x erball
pasvira is een zirkoon x damiro x erball

en omdat er in pasvira haar merrielijn veel gefokt is met zirkoon was ik benieuwd of het misschien familie was
maar dat was het niet...
Haha!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:49

Ow zoo..
ik dacht al, haha Tong uitsteken
nu snap ik m! Pling

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:38

Ik heb een Zirkoon x Onyx merrie.
16 jaar, 164.
Leuke merrie met een ietwat eigenaardig karakter. Wel heel werkwillig. Haha!
Als ik het verrichtingsonderzoek zo bekijk vind ik veel dingen van Zirkoon in Jasmijn terug, best interessant!
De dingen die ik herken heb ik maar even vetgedrukt, ik ben benieuwd of andere Zirkoon afstammelingen dit ook hebben?

Verrichting Ermelo 1984
Vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Eerlijk en tamelijk nerveus. Bij begin onderzoek nog groen. Loopt in het begin graag te snel, rolde zich dan op en gaf geen aanleuning. Was in die periode zwaar op de hand. Is in de loop van het onderzoek zijn hals beter gaan uitleggen en zijn rug beter gaan gebruiken. Einde onderzoek valt hij nog slechts af en toe terug in zijn oude fouten. Gedurende gehele onderzoek is hij elke dag in het begin van het werk enigszins gespannen. Die spanning verdwijnt na enige tijd losrijden. Begin onderzoek stap voldoende maar zoekend en soms neigend naar telgang, later is stap verbeterd. Draf gemakkelijk en lichtvoetig. Goede, ruime galop, gaat soms te diep. Vrij springen best. Toont bij springen onder het zadel veel vermogen. In terrein goed op de sprong, ruime terreingalop. Voor de slede tamelijk gespannen. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als normaal.
Rijproef:ruime stap, goede arbeidsdraf, middendraf geeft nog problemen, zeer goede galop.
Springen ohz: goede ruime sprongen, laat zich moeilijk gesloten houden.
Aangesp proef: gespannen en matige trekhouding.
Terreinproef: zeer goede terreingalop in steeple; krachtige ruime galop in cross, goed op de sprong.
Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand. Kreeg meer voer dan normaal.
Rustig stalgedrag.
Bij aankomst beide achterbenen piephak.
Rapportage afgesloten op 04-06.

Afstammelingen 1986 (veulens)
Van Zirkoon werd een collectie royaal ontwikkelde veulens getoond. Ze hebben een goed front, zijn voldoende rijtypisch gebouwd, waarbij aangetekend moet worden dat de uitgezochte groep typischer was en meer kwaliteit had dan de aangewezen veulens.
De veulens hebben goede sprekende hoofden met een heldere blik. De halzen zijn goed gevormd en worden goed gedragen waarbij de goede hoofd/halsaansluiting opvalt. De schoften lopen lang genoeg door maar moeten er nog meer uitgroeien. Hoewel in de aangewezen groep een enkele keer een steile schouder voorkwam, is de schouder doorgaans goed gelegen en van goede lengte. De rug is soms iets lang, maar goed gespierd met sterke verbindingen. De croupe is ook goed gespierd en goed gevormd. Het voorbeen is goed gesteld met een ruim gebouwde voorknie. Het achterbeen is vaak wat lang en iets klein gehoekt. Overigens is het fundament goed ontwikkeld met voldoende kwaliteit en goede voeten.De uitgezochte veulens hadden een goede stap, bij de aangewezen veulens kon de stap soepeler en ruimer. Bij de uitgezochte veulens was de draf doorgaans ruim en gemakkelijk met voldoende kracht vanuit de achterhand, doch in de eerste groep zouden de veulens meer kunnen stuwen.

Echt enorm veel herkenning dus.
Vooral de ruime snelle stap, het zwaar op de hand zijn, het moeilijk gesloten blijven en het vaak te lange achterbeen komen me érg bekend voor.
Ik kan dus gerust zeggen dat Jasmijn behoorlijk veel van dr papa geerfd heeft.

Ze heeft ook echt haar vaders manier van kijken:
Afbeelding

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 12:50

Wat een leukerd is dat zeg!
Grappig koppie heeft ze, lijkt idd veel op zirkoon.
Nu jij dat zo hebt vetgedrukt ben ik op meer op de tekst te gaan letten.
Mijn paardje is eigenlijk ook zo, ze wil ook alleen maar werken en bezig zijn.
En nerveus is ze altijd met opzadelen, en met opstappen en eerste 2 passen zo..
Verder ook een erg lief een aanhankelijk paardje.
Houdt alleen niet erg van stil staan, zelfs niet in de stal.. Nagelbijten / Gniffelen

**fotos mocht je laten staan hoor Knipoog **

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:23

Nu weet ik waarom men altijd zegt dat ze de blik van haar vader heeft. Haha!

Ik heb wel meer foto's in mijn profiel!
Laatst bijgewerkt door Animae op 03-04-07 13:25, in het totaal 3 keer bewerkt

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:24

Linda_Biem

Die van mij heeft ook precies die jij aangeeft
#Vriendelijk, gehoorzaam met (ALTIJD) een goed humeur Haha!
#tamelijk nerveus.
#Loopt in het begin graag te snel, rolde zich dan op en gaf geen aanleuning.
#elke dag in het begin van het werk enigszins gespannen. Die spanning verdwijnt na enige tijd losrijden.
#Toont bij springen onder het zadel veel vermogen. In terrein goed op de sprong, ruime terreingalop
#goed op de sprong.Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.

ze heeft dan wel een andere kleur maar wel het karakter en ook de uitraling van dr paps
Afbeelding

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:26

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:39

Zirkoontje,

Ik herken de uitstraling van Pasvira ook in mijn paard.
Heel leuk paard heb je zeg! Fantastisch!
Erg toevallig ook dat ze veel dezelfde eigenschappen van Zirkoon geerfd hebben!
Hier nog wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:44

thanx Bloos die van jou is ook een zeer aansprekend dier zeg, leuk!!

toen ik haar kocht had ik trouwens nog nooit van zirkoon gehoord hoor,maar toen ik het allemaal ging uitzoeken kwam ik van alles en nog wat tegen
dus ook dat de karaktereigenschappen zo vreselijk overeenkomen
en grappig dat dat bij meerdere dus zo is Pling